Många texter blir det

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 oktober, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Just nu skriver jag hur mycket texter som helst. Tyvärr (?) är majoriteten inte skönlitterära utan olika uppdrag, det som jag trots allt livnär mig på fortfarande. Jag har inte författarskapet som hobby, men jag har det bara som deltidsarbete. Därför blir det så att betalda uppdrag från kunder får företräde och periodvis blir det väldigt många sådana. Ofta på en gång.

Just nu är en sådan period då jag har ett flertal projekt igång, samtidigt som jag sliter för att slutföra InnebandyPiraterna 3. Jag hoppas den blir bra, en viss prestationsångest känner jag emellanåt. Inte minst när jag berättar hur mycket jag skriver på några timmar medan andra författare sliter betydligt längre med mindre resultat. Jag kan inte låta bli att undra om mitt verkligen blir lika bra? Å andra sidan är det inte alltid tiden vid tangentbordet som är det som avgör, utan hur man funderar och tänker däremellan.

* * *

GuldkärnanGalan i torsdags var verkligen härlig, inte minst för fantastiska författarinnan Bodil Mårtensson som fick pris som Årets personlighet i Helsingborgsregionen 2011. Priset får hon framför allt för att ha skrivit boken jag gav ut i våras, Barkhes Döttrar som givetvis är årets julklapp. Inte minst den underbara presentboken. Köp! Köp!

Det var en häftig kväll och jag kunde faktiskt njuta och känna att jag lyckats med något. Och resan med Barkhe har bara börjat anar jag med tanke på vad som planeras. Exempelvis Stadsvandring i Barkhes fotspår

Juryns motivering: “För en osviklig förmåga till spännande djupdykningar i människors inre, i traktens hav och historia. Vinnaren lämnar ingenting åt slumpen i sin jakt på en bra berättelse som sedan spetsas med en lagom dos poetisk frihet och humoristisk underfundighet”

Barkhes Döttrar på hög i ICA-butiken OJ i HelsingborgIdag var jag på den lokala ICA-butiken i närheten av där jag bor och lassade upp över 100 böcker i travar. Barkhes Döttrar i livsmedelsbutik till kampanjpris denna vecka. Spännande experiment som jag inte har en aning om hur det ska gå, men jag blir ärligt besviken om jag inte behöver fylla på före helgen.

Bodil skriver på bok två i trilogin om länsman Frans Barkhe.

* * *

Hoi Förlag går mot ett spännande 2012, det har jag säkert tjatat om länge. Räknar med att vi skriver kontrakt med ett par författare de kommande veckorna för utgivning under första kvartalet nästa år.

Mycket jobb med Hoi också. Som tyvärr går ut över mitt eget skrivande.

* * *

Eboksboomen som väntar på att hända i Sverige. Men kanske inom några veckor då flera nya läsplattor kommer att släppas. Nu läser jag att det kommer ytterligare en ny generation läsplattor. Cybook Odyssey ska tydligen ha en eInk-skärm som är snabbare och har bättre respons än tidigare generationer. Spännande.

Själv funderar jag på att köpa en Sony PRS-T1 som tydligen släpps till försäljning inom kort.

* * *

Borta i USA händer det spännande saker där bokhandlaren Amazon börjar konkurrera med förlagen på allvar. Inte bara genom att låta egenutgivarna sälja sina eböcker (eller POD-böcker) direkt, utan nu även genom att ge sig in i budgivning om rättigheter och ge vissa författare förskott för att ge ut sin bok hos Amazon Publishing.

Kan ni tänka er att Adlibris startar förlagsverksamhet. Eh, förlåt jag glömde att de ägs av Bonniers… Eller Bokus, nej visst ja de ägs av KF Media som äger Norstedts. Men säg CDON? Snart den enda oberoende bokhandlaren. Eller varför inte Bokia-kedjan? Jag får plötsligt en känsla av att det inte är lika kontroversiellt i Sverige?

Hoi Förlag kommer således självklart att starta en bokhandel.

Fortsätt läsaMånga texter blir det

Påpassligt med Tranströmers eboksdebut – eller sent ska syndaren vakna?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:6 oktober, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Tomas Tranströmer får Nobelpriset i litteratur. Grattis! Ska inte kommentera valet eftersom andra gör det mycket bättre. Men eftersom jag är intresserad av eböcker så gick jag in på Adlibris för att kolla om det fanns några eböcker med den nyblivne Nobelpristagaren. Ingen träff.

Sen gick jag in på Bokus och sökte. Där fanns det faktiskt en ebok. Utgiven idag (!) den 6 oktober.

Med andra ord – någon på Bonniers/Elib har varit vaken och fått ut en ebok med expresshantering. Eller bara en lyckoträff?

Men likväl – är det inte lite lustigt att det bara finns en enda titel som ebok med ett namn som Tranströmer? Kanske ångrar man det idag när många av hans pappersböcker verkar slutsålda och tillfälligt slut.

Kan inte undgå att undra – om alla hans titlar funnit som ebok, hade han då dominerat Adlibris topplista imorgon?

Framför allt om de kanske sålt eboken till kampanjpris?

Fortsätt läsaPåpassligt med Tranströmers eboksdebut – eller sent ska syndaren vakna?

Hoi – det häftigaste förlag jag jobbat med

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:30 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Försöker samla intryck och tankar efter nästan sex dagar i Göteborg och Bokmässan. Körde upp i onsdags för att bygga monter tillsammans med Erika (vår projektledare) och Lars (en av tre grundare och huvudägare tillsammans med mig).

Montern blev grymt snygg. Tack till Marcus Öjersson och killarna på 1aB Design.

Det blev en helt fantastisk mässa. Vilket gäng vi fick ihop, trots att sjukdomar och tryckdeadlines (!) gjorde att det blev en något decimerad styrka. Alla peppade varandra i montern och redan på torsdagen hade vi sålt mer än vad vi gjorde i montern förra året (då jag delade med fyra andra egenutgivare).
Vi körde seminarier med både lite och väldigt mycket publik. Vi hade releasemingel för två romaner (Bo Wibergs En alltför slutgiltig lösning och Thomas Dahlqvists Den thailändska amuletten). När sedan Håkan Nesser dök upp till releasen och köpte ett exemplar av DTA (vi kör alltid initialer som kortnamn på våra titlar) så var den kvällen en succé – inte minst eftersom vi fick fint besök av ytterligare ett dussin svenska författarprofiler.

Så här såg montern ut när vi anlände till mässan på onsdagen...Jag vill påstå att Hoi Förlag blev en succé på mässan. Vi hördes, syntes och gjorde ett intryck. Jag skulle till och med våga gå så långt som att säga att Hoi (som betyder House of Independents) är det häftigaste förlag jag jobbat med. Helt enkelt för att konceptet, affärsidén, känns så klockren. Jag blev faktiskt än mer övertygad efter bokmässan.

Inte minst när en känd författare (ska inte säga vem, men vi berättade om Hoi för väldigt många under mässan) tyckte att det var en riktigt bra idé och dessutom sa “ni gör ju som Piratförlaget gjorde en gång, men ni tar det ett steg längre”. Författare gillar självklart upplägget med 80% av vinsten till författaren och 20% till förlaget.

Två Hoi-titlar: Den thailändska amuletten och RivieraRuffel.Redan innan mässan började så påbörjade vi en lista med saker som vi kan göra ännu bättre nästa år. Nu ska vi bara se till att inte slarva bort den.

Dessutom fick vi chansen att träffa flera spännande nya författare som nu är på väg att lektörsläsas. De närmsta månaderna räknar jag med att vi kan göra klart med ytterligare titlar för utgivning. Inte minst lyckades vi spåna och diskutera kring vad man kan göra både på mässan och under resten av året. Strategiska och kreativa lösningar.

Nu, alldeles nyss kläckte jag en ny idé som kanske, kanske kan vara lösningen på VIPstory. Mitt sorgebarn. Eller ska jag säga hjärtebarn? Jag gillar verkligen noveller, men det är en stor utmaning att hitta en plats för dem där författarna kan få betalt utan att förlaget ska behöva förlora pengar. Vi får se vad resten av ledningsgruppen på Hoi Förlag tycker om min idé. Blir det tummen upp kanske vi genomför det om några veckor. Det är så vi jobbar, korta beslutsvägar.

Förresten: Hoi Förlag har självklart redan bokat plats på Bokmässan 2012. Och satt upp oss på kölistan för hotellrum.

Fortsätt läsaHoi – det häftigaste förlag jag jobbat med

Dags för eböckernas stora genombrott – i USA

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Nyss hemkommen från Bokmässan. Det surrades i korridorerna och på scenerna om eboken. Men på mässgolvet var det pappersböckerna som dominerade.

Mest förvånande: träffade flera i branschen som på fullt allvar tror att eboken inte kommer att slå i Sverige. “Vi gillar pappersböcker, den känslan går inte att återskapa” eller “ja, i USA kanske det går, de läser ju inte så mycket böcker men vi…”

Efter Amazons lansering igår av en ny Kindle för 79 dollar (med nuvarande dollarkurs ca 530 SEK) är det bara att konstatera att det riktigt stora genombrottet i USA kommer till jul. Andelen som äger en läsplatta (12% i juni 2011) kommer då kanske att stiga till det dubbla igen. De är på väg mot en punkt där allt fler titlar bara kommer att tryckas på papper som POD eftersom det blir ett komplement till eboken.

Till Sverige kommer Sony med sin nya läsplatta i okt/nov och ska enligt uppgift kosta ca 1700 kr ut i butik. Det blir ett stort steg framåt jämfört med nuvarande modells pris på 2400 kr. Då ska man komma ihåg att Sony är en premiumprodukt och vi borde kunna räkna med konkurrerande plattor till lägre priser. Vågar vi hoppas på första läsplattan under 1000-lappen till jul?

Hoi Förlag har dragit sitt strå till stacken genom att sälja eböcker för 19 kr hos Adlibris, exempelvis RivieraRuffel som ett tag låg på 4:e plats (nu 10:e) på deras ebokstopplista. Det var tills Bonniers släppte ett antal enoveller för 25 kr.

Men det händer nu. Den som på allvar tror att eböcker aldrig kommer att slå i Sverige kan ansluta sig till dem som en gång i tiden jobbade på Facit och tvivlade på att elektroniska räknare skulle kunna ersätta bordsräknare.

Låt oss hoppas att inte Bokia eller Akademibokhandeln blir det nya Facit.

Fortsätt läsaDags för eböckernas stora genombrott – i USA

Intervju i HD om egenutgivning

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Det gäller att ha tur om man ska få utrymme i media. Men det gäller också att skapa möjligheter att få tur, sa någon klok en gång. Det gjorde jag förra veckan då HD (Helsingborgs Dagblad) på sin hemsida efterlyste egenutgivare med erfarenhet av POD (print on demand).

Jag gav ju ut min första bok som POD och den är nu tryckt i över 1500 exemplar. Dessutom har jag rätt bra koll på POD-konceptet och dess framtid. Och har skrivit en bok om egenutgivning. Så jag slängde iväg ett mejl. Och dagen därpå ringde en journalist från HD och sa att de valt ut mig bland ett 50-tal inkomna förslag.

Det resulterade i en stort uppslagen artikel på nöjessidorna. Tack för det! På nätet kan man läsa artikeln under rubriken Konsten att debutera.

Fortsätt läsaIntervju i HD om egenutgivning

Snart är det dags för Bokmässan som inte blir den sista

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Nästa vecka brakar det loss i Göteborg. Bokmässa. Jag ska dit med Hoi Förlag (mitt inte ens ett år gamla förlag som jag startade ihop med Ann och Lars förra året) där det kommer att hända massor av spännande saker. Vi har seminarier, mingel och release av två nya deckare.

* * *

Idag läste jag då ett inlägg på JA Konraths blogg som handlade just om bokmässor. Tydligen har amerikanska bokmässor tappat mycket i besökare och utställare de senaste åren, i takt med att bokhandlare bommat igen och eböckerna exploderat. Han menar till och med att boklanseringar (fysiska) är på utdöende.

Fortsätt läsaSnart är det dags för Bokmässan som inte blir den sista

Historien om hur jag blev behandlad som Stieg Larsson

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:10 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Två händelser i veckan fick mig att börja tänka på det stora manuslotteriet. Ja, ni känner till det där att väldigt många stora författare faktiskt refuseras av ett eller flera förlag innan ett annat förlag upptäcker storheten i ett manus och förvandlar det till en bestseller. Förmodligen pga att smaken är som baken.
Först bloggade Dag Öhrlund om myten kring Stieg Larsson som faktiskt inte refuserades av Piratförlaget. Däremot slarvade de bort chansen eftersom manuset låg oläst hos dem.
(Lite ironi i sammanhanget var väl att Jonas Jonassons Hundraåringen, en av de mest sålda böckerna i Sverige de senaste två åren, faktiskt refuserades av fyra andra stora förlag innan Piratförlaget såg potentialen).

Fortsätt läsaHistorien om hur jag blev behandlad som Stieg Larsson

En del saker är tidlösa, andra inte

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:7 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Tidlös. Smaka på ordet. Jag ser det som något positivt. Något som klarar tidens test. Som en del inredning eller kläder som inte följer med i modets berg- och dalbanor utan fortfarande uppfattas som vackert oavsett om det är 1990 eller 2011. Vi bor i en sekelskifteslägenhet, och då syftar jag förstås på sekelskiftet då 1800-tal blev 1900-tal.

Färska och gamla nyheter
Jag har jobbat med tidlösa nyheter eller texter under en period av mitt yrkesliv. Speciellt då jag var chefredaktör för tidningen GOAL (och periodvis Pro Hockey). Vi hade lång pressläggning, oftast skrevs texterna 4-8 veckor innan tidningen kom ut i butik och det gällde att hitta “tidlösa nyheter”. Inte så abstrakt som det låter. En nyhet är per definition något som läsaren inte kände till tidigare och det behöver alltså inte vara färskt, bara nytt.
Idag har internet dödat mycket av den där tidlösheten då risken ökat att någon annan under de där åtta veckorna plockar upp din nyhet och gör den gammal för läsaren.

Fortsätt läsaEn del saker är tidlösa, andra inte

Är Jens Lapidus 8 ggr bättre än Bo Wiberg?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:5 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Hur mycket ska en ebok egentligen kosta? Frågar du en läsare så tycker dessa att det är självklart att den ska vara billigare än en tryckt bok, det kostar ju inget att trycka den. Förlagen tycker såklart att den bör kosta lika mycket eftersom det inte är gratis att trycka, det finns fortfarande distributörer och återförsäljare som ska ha sin del av kakan – samt det faktum att tryckkostnaden egentligen inte är den största kostnaden på en bok.
Nu är den svenska eboksmarknaden liten. Men i USA där man kommit längre debatteras det emellanåt om priserna på eböcker, inte minst eftersom ett stort antal egenutgivare lägger ut sina böcker hos Amazon för 99 cent (cirka 6-7 kr) eller 2,99 – 3,99 kr samtidigt som en del storförlag försöker sälja sina nyutgivna titlar för 15-19 dollar (ca 90-125 kr).
Här hemma har det hittills inte sålts så mycket böcker till vrakpriser. Däremot finns det gott om rätt dyra titlar, eller vad sägs om Jens Lapidus senaste som kostar 162 kronor hos Adlibris.

John Locke (som sålt 1 miljon eböcker till Kindle) säljer sina böcker för 99 cent och sa vid något tillfälle “eftersom de stora säljer sina för 9,99 dollar och jag för 0,99 dollar behöver jag inte bevisa att mina böcker är lika bra som dem, de måste bevisa att deras är tio gånger så bra som mina.”

Om vi då överför det här resonemanget till den svenska marknaden så kan man fråga sig: är Jens Lapidus Livet Deluxe (162 kr) åtta gånger bättre än Bo Wibergs Rivieraruffel (19 kr)? Och man kan göra samma jämförelse med Inatt är du död (Viveca Sten), Det fjärde offret (Mari Jungstedt) eller Alkemins eviga eld (Anna Jansson) som alla kostar runt 150 kr.

Transparens: RivieraRuffel av Bo Wiberg är utgiven av Hoi Förlag där jag är en av grundarna. Detta är förlagets första eboksutgivning och prissättningen såklart ett experiment för att se vilka effekter ett lågt pris kan få på försäljningen. Inspirerat av ett antal amerikanska independentförfattare och svenske Kaj Karlsson som just nu toppar Adlibris ebokslista.

Så självklart säger jag: Köp RivieraRuffel idag!

Fortsätt läsaÄr Jens Lapidus 8 ggr bättre än Bo Wiberg?

Samlarutgåva – hur exklusiv behöver den vara?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag har själv sett samlarutgåvor som ett sätt för den fysiska boken att överleva i en framtid där eböckerna kommer att utgöra det självklara förstahandsvalet för de allra flesta. Limiterade utgåvor, signerade och kanske med tilläggsprodukter på köpet.

De senaste veckorna har jag sett två exempel på exklusiva utgåvor av nya böcker.

Först Camilla Läckbergs Änglamakerskan där det enda exklusiva verkar vara: “Denna specialutgåva av boken säljs bara på förhandsorder och har ett annat omslag än den ordinarie utgåvan kommer att ha.” Wow… Men till dess försvar ska sägas att den inte heller var dyrare än den vanliga utgåvan. Tvärtom hade den ett lockpris på 159 kr. Ett sätt att stimulera förhandsförsäljning.

Idag läser jag om en exklusiv box som faktiskt är det rent bokstavligt. Olle Ljungström släpper “Jag är både listig och stark” (Norstedts) och då erbjuds en limiterad box som inkluderar en litografi. För 1495 kr – exklusivt hos Bokus. Att jämföra med den vanliga för 229 kr.

Eftersom jag själv i maj släppte en exklusiv samlarutgåva/presentbok som en del i lanseringen av Barkhes Döttrar så har jag förstås funderat en del över vad som är exklusivt och vad folk är beredda att betala för detta. Du kan köpa samlarutgåvan till rabatterat pris via den här länken. Men numera säljs den även av Bokus för 527 kr och Adlibris för 579 kr. Det exklusiva där är att boken är inbunden (vanliga utgåvan är i danskt band) samt att ljudboken medföljer på MP3-skiva. Plus att boken är signerad av författaren Bodil Mårtensson och att varje exemplar är numrerat (nr 1-1656).

Det finns fortfarande ett lager kvar av den, jag förväntar mig en bra försäljning under hösten inför julklappssäsongen. Men köp nu så riskerar du inte att bli utan.

Frågan: vad ser du som exklusivt? Hur stor upplaga får det vara för att behålla känslan av exklusivitet? Vad är du beredd att betala?

Fortsätt läsaSamlarutgåva – hur exklusiv behöver den vara?

Egenutgivar-idoler 2: Matthew Reilly

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

När den 19-årige juridikstudenten Matthew Reilly hade skrivit klart actionromanen Contest valde han att ge ut den på egen hand. I en intervju några år senare fick han frågan varför han valde egenutgivning.
– Enkelt. Jag kontakatade alla större bokförlag i Sydney och erbjöd dem att ge ut boken. Alla refuserade den, sa Reilly.
Året var 1996 och Contest kom alltså ut trots refuseringarna. Matthew hade dock inte för avsikt att bygga en karriär som egenutgivare utan såg det istället som ett sätt att bevisa för förlagen att de hade gjort fel.

Inspirerad av kända bästsäljare skapade han ett omslag i samma stil. Han lånade pengar av sin familj för att kunna trycka 1000 exemplar av boken och satte igång att sälja den. En bokhandel i taget spred han boken till bokhandlare runtom i centrala Sydney.
– Jag visste att Contest hade det som krävdes och jag ville bara att den skulle bli upptäckt. Jag visste att utgivare kollade bokhandeln så det var där min bok skulle vara, sa Reilly.
I januari 1997 gick Cate Paterson, redaktör på Pan Macmillans skönlitterära avdelning in på Angus & Robertsons Pitt Street Mall-bokhandel och köpte ett exempar av Contest. Hon gillade den och via kontaktuppgifterna i boken fick hon tag på Matthew.
– Vid den här tiden hade jag egentligen bara kartonger med osålda böcker och en hög refuseringsbrev. Därför började jag skriva på en ny roman, Ice Station.
Just detta faktum tilltalade såklart Paterson. Baserat på Contest och ett par kapitel av den nya romanen skrev hon ett avtal på två böcker med den unge författaren.

Ice Station gavs ut i slutet av 1998 och sålde över 170 000 exemplar enbart i Australien.
– Ice Station var ett svar på actionfilmer från Hollywood. Jag tänkte att när du gör en film så är du begränsad av en budget. Det kostar stora pengar att göra stora actionscener. Men när du skriver en bok kan du skapa hur vilda och spektakulära actionscener du vill. Din enda begränsning är din fantasi.
Nästa bok, Temple, överträffade Ice Stations försäljningssiffror och såldes till en rad länder. I väntan på att han skulle bli klar med romanen därefter så gjordes en delvis omarbetad nyutgåva av hans debut, Contest. Även den klättrade på topplistorna i Australien.
Matthew Reilly har sedan dess gett ut sju böcker med Pan Macmillan. Han är utgiven i över 20 länder och hans böcker har sålt i över 3,5 miljoner exemplar totalt.
Idag är Reilly en av de bäst säljande författarna i Australien. Och den egenutgivna originalutgåvan av Contest då? Ligger den och samlar damm i ett garage? Nej, tvärtom. Den är ett eftertraktat samlarobjekt och ett exemplar såldes på Ebay för 1200 dollar…

Är det fel att ta med Reilly som exempel på framgångsrika egenutgivare när han nu egentligen inte sålde så många exemplar på egen hand? Nej, det tycker jag inte. Han är snarare ett exempel på att det finns olika strategier med en egenutgivning. Eftersom många författare hellre skriver böcker än driver företag är det logiskt att skriva kontrakt med ett etablerat förlag om man får chansen. Det är inte konstigare än en entreprenör som väljer att låta sitt företag bli uppköpt för att få möjlighet att fortsätta växa.

Samtidigt som det finns andra som aldrig skulle sälja eftersom de vill fortsätta ha kontrollen och bygga både företaget och karriären för att sälja långt senare.

Uppdatering: En längre intervju med Matthew Reilly hittar du här. Både som podcast och transcript.

Fotnot: Det verkar inte som om Matthew Reilly finns utgiven på svenska, heller. Jag lovar att en del av de kommande egenutgivar-idolerna i min serie kommer att vara utgivna även här.

Tidigare avsnitt i serien Egenutgivar-idolare:
1. Richard Paul Evans

Funderar du på egenutgivning? Då ska du läsa min bok “Lyckas med bokutgivning” som jag skrivit tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg.
Har du redan gett ut en bok själv? Kanske du kan bli en av de svenska egenutgivare-idoler som vi kommer att skapa i vår nya bok. Tävla om en plats på Bokmässan i Göteborg!

Fortsätt läsaEgenutgivar-idoler 2: Matthew Reilly

Egenutgivar-idoler 1: Richard Paul Evans

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:17 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Året var 1993 när Richard Paul Evans skrev en berättelse som han kallade “The Christmas box” till sina två döttrar.
– När jag skrev The Christmas Box hade jag inte en tanke på att publicera den, det var bara ett sätt att uttrycka min kärek till mina döttrar Jenna och Allyson. Även om jag ofta sa till dem att jag älskade dem trodde jag inte att de skulle kunna förstå hur djupa dessa känslor är förrän de fick barn själva. Därför skrev jag boken för att de någon gång i framtiden skulle kunna läsa den och förstå sin fars känslor, skriver Evans på sin hemsida.
När han började skriva kom inspirationen och på mindre än sex veckor hade han skrivit klart boken.
Han gjorde 20 kopior av den slutliga versionen och gav bort till sina närmsta släktingar och vänner som en julklapp.
De följande veckorna efter julafton skickades de 20 kopiorna omkring till hundratals personer och snart spriddes ryktet om berättelsen lång utanför bekantskapskretsen. Det ledde slutligen till att bokhandlare började ringa hem till Evans för att beställa boken.
Trots detta var inget förlag intresserat av boken, sex olika förlag tackade nej. Men Evans insåg att läsarna var det. Därför valde han att ge ut boken på egen hand. I den här intervjun (från 2001) berättar han om det. För dig som är egenutgivare innehåller den många bra tips. Jag har valt ut tre och översatt/modifierat för Sverige:

1. Bättre att vara en stor fisk på en liten marknad än en liten fisk på en stor marknad
Även om vi alla vill bli uppmärksammade nationellt, komma med i TV, recenseras i DN/SvD osv så kan det ibland vara bättre att satsa hårt lokalt och sälja riktigt mycket i ditt närområde. Han säger att USA är stort, men även Sverige är ganska stort geografiskt – och glesbefolkat…
En liten marknad kan också vara en nisch, ett intresseområde där det inte finns så många böcker skrivna.

2. Se till att du har råd att trycka, designa och marknadsföra din bok
Om din bok inte ser lika bra ut som en bok utgiven av Bonniers, Norstedts eller något annat stort förlag – vilket är vad du konkurrerar med – bry dig inte om att ge ut den. Anlita en professionell designer. Om du lägger 25.000 kr på att trycka din bok är det värt att lägga 5.000 kr på att göra den riktigt snygg.

3. Satsa på en bokturné
En bokturné kan vara ett bra sätt att marknadsföra en bok, även om det kostar tid och pengar. Åk ut och prata om din bok, berätta varför du skrivit den och vad folk har sagt om den. Ge folk en anledning av köpa den. Och se till att ha något att dela ut, ett visitkort eller ett flygblad med information. Dessutom: på varje ort dit du kommer på din turné finns oftast en lokal tidning eller radiostation. Kontakta dem och berätta att du är där och gärna ställer upp på en intervju.

Evans skrev historia genom att bli den förste egenutgivne författaren att toppa NY Times bestsellerlista. Och efter succén som egenutgivare skrev slutligen Richard på ett kontrakt med förlaget Simon & Schuster som efter en budgivning 1995 betalade hela 4,125 miljoner dollar (idag runt 25 miljoner kronor) för rättigheterna till The Christmas Box som senare även blivit tv-film. Den har sålts i mer än 8 miljoner exemplar.
Därefter har Evans skrivit 16 böcker som alla nått NY Times bestsellerlista och han är en av få författare som toppat både skönlitteratur- och facklitteratur-toppen.

När jag googlade efter fakta om Evans upptäckte jag att han precis släppt en ny bok, i den här intervjun berättar han mer om den.

Däremot är Evans – såvitt jag kan se – ännu inte utgiven på svenska…!

Funderar du på egenutgivning? Då ska du läsa min bok “Lyckas med bokutgivning” som jag skrivit tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg.

Har du redan gett ut en bok själv? Kanske du kan bli en av de svenska egenutgivare-idoler som vi kommer att skapa i vår nya bok. Tävla om en plats på Bokmässan i Göteborg!

Fortsätt läsaEgenutgivar-idoler 1: Richard Paul Evans

Nytänkande i lansering av ungdomsbok

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Läste idag på Dagens Media att förlaget Opal testar en annorlunda lanseringskampanj för en ny ungdomsbok, “Erebos” av Ursula Poznanski:

Boken har sålts till 16 länder och den 19 september släpps den på den svenska marknaden. Kommunikationsbyrån Tea4Two har gjort marknadsföringen som består av ett datorspel, som är skapat som en prolog till boken.

Eftersom boken handlar om ett datorspel som sprids på Londons skolor finns en logisk koppling. Likaså gissar jag att man ser en stor målgrupp i datorspelande ungdomar som kanske inte alltid läser böcker eller hade upptäckt boken med traditionell reklam.

Nu hänger säkert mycket på att spelet är lika bra som boken. Bakom spelet och lanseringen står byrån Tea4Two.

Jag gick in på sajten för att testa. Först två busenkla gåtor och som avslutning en morsekod som tyvärr innehöll ett litet fel som gjorde att man fick gissa sig till hur lösenordet skulle formas. (Ett mellanslag som kunde hamna på flera ställen).

Som avslutning landade man sedan på en sida där man kunde beställa boken med fri frakt via CDON.

Min fundering: kommer den datorspelande målgruppen att tycka att utmaningen var lagom svår eller för mesig? Är det kanske rentav fel att kalla det för datorspel när många kommer att lösa utmaningen på någon minut? (Bortsett från den sista gåtan som dock mer är svår av andra skäl än att dechiffrera morse).

Men visst är det kul att bokförlag vågar prova nytt!

Kanske är det dags att göra något kul för att marknadsföra InnebandyPiraterna på ett liknande sätt?

Fortsätt läsaNytänkande i lansering av ungdomsbok

Prissättning av eböcker, sociala eböcker, OS-funderingar samt författare som lever på författarskap

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:9 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Eftersom jag skriver på en tjock bok (InnebandyPiraterna 3) där jag nu är drygt halvvägs och redan passerat 50.000 ord, borde jag inte lägga tid på att blogga.
Men jag kan inte låta bli att länka till lite läsvärt. Och kommentera helt kort.

* * *

Jan Gradvall är en av de vassaste krönikörerna i Sverige just nu när det gäller böcker/media/musik/film. En av de delar som jag alltid läste i Di Weekend på den tiden jag hade tidningen var Gradvalls krönikor.
Lyckligtvis kan man fortfarande läsa dem på hans egen hemsida. Senast läste jag kloka tankar om SVT, OS och MTG. Jag hoppas ju på att innebandyn ska få OS-status och visst vore det spännande om man 2024 kan se samtliga innebandymatcher i OS som pay-per-view eller i en nyskapad OS-innebandykanal.

* * *

Anton Johansson, som kan en hel del om både sociala medier och e-handel, skriver om hur böcker kan förvandlas till centrum för små sociala nätverk. Via tjänsten Readmill (fortfarande i stängd beta) kan läsare diskutera och länka till eböcker på ett smidigt sätt och tillför därmed boken ytterligare en dimension. Tänk att kunna se vilka som är de vanligaste understrykningarna i en fackbok? Eller att se vilka kapitel som rankas högst i en fackbok? Eller kanske se vilka stycken som kan hoppas över i en roman ifall du vill läsa den snabbare? Allt är möjligt.

Fortsätt läsaPrissättning av eböcker, sociala eböcker, OS-funderingar samt författare som lever på författarskap

En omedveten hyllning till Astrid Lindgren i InnebandyPiraterna

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

När jag häromkvällen läste Emil i Lönneberga för mina döttrar slog det mig plötsligt.
“(…) Emil bodde med sin pappa Anton (…)”

Två av huvudpersonerna i min serie InnebandyPiraterna heter just Emil och Anton. En helt omedveten hyllning till Astrid Lindgren, alltså. Anledningen till att jag valde de båda namnen var att de var bland de vanligaste pojknamnen det år som killarna föddes och jag tänkte att det därför kunde skapa igenkänning hos många unga spelare.

Nu fick det dessutom en annan kul betydelse. Lite förvånad att ingen reagerat på det tidigare faktiskt.

* * *

Jag har etablerat en ny rutin under semestern. Skrivtid varje morgon. Från början hade jag tänkt skriva mellan kl 6 och 9 men ofta har jag inte kommit igång förrän 6.30-7.00 och sedan skrivit tills resten av familjen vaknat (oftast efter åtta).

Jag skriver på den tredje boken i serien om InnebandyPiraterna. Den heter Tredje säsongen så jag behövde inte slösa någon tid på en kreativ titel. Däremot har jag ägnat en del tid åt intrigen och ett grundligt synopsis. Det gjorde jag redan för flera månader sedan och målet var att boken skulle skrivas klart och ges ut i mars-april. Men det sket sig.

Istället skriver jag nu. Läste en bok om hur man skriver en bok på 30 dagar och ett av råden där var att skriva två timmar om dagen och sikta på 1500 ord i timmen. Det lät mycket, men jag har faktiskt lyckats överträffa det tempot vid något tillfälle de senaste veckorna.

Mycket tack vare att storyn redan är klar. Jag har ett skelett som ska kläs i beskrivningar, repliker och allt annat som hör en färdig bok till. De senaste fjorton (eller femton idag) dagarna har jag därför producerat drygt 38.000 ord, ett snitt på 2500 ord/dag. Inte riktigt samma tempo som författaren av boken kalkylerade med (3000 ord/dag) men jag har pendlat mellan 1000 och 5000 ord, lite beroende på hur mycket ostörd skrivtid jag lyckats få.

En slutsats blir nämligen att jag haft väldigt svårt att få ur mig ord de gånger jag blir avbruten flera gånger på en timme av frågor från barn eller sambo. Mailen stänger jag ner helt numera för att inte lockas att läsa den, likaså twitter, G+ och Facebook. Ibland har jag förirrat mig ut på google-research efter faktauppgifter om någon plats eller annat. Då går tiden snabbt och orden blir få.

* * *

Det slår mig idag när jag summerar allt jag skrivit de sista veckorna. Jag är på väg mot en egen NaNoWriMo. Jag testade ju att genomföra den i november förra året, men då gick jag aldrig i mål. Nu har jag faktiskt bara 12.000 ord kvar till de 50.000 ord på 30 dagar som är målet i NaNoWriMo. Kanske rentav kan fixa det den här veckan?

* * *

Målet för hösten: att bibehålla 2-3 timmars skrivtid varje morgon. Innan jag fyllt skallen med intryck från nyhetssajter, innan jag engagerat mig i mailboxar och sociala medier. Bara vakna upp, sätta sig vid datorn och leva mig in i den story som för närvarande är på väg ut ur mig.

Ett första steg mot att bli författare, om inte på heltid så i alla fall som huvudsaklig syssla.

* * *

Nu är det dags att ta hand om lite adminstrativa sysslor. Bokföring och fakturering och mailboxar är inte lika kreativt som skrivande, men det är nödvändigt som företagare.

Fortsätt läsaEn omedveten hyllning till Astrid Lindgren i InnebandyPiraterna

Om jag hade 500 miljoner skulle jag startat en e-bokhandel

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 juli, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Ok, här kommer receptet på hur man startar en e-bokhandel som kan ta 50% av eboksmarknaden och samtidigt öka den med några tusen procent. Tyvärr kräver den lite kapital. Säkert en halv miljard i alla fall.

1. Hitta en bra läsplatta (typ Barnes & Nobles All-New Nook), som du kan köpa in för under 100 dollar. Jag har ingen aning om vad den kostar att tillverka men rimligen bör de inte sälja den under inköpspris åtminstone.

2. Sälj läsplattor för 99 kr/st
Jaha, vad är haken? Jo, samtidigt binder sig köparen till din eboksklubb i 24 månader och får varje månad betala 99 kr för att kunna ladda ner månadens bok. Däremot kan de direkt ladda ner den första boken till sin platta (kanske välja bland alla titlar du har i din bokhandel).

3. Starta en eboksklubb
Varje månad har du en huvudbok och ett par alternativ att välja mellan ifall medlemmen redan läst boken eller bara tycker att den är skit. Övertyga förlagen om att det är en god idé att låta dig sälja boken för 99 kr, trots att F-priset bara är 40 kr.

4. Bygg en kundstock
Med din halva miljard ska du nu ragga kunder. Varje kund kostar dig förmodligen en tusenlapp att skaffa om du jobbar mycket på sociala medier inledningsvis. Kanske ännu mer. Då är läsplattan inräknad. För en halv miljard ska du alltså kunna köpa en halv miljon kunder. Som då ger dig en årsomsättning på en halv miljard ungefär.

5. Sälj mer till medlemmarna
Med en kundstock som redan laddar ner en ny bok varje månad är nu utmaningen att sälja en extra bok till dem. Exempelvis genom att släppa nyheter som pre-release i samarbete med olika förlag. Gör boken tillgänglig två veckor innan den kommer i print. Här kanske du kan ta mer betalt? Du kan också erbjuda dem att uppgradera till ett paket som kostar 169 kr/månad men då ger tillgång till en extra bok varje månad ur utbudet.

6. Fortsätt sälja läsplattor för 99 kr/st
Använd en del av din vinst till att fortsätta köpa ännu fler kunder. Målet ska vara en miljon abonnenter och därefter att behålla den kundstocken. Då ska du lätt kunna sälja eböcker för drygt en miljard varje år. När du har en miljon kunder kommer du också att kunna pressa priset på de inköpta böckerna eftersom den bok som väljs ut sannolikt kommer att sälja i ett par hundra tusen exemplar den månaden. Vilket förlag (eller författare) tackar nej till möjligheten (teoretiskt) att sälja en miljon böcker på en vecka? Även om ditt F-pris sjunker till 20 kr?

Okej, frågor på det? Någon som vill sätta in en halv miljard på mitt konto för att testa om teorin fungerar i praktiken?

Fortsätt läsaOm jag hade 500 miljoner skulle jag startat en e-bokhandel