Oj, vilken sågning av basket – av en basketklubb

Har ni läst om att Högsbo drar sig ur Basketligan? Där de spelat under namnet Gothia. Det i sig är inget unikt, ett antal klubbar har dragit sig ur ligan genom åren, pga ekonomiska problem. Det drabbade även Helsingborgs Basket här i stan där jag bor.

Men det anmärkningsvärda är att Högsbo sågar sin egen sport jäms med fotknölarna, ur TT:s text:

“— Bara två procent av Göteborgs befolkning skulle kunna tänka sig att någon gång gå på en ligamatch, berättar klubbens styrelseordförande Bertil Claesson.

— Det finns helt enkelt inget intresse för basket och då måste vi fråga oss för vem vi spelar.”

(Jag vet inte om man ska ta det som ett tecken att när man söker på gp.se efter “gothia basket” så är den senast publicerade artikeln från september 2009?)

Hoppsan. Okej, att han syftar på att intresset för basket saknas i Göteborg. Men ändå. Det måste ändå hänga ihop med klubbens egen satsning, eller rättare sagt att man misslyckats med marknadsföringen eller produkten.

Jag minns hur det lät för tio år sedan när det talades om innebandyns potential som publikidrott i Helsingborg. Vi var några som tyckte att man borde ha 1000-1500 åskådare i snitt och vissa skakade på huvudet.

Efter en rejäl satsning på arrangemanget, ökad marknadsföring och för all del sportslig satsning, en förbättrad organisation utanför plan – så nådde FCH under en säsong över 1500 åskådare i snitt. De senaste åren har det legat lite lägre men ändå en bra bit över 1000 i snitt.

På den tiden spelade varken handbolls- eller basketlag i högsta serien och de verkade tro att gjorde de bara det så skulle publiken komma. Men som de bittert fick erfara så krävs det oerhört hårt jobb idag för att locka människor att komma och titta på idrott. Faktum är att det blir svårare och svårare för varje år.

Vi ser att fotbollsallsvenskan har stora problem med publiksiffrorna trots ett massivt mediautrymme. Innebandyn, som jag själv vurmar för, har haft en vikande trend de sista två åren efter att stadigt ha ökat tidigare. Kanske har man blivit bekväma eller på vissa håll höjt biljettpriserna utan att erbjuda en bättre produkt.

En del hävdar slentrianmässigt att “utan sportsliga resultat går det inte att locka publik”. Det är bara att titta runt lite så inser man att det inte är riktigt sant. Om det vore så enkelt hade det varit utsålt på Olympia varje match i år med tanke på att HIF leder allsvenskan. De har till och med tvingats rea ut sittplatser nu när det möter lag som av tradition inte lockar publik.

Nej, ska dagens svenskar slita sig från tv-soffan (och för all del andra aktiviteter) så krävs det en upplevelse. Och tyvärr erbjuds det inte tillräckligt stora upplevelser på många håll.

Högsbo hade ett snitt på under 400 åskådare per match. Då kan man nog inte bara skylla på ointresse från media och allmänhet. Det tyder på ett ointresse hos klubbens egna medlemmar – och med all säkerhet för lågt underhållningsvärde på matcharrangemangen.

I min roman InnebandyPiraterna så har den fiktiva touren Floorball World Tour satsat hårt på att både fylla läktarna under turneringarna och, framför allt, att garantera en härlig inramning och hög stämning för dem som kommer dit.

Jag tror att alla idrotter i Sverige förutom fotboll och hockey skulle kunna använda bokens metoder som inspiration för att skapa mycket häftigare matcharrangemang. Varför inte fotboll och hockey? Jo, det skulle funka där också men där finns det redan stark supporterkultur och det skulle vara mycket svårare att få acceptans för nymodigheter.

Där finns faktiskt fördelen för de mindre idrotterna; basket, innebandy, handboll, isbandy, volleyboll och andra lagsporter. Man har inget att förlora på att experimentera.

* * *

Innebandy, där kan jag med glädje konstatera att FCH inte bara förlängt kontraktet med stjärnbacken Juha Kivilehto utan också har fler finska stjärnor på väg in. Men jag hoppas att klubben drar slutsatser av HIF:s problem att locka publik. Det krävs mer än ett bra lag. Inte för att FCH har någon direkt publikkris med sina runt 1200 åskådare i snitt, men det skulle kunna vara så mycket bättre!

Vill du veta när jag släpper nästa bok?

Det händer att jag ger ut en ny bok. Jag kommer även att då och då skicka ut nyhetsbrev och berätta  om när dessa är på gång. Kanske bjuda på en novell eller tipsa om några aktuella inlägg på bloggen ifall du inte hänger här varje dag. Kort sagt, lämna din mejladress om du vill hålla dig uppdaterad om mitt författarskap.