Långa ledtider leder inte bokbranschen framåt

Av tradition tar det evigt lång tid för en bok att nå från författare till läsare. Trots ny teknik har branschen inte förändrat sina ledtider nämnvärt. Vad innebär det när vi går mot en digitalisering och förväntningar från läsare om ett högre tempo?

När jag tittar på min karriär så har jag rört mig mot allt längre ledtider. Det började på dagstidning där man i stort sett alltid lämnade en text på kvällen och sedan såg den i tryck dagen därpå. Ibland gjorde vi de sista sidorna kl 23 och sedan kom de färdiga tidningarna i brevlådan fem-sex timmar senare.
Jag jobbade därefter med veckotidningar där ledtiderna direkt ökade rejält. Det mesta av materialet gjordes månader i förväg. Det var julbak i augusti eller något i den stilen (minns inte nu, det var ändå 12-13 år sedan jag slutade på Hemmets Veckotidning.
Därefter blev det månadsmagasin och helt logiskt nästan ännu längre pressläggning, eller ledtider. Där upplevde jag verkligen baksidan med de långa ledtiderna eftersom våra sportmagasin kunde bli inaktuella under tiden från det att vi skickade tidningen till tryck och läsarna fick dem i handen. Internet hade nämligen gjort sitt intåg på allvar och poängligor för NHL spreds betydligt snabbare än förr.

Fortsätt läsaLånga ledtider leder inte bokbranschen framåt

En alldeles ovanlig tisdag – egenutgivning, egotripp och e-böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag överdriver inte när jag säger att det är många bollar i luften just nu. På gott och ont. Idag exempelvis är det release för boken VIPstory – Återkomsten. Tyvärr har det strulat lite med Bokrondellens inställningar (dessutom tar det ett dygn för varje ändring där att slå igenom) och därför har boken fått ett alldeles för högt pris hos Adlibris och Bokus. Det sabbade lite mina idéer om att få väldigt många att köpa boken första dagen på Adlibris. Istället har jag rekommenderat folk att köpa den direkt via hemsidan.
Köp VIPstory på vipstory.se

Dessutom insåg jag att Återkomsten var långt ifrån en unik titel. Pga strul med Bokrondellen så får man inte träff på VIPstory för tillfället hos t ex Adlibris. Och söker man på Återkomsten finns det rätt många titlar… Men det är alltså denna du ska köpa.

* * *

Det är inte ofta som man omnämns i en artikel som handlar om någon annan. Men nu har det hänt. Oskar Källner som debuterar på eget förlag med fantasyboken Drakhornet intervjuas av Sigtunabygden om sin bok.
Där läser jag med förtjusning dessa rader:

“Han har hört att bland annat författaren Sölve Dahlgren har lyckats med självpublicering och hittills sålt flera tusen exemplar av sina böcker. Sölve Dahlgren har också exempelvis skrivit boken Lyckas med utgivning, tillsammans med andra självpublicerande författare. Och detta har Oskar Källner lärt sig från den boken:

–  Det finns en värld av möjlighet för den som vill. Det finns ingen gräns för vad man kan göra i dag med hjälp av teknologi. Men behöver inte förlita sig på stora förlag för att bli författare, säger han.”

Jag tackar Oskar för det och önskar honom lycka till med sitt romanprojekt!

* * *

Nyligen skrev jag om två amerikanska författare som gick motsatt väg. Amanda Hocking som var på väg att signera ett kontrakt med ett traditionellt efter att ha lyckats sälja en miljon böcker som egenutgivare. Och Barry Eisler som tackade nej till ett förskott på 500 000 dollar för att istället ge ut sina böcker på egen hand.
Nu har en amerikansk sajt sammanfört de båda i ett samtal och vi får veta ännu mer om hur de resonerat kring sitt vägval. Amanda har tydligen fått ett förskott på två miljoner dollar – men samtidigt säger hon att hon tjänat 1,5-2 miljoner dollar som egenutgivare…
Läs den intressanta konversationen här.

* * *

Dags att skaffa en e-bokläsare. Jag har funderat på det ett tag, men det känns att det börjar bli dags. Inte minst när man läser en del manus och annat så blir det onödigt mycket pappersutskrifter ifall man vill läsa någon annanstans än på den stationära datorn.
Idag tipsade någon om att Bebook utsetts till bästa e-bokläsare 2011 på en mässa i Holland. Snabbt kunde jag sedan konstatera att det inte finns någon svensk återförsäljare till märket… Ett symptom på att den svenska e-boksmarknaden står och stampar och det inte är någon som verkar ha intresse av att sätta fart på den.
Surfa in på Bokus och Adlibris så ser man snabbt var fokus ligger. Det är inte på e-böcker och e-bokläsare. Kolla skärmdumparna nedan och fundera över hönan och ägget. Visst, Amazon har en egen läsare och säljer enorma mängder e-böcker. Men om Bokus och Adlibris vill komma dit duger det inte att ha startsidor som ser ut som de gör just idag. Eller hur?

Fortsätt läsaEn alldeles ovanlig tisdag – egenutgivning, egotripp och e-böcker

Tre bokreleaser på en månad – borde varit fyra

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Den närmasta månaden är egentligen helt sjuk. Jag är inblandad i tre boksreleaser på en månad. Och egentligen borde det ha varit fyra stycken.

Imorgon den 29 mars är det release på VIPstory – “Återkomsten – fem år senare”, första boken i nya VIPstory-serien. Minns mina dyrköpta erfarenheter från VIPstory som magasin 2004. Denna gång har jag inte skrivit någon novell i samlingen, men det är verkligen hög kvalitet på dem – tycker jag i alla fall. De senaste tio dagarna har jag publicerat intervjuer med alla författare, de sista läggs ut imorgon samtidigt som boken blir tillgänglig för försäljning.
Efter lite funderande fram och tillbaks blev det också så att jag tryckte boken hos Publit, finessen är att jag klarar mig med deras lägre pris på 39 kr/st eftersom boken bara är på 100 sidor. Det gör att boken inte blir så hutlöst dyr i bokhandeln.
Hade vissa planer på att trycka en mindre startupplaga och därmed få ner styckpriset till kanske hälften, men eftersom detta är ett projekt som är lite halvideellt ville jag inte investera hur många tusenlappar som helst i det.
På onsdag 30 mars är det dags för en ny release, då Hoi Förlag släpper sin första “riktiga bok”. Ja, egentligen är det förlagets andra titel men den första skrevs ju av oss tre grundare så vi räknar inte den riktigt på samma sätt.
“Kokbok för chefer & vanligt folk” är skriven av Astrid Boisen. En kvinna fylld av energi och kunskap att dela med sig av. Jag tror boken kan bli riktigt populär. Media är alltid svårflörtad och nyckfull men jag tycker att vi fått en del genomslag för den redan.
Som relativt nystartat förlag har det därmed varit väldigt mycket praktiska frågor att lösa kring distribution, rutiner för arbetsgång och annat. Det har varit betydligt fler personer involverade där än i mina tidigare bokutgivningar där jag varit både författare, förläggare och formgivare.

Den tredje releasen är nästan den största, med all respekt för de författare som är inblandade i de två böckerna ovan. Den ges ut på Dahlgrens förlag och heter “Barkhes Döttrar”. Det är en historisk roman av Bodil Mårtensson (Helsingborgs egen deckardrottning som gett ut elva deckare) som utspelar sig i Helsingborgs slottslän på 1650-talet, närmare bestämt börjar historien 1656.
För den som inte känner till den skånska historien i detalj hände det väldigt mycket i den här delen av Sverige då. Eller rättare sagt i den här delen av Danmark eftersom Skåne då fortfarande var en del av det danska riket.
Den 28 april har vi alltså satt som releasedatum. Boken släpps samtidigt i danskt band, som e-bok och som ljudbok! Det som en del kallar klusterpublicering. Men inte nog med det. Dessutom kommer det en exklusiv samlarutgåva i begränsad upplaga (1656 exemplar!), numrerad och signerad, vackert inbunden i klotband. Med en liten bonus – ljudboken i MP3-format följer med på en CD-skiva i samlarutgåvan. Jag tror att detta kan vara framtidens format för pappersböckerna.
När en liknande utgivning görs om ett par år kanske det danska bandet är helt borta. Man gör en begränsad samlarutgåva, fin och påkostad där både ljudbok och e-bok medföljer. Pappersboken blir i första hand just en samlarprodukt att ställa i bokhyllan, att bläddra lite i.
Så hur stor kan Barkhe bli? Jag vet inte, men det känns som om den har potential att bli en bästsäljare i Skåne och även i hela Sverige. Utmaningen blir nu att nå ut med den. Om några dagar börjar jag ta emot beställningarna på samlarutgåvan.
Jag är grymt imponerad av Bodil som författare. Hon är oerhört noggrann och driven. Jag hade själv en idé om att skriva en historisk roman om Helsingborg på 1600-talet men insåg snabbt att jag inte hade tid och ork att göra den research som krävs. Och ärligt talat hade jag nog inte kunnat skriva en lika bra bok som den Bodil nu skrivit. I alla fall inte ännu.

Tre releaser på en månad. Men som jag skrev i rubriken så borde det ha varit fyra. Jag hade planerat en release till den 16 april då SM-finalen i innebandy spelas i Malmö Arena. Då skulle InnebandyPiraterna 3 ha kommit ut. Boken som läsarna skriker efter…
Synopsis till boken har varit klar ett tag och har fått tummen upp av min skrivarcoach. Jag ska “bara” skriva färdigt alla kapitel och redigera och sen göra den klar för tryck och utgivning. Men jag har inte hunnit. En tappad vecka pga bihåleinflammation men ärligt talat också en hel del tid som lagts på de tre ovanstående utgivningarna. Med all rätt.
Men visst känner man ibland att det hade varit skönt att skriva på heltid eller åtminstone på 50 procent. Eller så handlar det bara om disciplin, som jag själv alltid hävdat. Det gäller helt enkelt att hitta tiden att skriva någonting varje dag så att man kommer vidare med sina bokprojekt.

Så ni får allt nöja er med tre böcker, varav jag inte skrivit någon men kan rekommendera alla, som ges ut inom loppet av en månad. Det är inte så illa. Köp alla så kanske jag får råd att lägga mer tid på att skriva mina egna böcker framöver!

Fortsätt läsaTre bokreleaser på en månad – borde varit fyra

Egenutgivare erbjuds miljoner av förlag i USA

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

En erbjuds miljoner och verkar lämna egenutgivandet, en annan tackar nej till miljoner för att ge ut på egen hand istället. Det är inte helt glasklart vilken trend som vinner.

De senaste dagarna har man kunnat läsa om en egenutgivare i USA som tackat nej till erbjudanden från förlag värda så mycket som 500 000 dollar (drygt 3 miljoner kronor). Det var författaren Barry Eisler som avslöjade det i en maraton-konversation-intervju med egenutgivaren JA Konrath. De båda argumenterar tydligt för att författaren ska stå på egna ben i framtidens digitala landskap.
Förutom ingående diskussioner om författarnas villkor och de stora förlagens ovilja att ta till sig ny teknik kommer det fram några intressanta argument kring pappersböcker vs e-böcker i framtiden:
“I can’t tell you how many people I’ve heard saying, “But paper isn’t going to disappear.” That isn’t the point! If you ask the wrong question, the right answer to that question isn’t going to help you. So the question isn’t, “Will paper disappear?” Of course it won’t, but that’s not what matters. What matters is that paper is being marginalized. Did firearms eliminate the bow and arrow? No–some enthusiasts still hunt with a bow. Did the automobile eliminate the horse and buggy? No–I can still get a buggy ride around Central Park if I want.”
(…)
“And you can see books on your shelf, etc… those are real advantages, but they’re only niche advantages. Think candles vs electric lights. There are still people making a living today selling candles, and that’s because there’s nothing like candlelight–but what matters is that the advent of the electric light changed the candle business into a niche. Originally, candlemakers were in the lighting business; today, they’re in the candlelight business. The latter is tiny by comparison to the former. Similarly, today publishers are in the book business; tomorrow, they’ll be in the paper book business. The difference is the difference between a mass market and a niche.”

Det här påminner mycket om mina egna resonemang kring pappersböcker och gatstenar.

En egenutgivare som setts som det största exemplet på framgång för författare som gett ut egna e-böcker är Amanda Hocking. Hon har på ett år sålt runt en miljon exemplar av sina böcker i e-boksformat via Amazon.
Igår avslöjades dock att hon är inblandad i en budgivning med hjälp av sin agent och de stora förlagen sägs att erbjudit henne mer än en miljon dollar för ett kontrakt på flera böcker.
“Amanda Hocking, the darling of the self-publishing world, has been shopping a four-book series to major publishers, attracting bids of well over $1 million for world English rights, two publishing executives said.”

Kanske är detta framtiden: nya författare börjar med egenutgivning, når de framgång får de bra bud av etablerade förlag som kan hjälpa dem att nå nästa nivå. Författaren tycker det är skönt att fokusera på sitt skrivande och överlämna det andra. De får bra betalt och även om de kanske kunde tjänat mer på egen hand så säkrar de en inkomst, ett förskott.
Men när de sedan blivit etablerade, kanske skrivit de där 4-5 böckerna de fick kontrakt på så är det säkert många som vänder tillbaks till egenutgivning. Både Konrath och Eisler har tidigare gett ut på etablerade förlag.
Inget är givet i det nya boklandskapet. Själv tycker jag förstås att det är spännande eftersom jag står med ett ben i vardera världen, dels som författare och egenutgivare med eget förlag men även som förläggare och utgivare av andras böcker.

Fortsätt läsaEgenutgivare erbjuds miljoner av förlag i USA

Så kan SM-finalen i INNEbandy bli Sveriges Super Bowl

Idag spelades SM-finalen i utebandy (guld till Sandviken), eller isbandy eller som en del fortfarande kallar det – bandy inför nästan 20 000 åskådare. Det är en häftig grej, en enda final med mycket folk på läktarna. När de flesta andra sporter går mot fler matcher i finalen så har innebandyn och därefter handbollen följt isbandyns exempel.

Läste en intressant artikel i Dagens Nyheter i helgen (tyvärr verkar det inte som om DN lagt ut den på webben) om hur olika orter nu slåss om att få ta över finalmatchen från Uppsala. Stockholm har två nya arenaprojekt, det är redan bestämt att en av arenorna ska bli värd för SM-finalen i innebandy 2013 efter att Malmö haft den i två år.

Det ska ske i den nya Stockholmsarenan som kan rymma uppåt 30 000 åskådare vid en innebandymatch. Det är en av de arenor som isbandyn också diskuterar för sina ambitioner att göra isbandyfinalen till Sveriges svar på Super Bowl.

Innebandyn har liknande mål. Jag har funderat en del över hur man ska nå dit och jag är en ivrig förespråkare av att flytta damfinalen så att den inte spelas samma dag. Kanske damfinal fredag kväll och herrfinal lördag em/kväll. Eller damer lördag och herrar söndag. En del hävdar då att det blir omöjligt att locka lika mycket folk till damfinalen som man kan göra nu när den spelas samma dag som herrfinalen.

Problemet är att dagens SM-finalarrangemang blir en maratonföreställning på sex-sju timmar och att utrymmet för sponsormingel blir rätt tight mellan matcherna. Och det är inte lyckat, tyvärr varken för publik eller media. Bortsett från snygga publiksiffror på damfinalen.

Bättre då om man kan skapa en äkta SM-finalweekend med arrangemang i flera dagar. Varför inte fylla på och lägga SM-finaler även för juniorer samma helg – i samma arena, eller en mindre på samma område? Det vore väl häftigt?

Framför allt skulle det öppna möjligheter till olika typer av konferenser och utbildningar för innebandyrörelser under dagarna och så matcher på kvällarna.

Men, en sak som slog mig häromdagen är att man borde flytta finalen tidsmässigt. Jag minns från åren då jag var involverad vilka problem det ställer till att arrangera en final en lördag, när sista semifinalen ibland spelas på måndagen – fem dagar tidigare. Det gör produktion av trycksaker (matchprogram) och försäljning av biljetter betydligt krångligare och dyrare. Inte minst med det upplägg man har där ett antal tusen biljetter är reserverade för finallagens supportrar – som alltså ingen vet vilka de är förrän max en vecka innan matchen spelas. Inte helt optimalt…

Varför inte lägga på en vecka till? Och se till att det alltid är två veckor mellan sista semifinalen och SM-final-weekenden? Det skulle ge större möjligheter att verkligen förbereda sig för alla inblandade parter: finallag, arrangörer och publik.

Bara en tanke.

Fortsätt läsaSå kan SM-finalen i INNEbandy bli Sveriges Super Bowl

Spotify – det bästa som hänt skivbranschen

Ibland blir man så trött. Folk som säger “Spotify är skit för artisterna tjänar ingenting, de kommer aldrig att tjäna pengar där.”
Okej, redan innan Spotify kom till så gjorde jag en enkel kalkyl. Snabb matematik om hur skivbranschen skulle fungera om den blev helt digital. Min tanke var en betaltjänst, precis som Spotify satsat på alltmer på senare tid.
En parallell till film-kanaler på tv. Där är folk beredda att betala 200-400 kr/månad för att se film, tv-serier och sport i olika blandningar.
Därför var det inte osannolikt att anta att folk skulle vara redo att betala 100 kr/månad för obegränsad tillgång till all musik som spelats in. Nästan. Det finns alltid några idioter som tror att deras lyssnare föredrar cd-skivor även 2011.
Skivbranschen i Sverige har mig veterligen aldrig omsatt över en miljard kronor. Och i den summan ingår även kostnader för tillverkning och frakt av cd-skivor i flera led med återförsäljare. Med Spotify finns bara en återförsäljare till skivbolaget eller artisten. I framtiden kan Spotify mycket väl erbjuda enskilda artister att sälja sin musik direkt via Spotify utan skivbolag – vadå, skivbolagen är ju redan delägare…
Okej. Låt oss ta matematiken. 99 kr/månad (jo, jag vet att många däribland jag betalar 49 kr/mån). Drygt en miljon abonnenter ger en miljard i intäkter. Eftersom det finns fler än så som betalar för film- och sportkanaler på tv så borde Spotify kunna få två-tre miljoner abonnenter i Sverige. Och därmed omsätta mer pengar än musikbranschen någonsin gjort i Sverige även vid 49 kr/månad. De har redan nått en miljon betalande abonnenter i Europa, så det är ingen vild gissning att de inte har så många hundra tusen kvar till en miljon betalande svenskar… Plus då reklamintäkter.
Så vad är problemet? Är det någon som tror att inte artisterna kommer att tjäna pengar då? Självklart kommer det precis som tidigare att vara de som säljer/spelas mest som tjänar mest. Kanske blir det ännu större och tydligare skillnad i framtiden?
Men sluta tro på det som skrivs i kvällstidningarna om Spotify. Det är faktiskt det bästa som hänt skivbranschen på tjugo år.

Den stora frågan är dock: skulle e-böcker kunna säljas enligt samma modell som Spotify på ett fungerande sätt? Eller funkar inte konsumtionsmönstret för böcker jämfört med musik i det avseendet?

Fortsätt läsaSpotify – det bästa som hänt skivbranschen

När verkligheten tränger sig på i fiktionens värld

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:15 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag ska inte skylla förseningen av manuset till InnebandyPiraterna 3 på jordbävningen i Japan i helgen. Det finns betydligt mer jordnära skäl än så (bihåleinflammation, konsultuppdrag och dålig disciplin) till det.

Men ändå. Floorball World Tour har en deltävling som spelas i Japan. Under Andra säsongen åkte killarna i laget Helsingborg Consuls dit för första gången och fick en spännande upplevelse. Självklart ska de dit även den tredje säsongen.
Böckerna i serien InnebandyPiraterna utspelar sig egentligen inte något speciellt år. Eller rättare sagt, i den första boken nämns faktiskt ett årtal på ett ställe men i den andra boken och framåt har jag med avsikt valt att inte tidsbestämma händelserna.
Varför? Ja, ett skäl är faktiskt händelser som jordbävningen i Japan. Den tredje säsongen skulle nämligen, ifall man nu följer kronologin från bok ett, utspela sig 2011. Eftersom planen var utgivning i april kommer jag att ha skrivit en hel del om framtiden. Större delen av boken egentligen skulle utspela sig i framtiden, utan att jag vet vad som händer.

Fortsätt läsaNär verkligheten tränger sig på i fiktionens värld

Ett seminarium med folk som älskar böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:14 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

I fredags var jag på ett heldagsseminarium i Stockholm med folk som älskar böcker. Det var övervägande förlagsfolk, några författare, enstaka bokhandlare och så en och annan utomstående. Det var väldigt intressant på många sätt. Här är några reflektioner.

* * *

Många verkar ha sitt företag i fokus, snarare än kunden. Exempelvis när tiden mellan utgivning av inbunden och pocket kom upp. En bokhandlare tyckte att det borde ta mer än 12 månader. För att man tjänar mer på den inbundna. Vad tycker läsaren? Jag har funderat på om man egentligen inte borde ge ut samtidigt i båda formaten. Eftersom vissa läsare faktiskt föredrar pocket och aldrig skulle köpa en inbunden bok, alternativt finns det folk som aldrig skulle köpa pocket för att textgraden blir för liten.
Men branschen verkar mest ha i fokus hur man tjänar mest pengar. En fråga som nämndes flyktigt var ifall pocketen var för billig i Sverige.

* * *

Likaså verkar många vara helt övertygade om, eller ifall vi ska vara ärliga vill intala sig, att pappersboken aldrig kommer att dö. För läsarna vill kunna känna på boken och sätta den i bokhyllan. Med argumentet, “men titta på musik där kommer ju till och med vinyl tillbaks”. Ja, då har man nog inte riktigt fattat vad som hänt i musikbranschen och vad som händer i bokbranschen med digitaliseringen.
Pappersbokens enda funktion framöver kommer att vara som samlarobjekt. Det blir jag än mer övertygad om för varje dag som går. Men samlarmarknaden utgör sannolikt en procentuellt ganska liten del av marknaden. Ungefär lika många procent som e-böckerna idag utgör i Sverige kanske?

* * *

Professorn Martin Ingvar levererade dagens mest applåderade framträdande. Med statistik om läsningens betydelse för inlärning även i andra ämnen. Jag måste gå igenom de siffrorna, det utgör väldigt tunga argument för att det är nyttigt för innebandyspelare att läsa mina böcker om InnebandyPiraterna. Ja, eller andra böcker för den delen som stimulerar förmågan att läsa.
Vädligt intressant. Hade gärna hört mer av honom. Och jag hoppas att svenska lärare och kommunpolitiker lyssnar till vad han har att säga.

* * *

Seminariedagen anordnades av föreningen NOFF (nästan 200 små och medelstora förlag) tillsammans med de stora förlagselefanterna Bonniers (som även äger Adlibris) och KF Media (som äger Norstedts och Bokus).
200 myror är fler än två elefanter, konstaterade jag. Är det något som präglat bokbranschen hittills så är det faktiskt konservativt tänkande och en viss ovilja mot förändring och ny teknik.
Förändrarna kommer utifrån, Adlibris exempelvis startades inte av folk inom bokbranschen.

* * *

Två intressanta perspektiv försvann delvis under seminariedagen: författarens och läsarens. Visserligen pratade Denise Rudberg en del om författarrollen men av någon anledningen fick hennes föredrag mer förlagsperspektiv än författarperspektiv.
Johan Ronnestam tog upp den amerikanska författaren Amanda Hocking som helt struntat i förlagsvägen och på egen hand publicerat sina böcker via Amazon som e-böcker. Hon har nu sålt nästan en miljon exemplar för 99 cent (ca 6-7 kr) och $2.99 (ca 20 kr) varav hon behåller 35%. På mindre än ett år…
Frågan som hängde obesvarad i luften var “vad kan förlagen göra för henne?”. Idag finns ingen lika enkel väg för författare som vill sälja sin e-bok direkt till läsarna, förutom att göra det via en egen hemsida och en tjänst för att sälja digitala filer. Startkostnaderna är så höga att det inte går att sälja för 9 kr/bok…
Men det lär bara vara en tidsfråga innan det kommer ett lika bra system som Amazons. Eller hur Elib, Publit eller kanske Adlibris?

* * *

Svensk Bokhandel sammanfattade dagen i tre artiklar:
Bokhandlare satsar på kunskap
Man måste byta åkstil
Vi har alla skäl att samarbeta (med tungviktarna Dalborg från Bonniers och Hamrefors från KF Media)
Dessutom kan man kolla livesändning via Bambuser hos Langenskiölds.

* * *

Fick tips om denna sammanställning av e-boksmarknader i världen, alltså hur stor del av bokmarknaden som blivit digital i olika länder. Sverige ska tydligen ligga under en procent, vilket stämmer med min egen försäljningsstatistik för InnebandyPiraterna…
USA ca 8%
UK 1-9% (tror jag hört siffran 4% tidigare)
Frankrike 0,5% (2009)
Tyskland <1%
Japan 1,1% (2010)
Holland 0,3% (2010)
Spanien 1,6%
Italien 0,1-0,2%
De som inte tror på e-böcker säger förstås “äh, det är ju bara en bråkdel”. Förvisso. Men fundera över exempelvis utvecklingen mellan fasta och mobila telefoner. Eller utvecklingen för datorer. Eller för musik, eller…

* * *

Efter en sån där seminariedag där många intressanta diskussioner äger rum utanför scenen är man fylld med idéer och tankar. Vid ett tillfälle kastade jag ur mig:
– Jag vet ju att e-boken kommer att bli dominerande. Frågan är väl bara om det tar ett, fem eller tio år innan vi är där.
– Eller sex månader, kontrade en annan.
Ja, vem vet.

Fortsätt läsaEtt seminarium med folk som älskar böcker

Nya medier och procenten

Det gäller att ha koll på procenten om man ska ligga i framkant. Popgruppen The Ark hyllades för sitt grepp att paketera sitt nya album tillsammans med ett tjockt lyxigt magasin och sälja i kioskerna istället för de traditionella skivbutikerna.
Det blev succé. Men nu kommer frågan om procenten. Det beror på att en tidning har 6% moms, men en musik-CD har 25% moms. Företaget bakom produkten menar att själva magasinet utgör 90% av värdet och därför ska styra momssats. Skatteverket tycker, inte oväntat, att musik-CD:n står för 80% av värdet och därför ska det vara 25% moms och de kräver 250 000 kr i skattetillägg.

Fortsätt läsaNya medier och procenten

Om bokrea och böckers pris

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Idag började bokrean. Ja, eller den började på sätt och vis redan för två veckor sedan då nätbokhandlarna började ta upp förhandsbeställningar.

I år deltar jag på bokrean med två böcker. Lite grann. Inte i den stora bokrean utan bara i Adlibris bokrea. Varför inte i den stora? Tja, helt enkelt för att det blir för dyrt och jag inte har en sådan lagerlösning för mina böcker att det är genomförbart att skicka iväg mängder av böcker och sedan få stora returer. Kanske i framtiden.

Men det var med viss tvekan som jag bestämde mig för att vara med. Det gäller nämligen att lämna en rejäl rabatt till Adlibris. Det är också anledningen till att Första säsongen i originalutgåva (häftad/storpocket eller vad du nu vill kalla den) inte finns på rea. Tryckpriset som print-on-demand är helt enkelt för högt. Eller om man ser det på ett annat sätt – där finns inget osålt lager som förlaget behöver göra sig av med.

När man trycker en större upplaga på ett par tusen exemplar så får man ett lager. Om man inte säljer slut den upplagan så sjunker försäljningen efter ett tag till en nivå där det inte säljs tillräckligt med böcker för att intäkterna ska överstiga lagerkostnaden. Jag är inte där, men jag vill ändå sälja böcker. För att nå nya läsare inför släppet av tredje boken.

Därför kan man just nu köpa pocketversionen av Första säsongen till hutlöst lågt pris. Och Andra säsongen till snudd på lika sjukt billigt. Köp! Köp! Om du inte redan gjort det.

En anledning till att jag tvekade över att delta på rean är tanken på dem som köpt boken till fullpris för ett år sedan eller kanske bara några månader sedan. Men så är ju verkligheten idag. Man vet aldrig vilket pris en vara har i framtiden. Det allra mesta blir billigare en tid efter release; film, musik, böcker och inte minst hemelektronik. TV:n du köpte förra året kostar hälften idag.

En annan anledning är förstås andra återförsäljare. Det känns lite taskigt att inte kunna erbjuda dem samma rabatt, men återigen hänger det samman med den distributionslösning jag har idag och de villkor som många återförsäljare kräver i form av returrätt som ökar kostnaden för förlaget.

Samtidigt är detta en tillfällig kampanj. REA-priset gäller fram till 31 mars och sedan återgår det till det normala. Jag kunde förstås ha sänkt priset senare, exempelvis i sommar. Men jag är inte säker på om jag hade fått samma genomslag då som nu när folk faktiskt handlar mycket böcker.

En annan förhoppning är förstås att göra ett avtryck på topplistorna tack vare hög försäljning på kort tid. Jag tycker att pocketen har potentialen att sälja flera hundra exemplar under rean och det borde räcka för att toppa Barn- och ungdomslistan. Vi får se hur mycket jag säljer och vad som krävs för att toppa listan. När det gäller Idrottsberättelser ser det i alla fall bra ut för InnebandyPiraterna. Etta och trea. Men allra häftigast är väl ändå att pocketen ligger 6:a totalt bland böcker för åldrarna 12-15 år!

Idrottsberättelser topp 10.

Ungdomsböcker 12-15 år.

* * *

InnebandyPiraterna – Tredje säsongen växer fram alltmer i mitt huvud. Nu ska jag bara få ner det via fingrarna till tangentbordet och datorn så att det blir till ett manus. Jag längtar efter att skriva den. Och läsarna längtar efter att få läsa den. Är även sugen på att skriva säsong noll snart, alltså det som hände före Första säsongen. Mest osäker på vad som är en bra titel på en sån bok. “Före första säsongen” ger nog rätt stor risk för sammanblandning.

Fortsätt läsaOm bokrea och böckers pris

Fotbollsklubbar & ekonomi

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:11 februari, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Inom företagsvärlden är man väl medveten om att vinst är intäkter minus kostnader. Inom fotbollsvärlden är det sällan det ekonomiska resultatet som räknas utan bara det sportsliga.

Därför redovisar svenska mästarna Malmö FF -30 miljoner i resultat och cupmästarna Helsingborgs IF -2,5 miljoner (-6,8 milj 2009). Ända hoppet för att gå plus verkar vara att sälja sina bästa spelare för miljoner till utländska klubbar.

Och kanske är det därför som revisionsbyrån Deloitte listar de klubbar i Europa som har högst inkomster. Utan att redovisa hur stora miljonförluster de har. Och TT sväljer och skickar vidare pressmeddelandet. Är det bra reklam för en revisor?

Fortsätt läsaFotbollsklubbar & ekonomi

Häftat och dumt

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Vad kallar man det format som jag har på mina böcker? Storleken är som storpocket, men papperskvaliteten är bättre och därmed ger det fel bild. Tittar man hos nätbokhandlarna så kallas de istället för “häftad” vilket jag tycker sänder helt fel signaler. Men det är en korrekt benämning efter häftat kan vara flera olika saker, enligt ordlistan på Grafiska Företagens Förbund:

Häftning
Sammanfattning av vanligen falsade ark.
1. Trådhäftning, arken sys samman med en tråd.
2. Limhäftning, häftning med lim.
3. Klamring, metallhäftning, häftning med metalltråd i ryggen eller från sidan (platthäftning, sidhäftning).

Själv tänker jag på 3:an när jag hör häftad. Kanske borde man i Bokrondellen (bokbranschens stora databas över alla böcker) ange fullständig typ av häftning?

Eller så kollar inte bokköpare speciellt mycket på om det är hårda eller mjuka pärmar?

* * *

Såg reklamfilm från Elgiganten igår. “Det är dumt att betala för mycket” är deras tagline. Absolut.

Men när de gör reklam för att man kan betala av på sin mobiltelefon i upp till 60 månader känns det som en annan typ av dumhet. Ärligt talat – finns det någon mobiltelefon tillverkad de senaste tio åren som är hel efter två års daglig användning? Måste kännas rätt surt att betala av på sin förr-förra mobil?

Det är dumt att betala för länge.

* * *

Det är tufft att vara författare på 20% i kombination med att vara småbarnsförälder. Vad gör man när den där skrivardagen försvinner på vabbning? (För dig som inte talar småbarnsföräldersspråket så betyder det vård av sjukt barn, eller egentligen tillfällig föräldrapenning)

Med andra ord, jag ligger efter tidsschemat på InnebandyPiraterna 3. Och de övriga titlar jag jobbar med för året. De blir dessutom fler för varje dag…

* * *

Här nere hade jag börjat skriva på en annan kort reflektion, men drabbades av inspiration och kanske ordbajseri. Det blev i alla fall en separat post på drygt 5000 tecken om hur bokhandlare borde snegla på fotohandlare för att se framtiden.

Fortsätt läsaHäftat och dumt

Den kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Kroniskt kreativ, det lider jag av. Eller, det är en gåva. Som ibland kan verka distraherande eftersom idéerna sprutar ur mig. Igår hände det vid minst tre tillfällen i möten med andra.

Framför allt gillar jag skärningspunkter, det som Frans Johansson kallar Medici-effekten. I korthet handlar det om att den som jobbar i en bransch kan denna bransch på sina fem fingrar men har obefintlig insikt i andra branscher. Alltså kan en revolution i en bransch gå spårlöst förbi för dem som jobbar i en helt annan bransch. Tills någon vandrar över gränsen och tar med sig kunskapen.

Bokbranschen exempelvis har säkert hört talas om en revolution som ägt rum inom musik- och filmindustrierna. Digitaliseringen. Men de flesta har agerat som om det inte kommer nu och om vi väntar tillräckligt länge kanske ingen upptäcker det. Då kan vi fortsätta sälja böcker som vi alltid gjort.

Musikindustrin är mitt i processen men har uppenbarligen enorma problem med att ta steget fullt ut. De fortsätter nämligen att ge ut musik på plastskivor. Inte så konstigt eftersom vissa fortfarande tycker att de jobbar i skivbranschen, vilket en stor del av deras återförsäljare gör.

Igår slog det mig mitt i ett samtal: varför har inte skivbranschen sneglat på vad som hänt med ytterligare en bransch. Fotobranschen. Där kan man snacka om att digitaliseringen revolutionerat. Idag säljs det knappast något annat än digitalkameror. (Fråga en tonåring om de hört talas om att man hade plastfilm i kamerorna och de stirrar på dig som om du kommer från en annan planet).

Butikerna var dödsdömda när folk plötsligt fick två alternativ till att framkalla i sin fotoaffär:
1. Skriva ut på färgskrivare
2. Ladda upp bilderna och beställa framkallning via internet

Men butikerna överlevde ändå. De skaffade sig bra skrivare, som ger bättre resultat än 1) ovan. Och trots hotet från 2) så kunde de leva vidare på service – få bilderna på en timme, få hjälp om det strular mm.

Så vad kan skärningspunkten då lära skiv- och bokbranschen? Ja, musikindustrin är ju given. Varför inte sluta tillverka CD-skivor centralt? Framtidens skivaffär har helt enkelt cd-brännare bakom disken och skrivare för att producera omslag. Tekniken är hur billig som helst, miljontals människor har redan liknande utrustning hemma. Men visst hade det varit värt att betala för att få en laglig nedladdning bränd på en “äkta” skiva?

Det hade varit mer miljövänligt – inga kasserade returer, inga onödiga transporter. Och framför allt – ett oändligt utbud. En skivbutik behöver i princip inte vara större än ett par kvadratmeter och ändå ha miljontals titlar tillgängliga. Vad som helst kan laddas ner och brännas på en CD på några minuter, medan kunden väntar – eller medans han handlar på stan.

“Välj mellan 10 miljoner titlar – leverans på en timme” kunde bli budskapet från 2000-talets mini-skivbutiker. Personalen kunde då fokusera på rådgivning, tipsa om bra musik.

Om sedan skivbolagen vore lite kreativa och flexibla kunde de dessutom erbjuda skivbutikerna att göra bland-skivor. Specialsamlingar helt enkelt. Personalens rekommendationer, eller Månadens nya låtar. Du kunde plötsligt köpa en CD med MP3-låtar och alla låtar av en artist på en skiva.

Okej, hur ska då bokbranschen kopiera detta trick? Ja, det finns ju bokmaskiner som trycker en bok på fem minuter. Än så länge innebär det inte att de kan leverera vilken bok som helst men alla böcker som produceras i världen finns någonstans i digitalt format, som pdf. Alltså är det bara en struktur- och rättighetsfråga.

Men räcker det verkligen att som bokhandlare i framtiden erbjuda limbundna böcker med mjuka pärmar som producerats i en bokmaskin? Expertisen blir förstås en faktor. Men även vad man gör med själva butiken för att skapa upplevelser.

Kanske ska man återigen snegla på fotobutikerna och vad som skett efter digitaliseringen. Nämligen fler möjligheter. Du kan skriva ut dina bilder i vilket format du vill. Är det dags att erbjuda samma möjlighet för bokläsarna? Med all respekt för formgivarens önskan så kanske det vore trevligt för en läsare att själv avgöra hur man vill läsa sin bok.

Föredrar jag en tunn bok som inte väger så mycket, på bekostnad av mindre textstorlek? Eller har jag dålig syn och vill att boken ska sättas i 12 punkter för att bli lättläst, trots att den då blir 800 sidor tjock. Den digitala utgåvan erbjuder just denna möjlighet – ska pappersversionen konkurrera kan väl den också erbjuda det? Liksom att välja mått på boken, från fickformat till A4 eller kanske ännu större om någon skulle vilja det?

Men då krävs det mer än bara pdf-formatet. Då krävs det innovation och möjlighet att skapa pappersböcker av ePub-formatet.

Likaså kunde man tänka sig fler möjligheter när det gäller förpackningen. Inbundna böcker finns det en del som föredrar. Kanske en presentformat som är mer exklusivt? Kanske du ska kunna lägga till egna sidor i boken med hälsning till den som ska få boken?

Eller möjligheten att slå ihop två tunnare böcker i en? Eller omvänt att dela upp en tegelstensroman i flera mer behändiga delar? Tekniskt sett kan det inte vara några större problem.

Vissa bokhandlare kunde till och med nischa sig genom att återgå till hantverket. Välj vilken bok du vill bland miljoner titlar, välj papperskvalitet och sedan får du en handbunden bok i läderband. Kanske med några dagars leveranstid.

Bokförlagen kan sedan spä på kreativiteten hos läsarna genom att erbjuda alternativa omslag att välja mellan. Och att förbereda böckerna för delning i flera volymer.

Det ska bli riktigt spännande att se Medicieffekten på musik-, film- och bokbranschen.

Kanske det finns plats för en fysisk nisch i den digitala framtiden.

Fortsätt läsaDen kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

Bokfest i december – baksmälla i januari

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Någonstans hörde jag om en bokförläggare som hade 30-40 procent av sin årsförsäljning i december. Eller var det en bokhandlare? Logiskt sett kanske båda två.

Helt klart är i alla fall att december, eller snarare perioden 24 november-23 december är den absolut bästa perioden för att sälja böcker. Försäljningen toppar nästan ett par dagar före jul med tanke på hur stor del nätbokhandlarna har.

För min egen del var avslutningen på 2010 riktigt kul. Försäljningen dubblerades från oktober till november och sedan lika mycket till i december.

Och så januari. Tillbaks igen på samma nivå som i oktober. Tillbaks till vardagen. Det var till och med så att jag kunde se en tydlig effekt på försäljningen under januari när lönen kom – det sålde nästan lika mycket under sista veckan i januari som under de första tre veckorna…

Tänkte dela med mig av en liten graf. Inga siffror dock. Inte riktigt redo att avslöja allt ännu.

Uppdaterat: Gjorde även en veckorapport där man ser julhandeln än tydligare…

Och hjälp mig att få snygga siffror i februari genom att köpa mina böcker i serien InnebandyPiraterna!

Fortsätt läsaBokfest i december – baksmälla i januari

E-boksrevolutionen i USA – snart i Sverige

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:31 januari, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag skrev igår en del om e-boksmarknaden och den stundande revolutionen. Idag hittade jag den här lysande grafiken som visar tillväxten för e-boksförsäljningen i USA. Kanske något för skeptikerna att fundera över och inse att det inte är frågan om utan när e-böckerna helt dominerar marknaden.

Notera även denna punkt:
I november 2010 såldes det fler e-böcker än under hela 2008.

Fortsätt läsaE-boksrevolutionen i USA – snart i Sverige

E-böcker står för närmare 45% av Amazons försäljning – i exemplar

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:30 januari, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Det finns många som tvivlar på e-böckernas genombrott, men rapporter från julhandeln där flera av de amerikanska sajter som säljer e-böcker drabbats av överbelastning (!) pga att för många köpt e-böcker samtidigt tyder på att genombrottet är här.
I en pressrelease (via Teleread) meddelar nu även Amazon att försäljningen av e-böcker, till deras egen e-bokläsare Kindle, nu är större än försäljningen av både paperback (mjukband) och hardcover (inbundna böcker).

“Amazon.com is now selling more Kindle books than paperback books. Since the beginning of the year, for every 100 paperback books Amazon has sold, the Company has sold 115 Kindle books. Additionally, during this same time period the Company has sold three times as many Kindle books as hardcover books. This is across Amazon.com’s entire U.S. book business and includes sales of books where there is no Kindle edition. Free Kindle books are excluded and if included would make the numbers even higher. “

Om jag räknar rätt så innebär detta att e-böcker står för 45% av Amazons bokförsäljning, i exemplar räknat (paperback 40% och hardcover 15%) om man bortser från ljudböcker. Eftersom e-böckerna är billigare så står fortfarande pappersböcker för en större andel i omsättning.
Utbudet är förstås lite större än här hemma. Kindle Store har 810 000 titlar. På svenska finns det än så länge bara drygt 3000 titlar även om antalet växer snabbt då de svenska förlagen nu börjar inse att tåget lämnar stationen.
Hur mycket säljs då InnebandyPiraterna som e-bok? Ja, i förhållande till hur många pappersböcker jag sålt så är antalet e-böcker väldigt marginellt. Kanske 1% av det totala antalet. Men jag är helt övertygad om att det kommer att förändras, kanske redan under 2011. Jag har i alla fall dragit mitt strå till stacken genom att sätta ett väldigt lågt pris på e-boksutgåvorna.

Fortsätt läsaE-böcker står för närmare 45% av Amazons försäljning – i exemplar