Ljudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har fått höra att nedladdningsbara ljudböcker via MP3 fortfarande inte säljer lika bra som dem på CD-skiva. Konstigt egentligen. En anledning är förstås priset på böckerna, läsaren har svårt att förstå varför det ska kosta över 150 kr att ladda ner en MP3-bok. Den är visserligen billigare än en CD-bok men inte så mycket billigare som man kan förvänta sig.

En anledning är kostnaden för inspelningen. De flesta ljudböcker läses in av proffs, kända skådespelare som är duktiga på att läsa på ett fängslande sätt. Det kostar alltså 20-50 000 kr extra (kanske mer när man räknar tekniker och studiotid) att spela in en ljudboksutgåva och då krävs det såklart att man säljer en del böcker för att tjäna in den kostnaden.

Men explosionen för ljudböcker som MP3 låter vänta på sig. Kanske förväntar sig läsare/lyssnare att priset borde krypa ner under hundralappen?

Ett annat skäl som jag snubblade över är att det är svårt att få en uppfattning om en ljudbok. Ta exempelvis Marklunds och Pattersons nya Postcard Killers. Om du vill köpa pappersboken finns det ett smakprov (på Bokus ej Adlibris av någon anledning) på 20 sidor. Men om du vill provlyssna på MP3-versionen får du bara höra en knapp minut, inte ens hela första sidan i romanen…

Fortsätt läsaLjudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?

Omslag & beslutsångest – vilken färg säljer bäst?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:17 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Just nu är jag mitt uppe i skrivandet av “Andra säsongen” (InnebandyPiraterna del 2). Men redan nu är det dags att bestämma sig för hur omslaget ska se ut. Jag har en viss beslutsångest.

Läste idag en artikel om hur man gör säljande bokomslag. Som förmodligen andra har mer nytta av än jag just nu eftersom jag redan har satt formen för omslaget, den blir som på “Första säsongen”. Däremot ska jag ha en ny omslagsfärg. Frågan är bara vilken.

Inom tidningsdesign brukar man säga att svart eller vita omslag inte säljer. Liksom gröna. Men jag har funderat på grönt. Och kan tryggt konstatera att Dan Browns Den förlorade symbolen som kom i höstas och sålt ett par hundra tusen exemplar – hade grönt omslag…

Nu hade han ju en succé i ryggen så det kanske hade sålt oavsett färg. Såg förresten på ICA idag att den boken nu reas ut för 59 kr till dem som har ICA-kort. Boken släpptes 21 oktober…

Fortsätt läsaOmslag & beslutsångest – vilken färg säljer bäst?

Åldersintervall på böcker – helt fel modell för åldersgräns?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:12 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Bokbranschen placerar böcker i åldersfack på gott och ont. Jag har skrivit boken InnebandyPiraterna utan en tanke på vilken ålder läsarna befinner sig i. Sakta men säkert har jag förstått att den är såpass lättläst att även en 12-åring (ja, faktiskt hörde jag om en 9-åring som med pappas hjälp tagit sig igenom den) kan läsa den.
Men samtidigt vill man ju inte sätta etiketten Barn/ungdomsbok på den eftersom det riskerar att skrämma bort äldre. Jag tror, nej – jag vet att många vuxna uppskattat boken. Precis som de gör med många andra ungdomsböcker. Liksom att många unga läser det som ses som vuxenlitteratur. Jag läste själv Stephen King när jag var typ 12-13 år gammal om jag inte missminner mig.

Surfar runt lite på Adlibris och noterar att alla böcker som ligger före mig på topplistan över “Kapitelböcker – Idrottsberättelser” är tydligt märkta med olika åldersintervall: det är 3-6 år, 6-9 år, 9-12 år och 12-15 år. Ja, även dem som ligger efter mig har ett åldersintervall. Det är bara jag som inte stämplat vilka åldrar som ska läsa min bok. Jag ligger precis under Martin Widmark “Fotbollmysteriet”…

Fortsätt läsaÅldersintervall på böcker – helt fel modell för åldersgräns?

Oj, vilken sågning av basket – av en basketklubb

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:9 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har ni läst om att Högsbo drar sig ur Basketligan? Där de spelat under namnet Gothia. Det i sig är inget unikt, ett antal klubbar har dragit sig ur ligan genom åren, pga ekonomiska problem. Det drabbade även Helsingborgs Basket här i stan där jag bor.

Men det anmärkningsvärda är att Högsbo sågar sin egen sport jäms med fotknölarna, ur TT:s text:

“— Bara två procent av Göteborgs befolkning skulle kunna tänka sig att någon gång gå på en ligamatch, berättar klubbens styrelseordförande Bertil Claesson.

— Det finns helt enkelt inget intresse för basket och då måste vi fråga oss för vem vi spelar.”

(Jag vet inte om man ska ta det som ett tecken att när man söker på gp.se efter “gothia basket” så är den senast publicerade artikeln från september 2009?)

Hoppsan. Okej, att han syftar på att intresset för basket saknas i Göteborg. Men ändå. Det måste ändå hänga ihop med klubbens egen satsning, eller rättare sagt att man misslyckats med marknadsföringen eller produkten.

Fortsätt läsaOj, vilken sågning av basket – av en basketklubb

Inbundet eller inte – det är frågan?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:5 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

En nackdel med print-on-demand (POD) som jag upplevt är att man inte kan få hårda pärmar, så kallat inbunden bok. Jo, egentligen kan man det men det kostar så mycket pengar att bokens pris skulle bli så högt att ingen vill betala. Jag tror vi räknade med att priset på InnebandyPiraterna skulle hamna över 300 kronor – hos nätbokhandlarna, förmodligen över 400 kr ute i bokhandeln – om den trycktes som POD med hårda pärmar.

Alternativet är då traditionellt tryck på offset, alltså att man trycker minst 1000 böcker åt gången och sedan lagerhåller dem. Precis det som jag velat slippa. Där är skillnaden per exemplar mindre i kostnad.

Fortsätt läsaInbundet eller inte – det är frågan?

Spännande diskussioner, ett IKEA för böcker och en recension

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Det är många som har funderingar kring bokbranschens framtid, inte minst de som befinner sig mitt i den. Hans-Olov Öberg som driver Kalla Kulor Förlag sedan nio år tillbaks skriver om vad som hänt sedan han startade. Det är faktiskt en hel del.

Han konstaterar bland annat på slutet att distributionen blir en nyckel för de nya förlag som nu poppar upp som svampar ur jorden överallt. Speciellt när de fysiska bokhandlarna som är anslutna till kedjor fortsätter krympa sitt utbud och det blir allt svårare att komma in där med sina böcker.

Och är nätbokhandlarna optimala att handla i som de ser ut idag? Behövs det nytänkande konkurrenter till de stora även där? Hur skulle det då se ut?

Ja, om jag skulle starta en bokhandel idag så hade jag nog skapat en lagerbutik. En gigantisk bokhandel som samtidigt fungerar som plocklager för en internetbokhandel. Sedan skulle det vara samma pris på boken där som på nätet, minus frakten eftersom du kommer dit och hämtar dem. Man skulle försöka hålla så många böcker som möjligt i lager, sannolikt med hjälp av ett kommissionssystem där man hämtar hem 30-50 exemplar av boken åt gången (ja, kanske mer för storsäljare men i princip). Självklart skulle du, precis som på IKEA, kunna söka på terminaler runtom i butiken och direkt få uppgift om vilken rad och hylla boken finns.

Fortsätt läsaSpännande diskussioner, ett IKEA för böcker och en recension

Att jobba ensam hemma

För drygt en vecka sedan var jag i Stockholm och hälsade på flera personer inom bokbranschen. Jag fick då se tre olika kontor och det blev en lite flashback till den tid då jag själv jobbade på företag med fler anställda än en.
Sedan november 2003 driver jag mitt eget företag och jag har så gott som hela tiden, förutom ett år då jag hade ett rum i ett kontorshotell, haft kontoret hemma i lägenheten. Numera bor jag i en större lägenhet och har ett större kontor. Dessutom är jag sedan två år tillbaks inte ensam speciellt ofta eftersom min sambo är mammaledig, nu med vårt andra barn.
Fortsätt läsaAtt jobba ensam hemma

Förlagsvärlden är inte som resten av världen men är på väg dit

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg
Läste en lång text av Per Gedin på svd.se igår. Inte riktigt säker på vad jag ska tycka. Han attackerar förlagens allt kraftigare marknadsorientering som gjort att man minskat antalet titlar och framför allt kanske plockar bort olönsamma författare snabbare.
Han ger ett exempel på att detta är fel strategi:

Ett skönlitterärt författarskap tar många år att utveckla. Oftast rör det sig om fyra till fem böcke, innan författaren nått sin mognad och innan kritik och publik upptäcker henne. Man kan bara se på förra årets Nobelpris respektive Augustpris. Herta Müller som fick Nobelpriset hade givits ut av Bonniers första gången 1985. Sedan dess har förlaget eller dess dotterföretag givit ut ytterligare fem böcker. Försäljningen har varit minimal och böckerna har gått med en rejäl förlust – totalt har det varit en investering på miljonbelopp. Med det nya sättet att driva förlag hade utgivningen av hennes böcker inte fått fortsätta, då de inte var ”lönsamma”. Hennes litterära betydelse hade man inte tagit hänsyn till. Och då hade Bonniers inte heller fått en Nobelpristagare, som blivit en stor ekonomisk framgång.

Som företagsledare kan jag tycka det är vansinne att investera miljoner i en författare vars enda hopp att bli en kommersiell framgång är att han/hon vinner nobelpriset. Hårdraget kanske.

Fortsätt läsaFörlagsvärlden är inte som resten av världen men är på väg dit

Uppmärksammad på olika håll

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår skrev Telias iPhone-blogg om Eböcker och iPhone. Där nämns jag. Saxar:

“Flera förlag, däribland Piratförlaget, Norstedts och Ordfront har släppt ett antal böcker som separata appar i app store. Dessutom har författarna Sölve Dahlgren och Unni Drougge gjort detsamma med sina verk.

I mitt tycke ligger många av dem lite högt i pris, ofta mellan 99 kr och 149 kr, medan Drougges och Dahlgrens böcker ligger på det lite mer humana priset 28 kr.”

Det var väl bra reklam?

Dessutom är andra delen i min gästblogg på Debutantbloggen nu publicerad. Där kan ni läsa mer om hur det är att ge ut på eget förlag. Kanske är det sådana här små framträdanden och omnämnanden som gör att försäljningen av InnebandyPiraterna gått så bra i april månad? Har till och med sålt mer än jag gjorde i december, månaden efter release och med stöd av julhandeln.

Fortsätt läsaUppmärksammad på olika håll

Gästbloggar på Debutantbloggen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:27 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

En läsvärd sajt om man har ambitioner med sitt skrivande, eller bara är intresserad av nya författare, är Debutantbloggen där ett antal debuterande författare delar med sig av sina erfarenheter.

Där har jag nu gästbloggat, det första inlägget är publicerat idag och handlar om att debutera på eget förlag. När jag satte mig ner för att skriva bloggposten blev den så lång att vi blev tvungna att dela upp den i två delar – förhoppningsvis med en bra cliff-hanger i mitten.

När ni läst min gästblogg så passa på att läsa några andra inlägg. Det finns många intressanta guldkorn som speglar den vånda som ofta plågar en debutant och kampen för att bli utgiven. Du vill bli läst, uppskattad och köpt. Det är få förunnat att uppleva alla tre.

Fortsätt läsaGästbloggar på Debutantbloggen

Hur många ex krävs för succé?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

I fredags tillbringade jag en heldag med möten i Stockholm kring min bok. Många intressanta samtal som gärna kunde fått vara ännu längre.

Sakta men säkert håller jag på att skaffa mig en rätt bra bild av den svenska bokmarknaden, även om jag fortfarande är nybörjare eftersom det bara är drygt fem månader sedan jag gav ut min första roman, InnebandyPiraterna – Första säsongen.

Om man kollar runt lite så får man bilden av att en skönlitterär debutant trycks i en upplaga på mellan 1000 och 2500 exemplar. Bara i undantagsfall trycks det fler ex i första omgången.
Dem man hör om är succéerna där det snabbt trycks en andra upplaga, som exempelvis Jonas Jonasson som kom ut på Piratförlaget i höstas med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Där trycktes nya upplagor fem gånger på de första tre månaderna. Nu har boken sålts i 50.000 exemplar och dessutom har rättigheterna sålts till mer än tio länder. Nu när den kommit som pocket så lär den siffran växa rejält. Det är en succé.

Men långt ifrån alla debutanter säljer så mycket. Jag har tidigare refererat en siffra som säger att en debutant på ett större förlag i snitt säljer 800 exemplar av sin första bok. Men det ska vara ett snitt och om killar som Jonas finns med i det snittet så inser man snabbt att det finns debutanter som säljer långt under 800 exemplar.

Fortsätt läsaHur många ex krävs för succé?

Konsten att sätta pris på en iPhone-app-bok

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår släpptes InnebandyPiraterna som app för iPhone. Jag hade nästan glömt priset jag satte på den. Men den hamnade på 28 kronor, jag tror att jag angav 30.
Egentligen var det inte meningen att den skulle bli riktigt så billig eftersom jag tänkte att priset var precis som när man sätter pris på pappersböcker, ett F-pris där sedan återförsäljaren lägger på sin marginal. Men det var tydligen priset till slutkund,
Så nu är InnebandyPiraterna plötsligt den billigaste av böckerna på iTunes verkar det som. I alla fall av de exempel som Daniel Åberg tar upp, där något förlag tar så mycket som 149 kr! Hoppas inte någon anklagar mig för prisdumpning. Å andra sidan så är ju mina pappersböcker dyrare än de flesta eftersom de trycks som print-on-demand och jag har lagt på en hyfsad marginal så det kanske jämnar ut sig?

Fortsätt läsaKonsten att sätta pris på en iPhone-app-bok

Senaste projektet – Boktips.biz

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:7 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Idag köpte jag ett par domäner och startade en ny sajt. Det tog näsan två timmar att få det hela upp och snurra och lägga ut de första inläggen.

Nu är det ingen ny idé. Jag har länge tänkt på att starta en sajt med boktips. Inte bara boktips helt allmänt utan att tips på böcker om affärer. En bokblogg om affärslitteratur helt enkelt. Nu har jag dessutom skrivit en del sådana boktips de senaste åren så jag har en del material att börja med.

Så för dig som vill utvecklas som ledare, marknadsförare, företagare etc så finns det nu en sajt med tips på läsvärda böcker. Jag utlovar inga djupa analyser av innehållet utan det är helt enkelt skrivet ur en vetgirig småföretagares perspektiv.

Sedan blir jag förstås glad om du handlar böcker direkt från sajten – då får jag lite provision!

Fortsätt läsaSenaste projektet – Boktips.biz

Skriva för pengar eller tjäna pengar för att skriva

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 mars, 2010
  • Inläggskategori:Blogg
(C) iStockphoto.com

Varför är det så fult att vara en kommersiell författare? Du måste ju någon gång börja snacka pengar om du vill skriva på arbetstid. Antingen skriver du för pengar eller så måste du tjäna pengar för att ha råd att skriva. Jag har räknat ut hur mycket jag måste sälja för att ha råd.

När man pratar om ekonomi och författare så snackar man nästan alltid om det fåtal som befinner sig på topplistorna, räknar upplagor med fem-sju siffror och därmed tjänar miljoner varje år. Det är dock bara en liten, liten del av de svenska författarna förunnat att göra det.

De allra flesta kan inte leva på sitt författarskap. Det är helt enkelt inte tillräckligt många läsare som är beredda att betala för deras böcker, ofta i kombination med att varje bok tar för lång tid att skriva.

Jag själv satte inför 2009 som mål att jag skulle vara författare på deltid, till att börja med 20 procent av min arbetstid. I princip skulle jag då kunna ägna fredagarna åt skrivande (och därtill relaterade uppgifter) och resterande fyra dagar åt övriga uppdrag i mitt företag.

Fortsätt läsaSkriva för pengar eller tjäna pengar för att skriva

Vad driver de innebandyfientliga idrottsmobbarna?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:15 mars, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

De finns lite överallt. Även representerade i media bland sportjournalister. De innebandyfientliga idrottsmobbarna.

Så fort innebandyn får välförtjänt och efterlängtat medieutrymme dyker de upp. De innebandyfientliga. Artiklar på webben får kommentarer som “Varför skriver ni om innebandy? Det är en korpsport.” eller “Innebandy är en fritidsgårdssysla, ingen elitidrott”.

Läs alla kommentarerna till den här HD-artikeln om SM-kvartsfinalen FCH-Warberg. En match som lockade drygt 1500 åskådare och direktsändes i TV4sport. Utöver vanliga kommentarer kring matchen dyker det upp mobbare:

Fortsätt läsaVad driver de innebandyfientliga idrottsmobbarna?

Så rätt – utan att ha planerat det

Läser på Svensk Bokhandel att ungdomsböcker är heta. “Harper Teen har köpt de nordamerikanska rättigheterna till en trilogi av debuterande Josephine Angelini för ett sjusiffrigt belopp (i dollar). Det rapporterar Publishers Weekly.” skriver SvB.

Och lite längre ner i texten: “Och det finns fler tecken på att böcker för unga vuxna är en stark genre som fortsätter att växa.”

Fortsätt läsaSå rätt – utan att ha planerat det