Hoi Förlag – en häftig resa som bara börjat

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 november, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

coggerEmellanåt tycker jag att det tar för lång tid. Alltså idén som föddes sommaren 2010 och som blev till Hoi Förlags start i oktober-november 2010.

Vi ville förändra bokbranschen i grunden. Ut med den gamla traditionella modellen med förlagen som riskkapitalister som investerar i böcker och hoppas på att två av tio titlar ska ge så mycket överskott att det betalar förlusterna på övriga.  Ut med en modell där förlaget tar största delen av vinsten och författarna likväl har gjort den största investeringen när man räknar tiden som läggs på skrivande och andra aktiviteter.

In med en modell där författaren investerar även pengar för att därigenom kunna ta en större del av vinsten. Men också där författaren därigenom är med och delar risken tillsammans med förlaget. Målet är en win-win-situation där båda parter har incitament att jobba lika mycket med varje bok.

Fyra år senare har vi faktiskt åstadkommit rätt mycket. När Svensk Bokhandel igår presenterade listan över de snabbast växande förlagen i Sverige fanns Hoi med på sjätte plats. Och då gäller det alltså omsättningssiffrorna 2013 jämförda med 2012 där vi hade +87 procent. Jag vet inte hur det gått för de övriga förlagen på listan under 2014 men Hoi fortsätter växa. Exakt hur mycket vet vi först efter att julhandeln avslutats. Under den närmsta månaden säljs det nämligen mer böcker i Sverige än under någon annan tidsperiod på året. Vi hoppas nå tio miljoner i årsomsättning.

En annan milstolpe som visar vad vi faktiskt har levererat är att vi efter kvartalsavräkningen för tredje kvartalet 2014 har genererat över fem miljoner kronor i royalties till förlagets författare sedan starten. Just det, värt att notera är att vi betalar ut royalty till våra författare fyra gånger per år, efter varje kvartal. Läste i en artikel i Svensk Bokhandel att en förläggare påpekade att 2014 påverkades av royaltyutbetalningar (för 2013 års försäljning). Det är alltså många svenska förlag som nu under hösten, samtidigt som vi betalade ut royalty för kvartal 3, betalar ut royalty för 2013. Om man nu ska jämföra författarvillkor.

Vi har fått ett par konkurrenter som kopierat hela eller framför allt delar av vår modell. Sen ska man ärligt vara medveten om att hybridförlag funnits i mer än tjugo år, men ingen har talat om det öppet. Jag har under året fått höra flera exempel på hur förlag låtit författaren betala alla kostnader för utgivningen genom att de förbundit sig att köpa ut hundratals exemplar. Men utåt sett har man gett sken av att det är förlaget som investerat i författaren. Ingen har haft den transparens som präglar Hoi Förlag.

Det här ställer krav på oss att bli bättre och bättre. Det är en tuff expansion där vi hela tiden behöver rekrytera medarbetare och utveckla verksamheten för att hålla jämna steg med nya författare, fler titlar och ett antal kringprojekt (som boktugg.se). Och dessutom hålla avståndet till konkurrenter. Vi tävlar nu med de stora förlagen om att locka till oss etablerade författare. Mest är det här roligt, men emellanåt också påfrestande. Det jobbigaste är att jag vill att det ska gå fort eftersom jag ser den långsiktiga visionen och möjligheterna. Men allting tar längre tid än man tänkt sig.

Vi är inte nöjda och mätta. Vi ska fortsätta växa även 2015 och framåt. Vi har ett par spännande ess i rockärmen inför nästa år. Och en jäkla massa spännande böcker och författare att ge ut.

Min egen främsta utmaning just nu är att boka in fler signeringar före jul. Jag har faktiskt gett ut två böcker i år, båda på Hoi: Fem stjärnor för Färglösa och InnebandyPiraterna 4 (Fjärde säsongen). En signering om dagen borde jag egentligen ha som föredöme för alla andra på förlaget. Samtidigt som jag behöver skriva klart InnebandyPiraterna 5 som nu är planerad för utgivning i april/maj 2015.

Redan nästa vecka kommer en spännande nyhet kring mitt eget författarskap.

Fortsätt läsaHoi Förlag – en häftig resa som bara börjat

Vad kan författare lära av Så mycket bättre?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:21 november, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

sa-mycket-battre-vinjettHar sett ett par avsnitt av Så mycket bättre den här säsongen (den femte i ordningen). Konceptet är smart. Hitta ett antal före detta stjärnor, några unga på väg upp i karriären och några som kört fast i karriären och låt dem umgås under en vecka på Gotland och göra covers på varandras låtar. I år deltar Amanda Jenssen, Orup, Ola Salo, Carola Häggqvist, Kajsa Grytt, Love Antell och Johan T Karlsson.

I veckan meddelades förresten att det ska göras en variant med svenska deckarförfattare. Där verkar det dock inte vara så att de ska skriva berättelser om varandras karaktärer utan istället lösa deckargåtor.

Men när jag såg lördagens avsnitt av Så mycket bättre och det var en artist som för mig dittills var helt okänd (Johan T Karlsson) och jag under programmet ärligt kunde säga att jag inte kände igen en enda av hans låtar så försvanna mycket av värdet med programmet. De visade lite klipp av vad han gjort och det var absolut inte dåligt. Däremot inget som lämnade avtryck hos mig. Och där, i det ögonblicket insåg jag hur mycket musikbranschen har gemensamt med bokbranschen.

Det vimlar nämligen av talangfulla och duktiga människor som gör sin grej och gör de väldigt bra. De kan hålla på i åratal och många av dem kan faktiskt leva på vad de gör. Men det är inte samma sak som att de blir kändisar. Inte bland allmänheten, däremot bland ett antal hängivna fans.

Det är samma sak med författare. Det finns de som är helt okända om du frågar någon på gatan men som ändå säljer tusentals böcker och ibland mer än de som faktiskt är kända. För att de håller till i någon nisch. Det finns svenskar som säljer betydligt mer böcker utomlands än de gör i Sverige.

Men det finns också mängder av författare och musiker som harvar på i skymundan. Som är minst lika duktiga som dem som slagit igenom, men av någon anledning gör de ändå inte det. Kanske för att de inte fått spela in rätt låtar, kanske för att de inte har förmågan att (eller ens vill) skriva hits.

Jag misstänker att både musiker och författare ibland lockas att välja den enkla vägen. Spela in eller skriva det som folk verkar gilla, det som ligger högst på topplistorna. Men samtidigt är jag övertygad om att de som verkligen lyckas är de som gör det de älskar. Oavsett om det är inne just nu eller ej. Det blir genuint. Det blir passionerat. Det blir äkta. Och i längden är det vad som krävs för att sticka ut i mängden.

En annan fråga är ju om deckare är för bokbranschen vad melodifestivalen är för musikbranschen?

Fortsätt läsaVad kan författare lära av Så mycket bättre?

Nu finns det 1318 sidor innebandy-äventyr

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:17 november, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

InnebandyPiraterna-alla-fyra-bockernaI lördags var det 15 november. Det innebar jubileum för mitt författarskap, fem år sedan debutromanen InnebandyPiraterna – Första säsongen kom ut 2009.

Det firade jag väl inte på något speciellt sätt egentligen. För några månader sedan såg planen lite annorlunda ut, då var tanken att ha en release-fest för den senaste boken i serien, InnebandyPiraterna – Fjärde säsongen på just denna dag.

Men med tanke på att boken blev försenad från tryckeriet och dök upp hos mig först idag måndag så var det nog tur att det inte blev någon release exakt denna dag. Istället gäller det för mig att boka in så många signeringar som möjligt fram till jul. Bland annat blir det genrep för VM mellan Sverige och Norge på Helsingborg Arena den 29 november där jag ska vara med.

Det är en hel del jag hunnit skriva om killarna i laget Helsingborg Consuls, närmare bestämt 1318 sidor fördelat på fyra böcker. Men det hindrar inte unga killar och tjejer från att sträckläsa dem. Ska bli väldigt spännande att se hur många nya läsare som upptäcker de tidigare tre böckerna nu när det kommer en ny bok. Så har det nämligen varit med båda de två senaste böckerna, de har hittat nya läsare som hittat hela serien.

Det här är alltså min femte roman i ordningen och min sjunde bok – på fem år. Ett tag tyckte jag att det var si och så med min produktionstakt men det har jag kompenserat i år med två romaner (Fem stjärnor för Färglösa, min första vuxenroman, kom ut i maj).

Mitt eget mål är att det ska bli två nya romaner 2015. Den femte InnebandyPiraterna-boken och ytterligare en vuxenroman, troligen en uppföljare till Fem stjärnor för Färglösa. En ännu mer skruvad komedi som det ser ut.

Just det, hoppas nu att du går in och handlar årets julklapp: InnebandyPiraterna 4. Du hittar den kanske i din lokala bokhandel eftersom denna bok för första gången är centralt inköpt av både JB och Ugglan. Däremot missade Akademibokhandeln den ännu en gång – å andra sidan finns det många enskilda handlare där, inte minst tidigare Bokia-handlare, som alltid brukar ta in den. Skulle din lokala bokhandel inte vara på tårna så finns ju nätbokhandeln:

Köp i förlagets webbshop >>

Köp på Adlibris >>

Köp på Bokus >>

Köp på CDON >>

PS – för dig som undrar så är det en serie ungdomsromaner med en primär målgrupp 11-16 år, men det finns även en del tioåringar liksom en del som är 17 år och uppåt – inklusive ett gäng i min egen ålder (40+).

Fortsätt läsaNu finns det 1318 sidor innebandy-äventyr

Pappa, varför är det polishästar på stan?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:27 oktober, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Höstlov och jag har döttrarna med mig in till stan i ett ärende. När vi kommer ut på gatan möts vi av en kortege med polishästar och längre bort ser jag polisbussar. Det tar några minuter innan jag kopplar ihop det. Fotboll på Olympia om några timmar, Helsingborgs IF-IFK Göteborg. En match jag för några år sedan aldrig hade velat missa. Jag håller på IFK sedan barnsben, åtminstone sedan 1982 då IFK var bäst i Europa och HIF spelade inte ens i Allsvenskan. HIF är dock mitt “andralag” och jag gläds när det går bra. När sedan de båda möts är fortfarande IFK nr 1. Numera får man dock prioritera bland fritidsnöjena och då är kanske fotboll i slutet av oktober inte nummer ett.

Barnen frågar varför hästarna behöver glasögon och jag kan inte låta bli att undra detsamma. Om man ska vara ärlig. Det är en fotbollsmatch vi laddar upp för. Men eftersom jag bott i centrala Helsingborg har jag sett vad vissa supportrar ägnar sig åt.

Vi vandrar vidare och barnen noterar polisbussar, polisbilar och “polismopeder”. Och återigen polishästar.

– Pappa, varför är det polishästar på gatorna?

– Det är för att de ska spela fotboll ikväll, säger jag.

– Va?

Förvåningen är total. Jag tycker själv det känns minst sagt ologiskt. Minns hur jag tidigare år sett polishästar rida längs gatorna för att skingra grupper av fotbollssupportrar som slåss om vilket fotbollslag som är bäst. Tänker på hur jag för något år sedan passerade precis den plats där vi går, Rådhustorget, och hörde två grupper supportrar (den gången HIF:are och MFF:are) som försökte överrösta varandra. Men inte med sånger om sitt eget lag utan om hur de hatar motståndarna. Helt obegripligt för utomstående, normala människor.

Idag är det tyst och lugnt utanför O’Learys, uppenbarligen har fansen valt en annan pub för uppladdningen. Jag slipper förklara för döttrarna varför en stor grupp vuxna män står och skriker att de hatar ett annat lag, när vi reagerar om de hemma vid matbordet säger “men ni vet ju att jag hatar sallad”. Hur motiverar du ett dagisbarn att inte säga att de hatar en maträtt när det är okej för vuxna att skrika att de hatar ett fotbollslag?

– Ja, det är ju lite konstigt, säger jag och börjar fundera över hur man förklarar varför vuxna pojkar slåss på stan för att de senare ska titta på en fotbollsmatch. Hinner snabbt ana hur barnen kommer att jämföra med att fröknarna får säga till dem som bråkar på dagis. Men istället kommer den givna frågan som jag inte alls såg komma:

– Kan verkligen polishästar spela fotboll? Alltså har de mål och bollar i stallet eller?

Ett befriande skratt och de skojar vidare om hur hästarna spelar boll. Hon inser att hon sagt något roligt förstås. Men det blir inga följdfrågor om vad polishästarna egentligen gör där.

Senare på kvällen funderar jag över det. Minns hur jag läste om supporterslagsmål i Göteborg där jag faktiskt befann mig i helgen för att presentera höstens och vinterns böcker för bokhandlare och bibliotekarier. I nio timmar pratade vi böcker med intresserade och engagerade bokmänniskor. Inte någon gång hördes bokhandlare unisont skandera “hata, hata, hata deckare”. Ingen bibliotekarie skulle ropa att någon författare “är en *censurerat könsord*” bara för att de inte gillar just dennes böcker.

Jag kan då inte låta bli att undra över hur en fotbollshuligan skulle förklara för en grupp dagisbarn vad de sysslar med. Vad det är som driver dem att skrika hatramsor, kasta sten på motståndarfans och slåss. Om de ställdes framför en undrande grupp dagisbarn som alla frågade “Varför är det polishästar på stan bara för att det är fotbollsmatch?”

Det finns ett roligt svar. Och det är att hästarna ska spela boll innan matchen. Sanningen är inte lika kul. Finns ett vettigt svar på den mer allvarliga frågan?

Fotnot: IFK spelade ut HIF på Olympia senare på kvällen och vann med 3-0. Vad jag kan läsa hittills verkar det lyckligtvis ha gått lugnt till på stan och inga upplopp. Den stora poliskommenderingen har inte behövt slita. Den här gången.

Fortsätt läsaPappa, varför är det polishästar på stan?

Om en månad är det fem år sedan min debut

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:15 oktober, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

IBP4_omslag_3D_smallDen 15 november släpps InnebandyPiraterna del 4. Det är exakt på dagen fem år efter att den första delen i serien, min debutroman, kom ut.

Idag har jag dessutom påbörjat arbetet med den femte delen i serien som är tänkt att komma ut redan till våren, om sådär sex månader.

Det blir min främsta utmaningen framöver, att frigöra alla de timmar som krävs för att skriva en hel bok.

Är du författare på heltid? frågar folk ibland och jag förklarar att för att kunna leva på sitt skrivande i Sverige behöver man sälja ungefär 20.000 böcker på ett år. Eller rättare sagt är det vad jag räknar med att jag skulle behöva för att kunna tacka nej till alla andra jobb och bara skriva. Givetvis kan man klara sig på mindre, lite beroende på hur mycket man tjänar på varje såld bok. Vilket också skiftar väldigt mycket. Hade alla böcker sålts till fullpris, kanske rentav utan mellanhänder direkt till läsaren så hade man kunnat leva gott på att sälja 4000-5000 ex varje år. Om det är pocketböcker kanske man behöver sälja 50.000 ex istället. Eller mer om man har ett sämre avtal med sitt förlag.

Det som är spännande är dock att jag fortfarande tjänar pengar på den första boken, den som jag skrev för fem år sedan. Det är faktiskt det som är nyckeln till att kunna leva på sitt författarskap, att man inte behöver sälja 20.000 ex av sin nya bok utan kan sälja tusentals exemplar av äldre titlar.

Så på min författaragenda står just nu:

– boka så många signeringar som möjligt fram till jul
– planera release-aktiviteter för InnebandyPiraterna 4
– planera och skriva InnebandyPiraterna 5

 

Fortsätt läsaOm en månad är det fem år sedan min debut

Kontantlöst? Inte i Frankfurt

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:9 oktober, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Efter Bokmässan i Göteborg satte vi in kontanter på banken och fick då beskedet att kontoret inom några veckor skulle vara kontantlöst. Inga pengar skulle hanteras på bankkontoret längre.

Lite märkligt kan man tycka att avskaffa kontanter på banken innan de är avskaffade i samhället. Samtidigt, rent praktiskt och privat använder vi väldigt lite kontanter i Sverige. I vår monter skedde 70-80% av alla köp med kort. Kontorshotellet Mindpark där vi sitter har helt kontantlöst i caféet. Jag använder själv kort överallt och blir överraskad av de få ställen i Helsingborg där det står “endast kontanter”.

Det är till och med så att man i Sverige tänker “hm, om de inte tar kort är det för att de vill stoppa undan pengar svart”.

Så besöker vi ett av Europas finanscentra – Frankfurt. Som även huserar Europas största Bokmässa denna vecka. Vi använder kortet hela vägen in på mässan, inklusive taxin, tills vi inne på mässan ska handla korv och varsin öl och möts av “cash only”.

Som svensk blir man fundersam. En av Europas största mässor tar bara kontanter i restaurangerna? Sen frågar vi en förläggare som har koll på Tyskland som berättar att det faktiskt är så i Tyskland, tyskarna är skeptiska till kortbetalningar och till och med finkrogar kan ta betalt i kontanter.

Det sistnämnda bekräftas på kvällen när vi besöker Frankfurter Hof, hotellet som är motsvarigheten till Park Hotel i Göteborg under Bokmässan. Alla är där. Allt branschfolk. Men inte kortmaskinerna. Här betalar man med sedlar. Trots att hotellet ligger i skuggan av den högsta skyskrapan i Tyskland, Commerzbank Tower (256 m). Där uppe inbillar jag mig att de redan är kontantlösa.

Fortsätt läsaKontantlöst? Inte i Frankfurt

Hoi-TV från idé till verklighet

Under Bokmässan 2013 gick jag runt och tittade på många konkurrenter. Tittade på vad som var bra och vad som var dåligt hos dem och hos oss själva (Hoi Förlag). Det blev en lista på idéer.

En reflektion var just hur dåligt små monterscener fungerar. En författare sitter på en stol med en mikrofon och en högtalare och försöker göra sig hörd samtidigt som de flesta besökare bara skyndar vidare eftersom det samtidigt pågår fyra-fem likadana framträdanden i grannmontrarna och hundratals runtom på mässan.

Vi hade själva en liten scen i vår monter, eller en mellanstor kanske eftersom det fanns flera stolar och vi hade headset till författarna och en moderator som ställde frågor till författarna. Dessutom tio stolar framför scenen.

Men jag kände att något saknades. Folk stannar inte bara för att någon pratar på en scen. Jo, om det är ett riktigt, riktigt känt ansikte. Inte bara en författare som sålt tiotusentals böcker utan faktiskt är ett känt ansikte. Som Agneta Sjödin som gästade Hoi-montern det året, hon fick folk att stanna upp när hon stod på scen.

Under min rundvandring på mässan uppmärksammade jag dock en annan sak, nämligen att folk även drogs till tv-kameror. Om någon intervjuas i tv måste det ju vara viktigt.

Då föddes idén om att bygga en tv-studio i vår monter på nästa mässa, alltså 2014. Varje dag skulle vi spela in en egen liten talkshow med författare som intervjuades på scen. Publik i studion såklart. Och sedan skulle vi göra korta videoklipp och lägga upp på vår Youtube-kanal och varje författare kunde sedan sprida dessa vidare via sociala medier till sina läsare.

Ett framträdande på Bokmässan som annars skulle ha setts och hörts av 10-50 personer kan då nå hundratals eller kanske tusentals människor.

Vi pratade inte mycket externt om idén eftersom vi ville vara först och ensamma om det på mässan. Jag vet inte om vi är det, kanske har andra förlag gjort samma sak före oss men jag har inte sett eller hört det.

I år fick jag se idén förverkligad, tack vare hårt arbete av Marthina Elmqvist, Hanna Svensson, Alexandra Nedstam och Christin Holmgren på Hoi. Och dessutom vårt eget lilla filmteam Tam Thi och David J Hare som varit proffsiga och dedikerade i arbetet med att få till bästa bild och ljud. Plus Anna Berg. Vi ska inte heller glömma programledaren. Vi diskuterade många namn och pratade med flera tills vi upptäckte att vi hade en talang mitt framför ögonen – författarinnan Caroline L Jensen som gett ut flera noveller hos oss och i höst kommer med en novellsamling.

Det som kan låta enkelt “bygg en tv-studio och spela in ett program varje dag” är i verkligheten ganska komplext. För att det ska bli levande krävs två kameror, ljussättning, bra mikrofoner och en rad andra tekniska hjälpmedel. Och dessutom en scen med kulisser som skapar en trevlig och bra miljö. Det sistnämnda blir extra tufft när studion ska rymmas på några få kvadratmeter i en monter på Bokmässan där nästan 100.000 besökare vandrar under fyra dagar.

Lite tekniska begränsningar gjorde att vi inte kunde lägga upp videos varje dag som vi först tänkt men idag fick vi upp de sista filmerna på Youtube. Sexton fantastiska författarsamtal, däribland ett med mig (kolla längst ner). Vill du se fler klipp? Gå in på Hoi:s Yoyutube-kanal.

Tack till alla som gjorde det möjligt – att förverkliga idéer kräver team work!

Hoi TV är tillbaks på mässan 2015! (eller kanske tidigare…?)

Fortsätt läsaHoi-TV från idé till verklighet

Android på väg att gå om iPhone även i Sverige

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Sverige är ett iPhone-tokigt land. Vet inte varför riktigt, men av någon anledning så fastnade folk för iPhone trots höga priser och inlåsning.

Men precis som i resten av världen så har Android tagit över utvecklingen. Nästan alla tekniska nyheter presenteras av olika tillverkare som kör Android och Apple har placerats i baksätet, fullt upptagna med att kopiera och hinna ikapp.

Det märks nu inte riktigt i media eftersom de som jobbar i media är överrepresenterade som Apple-användare. Dels en tradition av att Appledatorer användes en hel del i den grafiska branschen och spred sig till reklambyråer och senare även tidningar.

Det märks också av att företag emellanåt utvecklar för iPhone först och Android sedan. Bokmässan har en app. För iPhone. Tre år efter debuten har de fortfarande inte fått tummarna loss och släppt en Android-version. Storytel är ett annat företag som har problem att hålla jämna steg i utvecklingen och fortfarande kommer nya versioner för iPhone först och Android senare.

Så det är dags för en reality-check. Hur stor andel av marknaden har iPhone/iOS numera – egentligen? Det är det förstås ingen som vet med säkerhet eftersom det sålts fler smartphones än invånare de senaste åren. En del har ingen smartphone och andra har en hel hög.

Men en mätning på statcounter jan-sept ger en indikation på utvecklingen. I början av året hade iOS 61,4% och Android 36,62%. Nu i september är siffrorna iOS 53,5% och Android 45,3%. Hur tror ni det ser ut i december?
Ja, just det. För den som undrar hur det går för Windows Phone så har den gått från 1,32% till 0,98% efter en topp på 1,37% i maj…

Om man tittar längre tillbaks så är det ett radikalt trendbrott som skett i år. Både 2012 och 2013 låg iPhone och Android på ungefär samma nivåer som i januari 2014, förhållandet 63-35.

StatCounter-os-SE-monthly-201401-201409

 

Kolla exempelvis den här kurvan där man också ser när Android passerar Sony Ericsson. Här blir också Apples ras i år tydligare.

StatCounter-os-SE-monthly-201001-201409

Fortsätt läsaAndroid på väg att gå om iPhone även i Sverige

Ny novell av mig: Livets trädgård

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

För någon vecka sedan släppte förlaget min novell Livets trädgård som e-novell, dvs du kan ladda ner den i epubformat och läsa på surfplatta, läsplatta eller smartphone. Perfekt när du tar bussen till jobbet eller skolan.

Livets trädgård skrevs ursprungligen för 19 år sedan, då jag jobbade på Allers veckotidning. En kväll skrev jag en novell och lämnade sedan in den till novellredaktören. Jag minns inte exakt hur det var men min minnesbild är att hon tyckte den var bra och spännande men att den inte passade in riktigt i Allers. Den var lite för otäck för att funka som rysare. Så just den här novellen publicerades aldrig, det gjorde däremot två andra noveller som jag skrev 1995 och 1996.

Det var för övrigt en av redaktörerna på Allers som sporrade mig att fortsätta skriva. “Du får inte mer tid när du blir äldre”, sa han och det hade han förstås helt rätt i. Men det tog några år innan jag tog honom på orden och lyckades skriva klart min allra första roman 2009.

Köp gärna och ladda ner den för att bilda dig en egen uppfattning >>

Fortsätt läsaNy novell av mig: Livets trädgård

Ett märkligt val är över – för tillfället

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Undrar om det snackats så mycket om ett valresultat som det gjorts denna vecka? Jag minns inte att ens förra valet födde så många diskussioner i fikarummen som detta gjort.

Sverigedemokraternas framgångar chockade alla, trots prognoserna innan. En del undrar på Facebook vilka som röstar på SD och varför de inte vågar träda fram. Så kan man spontant tycka, man hör mest dem som inte röstar på dem deklarera detta.

Men så tänker man ett varv till. Rösthemligheten är grundmurad i Sverige. Det är därför vi röstar bakom ett skynke och inte inför öppen ridå. Om vi verkligen tänker efter så är det inte många som faktiskt öppet berättar om de röstat på S, M, FP, KD, C eller V heller. Hur ofta frågar man rakt på sak “Vad röstar du på?” och förväntar sig ett svar?

Nej, just det. Vi kan hellre prata om vilka värderingar vi har och vad vi prioriterar. Därför är det egentligen inte så konstigt att många faktiskt lagt sin röst på SD utan att vilja träda fram och visa det öppet.

Så varför får de fler röster? Är det för att 13% tycker att vi ska stänga gränserna för invandring eller är det för att de etablerade politiska partierna i ett antal frågor valt att ignorera många väljare? Om man snabbt läser det reklamblad som SD skickade ut i landets brevlådor före valet så hade det lika gärna kunnat komma ifrån S eller V. Frågorna och löftena är snarlika, bortsett från enstaka meningar där invandringen nämns som ett problem. Det är faktiskt ganska politiskt korrekt. De har lärt sig spela spelet.

Något som stört mig i årets valrörelse är överdrifterna och svartmålningen. Det har stundtals varit rätt låg nivå på debatten. De etablerade partierna skyller ibland SD för att skapa en vi-och-dom-känsla. Men ärligt, det är fler partier som är rätt bra på det. Inte minst oppositionen som gärna vill gruppera samhället och ställa dem mot varandra. En del av partiledardebatterna har faktiskt haft drag av supporterkulturen på allsvenska fotbollsmatcher. Det har varit mer fokus på att hata motståndaren än att älska det egna laget. Det gagnar inte Sverige.

Istället för att måla upp bilden av ett Sverige som är på gränsen till sammanbrott, där nästan alla lever i misär och vi har det sämre än för hundra år sedan så kunde man istället konstatera att vi fortfarande lever i ett av världens bästa länder. Men att vi nu ska ta nästa steg och se till att vi även i fortsättningen gör det. Då är det inte speciellt konstruktivt att hata meningsmotståndarna och lägga all energi på att förstöra för dem.

Det symboliserades tydligt av hur vänstersidan jublade över att de borgerliga partierna hade förlorat fler mandat än de själva. Trots att de alla hade förlorat. Ungefär som när AIK-supportrar jublar lika mycket om Djurgården åker ur Allsvenskan som när de själva vunnit SM-guld. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, heter det i ordspråket. När man studerade politikernas reaktioner på valkvällen så var det alldeles för mycket av den varan.

Baksidan av demokrati och väldigt många partier med olika agendor är att särintressen riskerar att tillfredställas i förhandlingar där en rad beslut motverkar den övergripande visionen. Det blir lite som att försöka uppfostra ett barn genom att ge dem en godisbit som belöning för att de borstat tänderna. Röstar du på mitt förslag så röstar jag på ditt. Men om vi har olika politisk färg så kommer jag bara att rösta på bra förslag om de kommer från mitt eget parti eller dem jag är kompis med.

Låt mig konstatera att inga framgångsrika företag, föreningar eller lag har byggts på det här viset. Kan man verkligen bygga ett framgångsrikt land på det sättet?

Fortsätt läsaEtt märkligt val är över – för tillfället

Hur indie måste en indieförfattare vara?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Daneiel Åberg ställde frågan Har vi några indieförfattare i Sverige?

Då är den givna följdfrågan: hur indie behöver en indieförfattare vara? Och när vi pratar indieförfattare är det förstås ett coolare namn på egenutgivare, inspirerade av vad fristående artister och filmare kallas i musik- respektive filmindustrin.

Dessutom det faktum att när independent hyllas inom musik och film för att dessa är nyskapande och inte i händerna på de multinationella jättarna så är indieförfattare något som kultureliten gärna rackar ner på med hänvisning till att det är så dålig kvalitet och att den utgivningen inte genomgått den kvalitetsgranskning som kännetecknar de etablerade traditonella förlagen.

Så när är man indie?

Den som ger ut en bok på eget förlag och gör allt själv givetvis. Men sedan kan man anlita redaktör, formgivare och korrekturläsare. Vilket fortfarande innebär att du har kontrollen fullt ut. Är du indie när du anlitar Vulkan? Eller om du tar steget och ger ut på ett förlag där du betalar för utgivningen?

Hoi Förlag var en av de första som öppet förklarade att författaren är med och investerar i utgivningen. Men i korridorerna och under bordet har många mindre förlag i åratal krävt investeringar av författare för att ge ut deras böcker. Antingen genom krav på att de ska köpa loss ett visst antal böcker, bekosta trycket eller andra lösningar.

Inom filmindustrin så är independentbolagen inte alltid så små. Läser på Wikipedia att independentetiketten i Sverige bygger på att filmen producerats utan filmstöd men definitionen är än mer luddig på andra sidan pölen:

USA är definitionen något annorlunda, där avser independentfilm ofta en film som finansierats och producerats utanför något av Hollywoods sex största filmbolag (The Majors). Många av dessa filmbolag producerar dock independentfilm i dotterbolagWarner Bros. har till exempel en avdelning kallad Warner Independent. Finansieringen av en independentfilm kan bland annat göras genom presales av visningsrättigheterna.

Exempel på amerikanska independentfilmer är Sex, lögner och videobandBara en nattThe Blair Witch ProjectMulholland DrivePulp Fiction och Mitt stora feta grekiska bröllop. Även Trilogin om Härskarringen gjordes till viss del med hjälp av oberoende medel; en stor del av budgeten kom från presales av distributionsrättigheter samt licensieringsrättigheter för leksaker, spel och andra produkter.

Översatt på bokbranschen så skulle alla böcker utgivna på mindre förlag vara independent? Fast inte om de fått kulturstöd?

Även i USA diskuteras var gränsen går för att få kalla sig indieförfattare. En del menar att bara egenutgivare som äger sitt eget ISBN och kontrollerar alla rättigheter till sina böcker kan kalla sig inde, andra att en indie sitter i förarsätet och bestämmer – oavsett om det innebär en traditionell deal med ett traditionellt förlag, stort eller lite, eller egenutgivning.

Har du undrat vad förkortningen Hoi står för? House of Independents, oberoende författares förlagshus. Sveriges första förlag för indieförfattare. Men där förlaget fortfarande fattar beslut om utgivning som en garant för kvalitet.

Om man nu får kalla sig indieförfattare när man ger ut på ett förlag som inte är ens eget.

Fortsätt läsaHur indie måste en indieförfattare vara?

Fem år i förlagsbranschen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

På LinkedIn såg jag att det nu i september var jubileum, då är det nämligen fem år sedan Dahlgrens Förlag grundades för att jag skulle kunna ge ut mina debutroman InnebandyPiraterna.

Det var mitt första bokförlag. Däremot har jag haft tidningsförlag och gett ut tidningar många år tidigare. Exempelvis Innebandy-Nytt som kom ut 1992-1995 och VIPstory 2004 (10-årsjubileum för start och nedläggning av den).

Då såg jag nog inte riktigt vart det hela skulle leda. Jag hade visserligen en tydlig idé om att skriva ytterligare nio böcker i serien och att ge ut dem på eget förlag var det naturliga eftersom traditionella förlag var långsamma och omoderna. Faktum är att jag i början av 2009 ännu inte hade bestämt mig för att ge ut InnebandyPiraterna i tryckt form på papper utan istället skulle böckerna ges ut digitalt. Jag tänkte skapa någon form av digital hemvist där man kunde logga in och betala en månadsavgift på några kronor för att läsa allt jag skrivit. Men läsarreaktionerna var tydliga: ge oss en pappersbok. Idag har de tre första böckerna i serien sålt närmare 8000 exemplar tillsammans.

Tiden var inte mogen för heldigitalt, insåg jag efter ett tag. Kanske är den inte riktigt det ännu, i exakt den formen, men eböcker växer så det knakar. På fredag släpps ytterligare en av mina e-noveller, en putsad version av en gammal novell.

Dahlgrens Förlag gav även ut de två första böckerna i Bodil Mårtenssons Barkhe-trilogi innan vi flyttade över den tredje boken till Hoi Förlag (som startades i november/december 2010). Hoi Förlag som i år ger ut runt 50 titlar. Betydligt större än lilla Dahlgrens Förlag. Å andra sidan har jag faktiskt lyckats sälja snart 14.000 ex bara av första delen i Barkhe-trilogin när man räknar ihop alla format, så något gjorde jag rätt redan från start.

Jag hann även med att ge ut en novellsamling eller antologi, VIP Story Återkomsten, på mitt eget förlag. Det är min sämst säljande utgivning till dags dato. Helt obegripligt egentligen med tanke på att alla noveller i den samlingen är riktigt bra!

När det i höst blir dags för InnebandyPiraterna 4 så släpps även den boken på Hoi Förlag, precis som jag gjorde med Fem stjärnor för Färglösa. Och någon vecka efter releasen av InnebandyPiraterna är det 4-årsjubileum för Hoi. Häftigt.

Men nu ska jag alltså fira fem år som förlagschef.

Fortsätt läsaFem år i förlagsbranschen

With a little help from my Floorball Friends

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

land area in Europe the nightFive years ago I started writing a novel about a Junior floorball team that was about to embark on a fantastic journey. Playing their last year with the youth team, on the edge of taking the leap into a senior team on field and becoming adults off the field. Anton, Emil, Charlie and the other players decided to join the Floorball World Tour and the adventure started.

I began writing in January 2009. During spring that year I published one episode at a time as a serial, writing it at the same pace. A lot of people read it online but also asked for a printed edition. So, Nov 15, 2009 I published InnebandyPiraterna – Första säsongen (Pirates of Floorball – Season One).

During the winter of 2009/2010 I spent a lot of time signing and selling books in floorball arenas around Sweden. The year after I wrote and published book 2 in the series and in 2011 the third book came out.

Due to popular demand there will be a fourth book in Swedish, coming nov 15, 2014. Yes, it will be published on the day five years after the first book.

But a couple of months ago I also decided to take action launching this floorball saga internationally. During these years I know the books have been read in Sweden, Denmark, Norway and Finland by floorball fans who was able to comprehend Swedish. But I have also received emails from fans around the world, asking if there would ever be a Pirates of Floorball in English.

And now the time has come. Pirates of Floorball will be published in a couple of months. Hopefully we can launch it in time for the World Floorball Championshosp

But I need Your help. It costs a lot of money to translate and edit the English edition. So I decided to do a crowdfunding campaign to raise money and at the same time spread the word about the new book all around the floorball world.

I don’t know how many readers there are out there. Hundreds or thousands? But floorball today is played in more than 50 countries.

So, dear Floorball Friends. Please support the Crowdfunding campagin – and tell all your friends to do the same. Together we can make Pirates of Floorball available all around the world!

If you are among the first to contribute you can also pick up some neat rewards. Get your hands on the signed limited hard cover edition.

Click here to get to the campaign >>

Thanks in advance!

And please spread this link: https://www.fundedbyme.com/en/campaign/4542/publishing-innebandypiraterna-book-one-in-english/#.U_9re_l_uW7

 

Sölve Dahlgren is an author, journalist and entreprenuer. He has published his own floorball magazine, been the editor-in-chief of the official Swedish Floorball Magazine, attended several World Championship tournaments and served as board member of FC Helsingborg. He founded the publishing house Hoi Förlag AB in 2010. He has written four floorball novels, one humor novel and two non-fiction books.

Fortsätt läsaWith a little help from my Floorball Friends

Missa inte InnebandyPiraterna 4 – bevaka

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

IBP4_omslag_3D_smallFör dig som gillar mina böcker i serien InneandyPiraterna är detta intressant. Ni andra kan hoppa till någon annan artikel på sajten.

Den 15 november släpps nästa del i serien InnebandyPiraterna, denna gång har vi kommit till den fjärde säsongen och titeln på boken är just det.

Med mina förlagskollegor har jag en liten tävling om vem som kan samla flest bevakningar på Adlibris så du får gärna lov att Bevaka InnebandyPiraterna 4 på Adlibris >>

Eller också kan du fylla i formuläret nedan så kommer jag att skicka ett mejl till dig när boken kommer ut.

Fortsätt läsaMissa inte InnebandyPiraterna 4 – bevaka

Nya Hoi-titlar var och varannan dag just nu

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:20 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Förutom att vara författare och konsult (redaktionella projekt) så är jag också en av grundarna av Sveriges snabbast växande förlag – Hoi Förlag. När någon frågar hur det går så säger jag ofta att det är full fart och efter semestrarna har vi pratat om att det är mycket på gång. Höstutgivningen landar på runt 25 titlar totalt. En häftig utveckling.

Så otroligt många spännande författare och roliga, intressanta, annorlunda böcker som kommer på vårt förlag i år.

Men just nu är det faktiskt väldigt mycket. Och för att sätta det i perspektiv: 2011 gav vi ut sju titlar på Hoi Förlag. På mindre än fyra veckor med start idag ger vi ut nu tio titlar. Och vilka böcker är det då, undrar ni? Här kommer en liten lista där jag saxat omslag och baksidestexter… (Naturligtvis har jag lagt till länkar så ni kan läsa mer om böckerna och dess författare samt hitta inköpsställen)

Alm_Läxfritt_Hoi_low20/8 Läxfritt
av Pernilla Alm

I Läxfritt – för en likvärdig skola tar högstadieläraren och författaren Pernilla Alm upp läxorna på agendan hos både föräldrar, lärare, skolledare och lärarhögskolor och diskuterar bland annat obehörig läxhjälp, varför läxor är orättvisa och hur stress påverkar läxtyngda barn.
Läs mer och beställ >>

 

TMF_Omslag_LR25/8 Träna tillsammans med familjen
av Terese Alvén

Träna tillsammans med familjen uppmuntrar till rörelseglädje för både barn och vuxna, med fokus på gemenskap och hälsa. För barn handlar denna bok inte främst om att träna. Det handlar om glädjefylld, aktiv lek. Har barnen fastnat framför datorn, surfplattan eller tv:n kan de behöva uppmuntras till att röra på sig och vi föräldrar kan inspirera till mer aktiva lekar tillsammans.
Läs mer och beställ >>

MUN_omslag27/8 Munken som blev multientreprenör
av Michel Issa och Sohrab Fadai

Munken som blev multientreprenör är en livsstilsbok om entreprenörskap, värderingar och förändring. Det är också en fascinerande berättelse om Michels resa och tänkt som en inspiration för andra när villrådighet, hopplöshet eller känslor av maktlöshet tagit överhanden.
Läs mer och beställ >>

ARV_omsl_low29/8 Morsarvet
av Christina Granbom
Mildred Carlesten kommer efter en tid som polis i Stockholm till den lilla byn Kungsör. Det dröjer inte länge förrän hon står villrådig med ett fall med två skändade kroppar och en mördare som inte låter sig spåras. Morsarvet är en historia om hämnd, arv och skuld.
Läs mer och beställ >>

 

SIF_omsl_low3/9 Stå inte för nära kanten
av Annika Mayer
Det är 1995 och Hanna intervjuas för ett jobb på Göteborgs hetaste reklambyrå Benzin. Hon har lämnat sin man och står ensam utan bostad med två små barn samtidigt som byrån hon jobbar på går i konkurs. Stå inte för nära kanten är en gripande och humoristisk berättelse om hur livet tar oss dit det vill och vi bara kan göra vårt bästa för att hänga med.
Läs mer och beställ >>

OAS_omsl4/9 Oavsett vad
av Daniel Wångsten
Oscar lever i en stad som råkar vara Halmstad men lika gärna hade kunnat vara vilken som helst. Tillfälliga kickar i form av sex och droger bedövar honom. Han har inga problem. Allt är dandy, Oscar är dandy. Han känner ingenting. Vart han är på väg vet han inte, han vet bara att han inte någonsin kan gå tillbaka. Till det som hände, till hon som hände. Dit får ingen gå. Oavsett vad.
Läs mer och beställ >>

DAT_omsl8/9 Dödlig åtrå
av Susanne Ahlenius

Alice Wiklund, ung utredare på Rikskriminalen i Stockholm, blir utsedd att hjälpa Scotland Yard med ett långdraget fall. De jagar en seriemördare som är beräknande, samvetslös och lämnar sina offer märkta med en bisarr kärleksförklaring. Alice går upp i sitt nya arbete men inser snart att det inte är alla i gruppen som uppskattar hennes närvaro. När Alice inser vad hon måste betala för att finna sanningen är det redan försent och gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut.
Läs mer och beställ >>

ondskans_spar_omslag--14021110/9 Ondskans spår
av Mats Ahlstedt
För 12 år sedan försvann den då 18-åriga Matilda Frimansson spårlöst. Trots att polisen för länge sedan lagt ner fallet, vägrar hennes mamma Linn acceptera att dottern är död. Hon ber sin nyfunne vän, den pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck, om hjälp att hitta Matilda.
Läs mer och beställ >>

 

I_liket_vankrets.indd12/9 I likets vänkrets
av Pia F Davidson

I likets vänkrets är en halsbrytande historia om utsatta, hjältemodiga kvinnor som med hjälp av list, fantasi, skådespelartalanger, ett vedträ och diverse omvägar försöker få svinpälsar världen över att uppföra sig.
Läs mer och beställ >>

 

LAK_omslag_3D_small15/9 Lakritsboken från Ramlösa
av Martin Jörgensen, Ann-Sofie Malmgren, David Lindman och Timo Julku.

Martin Jörgensen besökte 2011 en chokladmässa och det var då han bestämde sig. Han skulle börja göra egen lakrits av högsta kvalitet och den skulle lanseras på en lakritsfestival tio veckor senare. Få trodde det var genomförbart, men efter tio veckor fanns den där. Lakritsen från Ramlösa.
Läs mer och beställ >>

Den här sistnämnda är extra kul eftersom jag följt Martins resa med Lakritsfabriken. Den startade ungefär samtidigt som min resa med Hoi och det var faktiskt på grund av att det gick så bra med lakritsen som jag var tvungen att flytta ut från hans lager där jag hyrde pallplats för bland annat InnebandyPiraterna och Barkhetrilogin. Det är nu ett par år sedan vi började snacka om att han borde skriva en bok om lakrits. Och nu är den här. Två Helsingborgsföretag i samarbete. Skoj!

Sen dröjer det två månader och ytterligare ett tiotal Hoi-titlar innan min nya bok, InnebandyPiraterna – Fjärde säsongen kommer ut. Den kan du förstås bevaka hos nätbokhandlarna redan nu!

 

Fortsätt läsaNya Hoi-titlar var och varannan dag just nu

Netflix eller Spotify för böcker – kan det fungera?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

storytel-dumpStriden om bokläsarna hårdnar på de digitala plattformarna. Det har talats i många år om Spotify för böcker och nu om Netflix för böcker.

Nu finns tjänsterna där. Readly erbjuder dig att läsa obegränsat med böcker för 99 kr/månad och Storytel erbjuder fri lyssning på ljudböcker och läsning av böcker för 169 kr/månad.

Båda har sina tekniska begränsningar. I dagsläget kör Readly en egen variant av eböcker som baseras på pdf-formatet, alltså inte epub. Storytel å sin sida har ännu inte fått fram en Android-app som stödjer eböcker. Men det lär utvecklas de kommande månaderna. Dessutom har de förstås begränsningen att utbudet av tillgängliga titlar är mindre än för eböcker du köper och laddar ner hos nätbokhandlare. Alla förlag släpper helt enkelt inte alla sina böcker till dessa tjänster.

readly-dumpSå kommer dessa prenumerationstjänster för böcker att slå igenom? Det finns ett grundläggande problem som uppmärksammats i USA där tjänster som Scribd och Oyster funnits ett år nu och där senast jätten Amazon gett sig in i matchen med Kindle Unlimited.

Förlag och författare tycker att böckerna blir för billiga. Ta exempelvis en prenumerationstjänst som kostar 125 kr/mån. Rensa bort momsen så har du 100 kr kvar. Därefter ska tjänsteleverantören ha sin del av kakan, 30-50%. Säg att kvar blir 60 kr som ska fördelas på alla de böcker som lästs under månaden. Fördelningen sker genom olika algoritmer som slår ut den totala intäkten på alla böcker som lästs i förhållande till hur stor del av böckerna som lästs. Väldigt rättvist. Men risken är förstås att läsarna läser mer än en bok per månad, tänk om det blir två böcker per månad. Då är förtjänsten nere i 30 kr/läst bok som sedan ska fördelas mellan förlag och författare. Vissa förlag har skamligt dåliga avtal på eböcker där författaren ibland har en fastställd ersättning på några enstaka kronor per exemplar.

Läsar tycker att böckerna blir för dyra. Eller rättare sagt, den som ska betala 125 kr/mån för en prenumerationstjänst måste läsa minst en bok i månaden för att känna att det är lönt. Priset ska ju vägas mot alternativen som är att köpa till fullpris direkt när boken släpps eller vänta tills den finns på rea eller i pocket. Den som läser två böcker eller mer i månaden ser det som en bra affär, övriga inte lika mycket.

Men precis som med Spotify och Netflix är det kanske inte prisvärdheten som kommer att avgöra utan smidigheten. Att det blir enklare att konsumera böcker, får man höra talas om en bra bok är det bara någon knapptryckning bort att börja läsa eller lyssna. Oavsett om man befinner sig i skogen eller storstaden. På sikt lär eböcker också bli tillgängliga för utlandssvenskar och andra som vill läsa på svenska utanför Sverige.

Men initialt är risken att bara storkonsumenter söker sig till tjänsterna vilket gör dem mindre lönsamma för förlagen och författarna. Samtidigt så kan det faktiskt bli så att dessa tjänster ökar läsandet och mängden sålda böcker. Motsvarande vad som hänt med musiken.

Jag har själv inte hårdtestat Readly och deras eböcker. Däremot är jag kund hos Storytel sedan några år tillbaks och gillar verkligen den tjänsten. Ser fram emot att testa eböcker den vägen, när de väl lyckats fixa en uppgraderad Android-app.

Jag köper fortfarande och läser pappersböcker. Det har inte påverkats av min konsumtion på Storytel. Läste om en storläsande amerikan som också testat och gjort liknande slutsatser. Men det är svårt att dra sådana slutsatser efter så kort tid. Sannolikt kommer man över tid att påverkas betydligt kraftigare. Jag har själv exempelvis inte köpt en enda DVD-film sedan vi skaffade Netflix. Och inte heller några CD-skivor sedan jag började använda Spotify. Så frågan är hur jag kommer att agera om/när jag fastnar för digitala böcker på allvar?

En annan fråga är när vi får den första exklusiva boken. Netflix exempelvis har ju gjort en storsatsning på egna tv-serier. Storytel är ensamma om vissa ljudbokstitlar men dessa kan fortfarande hittas som pappersböcker i andra kanaler. Kan man tänka sig att Readly eller Storytel skaffar sig exklusivitet på en hel bok. Att inte ens Adlibris eller Akademibokhandeln kan sälja den? På samma sätt som tv-kanaler försöker konkurrera med egna rättigheter. Program som inte kan ses någon annanstans.

Fortsätt läsaNetflix eller Spotify för böcker – kan det fungera?