Varför är det så dyrt/billigt att ge ut en bok?

I olika Facebookgrupper diskuteras flitigt om hybridförlag är prisvärda eller svindyra i jämförelse med egenutgivning. Ofta landar det i att man jämför bananer och apelsiner. Någon kan inte förstå hur en redaktör kan kosta ens 5000 kr medan en annan (som kanske har bättre koll på sociala avgifter och vilken tid det faktiskt tar) inte förstår hur en redaktör kan ta mindre än 10 000 kr.

Så i en tråd skrev jag ett svar/inlägg som jag nu tycker kan vara värt att dela även med andra.

Hej alihop, jag är en av grundarna till Hoi, dessförinnan framgångsrik egenutgivare, dessförinnan konsult, frilansare och dessförinnan chefredaktör på ett antal tidningar.
Så vad kostar det att ge ut en bok och vad är egentligen vettigt att betala för olika tjänster? Ja, det är precis som i andra branscher. Ska du renovera badrummet kanske du kan hitta någon som gör det svart för ett par tusenlappar eller anlita den mest välrenommerade hantverkaren som har våtrumsbehörighet, kollektivavtal och köper det bästa materialet och inte tar några genvägar. Offerten kan skilja både 40 och 50 tkr, det är inte alltid dyrast är bäst men billigast är ofta det av en anledning.
På samma sätt kan det skilja oceaner i vad det kostar att anlita proffs. Jag anser mig efter sex år ha ganska bra koll på prisspannet (utifrån faktiska diskussioner med frilansare och läsning av diverse trådar här och i andra forum).
Lektör? Mellan 0 kr (kompis) och 8000 kr (jodå, det finns)
Förläggare? Mellan 0 kr (göra själv) och 25 000 kr (lite beroende på var man drar gränsen mellan denna roll och nästa…)
Redaktör? Mellan 0 kr (kompisens mamma som är svensklärare) och 50 000 kr (eller faktiskt ännu mer på en fackbok ifall man ska faktagranska texten)
Korrekturläsare? Mellan 0 kr (familjens språkpolis) och 10 000 kr
Sättare (inlaga)? Mellan 0 kr (göra själv, egentligen inte gratis, eller familjemedlem) och 5000 kr (eller betydligt mer för en illustrerad fackbok/kokbok/fotobok)
Omslagsmakare? Mellan 0 kr (göra själv med mall, brorsdotter som läst mediakurs) och 25 000 kr (rutinerat proffs som formgivit dussintals bästsäljare)
PR-konsult? Mellan 0 kr (läsa själv på nätet och göra själv) och 250 000 kr (anlita etablerad PR-byrå och betala på timme)
Säljare? Mellan 0 kr (göra allt själv) och 100 000 kr (anlita folk som både säljer in centralt och åker ut och besöker samt letar och säljer i andra kanaler än bokhandel)

Tryck behöver jag inte ens gå in på, där vet alla att det “bara” är att ta in tryckofferter, lusläsa dessa och lära sig skillnaden på bulk, glättat, limmat och ett tjog andra facktermer. Eller börja enkelt med POD via exempelvis Publit där boken trycks ett exemplar i taget och satsa på ebok.

Distribution, man får förhandla avtal och läsa villkor. Ger man ut en bok vartannat år blir distribution via Förlagssystem eller Stjärndistribution kostsamt om inte dessa böcker säljer tiotusentals exemplar. POD ger förstås inga lagerkostnader eller garantiprovisioner.

Så vad borde ett utgivningspaket kosta hos ett hybridförlag? Ja, det beror på var i spannet på varje punkt ovan de väljer att lägga sig. Liksom vilken servicenivå de har på ekonomiavdelning och i relationer med media, återförsäljare osv. Vilken infrastruktur har de för att sälja böcker? Det är den du faktiskt betalar för.

Den riktigt stora utmaningen för hybridförlaget är att hitta balansen mellan ett bra (lågt?) pris för författaren och att ändå kunna anlita de bästa människorna för att utföra varje steg i kedjan. Oavsett om du har 25, 100 eller 250 tkr i budgeten så måste du göra val. Ska jag prioritera redaktör före omslagsmakare, korrekturläsare före PR-konsult. Behöver jag den allra bästa i Sverige eller räcker det med den som är medelbra? Vågar jag välja den allra billigaste?

Och sedan, glöm för allt i världen inte att “göra själv” inte är samma sak som gratis. I början av min karriär stod jag i källaren och packade böcker, tejpade paket, skrev ut fraktsedlar, sprang till posten. Varje dag. Oavsett timlön så kostar det pengar.

Vi måste i alla fall vara överens om att det idag finns fantastiska möjligheter för författare att välja. Man är inte hänvisad till traditionella förlag. Det finns alternativ och det finns konkurrens. Det innebär dock inte att valet blir lättare. 🙂

Lycka till med alla era bokprojekt – oavsett vilken väg ni väljer!

Jag har själv provat ett antal redaktörer, korrekturläsare och formgivare genom åren. Jag har provat på att göra i stort sett varje moment i kedjan på en utgivning själv. Bokbranschen präglas mycket av att det är en semiprofessionell bransch. Med det menar jag att det finns många som drömmer om att jobba med böcker och därför gör det på hobbybasis, vid sidan om en anställning. Den som är hobbyredaktör och redan har hyran betald av sitt vanliga jobb kan förstås räkna sin timlön lite annorlunda än den som ska betala hyran med intäkten från redigering av andras böcker.

På samma sätt är majoriteten av författarna också hobbyförfattare. De har ett heltidsjobb och skriver på kvällar och helger och ledigheter. Det i sin tur leder till att om de väl ska ge ut en bok så är de inte heller redo att investera stora pengar i att använda proffs (som ska leva på sitt jobb som redaktör, formgivare etc) eftersom det då blir så dyrt i deras ögon.

Som traditionellt förlag är detta ofta tacksamt eftersom förlaget tar alla kostnader och författaren blir inledningsvis glad och tacksam över att få sin bok utgiven och nöjer sig glatt med ett litet förskott. Författaren blir inte lika nöjd två år senare när boken inte sålt eller genererat mer än det där förskottet.

Ett hybridförlag däremot måste hela tiden vara pedagogisk och förklara vad saker och ting kostar, utan att man heller vill berätta vad varenda litet moment kostar. När författaren investerar är förväntningarna automatiskt höga på avkastning och då talar vi inte om 10% avkastning som godkänt utan helst 100-200%. De allra flesta av oss författare drömmer ju faktiskt om att kunna leva på vårt författarskap. Vad som krävs för det har jag skrivit om tidigare.

Men i slutändan så är det varken förlag, bokhandlare eller författare som avgör om en bok säljer. Det är läsaren. Så nu ska jag återgå till att skriva den bästa möjliga uppföljare jag kan till Fem stjärnor för Färglösa (som ni just nu i två dagar till kan köpa på BOKREAN!). Beställ idag, på torsdag är dubbelt så dyr igen!

→ Köp på Adlibris
→ Köp på Bokus
Fortsätt läsaVarför är det så dyrt/billigt att ge ut en bok?

Bokbranschens alla stolar – och jag sitter på dem

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 februari, 2016
  • Inläggskategori:Blogg

Igår var jag på ett heldagsseminarium om bokbranschen idag. Ja, det var rätt mycket fokus på statistik från 2015 och en lägesrapport för vad som händer i branschen. På kvällen stod barn- och ungdomsböcker i fokus och där var det lite mer framåtblickande – men framför allt kring den utgivning som redan är inplanerad.

Jag gav mig in i bokbranschen 2009, innan dess hade jag bara fuskat lite och varit inblandad i böcker som NHL-stjärnor och Fotbollsstjärnor som jag nu i efterhand inser var verkliga storsäljare. Faktiskt säljer dessa böcker större upplagor i inbundet/kartonnage än de flesta på de svenska topplistorna…

Sedan dess har jag provat många stolar i bokbranschen. Det slog mig just under seminariets inledning igår då moderatorn ville utröna vilka som fanns i publiken. (med reservation för att jag inte citerar korrekt ordagrant eller kronologiskt)

Har vi några förlag här? Jag räckte upp handen. Som en av grundarna till Hoi Förlag (där jag var VD fram tills för några veckor sedan) var jag i högsta grad representant för förlag.

Har vi några bokhandlare här? Jag räckte upp handen. Det är lite mer än ett år sedan vi tog över Hamrelius Bokhandel i Malmö efter att den gått i konkurs. Det har gett mig inblick i bokhandelns villkor på ett unikt sätt.

Har vi några journalister eller representanter för media? Jag räckte upp handen. Det var ju egentligen därför jag var där – i egenskap av grundare till Boktugg.se, en blogg/nyhetssajt om bokbranschen som gått på styrfart i mer än ett år men som nu under våren ska få vind i seglen är planen. Journalist är ju något jag varit i större delen av mitt liv, ända sedan 1990 faktiskt, har jag jobbat med dagspress, veckopress och månadsmagasin.

Har vi några författare här? Jag räckte upp handen. Jag debuterade med min första ungdomsroman InnebandyPiraterna – första säsongen, hösten 2009 och sex år senare kom min åttonde bok (InnebandyPiraterna 5).

Jag sitter alltså på många stolar i bokbranschen. Jag är dessutom styrelseledamot i NOFF (Nordiska Oberoende Förlags Förening) ett par veckor till (jag lämnar den platsen i samband med årsmötet).

Som ni säkert förstår så har jag tack vare alla dessa roller skaffat mig ett helikopterperspektiv på bokbranschen. Jag kanske inte har detaljkunskap på djupet inom varje område som den som jobbar heltid enbart som förläggare eller bokhandlare. Men det gör också att jag kan ta ett steg tillbaka och betrakta det med andra ögon.

Hur ser bokbranschens framtid ut? Det var en fråga som egentligen aldrig ställdes under gårdagens branschdag. Trots att det är vad jag själv funderar över nästan dagligen. Hur kommer digitaliseringen att påverka hur vi säljer, köper och läser böcker? Och vilka otänkbara faktorer kommer att bli en del av ekvationen? Det är ju alltid så när vi försöker förutspå framtiden, något som vi inte såg komma blir det riktigt stora.

Hur många hade gissat att ett företag som erbjöd ljudböcker via streaming skulle bli en av de starkaste maktfaktorerna i den svenska bokbranschen när du frågade förlagsledarna för tio år sedan? Idag är Storytel de som leder utvecklingen.

Men vilka företag startas idag som kommer att ha samma roll om tio år? En tankeställare för att ge perspektiv. Spotify hade inte grundats idag för tio år sedan. Det startades officiellt i april 2006.

Fortsätt läsaBokbranschens alla stolar – och jag sitter på dem

Bokbranschens framtid – vad liknar den?

Som författare och förläggare är det ingen tvekan om att bokbranschens framtid kommer att påverka mig. Jag och Lars Rambe har grundat vad vi tror är framtidens förlagsmodell, Hoi Förlag, där författaren tar ett större grepp genom att själv investera.

Ebokens genombrott i Sverige låter vänta på sig, men när (inte om) det kommer lär branschen förändras i grunden. Vi vet fortfarande inte om det blir streaming/prenumerationsmodellen som kommer att dominera likt Netflix och Spotify. När det gäller ljudböcker är svaret tvekslöst ja. Inom några år lär en fysisk ljudbok vara lika sällsynt som en LP- eller CD-skiva. De lär finnas, men långt ifrån alla titlar kommer att finnas fysiskt.

Förlagens roll är under attack av agenter, egenutgivare, hybridförlag och för all del globala aktörer. I musikbranschen dominerar ett fåtal stora skivbolag. Kommer samma sak att ske i Sverige? HarperCollins har tagit steget in i Sverige redan och kan följas av fler. Det är därför Bonniers idag jobbar stenhårt på att bygga en maktposition utanför Sverige. Varför? Jo, därför att om de ska signa de stora svenska författarna i framtiden så behöver de kunna ge dem en deal med utgivning i 20+ länder direkt.

Men vad händer med författarens roll? Idag skriver jag en krönika på boktugg.se (en nyhetssajt som hunnit fylla ett år och som i höst kommer att skaka om hela bokbranschen om jag får som jag vill) där jag tar upp redaktörens roll kontra författaren. Jag leker med tanken att även den delen påverkas av musik- och filmbranschens utveckling. Tänk om redaktörerna tar ett steg upp i hierarkin? Redan idag skrivs många böcker om i grunden av redaktörer eller spökskrivare.

Är det tänkbart att en duktig författare som även är en duktig redaktör kan vända på steken och anlita författare för att göra grundjobbet och sedan likt Avicii producerar en bästsäljare och sätter sitt eget namn på omslaget?

Märkte du förresten att min hemsida fått en ansiktslyftning. Karikatyren på mig själv fick jag höra såg ut som en gråhårig tonåring. Vilket kanske är precis vad jag är?

Läs min krönika på boktugg.se: Blir redaktörerna bokbranschens svar på Avicii eller Max Martin?

Fortsätt läsaBokbranschens framtid – vad liknar den?

Vilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:8 juli, 2015
  • Inläggskategori:Blogg

Både outgivna och utgivna författare ställer sig frågan: vilket förlag ska jag välja? Tjänar jag mest på egenutgivning, traditionellt förlag eller de där nya hybridförlagen? (Varning för låååångt blogginlägg)

För ganska exakt fem år sedan satt jag, Lars Rambe och Ann Ljungberg i varsin del av världen och skickade mejl till varandra och hade Skypemöten. Då hade arbetet med boken “Lyckas med bokutgivning” just kommit igång.

Under de kommande månaderna utväxlade jag och Lars fler mejl än vad en normal mejlserver klarar. Vi diskuterade ingående bokbranschens alla för- och nackdelar. Styrkor med egenutgivning. Svagheter med egenutgivning. Dito för traditionell utgivning. Och någonstans i dessa diskussioner föddes idén till Hoi Förlag som blev mer konkret tre månader senare, i oktober 2010. Förlaget som skulle kombinera det bästa från egenutgivning med det bästa från traditionell utgivning.

I höst firar vi alltså fem år. I takt med att förlaget har växt (vi omsatte förra året över 10 msek) så har vi också fått ögonen på oss allt mer. Vi har försökt vara kaxigt ödmjuka. Men vi hade räknat med att vi förr eller senare skulle få kritik eftersom vi utmanar en hel bransch och dess sätt att tänka.

Det som låg bakom tanken på Hoi var nämligen att besvara frågan: vilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos? Svaret på frågan fanns delvis med i Lyckas med bokutgivning och än tydligare i boken Lyckas som författare. Men för alla som inte orkar läsa de där böckerna tänkte jag ändå försöka ge en snabb bild i det här blogginlägget.

Det vi skapade med Hoi Förlag har kommit att kallas för hybridförlag, vilket innebär en kombination av egentugivning och traditionell förlagsutgivning. På ett hybridförlag bekostar författaren utgivningen, men har ett förlag som hjälper till med en professionell utgivning. Det som gör det svårt är att alla hybridförlag har inte samma villkor och ställer helt olika krav.

Det finns dessutom ett antal självpubliceringstjänsteföretag, exempelvis Vulkan och Recito, som dessutom kallar sig förlag. Vilket är riktigt så tillvida att de ger ut böcker på uppdrag och i Bokrondellen står som utgivare. Däremot görs ingen gallring eller kvalitetssäkring av dessa företag och dess kollegor. De är helt enkelt tjänster för egenutgivare.

 

Ett äkta hybridförlag anser jag ska göra samma sak som ett traditionellt förlag gör – sålla fram de manus som passar utgivningsprofilen och som uppfyller de kvalitetskrav som förlaget ställer. Det sistnämnda utgör då den klassiska gråzonen: vad är kvalitet? Är det litteratur med en litterär höjd som motiverar en Augustprisnominering och lyriska recensioner på kultursidan, eller är det underhållningslitteratur som har potential att sälja och göra det lönsamt för både förlag och författare? Eller rentav det magiska fåtal som uppfyller båda.

För ett hybridförlag blir det en balansgång. Det gäller att hålla en god kvalitet på text, både redigering och korrektur, formgivning samtidigt som resultatet ska gå att sälja i sådan mängd att författaren kan tjäna tillbaka sin investering och helt mer därtill.

Så resonerar i alla fall vi på Hoi Förlag. Vi ger ut böcker som vi tror kan sälja tillräckligt för att författaren ska nå break-even och därmed ska både hen och vi börja tjäna pengar på boken.

De pengar som investeras i en bokutgivning är riskkapital.

Det är ganska logiskt eftersom ingen bortom rimligt tvivel kan förutse vilka böcker som ska sälja. Visst, tvivlet är betydligt mindre ifall du ska ge ut Läckbergs nya deckare än en okänd debutant. Men likväl, att investera i en bokutgivning är att riskera sina pengar – helt eller delvis.

Vid en utgivning på ett traditionellt förlag är det förlaget som står för riskkapitalet. I bästa fall får författaren ett förskott på framtida royalties, en slags garanti, motsvarande intäkterna på halva förstaupplagan. Som kompensation för att förlaget står för hela risken tar förlaget också den största delen av vinsten – om det blir någon.

 

Många, inte minst kulturskribenter, verkar tro att det här med att författaren är med och finansierar och tar risk i utgivningen är något nytt och suspekt. Det är det inte. Redan för 30-40 år sedan fanns förlag som lät författaren stå för tryckkostnaden eller köpa en del av upplagan och det finns minst tjugo förlag som jobbar så idag också med hela eller delar av sin utgivning. Det är också vanligt med förlag som inte betalar något förskott, vilket innebär att författaren får vänta upp till två år innan han ser några pengar alls.

Skillnaden är att Hoi och andra hybridförlag har lyft upp modellen till allmän beskådan. Det som tidigare doldes i avtal och omgavs av hysch-hysch går nu ofta att läsa redan på hemsidan. Men de dolda avtalen har inte försvunnit. Det ges fortfarande ut mängder av böcker på det som kulturskribenter tror är traditionella förlag – där författaren i praktiken bekostar större delen av utgivningen utan att faktiskt få bättre ekonomiska villkor.

 

I andra änden av skalan finns då egenutgivning där författaren verkligen har full kontroll, tar alla kostnader och alla risker och behåller 100 procent av eventuellt överskott efter att alla leverantörer och återförsäljare har fått sin del av kakan.

Det inte alla författare tänker på är nämligen just alla andra aktörer som ska ha betalt, förutom förlaget.

En egenutgivare kan själv styra hur mycket utgivningen ska kosta. En del blir dumsnåla och sparar in på korrekturläsare och formgivare och i katastrofala fall även redaktören. Som egenutgivare möts du också av skepsis från media och bokhandel, men med hårt arbete och kontakter går det att öppna även till synes stängda dörrar. Framför allt om du kan visa att din egenutgivna bok är minst lika bra som vanliga förlags.

 

Det finns fördomar om att slarvigt egenutgivna böcker kan jämställas med det hybridförlagen sysslar med. En del tror till och med att Vulkan eller Recito gör samma saker som Hoi Förlag och våra hybridkollegor. Allra värst är de som har dessa fördomar och vill bekräfta dem till varje pris. Till och med sprider sina fördomar och falska fakta på Facebook eller i tidningar. De vill gärna hitta ett exempel på hur dålig redigerad, korrekturläst eller formgiven en bok från ett hybridförlag är. Men det kan bli lite jobbigt när de så småningom inser att samma frilansare som anlitas av hybridförlagen också gör jobb åt Bonniers, Norstedts och andra stora traditionella förlag. Och att flera författare som gett ut böcker på traditionella förlag byter till ett hyrbridförlag.

 

Okej, nu vandrade jag nog ifrån ämnet. Var tjänar en författare bäst? Ja, egenutgivning är givetvis där man kan tjäna allra mest. Men man får också jobba mest, så det beror alltså på hur man värderar sin egen tid. Om författarens anser att hens tid är gratis, då kan hen lägga oändligt med tid på att sälja och marknadsföra sin bok och därmed blir vinsten betydligt större. Men om hen faktiskt sätter ett pris på sin tid så blir egenutgivningen genast dyrare.

 

Om vi istället fokuserar på att jämföra utgivningen på traditionella förlag med hybridförlaget så kan man konstatera att innan det sålts en enda bok så ligger Hoi-författaren minus och Trad-författaren plus (om hen fått ett förskott).

När sedan boken börjar sälja så ska Hoi-författaren tjäna tillbaka sin investering i utgivningen. Hos oss behåller författaren 100% av nettot fram tills dess att investeringen i utgivningspaketet är intjänad. För att nå dit kan det krävas allt mellan 800 och 1200 sålda exemplar beroende på fpris, tryckpris, återförsäljarrabatter, försäljningskanalsfördelning osv.

Därefter börjar författaren tjäna 80% av nettot och Hoi börjar tjäna 20% av nettot. Ett traditionellt förlag ger författaren ungefär 25% på fpris eller hos exempelvis Piratförlaget 50% av nettot efter att kostnaderna är betalda.

Det är därför inte helt enkelt att jämföra det ekonomiska utfallet för författaren med de olika modellerna eftersom de beräknar royalty på tre olika sätt.

Men låt oss lite förenklat jämföra några scenarion för en författare.

  1. Boken säljer i 500 exemplar.
    a) På ett traditionellt förlag har författaren (i bästa fall) fått ett förskott och är därmed garanterad en intäkt. Den är oftast 25% av fpris på halva upplagan. På en vanlig skönlitterär bok tryckt i 2000 ex är då garantiroyaltyn i storleksordningen 30.000 kr. Dessa pengar ska författaren betala sociala avgifter på och skatta.
    b) På Hoi Förlag har författaren troligen tjänat tillbaka halva utgivningspaketet och ligger då fortfarande back 30-40.000 kr. Men samtidigt – om författaren köpt ut och själv sålt 150 av de där 500 exemplaren har hen troligen tjänat 5-10.000 kr på dessa. Pengar som författaren behåller själv utan förlagets inblandning.
    c) På Piratförlaget skulle 500 ex vara, eh ja det har förmodligen inte hänt i förlagets historia med tanke på deras fokus på bästsäljare.
  1. Boken säljer i 1000 exemplar.
    a) På ett traditionellt förlag har författaren (i bästa fall) fått ett förskott och är därmed garanterad en intäkt. Se ovan, inga nya pengar till författaren ännu.
    b) På Hoi Förlag har författaren sannolikt tjänat in hela utgivningspaketet och ligger därmed plus. Har hen köpt ut och sålt böcker själv har författaren tjänat ytterligare bonuspengar på dessa.
    c) På Piratförlaget är 1000 exemplar fortfarande ett fiasko. På den nivån tillämpar Piratförlaget faktiskt traditionella villkor så författaren har samma förskott som på traditionellt förlag.
  1. Boken säljer i 2000 exemplar
    a) På ett traditionellt förlag så har författaren nu dubblat sitt förskott och därmed kanske fått ut 62.500 kr. Förlaget har troligen tjänat sin investering, lite beroende på hur mycket overheadkostnader som belastar varje utgivning.
    b) På Hoi Förlag uppstår win-win. Författaren har förhoppningsvis tjänat tillbaka sin investering och eftersom hela upplagan är såld också fått tillbaka de pengar som investerats i tryckningen. Dessutom har författaren fått royalty på ytterligare 1000 sålda böcker. 80% av nettot räcker för att författaren ska tjäna mer än författaren på det traditionella förlaget.
    c) På Piratförlaget närmar det sig sannolikt en nivå där de går över till vinstdelning 50% eftersom det blir mer lönsamt för författaren.
  1. Boken säljer i 5000 exemplar
    a) På ett traditionellt förlag fortsätter författaren få 25% på fpris. Om hen inte har fått ett avtal där man baserar royalty på faktiskt försäljningspris så att förlaget inte förlorar på böcker som säljs på rea eller i kampanjer eller bokklubbar. Men i bästa fall har hen tjänat över 150.000 kronor nu.
    b) På Hoi Förlag ser vi 5000 ex som en riktig succé. Förlaget har tjänat pengar och framför allt har vi en väldigt nöjd författare som sannolikt har tjänat minst 250.000 kr.
    c) Piratförlaget är äntligen nöjda. Beroende på marknadsbudget och lite andra faktorer som jag ärligt inte har insyn i så har författaren tjänat mer än på ett traditionellt förlag men mindre än på Hoi efter 5000 sålda exemplar.
  1. Boken säljer i 25.000 exemplar
    a) På det traditionella förlaget tickar det på med samma villkor som tidigare och riskkapitalisten, dvs förlaget, känner sig riktigt nöjd med hur de förädlat manus till en bästsäljande bok. Författaren tjänar också bra med pengar, troligen över 750.000 kronor. Förlaget bör ha tjänat åtminstone det dubbla.
    b) Vi har ännu inte sålt 25.000 exemplar av någon bok, det ska ärligt erkännas. Men det kommer förr eller senare. Författaren bör vid det här laget ha tjänat uppåt 1,6 miljoner. Kanske mer, kanske mindre beroende på hur de sista tusentals böckerna faktiskt har sålts. Om författaren varit väldigt inblandad, exempelvis sålt över 1000 böcker själv vid föreläsningar kan hen ha tjänat 50-150.000 kr utöver royaltyn.
    c) Piratförlaget kör vidare med vinstdelning 50% och återigen bör det innebära att författaren fått ut över en miljon i royalties. Inte riktigt lika mycket som Hoi-författaren men bra mycket mer än den traditionella författaren.
  1. Boken slår Jonas Jonassons försäljningsrekord
    a) På det traditionella förlaget har författaren fortfarande samma deal. Kanske kan hen glädjas åt att en agent börjat sälja rättigheter till andra länder vilket ger fina förskott. Men låt oss säga att det blev 250.000 ex inbundet och 7,5 miljoner i royalties sisådär?
    b) En Hoi-författare som slår alla våra rekord blir rik. Och har du sålt dessa mängder så kommer agenterna sannolikt att stå på kö. I runda slängar lär royaltyn ligga över 15 miljoner nu.
    c) En författare på Piratförlaget blir lite rikare än på traditionella förlag. Men lite mindre rik än en Hoi-författare. Men det kanske inte spelar någon roll om du får 11 eller 15 miljoner när du dessutom blir såld till 30 länder?

Ovanstående är generaliseringar och snabbt räknat på en roman med fpris runt 130 kr, dvs böcker som kostar runt 200 kr i nätbokhandeln och 250-300 kr i fysisk bokhandel. Det finns säkert författare som tjänar mer eller mindre än ovanstående exempel på alla typer av förlag. Med reservation för slarvfel med miniräknaren och huvudet. 

Så nu är det busenkelt att välja vilket förlag du ska ha. Det beror bara på hur många exemplar din bok kommer att sälja. Om den floppar och bara säljer ett par hundra exemplar ska du välja det traditionella förlaget. Om den blir en bästsäljare ska du välja Hoi eller kanske Piratförlaget. Enkelt?

Nja, problemet är ju just att ingen vet om en bok blir en flipp eller flopp. Man kan göra kvalificerade gissningar utifrån erfarenhet av marknaden och trender. Men som exemplet Jonas Jonasson visar så klarar inte ens de allra största förlagen av att göra den bedömningen alla gånger. Flera av de största förlagen tackade nej till “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, men Piratförlaget såg något de andra inte såg och vågade chansa. På samma sätt har både Bonniers och Norstedts satsat på bra manus som de trodde och hoppades skulle sälja i alla fall några tusen exemplar av, men som sedan visade sig inte ens sälja i 500 exemplar.

Mindre förlag har hittat guldkorn som de stora missat. Och mindre förlag har gjort dyrbara misstag. Satsar du på ett hybridförlag finns risken att du inte får tillbaka varje krona du satsat och det kan ta åratal innan du går med vinst. Men du kan också tjäna mer pengar och ha större kontroll över din bok.

 

Det är inte vem som helst som har råd att investera (och riskera) från 100 000 kronor och uppåt som en Hoi-utgivning kräver. Det är jag den förste att erkänna. Det är ju inte heller bara själva utgivningen som kostar. Man vill kanske åka på Bokmässan, signeringar, kurser och annat som hör författarskapet till. Saker som inte helt givet går plus utan snarare kräver ännu mer utgifter. Det är inte gratis att ge ut böcker.

Men det här är inte unikt för bokbranschen. Jag har själv en bakgrund inom idrotten och har sett åtskilliga idrottare som lägger ner minst lika stora summor i jakten på en dröm. Vad tror ni att det kostar att spela på tennis- eller golftourerna som ligger strax under de där som du läser om i tidningen? De där prispengarna inte täcker resor, tränare och andra kostnader.

Malmögolfaren Björn Åkesson säger i en intervju med Sydsvenskan:

“Hela mitt år kostar säkert runt en miljon om man tar med träningsläger. Det är stora summor man spelar om, men det är väldigt dyrt att vara ute och resa och bo på hotell hela tiden. Det blir stora omkostnader.”

Eller för den som sysslar med en individuell idrott där sponsorerna bara är intresserade ifall du når olympisk nivå. Dessutom kräver de flesta idrotter åratal av hård träning, ofta flera timmar varje dag. Du kan vara bäst i Sverige och ändå inte ha en chans att försörja dig på det.

Men man kan också titta på dem som har en hobby. De som spelar golf, åker skidor eller bygger om bilar. Alla plöjer de ner pengar i något som inte har någon möjlighet att ge dem några monetära belöningar. Jovisst, man kan ju vinna en golftävling för amatörer men prischeckarna uppväger inte kostnaderna. Men det ger unika upplevelser och möjligheter att umgås med likasinnade.

 

Med vetskapen ovan kombinerad med hur det ser ut i bokbranschen är det enkelt att konstatera att de allra flesta svenska författare aldrig kommer att kunna leva på sina böcker – oavsett vilket förlag de ger ut på.

Du ser summorna i exemplen ovan – tänk på att det ska dras sociala avgifter och betalas skatt på dessa pengar. Så en författare som “tjänat 250 000 kronor” på sin bok, har i själva verket tjänat runt 187 000 kronor – före skatt och pensionsavsättningar. En månadslön på dryga 15 500 kronor före skatt om man säljer dessa böcker under ett år, inte mycket att leva på för de flesta.

Men det här med författarens privatekonomi är ett annat ämne. Jag nöjer mig med att konstatera att för de allra flesta är och förbli författarskapet en hobby som i bästa fall faktiskt kan ge inkomster – till skillnad från många andra fritidsintressen. Dessutom är det sannolikt billigare att ge ut böcker än att tävla i racing eller segling.

 

Om risk

Det finns de som hävdar att hybridförlagen inte tar någon risk utan lägger den helt på författaren. Det är inte riktigt sant. Varje utgivning är en risk att få en missnöjd författare och en bok som inte säljer. Jag kan bara tala för Hoi, men varje bok som inte säljer tillräckligt för att nå break-even är ett misslyckande för oss. Ur det avseendet tar vi en större risk än ett traditionellt förlag. En bok som floppar på det stora förlaget kan författaren möjligen gnälla lite om men förlaget kan då bara kallt konstatera: “du har fått ditt förskott, vi har förlorat mest pengar på det här” och sen är diskussionen slut. För oss är en bok som floppat dålig reklam och rent ekonomiskt också en förlust eftersom vi på dessa titlar får betala mer i lagerhållning och administration som inte vägs upp av intäkter från vinstdelningen.

Fotnot: i ovan exempel har jag inte tagit hänsyn till andra format som eböcker och ljudböcker. Även här tjänar Hoi-författare mer per såld bok. Exakta villkor kan skilja sig rätt mycket åt, inte minst på eböcker förändras avtalen hos traditionella förlag i takt med att volymerna ökar. De avtal som fanns för några år sedan gav inte många kronor till författarna för eböcker men vad jag hört är det bättre numera. Hos Hoi räknas eboksintäkten in i den totala försäljningsintäkten och därmed går 80-100% av nettot till författaren.

Fotnot 2: Eftersom varje bok är unik så är det svårt att säga “så här mycket tjänar du på varje såld bok”. Framför allt när royaltyn är kopplad till försäljningsintäkten efter rabatter. En stor kampanj kan sälja mängder med böcker men till betydligt lägre pris.

Fotnot 3: Pocket har jag lämnat utanför det här exemplet. Men på sålda pocketböcker tjänar en Hoi-författare 2-3 ggr så mycket som en författare på ett traditionellt förlag. Sen kan vissa större traditionella förlag kompensera det genom att vara extremt duktiga på att sälja pocket och faktiskt sälja 2-3 ggr så mycket som Hoi skulle klara av. Pocketförlaget exempelvis har gjort sig kända för att vara riktigt vassa på pocket, som förlagsnamnet antyder. Å andra sidan – en bok som blir en riktig bästsäljare och som alla vill läsa brukar nå läsarna oavsett vilket förlag den är utgiven på.

Fortsätt läsaVilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos?

Sex myter om vad som bäst säljer bra böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 juni, 2015
  • Inläggskategori:Blogg

1. En bra bok säljer sig själv
Om läsarna älskar en bok så kommer de att rekommendera den till sina vänner och på det viset så säljer en bra bok sig själv. Men det förutsätter att folk läser den från första början – och att de som läser den är tillräckligt många för att starta en snöbollseffekt och i bästa fall en lavin innan boken blir gammal. Om du börjar med tio läsare så tar det evigheter innan din bok blir en bästsäljare, oavsett hur lyriska läsarna är. Speciellt om man tänker på att det kan ta upp till sex månader från att någon köper en bok tills denne har läst den.

2. Det är marknadsföringen som gör att en bok säljer
Även om du pumpar in miljoner i marknadsföring så kommer en bok aldrig att sälja i stora mängder om inte läsarna faktiskt gillar den. Men i enlighet med punkt 1 så kan marknadsföring göra att en bok når fler nya läsare som faktiskt börjar läsa och och i bästa fall rekommendera. Men en hårt marknadsförd bok kommer att bedömas hårdare, förväntningarna ökar förstås på en bok som tapetserar tunnelbanan.

3. Bara media skriver om en bok så säljer den
Tv-soffor bidrar till att sälja böcker. Men de leder till förvånansvärt få beställningar. Det är inte så att tusentals människor går in på Adlibris och beställer din bok i samma ögonblick som du klivit ur tv-soffan. Samma sak gäller intervjuer i tidningar. De ökar kännedomen om dig, men en enskild artikel säljer få böcker.

4. En dålig recension kan vara slutet, en bra recension ger succé
Recensioner är författarens stora vånda. Det är aldrig kul med en sur sågning av den bok du slitit med i månader och kanske år. På samma sätt som du svävar på små moln när du fått en positiv recension, oavsett om det är på kultursidorna eller en liten bokblogg. Så hur mycket påverkar då en recension försäljningen? Sanningen är att det är rätt marginellt, även det. Minns en bok som sågades på den lokala tidningens kultursidor, författaren och förlaget var besvikna och rädda för effekten. Men samma dag fick de mängder av glada tillrop “Kul, såg att de skrev om boken i tidningen idag”. Och förläggaren frågade försiktigt “läste du hela recensionen?” varpå läsaren svarade “nej, för fan det orkade jag inte. Men kul med en helsida, jag ska köpa och läsa själv!”.

5. Bara boken blir centralt inköpt så säljer den
Många författare längtar efter att bli centralt inköpta av kedjorna (Akademibokhandeln, Ugglan och JB-gruppen) eller ännu hellre Coop/ICA. Det är liksom frälsningen att din bok kommer att stå i hyllan hos 100-250 bokhandlare. Problemet är att kedjorna köper in 1500-3000 titlar varje år. Det finns inte en chans att de ska uppmärksamma alla dessa böcker och därmed finns ingen garanti för att de ens vet att just din bok står i hyllan om det inte var just den personen som packade upp boken. Dessutom har alla bokhandlare returrätt så det kan mycket väl sluta med att 90% av de böcker som förlag och författare trodde var sålda istället kommer i retur efter ett år eller mer. Distributionen är viktig, men inte frälsaren.

6. Bästsäljare är ofta sämre än andra böcker i samma genre
Avundsjuka författare muttrar ofta bittert om hur Camilla Läckbergs böcker minsann är mycket sämre än deras egna välskrivna böcker. Det är få böcker på topplistorna som hyllas av kritikerna vilket leder till lustmord på kultursidorna och föraktfulla kommentarer från vissa läsare och författare. Men sanningen är förstås att de givetvis har kvaliteter. Sedan kanske det inte är samma kvaliteter som en litteraturvetare som föredrar Nobelpristagare efterfrågar. Topplisteböcker är underhållning med bra driv och tempo. Det är knappast så att hundratusentals läsare skulle fortsätta köpa böckerna om de inte tyckte att de var bra, eller hur?

Så om alla dessa sex är myter – vad säljer då böcker? Enkelt, alla dessa faktorer i kombination med en bok som majoriteten av läsarna tycker är så bra att de är villiga att personligen rekommendera den till en vän. Om en del av dessa nöjda läsare dessutom råkar ha en position som journalister, bokhandlare, eller andra med inflytande så ger det förstås extra effekt. Men i slutändan handlar det om nöjda läsare som är så nöjda att de marknadsför din bok utan att du bett dem.
Om inte det funkar så kan du alltid slänga in lite sex. Nej, det är faktiskt den sjunde myten: sex säljer alltid. Faktum är att det faktiskt kan skrämma bort delar av den mest köpstarka målgruppen, de som läser mest och köper mest böcker: kvinnor i åldern 45-70 år. Men ingen regel utan undantag, vilket bekräftades av Fifty Shades-böckernas framgångar.

Fortsätt läsaSex myter om vad som bäst säljer bra böcker

Bokbranschens låååååånga ledtider

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:13 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Har skrivit om det förr, det här märkliga i bokbranschen med de låååååånga ledtiderna. Det var en gång i tiden en av anledningarna till att jag valde egenutgivning framför att skicka in manus till olika förlag och vänta.

Nu är jag själv delägare i det snabbt växande Hoi förlag och tvingas följa en del av spelreglerna samtidigt som jag vill förändra dem. Men ingen ska komma och säga att det inte är ett trasigt system.

En påminnelse idag. Svensk Bokhandels stora katalog “Vårens böcker” närmar sig. Senast 1 oktober måste man boka och den 20 oktober ska material vara inne. Det innebär att då ska man ha färdiga annonser och omslagen ska därmed vara färdiga redan i september. För titlar som kanske ska komma ut i april.

Sen kommer vårkatalogen ut den 5 december, mitt i julhandeln. Som sagt, ett trasigt system. Men förlag och bokhandlare kör på i gamla fotspår och tycker att framförhållning och ledtider behövs.

Det blir extra sjukt när jag som författare nu funderar över vilket som ska bli mitt nästa skrivprojekt. Något som jag rimligen ska kunna skriva klart på 2-3 månader om jag är någorlunda disciplinerad. Med ett färdigt manus i november är det egentligen inga problem att sedan redigera, korrekturläsa, formge, marknadsföra och ge ut boken i april. Om det nu inte vore för att bokbranschen vill ha ut en katalog redan innan boken är skriven. Dessutom ska det hållas inköpsmöten och presentationer lååååångt innan det är dags för boken att ges ut.

Sen är det förstås fakta att är en titel tillräckligt het och har många läsare som väntar, då kan man strunta i hur man ska göra och bara köra. Det knorras lite men accepteras i stort.

Jag misstänker att framtiden kommer att slå sönder de här ledtiderna. När eböcker blir vanligare blir det också än mer absurt med så stora tidsmarginaler.

Men än så länge är det bara att bestämma mig för vilken bok jag ska skriva och se till att det finns ett färdigt omslag inom två månader. Om jag vill ge ut den våren 2015 alltså. Och det vill jag ju, helst två romaner egentligen.

Fortsätt läsaBokbranschens låååååånga ledtider

Boktugg.se – en blogg om bokbranschen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:2 juli, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

boktugg-dumpJag är en av grundarna till Hoi Förlag där det hela tiden händer saker. Förra veckan startade vi en ny blogg som vi kallar boktugg.se som ska handla om bokbranschen.

Det är ingen ny idé. Vi har snackat om det ett par månader men det var först nu som vi kände att vi var redo att trycka på knappen och börja publicera inlägg.

På ett dygn fick vi mer än 160 facebookfans till bokktugg-sidan.

Men varför startar vi då en blogg om bokbranschen? Tja, vi tyckte att det fanns en liten lucka på den svenska marknaden. Det finns gott om bokbloggar som skriver om böcker, men väldigt få bloggare som skriver om bokbranschen. Daniel Åberg är en av få som tar upp branschen någorlunda regelbundet. Det finns flera författare som då och då bloggar om branschfrågor. Sen skriver aktörer som Publit och Elib en del om ebokmarknaden. Annars finns det i stort sett bara branschtidningen Svensk Bokhandel, vars hemsida till stor del ligger bakom en betalvägg.

Så vi tyckte att det behövdes ett komplement till SvB.

Som gammal tidningsmakare (jag startade mitt första fanzine tillsammans med några kompisar 1986, startade min första egna tidning 1992 och jobbade under fem år med magasin på Egmont och har därefter jobbat med ett flertal kundtidningsprojekt) och med viss webberfarenhet (jag har drivit flera bloggar och jobbat med texter till webben i mer än tio år) så kliade det lite extra i fingrarna. Men tanken är inte att jag ska jobba så mycket med boktugg, det är andra som ska skriva texterna och jag ska främst leverera idéer, tips och råd. En fördel med att jobba på ett snabbt växande förlag.

Men i grund och botten är boktugg.se en blogg som jag själv skulle vilja läsa. Förhoppningsvis är det några hundra eller tusen andra som känner samma behov. Förläggare, bokhandlare, författare, journalister och läsare – de är vår målgrupp.

Så är du intresserad av bokbranschen föreslår jag att du klickar vidare till boktugg.se – en blogg om bokbranschen.

Fortsätt läsaBoktugg.se – en blogg om bokbranschen

Varför är Amazon farligare än Google och Apple?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:14 januari, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

I bokbranschen pratar alla om Amazons ankomst till Sverige. Det har man gjort i flera år. Det verkar vara den stora skräcken att ehandelsjätten, som började med böcker och sedan expanderade till allt, ska börja sälja böcker till svenskar.

Senast i helgen skrev Dagens Industri om företagets planer på att börja sälja svenska böcker i Sverige under våren efter långa förhandlingar med Bokrondellen (den nationella databasen för alla böcker och förmedlare av ordrar från bokhandlare till förlag/distributörer). Och det resulterade i artiklar i andra tidningar som Affärsvärlden. DN skrev om det redan i november.

Det som jag tycker är intressant är dock den totala fokus på rädslan för Amazon som uppvisas. Ett företag som fortfarande har begränsat antal svenska kunder och som inledningsvis lär skicka böcker från tyska lager.

Samtidigt har vi två stora globala aktörer som redan äger tillgång till miljontals svenska kunders kreditkortsnummer. Som redan säljer digitalt innehåll för miljarder varje år till svenska kunder.

Jag talar förstås om Apple och Google.  Redan idag är framför allt Apple en stor aktör på den svenska eboksmarknaden i kraft av att en miljon (?) svenskar äger en iPhone och/eller iPad-surfplatta. Även om företaget inte satsar på böcker, vilket blir tydligt på iTunes där man får leta lite för att hitta böckerna, så är de redan en maktfaktor.

Google Play har precis öppnat upp för böcker och utbudet av svenska titlar är fortfarande magert. Hoi Förlag kommer att börja sälja böcker där så snart alla praktiska tekniska frågor är lösta.

Den stora fördelen för Apple och Google är dock att de redan har handen i våra plånböcker. Jag köper själv appar (främst till barnen) på Google Play som Androidanvändare. Att köpa en bok av dem är bokstavligt bara några få klick bort, helt utan att jag behöver registrera mig på nytt.

Alla som äger en smartphone i Sverige (om man räknar bort några procent Win-phone-användare) är redan kunder hos Google eller Apple. Ändå är det Amazon som bokbranschen fasar för.

Kanske för att fokus fortfarande ligger på pappersböckerna. Eller så är det bara ren och skär okunskap och brist på analys.

Oavsett blir det en spännande vår – frågan är vilka återförsäljare som kommer att sälja flest exemplar av min nya roman (release maj/juni). Amazon, Apple, Google, Bokus, Adlibris eller Killbergs och andra fysiska bokhandlare?

Fortsätt läsaVarför är Amazon farligare än Google och Apple?

30 dagars betaltid – hur ska bokhandeln tackla det? (#002 av #blogg100)

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 januari, 2013
  • Inläggskategori:Blogg

De senaste veckorna har det diskuterats flitigt kring lag om max 30 dagar betaltid. Fokus har legat på hur stora företag utnyttjar små genom att tvinga fram 60-120 dagars betaltid på fakturor trots att underleverantörerna i värsta fall själva måste betala varorna inom 30 dagar och sedan får ligga ute med pengarna.

Men det finns ju även tillfällen då det fungerar åt andra hållet. Som i bokbranschen där bokhandlare köper in böcker men sedan oftast inte behöver betala inköpta böcker förrän efter 60-90 dagar. Där är det förlagen som ligger ute med pengar. Det hela kompliceras sedan av returrätten som av tradition finns där. Det innebär att bokhandlarna, trots att de köpt in böcker och betalat för dem, kan returnera osålda böcker och få tillbaks sina pengar efter en viss tid (6-12 månader).

Hela retursystemet är i grunden inte speciellt bra. Samtidigt som jag kan se fördelarna för bokhandeln som kan ta hem varor, se om de säljer och annars lämna tillbaks dem.

Nu är frågan hur den nya lagen kommer att slå mot bokhandlare och förlag. I första läget är den inte tvingande, dvs förlag och bokhandlare kan komma överens om andra längre betaltider. Men härnäst väntar lagstiftning och då är det 30 dagar som gäller – punkt slut.

Kommer kedjor och bokhandlare att dra ner på inköpen då? Redan idag är det många som slirar på de redan generösa betaltiderna för att rädda sin likviditet. Och som sedan använder returerna som ett sätt att få bättre likviditet. Alltså att du skickar tillbaks osålda varor för att få tillbaks det du en gång betalat för dem – istället för att sälja dem med vinst till en läsare. Den enda part som tjänar pengar på den transaktionen är mellanhanden, distributören.

Jag skulle önska att man hittade en lösning där inköp faktiskt var inköp. Alternativt får kommission vara just kommission. För alla inblandade.

Kanske en ny lag om betaltider kan bli den spark i baken som bokbranschen behöver för att se över systemet för inköp, returer och distributionslösningar? Det blir ett spännande år på många sätt.

Fortsätt läsa30 dagars betaltid – hur ska bokhandeln tackla det? (#002 av #blogg100)

Den kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Kroniskt kreativ, det lider jag av. Eller, det är en gåva. Som ibland kan verka distraherande eftersom idéerna sprutar ur mig. Igår hände det vid minst tre tillfällen i möten med andra.

Framför allt gillar jag skärningspunkter, det som Frans Johansson kallar Medici-effekten. I korthet handlar det om att den som jobbar i en bransch kan denna bransch på sina fem fingrar men har obefintlig insikt i andra branscher. Alltså kan en revolution i en bransch gå spårlöst förbi för dem som jobbar i en helt annan bransch. Tills någon vandrar över gränsen och tar med sig kunskapen.

Bokbranschen exempelvis har säkert hört talas om en revolution som ägt rum inom musik- och filmindustrierna. Digitaliseringen. Men de flesta har agerat som om det inte kommer nu och om vi väntar tillräckligt länge kanske ingen upptäcker det. Då kan vi fortsätta sälja böcker som vi alltid gjort.

Musikindustrin är mitt i processen men har uppenbarligen enorma problem med att ta steget fullt ut. De fortsätter nämligen att ge ut musik på plastskivor. Inte så konstigt eftersom vissa fortfarande tycker att de jobbar i skivbranschen, vilket en stor del av deras återförsäljare gör.

Igår slog det mig mitt i ett samtal: varför har inte skivbranschen sneglat på vad som hänt med ytterligare en bransch. Fotobranschen. Där kan man snacka om att digitaliseringen revolutionerat. Idag säljs det knappast något annat än digitalkameror. (Fråga en tonåring om de hört talas om att man hade plastfilm i kamerorna och de stirrar på dig som om du kommer från en annan planet).

Butikerna var dödsdömda när folk plötsligt fick två alternativ till att framkalla i sin fotoaffär:
1. Skriva ut på färgskrivare
2. Ladda upp bilderna och beställa framkallning via internet

Men butikerna överlevde ändå. De skaffade sig bra skrivare, som ger bättre resultat än 1) ovan. Och trots hotet från 2) så kunde de leva vidare på service – få bilderna på en timme, få hjälp om det strular mm.

Så vad kan skärningspunkten då lära skiv- och bokbranschen? Ja, musikindustrin är ju given. Varför inte sluta tillverka CD-skivor centralt? Framtidens skivaffär har helt enkelt cd-brännare bakom disken och skrivare för att producera omslag. Tekniken är hur billig som helst, miljontals människor har redan liknande utrustning hemma. Men visst hade det varit värt att betala för att få en laglig nedladdning bränd på en “äkta” skiva?

Det hade varit mer miljövänligt – inga kasserade returer, inga onödiga transporter. Och framför allt – ett oändligt utbud. En skivbutik behöver i princip inte vara större än ett par kvadratmeter och ändå ha miljontals titlar tillgängliga. Vad som helst kan laddas ner och brännas på en CD på några minuter, medan kunden väntar – eller medans han handlar på stan.

“Välj mellan 10 miljoner titlar – leverans på en timme” kunde bli budskapet från 2000-talets mini-skivbutiker. Personalen kunde då fokusera på rådgivning, tipsa om bra musik.

Om sedan skivbolagen vore lite kreativa och flexibla kunde de dessutom erbjuda skivbutikerna att göra bland-skivor. Specialsamlingar helt enkelt. Personalens rekommendationer, eller Månadens nya låtar. Du kunde plötsligt köpa en CD med MP3-låtar och alla låtar av en artist på en skiva.

Okej, hur ska då bokbranschen kopiera detta trick? Ja, det finns ju bokmaskiner som trycker en bok på fem minuter. Än så länge innebär det inte att de kan leverera vilken bok som helst men alla böcker som produceras i världen finns någonstans i digitalt format, som pdf. Alltså är det bara en struktur- och rättighetsfråga.

Men räcker det verkligen att som bokhandlare i framtiden erbjuda limbundna böcker med mjuka pärmar som producerats i en bokmaskin? Expertisen blir förstås en faktor. Men även vad man gör med själva butiken för att skapa upplevelser.

Kanske ska man återigen snegla på fotobutikerna och vad som skett efter digitaliseringen. Nämligen fler möjligheter. Du kan skriva ut dina bilder i vilket format du vill. Är det dags att erbjuda samma möjlighet för bokläsarna? Med all respekt för formgivarens önskan så kanske det vore trevligt för en läsare att själv avgöra hur man vill läsa sin bok.

Föredrar jag en tunn bok som inte väger så mycket, på bekostnad av mindre textstorlek? Eller har jag dålig syn och vill att boken ska sättas i 12 punkter för att bli lättläst, trots att den då blir 800 sidor tjock. Den digitala utgåvan erbjuder just denna möjlighet – ska pappersversionen konkurrera kan väl den också erbjuda det? Liksom att välja mått på boken, från fickformat till A4 eller kanske ännu större om någon skulle vilja det?

Men då krävs det mer än bara pdf-formatet. Då krävs det innovation och möjlighet att skapa pappersböcker av ePub-formatet.

Likaså kunde man tänka sig fler möjligheter när det gäller förpackningen. Inbundna böcker finns det en del som föredrar. Kanske en presentformat som är mer exklusivt? Kanske du ska kunna lägga till egna sidor i boken med hälsning till den som ska få boken?

Eller möjligheten att slå ihop två tunnare böcker i en? Eller omvänt att dela upp en tegelstensroman i flera mer behändiga delar? Tekniskt sett kan det inte vara några större problem.

Vissa bokhandlare kunde till och med nischa sig genom att återgå till hantverket. Välj vilken bok du vill bland miljoner titlar, välj papperskvalitet och sedan får du en handbunden bok i läderband. Kanske med några dagars leveranstid.

Bokförlagen kan sedan spä på kreativiteten hos läsarna genom att erbjuda alternativa omslag att välja mellan. Och att förbereda böckerna för delning i flera volymer.

Det ska bli riktigt spännande att se Medicieffekten på musik-, film- och bokbranschen.

Kanske det finns plats för en fysisk nisch i den digitala framtiden.

Fortsätt läsaDen kroniskt kreative ser bokhandeln inspireras av fotobutiker

Bokfest i december – baksmälla i januari

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Någonstans hörde jag om en bokförläggare som hade 30-40 procent av sin årsförsäljning i december. Eller var det en bokhandlare? Logiskt sett kanske båda två.

Helt klart är i alla fall att december, eller snarare perioden 24 november-23 december är den absolut bästa perioden för att sälja böcker. Försäljningen toppar nästan ett par dagar före jul med tanke på hur stor del nätbokhandlarna har.

För min egen del var avslutningen på 2010 riktigt kul. Försäljningen dubblerades från oktober till november och sedan lika mycket till i december.

Och så januari. Tillbaks igen på samma nivå som i oktober. Tillbaks till vardagen. Det var till och med så att jag kunde se en tydlig effekt på försäljningen under januari när lönen kom – det sålde nästan lika mycket under sista veckan i januari som under de första tre veckorna…

Tänkte dela med mig av en liten graf. Inga siffror dock. Inte riktigt redo att avslöja allt ännu.

Uppdaterat: Gjorde även en veckorapport där man ser julhandeln än tydligare…

Och hjälp mig att få snygga siffror i februari genom att köpa mina böcker i serien InnebandyPiraterna!

Fortsätt läsaBokfest i december – baksmälla i januari

Egenutgivarna invaderar bokmarknaden

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:9 januari, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag gissar att 2011 innebär en ny flod av debutanter som ger ut på eget förlag. Det känns som väldigt länge sedan jag själv gav ut min första bok men faktum är att det bara gått knappt 14 månader sedan Första säsongen i serien InnebandyPiraterna kom ut.

Jag var långt ifrån först och idag känns det väl allt mer accepterat att göra det. Det är väl egentligen bara en del recensenter som rynkar på näsan, samtidigt som de sällan har koll på vad som är egenutgivet och inte eftersom det finns hundratals små förlag i Sverige.

Läste idag ett inlägg i Debutantbloggen av Oskar Källner med titeln “Att ge ut själv: Looser eller visionär” med intrressanta tankar. Jag hade själv ett gästinlägg på samma blogg förra året. Jag hade så svårt att skriva kort att det blev två delar om att debutera på eget förlag, del 1 och del 2.

Fortsätt läsaEgenutgivarna invaderar bokmarknaden

Förlagen riskerar bli förlegade

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 juli, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Förra hösten, i samband med att jag släppte min debutroman på eget förlag, skrev jag ett blogginlägg på Mindpark med titeln “När författarna tog makten från förlagen”. Det är en text jag är rätt stolt över och den känns lika aktuell idag.

Inte minst med tanke på händelserna i helgen som bland andra Daniel Åberg skriver om på sin blogg då han kommenterar en artikel på DN.se om amerikanska förläggare som chockats av en agent (Andrew Wylie) som säljer e-böcker direkt till Amazon åt sina klienter. Utan att gå via författarnas vanliga förlag… Som Anders Mildner skriver på SvD.se: “Andrew Wylie har en imponerande lista klienter.  Philip Roth! Saul Bellow! John Updike! Jorge Luis Borges! Och en si så där 700 till.”

Fortsätt läsaFörlagen riskerar bli förlegade

Inbundet eller inte – det är frågan?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:5 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

En nackdel med print-on-demand (POD) som jag upplevt är att man inte kan få hårda pärmar, så kallat inbunden bok. Jo, egentligen kan man det men det kostar så mycket pengar att bokens pris skulle bli så högt att ingen vill betala. Jag tror vi räknade med att priset på InnebandyPiraterna skulle hamna över 300 kronor – hos nätbokhandlarna, förmodligen över 400 kr ute i bokhandeln – om den trycktes som POD med hårda pärmar.

Alternativet är då traditionellt tryck på offset, alltså att man trycker minst 1000 böcker åt gången och sedan lagerhåller dem. Precis det som jag velat slippa. Där är skillnaden per exemplar mindre i kostnad.

Fortsätt läsaInbundet eller inte – det är frågan?

Spännande diskussioner, ett IKEA för böcker och en recension

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Det är många som har funderingar kring bokbranschens framtid, inte minst de som befinner sig mitt i den. Hans-Olov Öberg som driver Kalla Kulor Förlag sedan nio år tillbaks skriver om vad som hänt sedan han startade. Det är faktiskt en hel del.

Han konstaterar bland annat på slutet att distributionen blir en nyckel för de nya förlag som nu poppar upp som svampar ur jorden överallt. Speciellt när de fysiska bokhandlarna som är anslutna till kedjor fortsätter krympa sitt utbud och det blir allt svårare att komma in där med sina böcker.

Och är nätbokhandlarna optimala att handla i som de ser ut idag? Behövs det nytänkande konkurrenter till de stora även där? Hur skulle det då se ut?

Ja, om jag skulle starta en bokhandel idag så hade jag nog skapat en lagerbutik. En gigantisk bokhandel som samtidigt fungerar som plocklager för en internetbokhandel. Sedan skulle det vara samma pris på boken där som på nätet, minus frakten eftersom du kommer dit och hämtar dem. Man skulle försöka hålla så många böcker som möjligt i lager, sannolikt med hjälp av ett kommissionssystem där man hämtar hem 30-50 exemplar av boken åt gången (ja, kanske mer för storsäljare men i princip). Självklart skulle du, precis som på IKEA, kunna söka på terminaler runtom i butiken och direkt få uppgift om vilken rad och hylla boken finns.

Fortsätt läsaSpännande diskussioner, ett IKEA för böcker och en recension

Hur många ex krävs för succé?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

I fredags tillbringade jag en heldag med möten i Stockholm kring min bok. Många intressanta samtal som gärna kunde fått vara ännu längre.

Sakta men säkert håller jag på att skaffa mig en rätt bra bild av den svenska bokmarknaden, även om jag fortfarande är nybörjare eftersom det bara är drygt fem månader sedan jag gav ut min första roman, InnebandyPiraterna – Första säsongen.

Om man kollar runt lite så får man bilden av att en skönlitterär debutant trycks i en upplaga på mellan 1000 och 2500 exemplar. Bara i undantagsfall trycks det fler ex i första omgången.
Dem man hör om är succéerna där det snabbt trycks en andra upplaga, som exempelvis Jonas Jonasson som kom ut på Piratförlaget i höstas med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Där trycktes nya upplagor fem gånger på de första tre månaderna. Nu har boken sålts i 50.000 exemplar och dessutom har rättigheterna sålts till mer än tio länder. Nu när den kommit som pocket så lär den siffran växa rejält. Det är en succé.

Men långt ifrån alla debutanter säljer så mycket. Jag har tidigare refererat en siffra som säger att en debutant på ett större förlag i snitt säljer 800 exemplar av sin första bok. Men det ska vara ett snitt och om killar som Jonas finns med i det snittet så inser man snabbt att det finns debutanter som säljer långt under 800 exemplar.

Fortsätt läsaHur många ex krävs för succé?