Dyrt misstag gav mig värdefulla erfarenheter

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Det är misstagen man lär sig av sägs det. Men ibland kan även värdefulla kunskaper komma till genom lite väl dyra misstag. Utgivningen av VIPstory befinner sig i gränslandet.

För snart sex år sedan gav jag ut det andra numret av bookazinet VIPstory. Ja, det var nästan innan begreppet bookazine (magasin i bokformat) hade myntats (om man bortser från att det funnits ett företag med det namnet sedan 1929). Och VIPstory var förmodligen ett av de mest påkostade och snyggaste med linnetrådsbindning och flikar, tryckt på riktigt bra papper. Jag har nästan förträngt hur mycket tryckningen kostade men jag tror jag betalade 65 000 kronor för de första 5000 exemplaren som VIPstory 1 trycktes i.
Och sedan bestämde jag mig för att banta upplagan när det var dags för nr 2 så jag satsade “bara” 45 000 kronor för 3000 exemplar.
Hur tänkte jag? Ja, fokus låg helt på att få ner styckpriset. Men istället för att pruta på kvaliteten och trycka billigt – i lägre upplaga så… gjorde jag misstaget att binda för mycket kapital i upplaga.

Fortsätt läsaDyrt misstag gav mig värdefulla erfarenheter

Tänk om man hade ekonomiska muskler som Bonniers

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Oftast är det fantastiskt roligt att vara småförläggare, eller kanske egenutgivare. Men ibland drömmer jag ändå om att vara en författare på ett av de där stora förlagen där marknadsbudgeten är enorm och de drar nytta av kraften i att äga alla kanaler. I helgen såg jag ett intressant exempel där DN går in och publicerar Lars Keplers (pseudonym för paret Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril ) nya bok “Paganini-kontraktet” som följetong, den perfekta marknadsföringen för en bok som släpps 15 juli.
Det inleddes i helgen med en stort uppslagen intervju (intressant läsning som dock inte verkar finnas på webben utan bara i pappers-DN eftersom tidningen numera har en lite märklig syn på webbens möjligheter).

DN kunde naturligtvis ha publicerat boken som följetong även om den inte råkat komma ut på Albert Bonniers Förlag, alltså samma ägare som DN. Det var ju trots allt förra årets mest hajpade boksläpp med alla spekulationer kring vem som låg bakom pseudonymen.

Bokus körde exempelvis ett mailutskick igår enbart om de två Kepler-romanerna så självklart finns det ett kommersiellt intresse för boken. Eller skapades detta av att hundratusentals människor kunnat läsa avsnitt i DN?

Fortsätt läsaTänk om man hade ekonomiska muskler som Bonniers

Lanseringsfest på Facebook – inte bästa lokalen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår var det lanseringsfest för min författarcoach Ann Ljungbergs bok “Min kompis är författare”, en bok som handlar om hur man använder sociala medier för att lansera och marknadsföra en bok. Boken, som jag ännu inte läst, innehåller flera intervjuer med författare som använder sig av sociala medier – däribland jag själv.

Helt logiskt hölls därför lanseringsfesten virtuellt, på Facebook. Knappt 100 personer hade anmält att de skulle komma och jag tror drygt hälften var där under den timme som det pågick. Utifrån eventet kan man dra några slutsatser utöver att det var kul och trevligt att “snacka” med lite folk kring en bok som alla är intresserade av:

1. Det är för kort tid med en timme, speciellt i sociala medier där vi är rätt vana att umgås asynkront och inte alltid chatta i realtid utan ofta logga in när vi känner för det. Kanske en lanseringsdag/kväll med ett par hållpunkter då det händer något extra? T ex kl 18 utlottning, kl 20.30 intervju med xxx etc… Kl 22.30 recensioner presenteras osv…

2. Det krävs en tydlig plan och struktur och färdiga diskussionsämnen för att inte trådar ska bli för splittrade.

3. Facebook är inte rätt verktyg för virtuella lanseringsfester.

Fortsätt läsaLanseringsfest på Facebook – inte bästa lokalen

Kommer jag att drabbas av Andra säsongen-syndromet?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:21 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Inom idrotten pratas det inte sällan om att andra året är svårast, framför allt för de unga talanger som kommer in i en storklubb. Begreppet “sophmore slump” används ofta inom idrotten (exempelvis second season syndrome) men lika ofta när det gäller författare som får ett flerbokskontrakt och sedan misslyckas med att göra den andra boken lika bra som den första. Helt enkelt svårigheten att överträffa en lyckad debut.

Själv skriver jag på en uppföljare till InnebandyPiraterna – Första säsongen, en bok som dessutom heter “Andra säsongen” så risken borde vara uppenbar att jag ska drabbas av detta syndrom. Men jag tror framför allt det är något som plågar mig själv, en viss oro för att leva upp till förväntningarna hos läsare som gillade den första boken.

Fortsätt läsaKommer jag att drabbas av Andra säsongen-syndromet?

Det här med trender och böcker-i-stil-med

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Stieg Larssons Millenium-trilogi har nu upptäckts på allvar på andra sidan Atlanten. Så här ser New York Times bestsellerlista över paperback (pocket) ut just nu:
1. THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO, by Stieg Larsson
2. THE GIRL WHO PLAYED WITH FIRE, by Stieg Larsson
Snudd på hysteri faktiskt (6 miljoner ex sålda hittills i USA och 35 miljoner i världen) och när läsarna är klara med de tre böckerna vill de ha mer. Mer skandinaviska deckare. Vilket gynnar Mankell som funnits där ett tag men som nu får det riktigt stora genombrottet.

Fortsätt läsaDet här med trender och böcker-i-stil-med

Nu vet jag varför Rune Andreasson åkte till Bali

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:14 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

När jag var yngre drömde jag om att bli serietecknare. Ja, författare var även det en tidig dröm i konkurrens med fotbollsproffs. Som alla andra som drömmer om att bli något så slukade jag allt som skrevs av kända serietecknare när det gällde hur de arbetade.
Jag minns speciellt Rune Andreasson (skaparen av Bamse) som ibland berättade hur det gick till när Bamseserien tecknades. Han åkte ofta iväg på resor till andra länder, satt på en sandstrand och skrev och skissade på manus till sina fantasifulla berättelser. Bland annat till Bali om jag inte minns helt fel.
Då tyckte jag väl att det visserligen verkade spännande men jag förstod inte heller varför han tvunget skulle åka till andra sidan jordklotet när han hade ett arbetsrum hemma.
Nu förstår jag. Som författare är det värdefullt att kunna koppla bort vardagen och därmed frigöra plats i sinnet för fantasin. När städning, handla mat och byta blöjor tar sin plats är det svårt att fokusera på berättelsen. Jag beundrar de författare som faktiskt gör det, trebarnsmammor som på något sätt lyckas finna de där minuterna varje dag som krävs för att skriva vidare på sina romaner.

Fortsätt läsaNu vet jag varför Rune Andreasson åkte till Bali

Sticker InnebandyPiraternas omslag ut tillräckligt?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:13 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läser i Dagens Nyheter om hur viktiga bokomslag är för försäljningen. På min egen bok InnebandyPiraterna har jag ju valt ett rätt avskalat men ändå detaljerat omslag. Som bryter av rätt mycket från hur många ungdomsböcker i sportgenren ser ut. Där dominerar ju tecknade omslag i klassisk Åshöjden-stil.
Det är i alla fall många som gillar skölden för Floorball World Tour som pryder omslagen. Tanken är att det ska användas på varje omslag i hela serien och jag endast ska byta bakgrundsfärgen. Vi får se hur det funkar att variera sig och ändå skapa igenkänning när jag kommer till den tionde boken om några år…

Fortsätt läsaSticker InnebandyPiraternas omslag ut tillräckligt?

Varför publiceras inte InnebandyPiraterna 2 som följetong nu?

Det här inlägget har jag funderat på ett tag. Men när jag läste Mattias Boströms blogginlägg om Realtid i bokbranschen kände jag att det var läge att lägga ut den. Jag menar: jag har ju faktiskt testat en del av det han skriver om. (Just nu sitter jag och är lite avundsjuk på dem som får vara med på konferensen Moving Images i Malmö där han pratat om just detta).

När jag skrev “InnebandyPiraterna – Första säsongen” publicerade jag den samtidigt löpande som följetong, kapitel för kapitel. Jag gjorde det både som ett experiment och ett sätt att sätta press på mig själv att leverera.
Om jag blev försenad med ett nytt avsnitt (som publicerades varje torsdag) så fick jag genast kommentarer och mail som efterlyste det. Vad har hänt? Jag vill veta vad som händer härnäst. (Tyvärr försvann många av dessa kommentarer när jag flyttade den här sajten till ett nytt webbhotell).

Så varför gör jag inte på samma sätt nu, med bok 2? Jag är just nu inne på det tionde kapitlet och har därmed ett ganska bra “försprång”, det ska inte vara några problem att publicera ett nytt avsnitt varje vecka. Boken ska ju vara färdigskriven till midsommar för utgivning i september.

Ändå har jag valt att inte göra så denna gång. Det handlar inte om att jag är rädd för att det ska drabba försäljningen, bevisligen så har det inte skett med bok 1 så varför skulle det göra det med bok 2?

Nej, det handlar mer om min egen skrivprocess eller insikten om den. När jag skrev bok 1 så blev jag nämligen tvungen att skriva om vissa delar och lägga till scener och ändra vissa namn under redigeringsprocessen, efter att hela boken var skriven och utlagd på webben. Därmed dök det plötsligt upp nya scener i gamla kapitel som folk redan läst.

Därför vill jag skriva klart hela boken innan jag börjar lägga ut den. Jag har också en idé om att denna gång testa att skicka ut den som följetong per mail för att lättare se hur många läsare som nappar. Med start någon månad före utgivningen så kan man anmäla sig och få boken mailad till sig, kapitel för kapitel. Helt gratis. Förhoppningsvis gillar man den så mycket att man antingen köper en bok direkt eller när man läst hela. Eller så sätter jag upp en donationsknapp på sajten.

Däremot så påverkas även formen på bok 2 av hur jag publicerade ettan. Varje kapitel måste avslutas med en cliffhanger och varje kapitel får dessutom en kul rubrik. Ska jag bjuda på ett exempel? Det får bli “Dubier i Dubai”.

Någon gång i framtiden skulle det vara kul att experimentera och verkligen göra en sån där följetong som Mattias pratar om, där läsarna får vara med och påverka handlingen med idéer och förslag. Jag har en del spännande idéer själv som jag vill testa, just när det gäller online-litteratur och dess möjligheter med länkningar mellan kapitel men även faktarutor.

Nedan följer skamlös egenreklam:
Här kan du läsa InnebandyPiraterna på webben. InnebandyPiraterna finns även som e-bok och som pappers-bok hos de stora nätbokhandlarna (men även många vanliga bokhandlar):
Adlibris
Bokus
CDON
Bokia

iPhone/iPad/iPod touch – nu går det att köpa InnebandyPiraterna och läsa den direkt i sin iPhone för dem som nu har denna telefon. Sök på Innebandy i iTunes Appstore eller klicka här (InnebandyPiraterna för iPhone/iPad/iPod touch).

Fortsätt läsaVarför publiceras inte InnebandyPiraterna 2 som följetong nu?

Vad vi googlar om partiledarna…

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:8 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Det har ju skrivits lite om det fejkade kedjebrevet från Mona Sahlin där hon berättar om alla sina gamla fiffelhistorier. Media plockade upp den i april och idag dök storyn upp igen på Realtid.se. Läste någonstans att själva brevet egentligen cirkulerat i mer än ett år, men framför allt de senaste månaderna har spridningen tagit fart.

Hur som helst, det intressanta är vilken bild folk har av olika politiker. Det syns rätt tydligt av hur och vad vi googlar på. Roade mig med att se kolla på google vilka sökningar som är populärast (inspirerad av Jocke som brukar göra det på sina föreläsningar). Ser man den bilden är det väl inte så förvånande att Reinfeldt får högre förtroende än Sahlin eller hur?

Det är också lite fascinerande att folk söker på ett namn och twitter eller wikipedia. Ett tecken på att googles sökmotor är mycket bättre än dessa sajters interna alternativ?

Fortsätt läsaVad vi googlar om partiledarna…

E-handlaren och vargen

Det var en gång en e-handlare som ville sälja mycket till sina kunder. Han hade hittat ett framgångskoncept som byggde på gratis. Allting var gratis, men det kostade extra om man ville ha mer än det som var gratis. Exempelvis var fula visitkort gratis, men mot ett litet tillägg kunde man göra egna snygga visitkort.

Det var fortfarande billigt och bra, missförstå mig rätt. Men när de väl fått in kunden och fått en beställning så dök problemet upp – hur ska vi få dem att handla igen? Kan vi verkligen använda samma erbjudande, gratis?

Det första e-handlaren gjorde var att direkt efter beställningen ge kunden ett tidsbegränsat erbjudande: om du gör den här tilläggsbeställningen inom tio minuter så får du ett specialpris. Helt lysande, bra erbjudande för kunden och dessutom en hets som gjorde att många impulsköpte och beställde 1000 extra visitkort trots att de redan handlat 500 st fler än de gör av med på tio år.

Men sedan då? När de väl levererat till kunden. Då vill man ju ha återkommande kunder?
Enkelt, tänkte e-handlaren. Vi har ju deras e-postadresser, det är bara att skicka fler erbjudanden av samma sort. De har ju visat att de gillar gratis och tidsbegränsade erbjudanden.

Fortsätt läsaE-handlaren och vargen

Citerad i Svensk Bokhandel nr 11

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:6 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

En glad överraskning när jag i helgen satt och läste senaste numret av Svensk Bokhandel. På sid 33 hittar jag en liten bild på mig själv (somrig gammal pressbild) och en notis under Bloggkoll. De har citerat delar ur mitt blogginlägg om åldersintervall kontra åldersgränser. Kul att det uppmärksammas.

Här hittar du hela inlägget.

En bok kan för övrigt bara tillhöra ett intervall. Alltså inte 9-15 år  utan antingen 9-12 år eller 12-15 år.

Fortsätt läsaCiterad i Svensk Bokhandel nr 11

Ge ut en egen bok är busenkelt och jättesvårt

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:6 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste inlägget “Self-Publish, just do it” på Storyteller (mitt projekt VIPstory hette från början Storyteller men eftersom det domännamnet inte var ledigt så fick jag välja ett annat namn). Som i sin tur länkade till en intressant artikel på Wall Street Journal om digital egenutgivning. Något som exploderar i USA just nu då Amazon och Apple båda erbjuder författare 70% av intäkterna vid försäljning av deras e-böcker som publiceras direkt där – utan ett förlag som mellanhand.

Redan idag räknar man med att e-böckerna står för 5-10 procent av den amerikanska marknaden och prognosen är att det kan öka till 20-25 procent år 2012.
Det är en radikal förändring.

I Sverige har vi ju inte fått det där riktiga genombrottet för e-böcker ännu. Läste (i Svensk Bokhandel) att E-lib (den stora distributören) i mars sålde 15000 e-böcker, men nästan 90% av försäljningen var egentligen utlåning till bibliotek. Men det var ändå en otrolig ökning från 2009 då det bara såldes knappt 500 kopior under motsvarande månad…!

Fortsätt läsaGe ut en egen bok är busenkelt och jättesvårt

Senaste leveransen: Fria Företagare nr 3

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:2 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Än så länge är jag bara författare på 20 procent ungefär. Resten av tiden ägnas åt olika konsultuppdrag. Ett av dem är redaktörskapet för tidningen Fria Företagare som denna vecka kommer ut med sitt tredje nummer för i år till runt 45 000 läsare (som papperstidning). Vi testar just nu Issuu för publicering på webben.

Fortsätt läsaSenaste leveransen: Fria Företagare nr 3

Ny månad, nya möjligheter att sälja böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Idag är det 1 juni. Just nu har jag inte sålt en enda bok denna månad. Förra månaden blev den 3:e bästa sedan lanseringen av InnebandyPiraterna. Men vad gör jag med juni? Det enda som händer på innebandyfronten är silly-season (övergångar mellan klubbar) och de flesta idrottsintresserade fokuserar på fotbolls-VM.

Framför allt skriver jag ju på “Andra säsongen” som ska komma ut i september. Den kommer säkert att ge en viss merförsäljning även av “Första säsongen”. Men samtidigt är det ju viktigt att få så många som möjligt att läsa den första boken redan innan den andra kommit ut för att den ska sälja bra.

Alltså, juni månad och utmaningen att få fart på försäljningen. Jag vet att det finns tusentals läsare där ute som knappt hört talas om boken ännu. Och sommaren är en bra tid att läsa böcker!

Min första åtgärd jag tänkt mig är en student/skolavslutnings-kampanj. Vad är mer perfekt som present än ett signerat exemplar av InnebandyPiraterna – Första säsongen? Jag har ett 100-tal exemplar hemma i lager som jag kan signera och skicka ut.

Efter lanseringen sålde jag en del den vägen, via egen postorder. Förskottsbetalning via bankgiro är rätt smidigt men inte optimalt. Helst ska det ju vara e-handel fullt ut med kortbetalning direkt vid beställning för att slippa även den hanteringen. Ska kolla på en e-handelsplugin för WordPress. Tips?

Så jag får försöka få fart på den kampanjen. Men vad kan jag göra mer för att sälja böcker i sommar? Har ni några idéer så får ni gärna lämna dem i kommentarerna nedan!

Just det, du kan förstås köpa InnebandyPiraterna också. Antingen via mitt studenterbjudande (som inte är online ännu) där du får en signerad bok (ange valfri hälsning till mottagaren) för endast 169 kr inkl frakt! Gäller så långt det nuvarande lagret räcker. Tills vidare, maila beställning till info (a) dahlgrensforlag.se Uppdaterat: Erbjudandet finns nu – klicka här för Student-erbjudandet!

Du kan även beställa boken (utan signering) via formuläret här på sidan, direkt från förlaget, eller via någon av nätbokhandlarna:
Adlibris (just nu 188 kr)
CDON (just nu 189 kr)
Bokus (just nu 211 kr)
Bokia (just nu 195 kr)

Är du lite hipp och cool och tycker att pappersböcker inte är lika häftigt som e-böcker så går det att köpa InnebandyPiraterna – Första säsongen som e-bok för flera olika e-bokläsare från 52 kr.
Dessutom finns InnebandyPiraterna för iPhone/iPad/iPod touch. (Den kostar bara 28 kr där!)

Nej, tyvärr ingen pocketutgåva ännu. Kanske till hösten, har inte tagit beslut (eller fått något erbjudande) än…

Fortsätt läsaNy månad, nya möjligheter att sälja böcker

SEI gör som FWT: innebandyns SM-finaler till Malmö 2011 och 2012

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:30 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Svensk Elitinnebandy gör som Innebandypiraterna Ltd, de väljer att spela sin final i Malmö Arena. Ja, det är faktiskt så att finalen på Floorball World Tour, Winners Cup, spelas i Malmö Arena. Vilket alla vet som läst boken InnebandyPiraterna – Första säsongen.

I torsdags var jag konferencier på en presskonferens i landets häftigaste inomhusarena – Malmö Arena. Många närvarande representanter från alla inblandade parter ville presentera en häftig nyhet: SM-finalen i innebandy flyttar till Malmö 2011 och 2012. Vad som händer därefter vet ingen.
Intresset från media var lite ljummet. Kanske journalisterna vilar upp sig inför fotbolls-VM om några veckor efter en intensiv vår med slutspel, sammanpressad allsvenska osv. Eller så är de bara genuint ointresserade av innebandy. Det är synd. Mest för dem själva.

Det är ett inte helt okontroversiellt beslut i innebandy-Sverige. De som bor norr om Stockholm gillar inte att få ännu längre till SM-finalen och de som bor i Stockholm är väl heller inte helt överlyckliga av samma anledning.

Fortsätt läsaSEI gör som FWT: innebandyns SM-finaler till Malmö 2011 och 2012

Framtidens e-bokläsare kommer i höst

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste precis Mattias Boströms intressanta blogginlägg om Framtida sätt att styra försäljningen av e-böcker. Jag tror han är helt på rätt spår. En sak som e-boksläsare med 3G-uppkoppling och bättre webbmöjligheter kommer att stimulera är nämligen impulsköp.
Är det något som gjort att bokförsäljningen ökat på senare år så är det ju tillgängligheten på två sätt:
1) genom nätbokhandlare som har “alla” böcker
2) genom pocket och andra lågpriserbjudanden i mataffären (lockvaror i kassan är effektivt, liksom kundkortsrabatter)
Med en e-bokläsare så får du på sätt och vis båda dessa. Som Mattias skriver kan förlagen göra snabba, riktade kampanjer. Kanske i kombination med tv-framträdanden, recensioner och andra genomslag i media för en författare eller bok.
Om man exempelvis vet att en författare ska vara med i tv-soffan så kan förlaget snabbt köpa riktad reklam på Facebook eller varför inte på gammelmedias nyhetssajter samma dag. Det här blir extra effektivt om e-bokläsaren också är en surfplatta.

Och den surfplattan/e-bokläsaren kan vara en iPad. Men det kan också vara en Adam.

Fortsätt läsaFramtidens e-bokläsare kommer i höst