Bokmässan 2010 några korta minnen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Bokmässan 2010 är över. Fyra intensiva dagar som har gått väldigt fort och då det har hänt massor. Jag tänkte samla några lösa tankar och minnen, höjdpunkter och annat.

* * *

Twitter-flödet under mässan var enormt. Facebookande blev det inte lika mycket av för min del, kanske för att det mobila bredbandet stundtals blev överbelastat i mässhallarna. Inte minst på fredagen när 15 000 människor samtidigt försökte ringa till varandra och ställa frågan “Var är du? Ska vi äta lunch?”.

* * *


Vår monter A04:10 blev lyckad. Proffsig, snygg och ren var de omdömen jag hörde. Det enda tråkiga var placeringen, bland alla barnböcker och pussel, bakom Nallescenen och Barnens torg. Nästa år förväntar jag mig en betydligt bättre position, eller hur?

* * *

Lanseringen av InnebandyPiraterna – Andra säsongen skedde alltså på mässan. Ett par kartonger skeppades direkt dit från tryckeriet med bud. Denna vecka levereras boken till bokhandeln. Man har dock kunnat beställa boken hos Adlibris, Bokus och CDON en tid nu. En liten bugg hos Bokrondellen/Förlagssystem gör dock att boken fått status “tillfälligt slut” istället för “ej inkommen” vilket ställer till det för vissa nätbokhandlare. Men det löser sig nog idag när den kommer in på lagret hos Förlagssystem.

* * *

Sölve Dahlgren signerar InnebandyPiraterna på BokmässanSigneringar. Under Bokmässan har jag signerat i sammanlagt 8-10 timmar. Många böcker har det blivit, även om jag gärna hade sålt ännu fler böcker.

* * *

Biblioteken. Har träffat flera läsare som upptäckt boken via sitt lokala bibliotek. Eftersom InnebandyPiraterna Första säsongen finns på 400-500 bibliotek idag så räknar jag med en bra effekt av det på försäljningen av Andra säsongen.

* * *

De yngre som är min främsta målgrupp har aldrig hört talas om Åshöjdens BK som många jämför InnebandyPiraterna med. Men det har i alla fall deras föräldrar.

* * *

Dagstidningarnas bevakning av mässan kan jag inte påstå att jag lusläst. Men det lilla jag sett imponerar inte. Vi som stod längst bort i A-hallen konstaterade snabbt att det var väldigt få journalister med pressackreditering som letade sig så långt bort. Om man är på mässan och har betalt för det – borde man då inte se hela mässan och kanske hitta en egen unik vinkel? Jag erkänner att jag inte såg alla montrar, men å andra sidan var jag ju där för att ställa ut i första hand.
Det känns som om bokbloggarna gjorde en betydligt mer spännande bevakning av mässan. Mer omfattande och mer nyskapande.
Men det finns förstås ett samband mellan sjunkande dagspressupplagor och bristen på bredd i bevakningen.

* * *

Ja, egentligen är jag väl besviken på att inte ens den lokala dagstidningen HD lyckades uppmärksamma min monter på mässan. Men de hade tydligen fullt upp med att klistra upp flygblad där de gjorde reklam för sina egna bloggare. Tänk om de lagt mer energi på att skriva och leta spännande förlag och författare istället?
Eller så borde jag lagt mer tid på att marknadsföra mig även hos gammelmedia?

* * *

Dåligt omdöme hade också Bokmässan själva när de placerade Nalle-scenen mitt bland utställarna. Torsdag och fredag var det okej, men lördag och söndag blev rätt förstörda när sjungande mumintroll och andra musiknummer dundrade ut ur högtalarna och gjorde att vi som stod i montrarna bakom var tvungna att skrika till besökarna för att de skulle höra vad vi sa. Hoppas att de lär sig av misstaget till nästa år – även om jag själv kommer att ha en bättre placering av montern då så kan ju någon annan drabbas.

* * *

Roligast på mässan var ändå mötena med alla nya och gamla vänner i förlagsbranschen, fick många bra tips från exempelvis Sekwa. Monterkompisarna Ann Ljungberg, Pontus Wikner, Margareta Strandman Dahlberg och Ann-Catrin Malmlöf bidrog till att vi alla hann med både att sälja våra böcker och gå runt och uppleva resten av mässan. Samt vår gästsignerare nya deckar-export-succén Lars Rambe. Han sålde slut på pocketutgåvan av sin första bok (som just nu ligger etta på topplistan i Italien) på mässan hos Pocketförlaget. I vår monter hade han sin nya bok och fick sålt en del även av den. Även om kanske inte alla deckarälskare hade hittat dit.

* * *

Har redan bokat monter till 2011. Nu gäller det att fundera ut strategi för hur den mässmontern ska utformas och vem/vilka jag ska dela den med. En lite större monter, med lite bättre läge är målet. Och kanske blir vi 5-10 förlag/författare/partners som delar på kostnaden och jobbet.
Tills dess ska jag dock ha hunnit skriva ytterligare minst två böcker. Och jag lär ha släppt ett par titlar till på Dahlgrens Förlag.

* * *

Att bo på Gothia Towers var också en hit. En njutning varje morgon att bara kunna ta hissen ner efter frukost och promenera något hundratal meter till montern utan att behöva sätta sig i bil eller på spårvagn.

* * *

Vi byggde inte montern själva. Det var också kanon att slippa. När vi kom på onsdagen klistrade vi bara upp några skyltar med bokomslag, allt annat var redan klart. Fantastiskt skönt då och nästan ännu skönare på söndagskvällen när mässan stängde. Andra slet med att demontera hyllor och bord medan vi bara packade ner böckerna i lådor, tog ner skyltarna och skar loss oss själva från den stora vepa som satt längst bak i montern:
Monter A04:10 på bokmässan 2010.

* * *

När jag körde hem från Göteborg på måndagen var det med trötta fötter men förvånansvärt piggt huvud. Jag kände mig mest inspirerad och full av nya idéer på hur man kan marknadsföra boken. Och massor av tankar på vad jag kunde gjort bättre kring vår monter. Ska försöka komma ihåg det till nästa års mässa. Men det är ju trots allt mindre än ett år sedan jag kom ut med min första bok och förlaget har bara existerat sedan sommaren 2009…

* * *

Uppdaterat: missa inte InnebandyPiraterna och Svenska Akademien...

Fortsätt läsaBokmässan 2010 några korta minnen

Bokmässan nästa – schema för vår monter

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Nu är det snart dags att dra till Bokmässan i Göteborg. Som jag tidigare nämnt delar jag monter med fyra andra författare/småförlag. Vi har sytt ihop ett enkelt monterschema i Google Docs. Och för att vara säker på att det är uppdaterat så länkar jag helt enkelt direkt till det istället för att försöka formatera om det till html…

Du hittar monterschemat för monter A04:10 på den här länken.

Fortsätt läsaBokmässan nästa – schema för vår monter

Den sista opinionsmätningen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Telefonen ringde ilsket hemma hos Svensson, sent på lördagskvällen, dagen före valdagen. Kajsa hann först fram, tryckte ner knappen till högtalartelefonen.
– Hallå, sa Kajsa.
– Hej, jag heter Peter och ringer från Opinionsinstitutet. Jag skulle vilja ställa några korta frågor om valet. Du kan vara helt anonym.
– Jag heter Kajsa.
– Vad bra. Kajsa, vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
– Röd blomma.
– Menar du socialdemokraterna?
– Fredrik är snäll.
– Jaha, du föredrar Reinfeldt? Du menar att du skulle rösta på moderaterna?
– Nej, nej.
– Nähä, inte moderaterna och inte socialdemokraterna. Är du en av de osäkra?

Fortsätt läsaDen sista opinionsmätningen

En vecka kvar till Bokmässan – hur många böcker kan jag sälja?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Nästa torsdag öppnar Bokmässan för fackbesökare (fredag-söndag är det allmänhetens tur). Då ska jag stå i monter A04:10 tillsammans med fyra andra författare på små förlag. Vi ska marknadsföra och sälja våra böcker till sådär 100 000 besökare under fyra dagar.

Jag har varit med på mässan förr. Både som privatbesökare, journalist och utställare. Under min tid på Egmont fick jag se lite bakom kulisserna hur de stora förlagen jobbar på mässan. Och 2004 hade jag en egen monter för min nystartade novelltidskrift VIPstory. Då fick jag känna på hur det är för de riktigt små förlagen på mässan.

Fortsätt läsaEn vecka kvar till Bokmässan – hur många böcker kan jag sälja?

200-300 timmar konsumeras på 6-10 timmar

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:10 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Jag skrev klart min andra bok i somras, uppföljaren till succén (ja, vem definierar det om inte jag?) InnebandyPiraterna – Första säsongen. Nu har jag dessutom tragglat mig igenom redigering, korrekturläsning, formgivning och lite annat som hör till förarbetet till en bokutgivning.

Så den 25 september släpps boken. Många har väntat ivrigt på den, man kan redan lägga in bevakning på boken hos nätbokhandlarna (och för den delen be sin lokala bokhandlare att beställa hem boken) och det har redan flera personer gjort.

När läsarna sedan ivrigt kastar sig över Andra säsongen, resultatet av sådär 200-300 timmars arbete så kommer de i bästa fall att vara trollbundna och inte våga kunna lägga ifrån sig boken. Och så 6-10 timmar senare så har de läst ut hela boken och frågar “när kommer nästa?”.

Jag fick ett smakprov på det tidigare i sommar, vid Båstad Outdoor Open då en kille köpte pocketversionen av den första boken. När han kom tillbaks efter två timmar hade han läst ungefär en tredjedel av boken och jag kunde inte låta bli att tänka “tänk om jag kunde skriva en bok lika fort som han läser den”. Fast det är kanske tur att jag och andra författare inte kan det, då hade det förmodligen kommit ut betydligt fler än 5000 titlar per år i Sverige.

Men ni kan ju trösta er med att ungefär lika lång tid som det tog för er att läsa hela boken, lika lång tid tog det för mig att gå igenom korrekturet och fixa till typograferingen av hela boken.

Fortsätt läsa200-300 timmar konsumeras på 6-10 timmar

Allting har sin tid men ibland har man inte tid

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:8 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

De senaste veckorna har varit smått hysteriska för min del. Ja, egentligen ända sedan 1 augusti då jag började jobba efter semestern (och under semestern skrev jag mycket på boken) har det varit fullbokade dagar och veckor.
Det är mycket jag känner att jag inte hinner med att göra så mycket som jag skulle vilja, exempelvis att blogga (eftersom det händer så mycket spännande just nu i bokvärlden) eller att marknadsföra min bok (snart böcker!) och att skriva på kommande böcker.

Jag tänkte därför bara lite kort saxa ner några väldigt blandade reflektioner och länkar som jag samlat de senaste dagarna.

Fortsätt läsaAllting har sin tid men ibland har man inte tid

Dålig journalistik i Språktidningen kring läsplatte-test

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Tidningen Språk gillar jag. Ofta intressanta och läsvärda, välskrivna artiklar. Så även i september-numret. Men en artikel faller platt. Den har rubriken “En platt teknik” och handlar om ett test av läsplattor som ett företag Inuse har gjort.
Journalisten har vinkeln klar. Vi ska hacka på läsplattor som alla andra. De är ju så fula och krångliga att använda. När man då ska testa läsplattor så väljer man att testa fyra läsplattor, varav en inte finns att köpa i Sverige. Ja, och så väljer man att även testa en surfplatta, en dator, Apples iPad som inte heller finns i Sverige.
Anmärkningsvärt: den enda apparat som fått en prislapp är iPad – som inte går att köpa i Sverige. Det är bara att exempel på hur dåligt genomarbetad artikeln är. Usch vad irriterad jag blir.

Jag har egentligen ingen invändning mot att man testar iPad och mäter den mot läsplattorna. Men om man ska göra den typen av test så borde man också testat andra apparater som används för att läsa e-böcker: mobiltelefoner, netbooks, laptops och varför inte en stationär dator? För att ge en komplett bild.
Jag känner bara tre personer som har läsplattor. Alla tre älskar dem. Två av dem har dessutom tre år gamla läsplattor. De ser många fördelar.
Men testpersonerna och “experterna” som hjälpt Språktidningen ser inga fördelar. Bara nackdelar. Inte ens en av de allra största fördelarna har de förstått eller hjälper läsarna att förstå.
En av testpersonerna säger tydligen “Man kan förstora texten, men jag ser ingen egentlig nytta med det”.
Jag kan förstå att inte testpersonen gör kopplingen direkt men att en interaktionsdesigner, en informationsarkitekt och de övriga bakom testet inte förstår gör mig mer förvånad. Just att man kan ändra textgrad i e-bokläsarna är ett av anledningarna till att Amazons Kindle blivit en succé bland äldre läsare. Ja, exakt. Den som har nedsatt syn och därför omöjligt kan läsa pocketböcker älskar läsplattan. De gillar även det faktum att den inte väger ett halvt kilo (de fyra plattorna i testet vägde 220-290 gram) som många inbundna tegelstenar (Dan Browns senaste väger 880 gram). Ja, eller som iPad med sina 680 gram.
Så här skriver exempelvis Amazon om senaste Kindle just gällande denna funktion:
“Kindle has eight adjustable font sizes to suit your reading preference. You can increase the text size of your favorite book or periodical with the push of a button. If your eyes tire, simply increase the font size and continue reading comfortably. Now every book in your library can be large print.“
Ja, är inte det en fördel med läsplattan så vet jag inte vad som krävs. Faktum är att 20% av testdeltagarna uppgavs ha nedsatt syn – märkligt att inte någon av dem listade ut fördelen?

Jag vet inte åldern på testpersonerna. Men de har kanske missat att över hälften av Amazons Kindle-användare är över 50 år. Och 27% är över 60. Artikeln är från maj 2009. (Testet som Språktidningen refererar hade fördelningen av testpersoner:
18–25 år 20 %
26–39 år 60 %
40–60 år 20 %
För att ge lite perspektiv på målgrupp vs testpersoner?
Journalisten beskriver hur testpersonerna anstränger sig för att se användningsområden. Jag vet inte vilka testpersonerna är och om det verkligen är en korrekt beskrivning eftersom jag kan se massor av användningsområden redan innan jag testat den personligen. Och det gör alla de personer som jag känner som köpt en platta.

Det står också “Till andra läsplattor (än Kindle) kan man ladda ner böcker från olika leverantörer och sedan föra över dem till läsplattan. Ingen av testpersonerna i vårt test lyckades utföra detta.”
Eftersom jag inte hört att någon av de jag känner som köpt plattor ens haft problem att göra det så undrar jag genast – hur lång tid försökte de? En minut? Fem minuter? En timme? För jag utgår ifrån att det var personer som använt en dator tidigare.

Ingen verkar heller reflektera över om det är bra för ögonen att ligga i ett mörkt rum och läsa på en bakgrundsbelyst skärm. Experterna säger att man inte ska använda datorn i mörkret och att man inte heller ska titta på tv i mörkret för långa stunder eftersom ögonen tar stryk. Men det hade ju varit kritik mot iPad i sammanhanget och det hade ju inte följt tesen som skulle drivas.

En sak som man brukar lyfta fram som styrkan med läsplattor som har e-ink-tekniken är att man kan läsa dem i solljus, något som är svårt med mobiltelefoner och exempelvis iPad.

“I princip alla upplever läsplattornas teknik som för dålig. Man är van vid klara färger och en mycket skarpare skärm”, säger projektledaren på Inuse i artikeln.
Jaha, men på slutet ser alla fördelarna med vanliga böcker. Framför allt pocketboken. En variant som inte direkt är känd för “klara färger”, utom på omslaget. Testets syfte verkar lika oklart för testpersonerna som för dem som utfört det.
Sen ser jag att studien är gjord som en del av ett examensarbete i medieteknik. Utifrån vad artikeln redovisar kan jag inte ge annat än underkänt på den delen av arbetet.

Kanske man inte ska märka ord men inledningen på artikeln “Amazon har sin Kindle. Adlibris sålde slut på sin läsplatta Letto. Sony lanserar sina egna läsplattor.” antyder att Sony nyligen lanserat sina, inte att det är fyra år sedan deras första kom.
Jag förstår inte heller formuleringen “Nästan alla testpersoner försökte använda fingrarna direkt på skärmen, och blev besvikna när det inte gick”.
De testade ju Sony Reader Touch Edition. Som har touchskärm. Den kostar 2995 kr hos Adlibris. I faktarutan står det “Penna för att peka på skärm”. Men i videon på Sonys hemsida ser jag hur de bläddrar genom att dra fingrarna över skärmen, precis som på en modern mobiltelefon. Det är något som inte stämmer.

Visst finns det poänger i testet. Inte minst prisbilden, jag tycker också att 2000-4000 kr är för mycket. Men å andra sidan – om folk är beredda att betala 6000-10000 kr för en mobiltelefon varför inte en läsplatta för 2000 kr?

Mest intresserad blir jag av att läsa ett riktigt test. Kanske 100 personer som får använda läsplattan dagligen i en månad. Höra deras erfarenheter.

Kul att Språktidningen gör en test av läsplattor och lyfter fram e-böcker. Trist att de gör ett så uselt jobb. En riktigt platt artikel.

Daniel Åberg skriver också om testet och gör sina slutsatser.

Fotnot: Nu har jag skumläst själva testet och ser ännu fler brister i hur det är utfört. Testpanelen var 15 personer. Men bara fem av dem fick låna med sig en platta hem. Övriga satt alltså ett par minuter och bekantade sig med dem innan de fick utföra några uppgifter. Ungefär som att testa en hemmabioanläggning och bara se en trailer på två minuter innan man sätter betyg på hela anläggningens funktioner.

Fortsätt läsaDålig journalistik i Språktidningen kring läsplatte-test

Världens bäst betalda författare

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Tidigare i somras skrev jag om de bäst betalda svenska författarna. Även om flera av dem finns översatta till andra språk så bleknar deras inkomster i jämförelse med listan över världens bäst betalda författare som Di.se publicerade häromdagen.

Världens bäst betalda författare
1.     James Patterson     521 Mkr
2.     Stephanie Meyer     298 Mkr
3.     Stephen King     253 Mkr
4.     Danielle Steel     239 Mkr
5.     Ken Follett     149 Mkr
6.     Dean Koontz     134 Mkr
7.     Janet Evanovich     119 Mkr
8.     John Grisham     112 Mkr
9.     Nicholas Sparks     104 Mkr
10.     JK Rowling     75 Mkr
Källa: Forbes/Di.se

Det verkar med andra ord vara ett smart drag av Liza Marklund att samarbeta med James Patterson, han är en kille som vet hur man tjänar pengar på att skriva böcker. Å andra sidan var det väl lika mycket för att Petterson skulle få en starkare position i Sverige. Av det 80-talet böcker han skrivit så finns “bara” 14 på svenska.

Visst är det också fascinerande att JK Rowling fortfarande tjänar så mycket pengar på sin backlist (Harry Potter-böckerna) trots att den senaste kom ut 2007.

Det här är årsinkomster mellan juli 2009 och juni 2010. Och man ska förstås ta det med en nypa salt eftersom det är uppskattningar, inte deklarationer eller årsrapporter.

Mitt eget lilla mål – att sälja en miljon böcker – ter sig plötsligt ganska blygsamt i sammanhanget. Eller?

Fortsätt läsaVärldens bäst betalda författare

Baksidestext – svårare och viktigare än själva boken

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår kväll skickade jag iväg manuset till InnebandyPiraterna – Andra säsongen för andra gången. Med flera korrigeringar och ett par nya scener för att romanen ska bli bättre. Den nya versionen var runt 10-15.000 tecken längre än den ursprungliga. Och den är 30.000 tecken längre än den första boken.

Idag satte jag mig med baksidestexten. Och jag tänkte på en artikel jag läste för några dagar sedan om hur viktig den är för boken och hur man skriver en baksidestext.

“Stores have tens of thousands of books being displayed spine-out. With all this congestion, it is hard to get attention. Initially, all a potential buyer sees is the book’s spine. If the browser takes it down, he or she will gaze at the cover about four seconds and the flip it over to read the back cover. On average, he or she will spend just seven seconds here, so the trick is to keep them reading longer. Your copy has to be punchy and benefit-laden; it has to speak to the potential buyer.”

Sju sekunder? Det gäller att komma till poängen snabbt då.

Fortsätt läsaBaksidestext – svårare och viktigare än själva boken

Det traditionella företagets första tweet på twitter

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

VD: Jag har hört talas om något som heter twitter. Det sägs att alla ska twittra.
Marknadschef: Ja, det är jättehett just nu. Vi borde satsa på det.
Juristen: Jag är lite tveksam till säkerheten. Ska vi verkligen skicka ut information utan att veta vem som läser den?
VD: Nej, nu kör vi. Låt oss sätta igång.
Marknadschefen: Jag ringer en byrå och ber dem skriva vårt första twitter.

Några dagar senare presenterar byrån ett första förslag till premiär-tweet.
“Nu finns vi på twitter. RT gärna. Vad tycker ni om oss?”
VD: Vad är RT?
Konsult: Retweet, det betyder att vi vill att andra ska skicka vidare vår tweet.
Juristen: Är inte det piratkopiering?
Konsult: Nej, det är word of mouth.
VD: Vad är word of mouth?
Konsult: Mun mot mun-marknadsföring.
Marknadschefen: Ska vi skicka ut det?
VD: Nja, ska vi inte kolla lite på formuleringen?
Juristen: Jag ser risker med att be om synpunkter.
Konsult: Det är ju hela poängen. Att få veta vad kunderna tycker.
Juristen: Ja, med det måste ske under kontrollerade former. En fokusgrupp exempelvis.
VD: Vi kanske ska stryka “Vad tycker ni om oss?”
Juristen: Det blir min rekommendation. Jag tycker vi ska ta bort “RT gärna” också.
Marknadschefen: Ett tydligt budskap, jag gillar det. “Nu finns vi på twitter”
Konsulten: Ja, det är ju ett sätt att komma igång med ett första tweet. Det är inte så noga, det är ju ett samtal.
Juristen: Inte så noga? Alla tweets måste självklart kontrolleras innan de sprids.
Marknadschefen: Vi får låta byrån skriva alla tweets.
VD: Men vi i ledningsgruppen är ju ytterst ansvariga för företagets twittrande. Vi måste godkänna alla tweets.
Konsulten: Det är kanske inte riktigt poängen med twitter…
Juristen: Jag tänker inte tillåta att vi släpper iväg tweets utan att jag läst dem.
VD: När ska vi skicka ut nästa tweet?
Marknadschefen: När är nästa ledningsgruppsmöte?
VD: Om två veckor.
Juristen: Det är ju ganska kort om tid. Kan du be byrån ta fram ett förslag till dess så kan vi diskutera det. Kanske maila ut det innan.
VD: Då skickar vi nästa tweet om fyra veckor. Ok?
Konsulten: Det verkar som om ni har kommit igång. Jag skickar en faktura och en offert på att skriva tweets åt er.
Marknadschefen: Lysande. Lysande. Nu finns vi på twitter!

Ja, så kanske det kan låta? Vem vet. Själv twittrar jag för fullt och kan följas på @solvedahlgren och eftersom jag är både VD och marknadschef så är beslutsvägen kortare.

Fortsätt läsaDet traditionella företagets första tweet på twitter

Om svårigheten att hänga med vid förändring

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

En relativt datorfri helg. Men jag kan inte låta bli att länka till två intressanta inlägg som får symbolisera bokbranschens omvälvning och svårigheten för vissa aktörer att hänga med.

DN:s Boklördag skriver om författaren Karin Ström som väljer att ge ut på eget förlag. (ciatet nedan via Daniel Åberg) Öppningsfrågan skvallrar om en journalist som kanske inte riktigt hängt med i utvecklingen de senaste två åren:

Men eget förlag … är inte det “de refuserades förening”?
– Jag ser det så här: under 00-talet genomgick skivbolagsbranschen en revolution, med hjälp av bland annat mp3-boomen. Plötsligt kändes det kul och coolt att ge ut sin musik på egen etikett.
– Nu anar jag samma sak inom litteraturen, i och med e-böcker och annat. Förlagen jag försökte med gillade manuset men ville inte ge ut det av kommersiella skäl … Jag har ett eget skivbolag: varför inte göra samma sak med mina böcker?

Jag håller med Daniel – hade samma fråga dykt upp om det gällt att ge ut på eget skivbolag?

Och när vi ändå är på temat teknisk utveckling (som ju är det som delvis drivit fram egenutgivningen, nämligen att det blivit så mycket billigare och enklare att trycka och sälja egna böcker) och nästa steg nämligen e-böckerna så hittar jag Joakim Jardenbergs kontakt med en bokhandel som verkar ha lite e-boksskräck.

Om man på allvar är övertygad om att böcker är fysiska föremål, ja då har man några tuffa år framför sig. Däremot tror jag på boken som fysiskt föremål i en roll. Precis som gatstenen existerar än idag.

Fortsätt läsaOm svårigheten att hänga med vid förändring

Deadlines är lika jobbiga och viktiga i alla branscher

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Dessa veckor är det många deadlines för mig. Tidningar som ska tryckas, böcker som ska ges ut. Det är egna deadlines för texter och färdiga pdf:er. Det är deadlines för olika frilansare jag anlitar. Jag inser också efter renoveringen av mitt badrum att deadlines inte är unika för min bransch – och vi har alla problem när någon länk i kedjan missar sin deadline.

Ska vi börja med historien om badrummet? I korthet så har vårt nedgångna badrum blivit så nedgånget att det var risk för fuktskador om det inte renoverades. Det blev bestämt i våras och skulle ta tre veckor.
För att underlätta så skulle man passa på medans vi var bortresta under tre veckor i juli med start 1 juli. Så sas det i april.
Men i juni så kom byggfirman på att de hade semesterstängt så istället skulle man börja den 15 juli. Eftersom den 15:e var en torsdag så kom det istället att bli start den 19 juli.
Tre veckor skulle det ta. “Eller säg tre och en halv för att vara på säkra sidan”. Alltså absolut senast den 11 augusti.
Tror ni att de klarade sin deadline? Nja. Inte riktigt alla inblandade. Nu är det den 19 augusti och badrummet är nästan helt klart, inklusive målning.
Med andra ord kommer de att ha missat sin deadline med en månad eller två veckor beroende på hur man räknar. Varför har jag egentligen ingen aning om, men det känns skönt att kunna duscha hemma igen.

Jag hoppas bara att jag lyckas bättre med att hålla mina egna deadlines. Det är som sagt rätt många sådana just nu. Samtidigt som man ska blicka framåt och hålla projekt i luften som inte ska genomföras förrän senare i höst.

Fortsätt läsaDeadlines är lika jobbiga och viktiga i alla branscher

Negroponte: Fysiska boken död inom fem år

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har glömt att blogga om Nicholas Negropontes prognos tidigare i sommar om pappersbokens död inom fem år. Jag minns att jag hörde honom tala i Stockholm för många, många år sedan. Undrar om det inte var runt 1996 eller så. Då hade MIT Labs just börjat jobba med e-ink. Det skrevs en del då om de nya e-boksläsare som skulle komma tack vare den nya tekniken och många trodde att det skulle ersätta den tryckta dagstidningen.

Men fortfarande idag 2010 så läser vi både pappersböcker och papperstidningar. Därför säger många “det kommer aldrig att ske”. Då glömmer de det klassiska som gäller förändringar:

Vi överskattar ofta förändringen på kort sikt och underskattar den på lång sikt.

Fortsätt läsaNegroponte: Fysiska boken död inom fem år

Måndagstankar om bokmarknadsföring och annat

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Augusti. Det fanns en tid då det var högsäsong för golfspelande eller sen semester. I år har det inneburit mest jobb och väldigt lite ledigt (jag var ledig mycket i juli så jag ska inte klaga). Just nu ser jag en fullspäckad kalender ända fram till slutet av september (där Bokmässan i Göteborg utgör en slags final 23-26 sept).

Mycket fokus ligger just nu på marknadsföring av mina böcker, framför allt mentalt. Förberedelser för Bokmässan där Dahlgrens Förlag ska dela monter (A04:10) med fyra andra författare. Därför läser jag en del bloggar om försäljning av böcker och träffar på inlägg som bokmarknadsföring a la Lady Gaga. Men även släppet av InnebandyPiraterna 1 som pocketbok och InnebandyPiraterna 2 i september. Den sistnämnda ska ju dessutom slutredigeras, formges och tryckas. Snart är det dags att skriva baksidestexter som säljer. En spännande utmaning.

Fortsätt läsaMåndagstankar om bokmarknadsföring och annat

Lite hjälp till GW Persson och Ranelid när de signerar

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:11 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste del 17 i fajten mellan GW Persson och Björn Ranelid, som började med ännu en GW-krönika i Expressen och sedan följdes upp av en stor artikel i Aftonbladet (!). Nu hettar det till och GW menar att Ranelid inte redovisar alla intäkter från försäljning av böcker i samband med föreläsningar. Samtidigt menar GW att det är väldigt krångligt att bokföra intäkterna och därför undviker han själv att göra det om han kan.

– Alla vet att Ranelid vill sälja sina egna böcker. Varför vill han det? Det är ett jävla besvär om du ska göra det korrekt, säger GW till Aftonbladet.

Eftersom jag själv säljer mycket (inte så bra som Ranelid som enligt ett reportage hade tjänat 25 000 kronor på en kväll) böcker ute på signeringar och föredrag så har jag plockat fram en mall till bokföring av dessa intäkter. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av den, det kanske hjälper både Björn och Leif och alla andra författare med samma problem.
Men jag kan förstå att en författare som Leif GW Persson, som ligger högt på topplistorna, inte är lika beroende av intäkterna från signeringsförsäljning.

Här hittar du verfikationsmallen.

Tips på förbättringar mottages tacksamt.

Fortsätt läsaLite hjälp till GW Persson och Ranelid när de signerar