Nya utmaningar och nya möjligheter

Det är över fem år sedan jag och Lars Rambe startade Hoi Förlag tillsammans med Ann Ljungberg. Det har hänt otroligt mycket på de här åren då vi gått från en idé till ett bolag, eller rättare sagt en koncern med tre bolag, som tillsammans omsatte över 15 msek 2015. Över hundra författare har gett ut böcker på förlaget. Böcker som lästs av tusentals läsare.

Fem år, så länge har jag aldrig varit på en och samma arbetsplats som anställd. Eller rättare sagt, det var ganska exakt så länge som jag stannade på Egmont Kärnan i Malmö, 1998-2003. Det är lite drygt femton år sedan jag tog steget ut i det okända. Tiden går.

Då startade jag novelltidningen VIPstory som förmodligen var före sin tid, kom ut med två nr 2004. Kanske hade det gått bättre idag. Eller framför allt, med den erfarenhet och det kontaktnät jag har idag hade det förmodligen nått helt andra resultat. Den tidningen var ett dyrt äventyr, men jag brukar säga att det samtidigt var läropengar.

När jag lämnade den stora mediekoncernen Egmont 2003 och startade eget (eller rättare sagt återupptog mitt bolag som jag startade första gången 1992) så gjorde jag det helt själv. Det är stor skillnad att driva bolag tillsammans med andra som i Hoi Förlag där vi dessutom har aktieägare som investerat. Med fler som driver så får man ett helt annat tempo, samtidigt som man måste ta hänsyn till fler viljor och åsikter.

Med Dahlgren Communications fick jag nya kunder och nya nätverk i Helsingborg. Jag engagerade mig i Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen. När jag sedan startade Dahlgrens Förlag 2009 för att ge ut min debutroman InnebandyPiraterna gav jag mig in i bokbranschen vilket sedan ledde fram till Hoi Förlag.

Nu har Hoi fått två dotterbolag, Hoi Bokhandel som för ett år sedan bildades då vi fick chansen att ta över konkursboet efter Hamrelius Bokhandel i Malmö. Samt Hoi Media som driver bloggarna Boktugg.se och Egenutgivare.nu samt sköter förlagets webbshop. Det blir nu mitt huvudansvar att utveckla redaktionella produkter och e-handel inom Hoi Media (där jag är VD). Därmed är cirkeln på sätt och vis sluten eftersom jag inledde min karriär som journalist och under många år jobbade med webbtexter, nyhetsbrev och e-handel.

Det finns fortfarande massor att utveckla i Förlaget. Men är det något jag lärt mig är det att man inte kan göra allt. Något som är svårt när det finns så mycket som är kul, spännande och intressant. Det kliar i fingrarna att få vara med och förverkliga nya idéer på olika håll.

Men genom åren har jag också varit ganska bra på att gå vidare och lämna olika sammanhang för att ge plats för nya. Jag har suttit i styrelsen för FC Helsingborg, Skånes Innebandyförbund, Svensk Elitinnebandy och Marknadsföreningen bland annat. Idag har jag en styrelsepost i NOFF (Nordiska Oberoende Förlags Förening) där jag funderar på om jag ska ställa upp för omval eller ej.

Nu lämnar jag VD-posten i Hoi Förlag men sitter kvar i bolagets styrelse och lär säkert vara inblandad nästan dagligen fortfarande i allt möjligt. Men det känns ändå helt rätt, det är dags att öppna upp tid för nya möjligheter.

I dagarna kom nyheten om att Aller Media lämnar Helsingborg (inte styrelsebeslut men till 99,9% klart). Jag jobbade faktiskt i Allerhuset på Landskronavägen i åtta månader 1995 innan jag flyttade ner till Hemmets Veckotidning i Malmö där jag sedan stannade till 1998 då jobbet som redaktionschef på Egmont Sports dök upp. Jag kan inte låta bli att tänka att det där huset skulle kunna bli hemvist för en ny generation helsingborgsföretag. Några e-handlare och kanske ett nätverk för bloggare (inkl youtube, poddar och alla andra kanaler som kan användas för att kommunicera med läsare på 2000-talet).

När jag tittar tillbaka på min karriär har jag flera gånger varit för tidigt ute. Jag hade idéer om webbsatsningar på NST, Allers och Egmont. I vissa fall blev det delvis verklighet men det var först flera år senare som det slog igenom på allvar. På samma sätt jobbade jag med content marketing (annonsmärkta redaktionella artiklar) även om jag då kallade det advertorials redan för tio år sedan. Nu är det hur stort som helst.

Mitt författarskap inleddes på allvar i januari 2009, för sju år sedan alltså. Jag var väl inte först bland svenska egenutgivare, men en av de tidiga. Skrivandet och byggandet av mitt författarskap är ett av de områden som jag vill ge mer utrymme nu. Kanske är tiden mogen för en del av de idéer jag hade då, kanske är jag fortfarande några år före min tid. Jag har hunnit skriva åtta böcker, men har en lång rad idéer till fler.

Däremot känns det smått overkligt att det i år är 25 år sedan jag fick mitt första sommarvikariat på NST:s Sportredaktion. Säger som en bekant som fyllde år – kan det verkligen stämma när jag bara är typ 35?

Fortsätt läsaNya utmaningar och nya möjligheter

Vilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:8 juli, 2015
  • Inläggskategori:Blogg

Både outgivna och utgivna författare ställer sig frågan: vilket förlag ska jag välja? Tjänar jag mest på egenutgivning, traditionellt förlag eller de där nya hybridförlagen? (Varning för låååångt blogginlägg)

För ganska exakt fem år sedan satt jag, Lars Rambe och Ann Ljungberg i varsin del av världen och skickade mejl till varandra och hade Skypemöten. Då hade arbetet med boken “Lyckas med bokutgivning” just kommit igång.

Under de kommande månaderna utväxlade jag och Lars fler mejl än vad en normal mejlserver klarar. Vi diskuterade ingående bokbranschens alla för- och nackdelar. Styrkor med egenutgivning. Svagheter med egenutgivning. Dito för traditionell utgivning. Och någonstans i dessa diskussioner föddes idén till Hoi Förlag som blev mer konkret tre månader senare, i oktober 2010. Förlaget som skulle kombinera det bästa från egenutgivning med det bästa från traditionell utgivning.

I höst firar vi alltså fem år. I takt med att förlaget har växt (vi omsatte förra året över 10 msek) så har vi också fått ögonen på oss allt mer. Vi har försökt vara kaxigt ödmjuka. Men vi hade räknat med att vi förr eller senare skulle få kritik eftersom vi utmanar en hel bransch och dess sätt att tänka.

Det som låg bakom tanken på Hoi var nämligen att besvara frågan: vilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos? Svaret på frågan fanns delvis med i Lyckas med bokutgivning och än tydligare i boken Lyckas som författare. Men för alla som inte orkar läsa de där böckerna tänkte jag ändå försöka ge en snabb bild i det här blogginlägget.

Det vi skapade med Hoi Förlag har kommit att kallas för hybridförlag, vilket innebär en kombination av egentugivning och traditionell förlagsutgivning. På ett hybridförlag bekostar författaren utgivningen, men har ett förlag som hjälper till med en professionell utgivning. Det som gör det svårt är att alla hybridförlag har inte samma villkor och ställer helt olika krav.

Det finns dessutom ett antal självpubliceringstjänsteföretag, exempelvis Vulkan och Recito, som dessutom kallar sig förlag. Vilket är riktigt så tillvida att de ger ut böcker på uppdrag och i Bokrondellen står som utgivare. Däremot görs ingen gallring eller kvalitetssäkring av dessa företag och dess kollegor. De är helt enkelt tjänster för egenutgivare.

 

Ett äkta hybridförlag anser jag ska göra samma sak som ett traditionellt förlag gör – sålla fram de manus som passar utgivningsprofilen och som uppfyller de kvalitetskrav som förlaget ställer. Det sistnämnda utgör då den klassiska gråzonen: vad är kvalitet? Är det litteratur med en litterär höjd som motiverar en Augustprisnominering och lyriska recensioner på kultursidan, eller är det underhållningslitteratur som har potential att sälja och göra det lönsamt för både förlag och författare? Eller rentav det magiska fåtal som uppfyller båda.

För ett hybridförlag blir det en balansgång. Det gäller att hålla en god kvalitet på text, både redigering och korrektur, formgivning samtidigt som resultatet ska gå att sälja i sådan mängd att författaren kan tjäna tillbaka sin investering och helt mer därtill.

Så resonerar i alla fall vi på Hoi Förlag. Vi ger ut böcker som vi tror kan sälja tillräckligt för att författaren ska nå break-even och därmed ska både hen och vi börja tjäna pengar på boken.

De pengar som investeras i en bokutgivning är riskkapital.

Det är ganska logiskt eftersom ingen bortom rimligt tvivel kan förutse vilka böcker som ska sälja. Visst, tvivlet är betydligt mindre ifall du ska ge ut Läckbergs nya deckare än en okänd debutant. Men likväl, att investera i en bokutgivning är att riskera sina pengar – helt eller delvis.

Vid en utgivning på ett traditionellt förlag är det förlaget som står för riskkapitalet. I bästa fall får författaren ett förskott på framtida royalties, en slags garanti, motsvarande intäkterna på halva förstaupplagan. Som kompensation för att förlaget står för hela risken tar förlaget också den största delen av vinsten – om det blir någon.

 

Många, inte minst kulturskribenter, verkar tro att det här med att författaren är med och finansierar och tar risk i utgivningen är något nytt och suspekt. Det är det inte. Redan för 30-40 år sedan fanns förlag som lät författaren stå för tryckkostnaden eller köpa en del av upplagan och det finns minst tjugo förlag som jobbar så idag också med hela eller delar av sin utgivning. Det är också vanligt med förlag som inte betalar något förskott, vilket innebär att författaren får vänta upp till två år innan han ser några pengar alls.

Skillnaden är att Hoi och andra hybridförlag har lyft upp modellen till allmän beskådan. Det som tidigare doldes i avtal och omgavs av hysch-hysch går nu ofta att läsa redan på hemsidan. Men de dolda avtalen har inte försvunnit. Det ges fortfarande ut mängder av böcker på det som kulturskribenter tror är traditionella förlag – där författaren i praktiken bekostar större delen av utgivningen utan att faktiskt få bättre ekonomiska villkor.

 

I andra änden av skalan finns då egenutgivning där författaren verkligen har full kontroll, tar alla kostnader och alla risker och behåller 100 procent av eventuellt överskott efter att alla leverantörer och återförsäljare har fått sin del av kakan.

Det inte alla författare tänker på är nämligen just alla andra aktörer som ska ha betalt, förutom förlaget.

En egenutgivare kan själv styra hur mycket utgivningen ska kosta. En del blir dumsnåla och sparar in på korrekturläsare och formgivare och i katastrofala fall även redaktören. Som egenutgivare möts du också av skepsis från media och bokhandel, men med hårt arbete och kontakter går det att öppna även till synes stängda dörrar. Framför allt om du kan visa att din egenutgivna bok är minst lika bra som vanliga förlags.

 

Det finns fördomar om att slarvigt egenutgivna böcker kan jämställas med det hybridförlagen sysslar med. En del tror till och med att Vulkan eller Recito gör samma saker som Hoi Förlag och våra hybridkollegor. Allra värst är de som har dessa fördomar och vill bekräfta dem till varje pris. Till och med sprider sina fördomar och falska fakta på Facebook eller i tidningar. De vill gärna hitta ett exempel på hur dålig redigerad, korrekturläst eller formgiven en bok från ett hybridförlag är. Men det kan bli lite jobbigt när de så småningom inser att samma frilansare som anlitas av hybridförlagen också gör jobb åt Bonniers, Norstedts och andra stora traditionella förlag. Och att flera författare som gett ut böcker på traditionella förlag byter till ett hyrbridförlag.

 

Okej, nu vandrade jag nog ifrån ämnet. Var tjänar en författare bäst? Ja, egenutgivning är givetvis där man kan tjäna allra mest. Men man får också jobba mest, så det beror alltså på hur man värderar sin egen tid. Om författarens anser att hens tid är gratis, då kan hen lägga oändligt med tid på att sälja och marknadsföra sin bok och därmed blir vinsten betydligt större. Men om hen faktiskt sätter ett pris på sin tid så blir egenutgivningen genast dyrare.

 

Om vi istället fokuserar på att jämföra utgivningen på traditionella förlag med hybridförlaget så kan man konstatera att innan det sålts en enda bok så ligger Hoi-författaren minus och Trad-författaren plus (om hen fått ett förskott).

När sedan boken börjar sälja så ska Hoi-författaren tjäna tillbaka sin investering i utgivningen. Hos oss behåller författaren 100% av nettot fram tills dess att investeringen i utgivningspaketet är intjänad. För att nå dit kan det krävas allt mellan 800 och 1200 sålda exemplar beroende på fpris, tryckpris, återförsäljarrabatter, försäljningskanalsfördelning osv.

Därefter börjar författaren tjäna 80% av nettot och Hoi börjar tjäna 20% av nettot. Ett traditionellt förlag ger författaren ungefär 25% på fpris eller hos exempelvis Piratförlaget 50% av nettot efter att kostnaderna är betalda.

Det är därför inte helt enkelt att jämföra det ekonomiska utfallet för författaren med de olika modellerna eftersom de beräknar royalty på tre olika sätt.

Men låt oss lite förenklat jämföra några scenarion för en författare.

  1. Boken säljer i 500 exemplar.
    a) På ett traditionellt förlag har författaren (i bästa fall) fått ett förskott och är därmed garanterad en intäkt. Den är oftast 25% av fpris på halva upplagan. På en vanlig skönlitterär bok tryckt i 2000 ex är då garantiroyaltyn i storleksordningen 30.000 kr. Dessa pengar ska författaren betala sociala avgifter på och skatta.
    b) På Hoi Förlag har författaren troligen tjänat tillbaka halva utgivningspaketet och ligger då fortfarande back 30-40.000 kr. Men samtidigt – om författaren köpt ut och själv sålt 150 av de där 500 exemplaren har hen troligen tjänat 5-10.000 kr på dessa. Pengar som författaren behåller själv utan förlagets inblandning.
    c) På Piratförlaget skulle 500 ex vara, eh ja det har förmodligen inte hänt i förlagets historia med tanke på deras fokus på bästsäljare.
  1. Boken säljer i 1000 exemplar.
    a) På ett traditionellt förlag har författaren (i bästa fall) fått ett förskott och är därmed garanterad en intäkt. Se ovan, inga nya pengar till författaren ännu.
    b) På Hoi Förlag har författaren sannolikt tjänat in hela utgivningspaketet och ligger därmed plus. Har hen köpt ut och sålt böcker själv har författaren tjänat ytterligare bonuspengar på dessa.
    c) På Piratförlaget är 1000 exemplar fortfarande ett fiasko. På den nivån tillämpar Piratförlaget faktiskt traditionella villkor så författaren har samma förskott som på traditionellt förlag.
  1. Boken säljer i 2000 exemplar
    a) På ett traditionellt förlag så har författaren nu dubblat sitt förskott och därmed kanske fått ut 62.500 kr. Förlaget har troligen tjänat sin investering, lite beroende på hur mycket overheadkostnader som belastar varje utgivning.
    b) På Hoi Förlag uppstår win-win. Författaren har förhoppningsvis tjänat tillbaka sin investering och eftersom hela upplagan är såld också fått tillbaka de pengar som investerats i tryckningen. Dessutom har författaren fått royalty på ytterligare 1000 sålda böcker. 80% av nettot räcker för att författaren ska tjäna mer än författaren på det traditionella förlaget.
    c) På Piratförlaget närmar det sig sannolikt en nivå där de går över till vinstdelning 50% eftersom det blir mer lönsamt för författaren.
  1. Boken säljer i 5000 exemplar
    a) På ett traditionellt förlag fortsätter författaren få 25% på fpris. Om hen inte har fått ett avtal där man baserar royalty på faktiskt försäljningspris så att förlaget inte förlorar på böcker som säljs på rea eller i kampanjer eller bokklubbar. Men i bästa fall har hen tjänat över 150.000 kronor nu.
    b) På Hoi Förlag ser vi 5000 ex som en riktig succé. Förlaget har tjänat pengar och framför allt har vi en väldigt nöjd författare som sannolikt har tjänat minst 250.000 kr.
    c) Piratförlaget är äntligen nöjda. Beroende på marknadsbudget och lite andra faktorer som jag ärligt inte har insyn i så har författaren tjänat mer än på ett traditionellt förlag men mindre än på Hoi efter 5000 sålda exemplar.
  1. Boken säljer i 25.000 exemplar
    a) På det traditionella förlaget tickar det på med samma villkor som tidigare och riskkapitalisten, dvs förlaget, känner sig riktigt nöjd med hur de förädlat manus till en bästsäljande bok. Författaren tjänar också bra med pengar, troligen över 750.000 kronor. Förlaget bör ha tjänat åtminstone det dubbla.
    b) Vi har ännu inte sålt 25.000 exemplar av någon bok, det ska ärligt erkännas. Men det kommer förr eller senare. Författaren bör vid det här laget ha tjänat uppåt 1,6 miljoner. Kanske mer, kanske mindre beroende på hur de sista tusentals böckerna faktiskt har sålts. Om författaren varit väldigt inblandad, exempelvis sålt över 1000 böcker själv vid föreläsningar kan hen ha tjänat 50-150.000 kr utöver royaltyn.
    c) Piratförlaget kör vidare med vinstdelning 50% och återigen bör det innebära att författaren fått ut över en miljon i royalties. Inte riktigt lika mycket som Hoi-författaren men bra mycket mer än den traditionella författaren.
  1. Boken slår Jonas Jonassons försäljningsrekord
    a) På det traditionella förlaget har författaren fortfarande samma deal. Kanske kan hen glädjas åt att en agent börjat sälja rättigheter till andra länder vilket ger fina förskott. Men låt oss säga att det blev 250.000 ex inbundet och 7,5 miljoner i royalties sisådär?
    b) En Hoi-författare som slår alla våra rekord blir rik. Och har du sålt dessa mängder så kommer agenterna sannolikt att stå på kö. I runda slängar lär royaltyn ligga över 15 miljoner nu.
    c) En författare på Piratförlaget blir lite rikare än på traditionella förlag. Men lite mindre rik än en Hoi-författare. Men det kanske inte spelar någon roll om du får 11 eller 15 miljoner när du dessutom blir såld till 30 länder?

Ovanstående är generaliseringar och snabbt räknat på en roman med fpris runt 130 kr, dvs böcker som kostar runt 200 kr i nätbokhandeln och 250-300 kr i fysisk bokhandel. Det finns säkert författare som tjänar mer eller mindre än ovanstående exempel på alla typer av förlag. Med reservation för slarvfel med miniräknaren och huvudet. 

Så nu är det busenkelt att välja vilket förlag du ska ha. Det beror bara på hur många exemplar din bok kommer att sälja. Om den floppar och bara säljer ett par hundra exemplar ska du välja det traditionella förlaget. Om den blir en bästsäljare ska du välja Hoi eller kanske Piratförlaget. Enkelt?

Nja, problemet är ju just att ingen vet om en bok blir en flipp eller flopp. Man kan göra kvalificerade gissningar utifrån erfarenhet av marknaden och trender. Men som exemplet Jonas Jonasson visar så klarar inte ens de allra största förlagen av att göra den bedömningen alla gånger. Flera av de största förlagen tackade nej till “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, men Piratförlaget såg något de andra inte såg och vågade chansa. På samma sätt har både Bonniers och Norstedts satsat på bra manus som de trodde och hoppades skulle sälja i alla fall några tusen exemplar av, men som sedan visade sig inte ens sälja i 500 exemplar.

Mindre förlag har hittat guldkorn som de stora missat. Och mindre förlag har gjort dyrbara misstag. Satsar du på ett hybridförlag finns risken att du inte får tillbaka varje krona du satsat och det kan ta åratal innan du går med vinst. Men du kan också tjäna mer pengar och ha större kontroll över din bok.

 

Det är inte vem som helst som har råd att investera (och riskera) från 100 000 kronor och uppåt som en Hoi-utgivning kräver. Det är jag den förste att erkänna. Det är ju inte heller bara själva utgivningen som kostar. Man vill kanske åka på Bokmässan, signeringar, kurser och annat som hör författarskapet till. Saker som inte helt givet går plus utan snarare kräver ännu mer utgifter. Det är inte gratis att ge ut böcker.

Men det här är inte unikt för bokbranschen. Jag har själv en bakgrund inom idrotten och har sett åtskilliga idrottare som lägger ner minst lika stora summor i jakten på en dröm. Vad tror ni att det kostar att spela på tennis- eller golftourerna som ligger strax under de där som du läser om i tidningen? De där prispengarna inte täcker resor, tränare och andra kostnader.

Malmögolfaren Björn Åkesson säger i en intervju med Sydsvenskan:

“Hela mitt år kostar säkert runt en miljon om man tar med träningsläger. Det är stora summor man spelar om, men det är väldigt dyrt att vara ute och resa och bo på hotell hela tiden. Det blir stora omkostnader.”

Eller för den som sysslar med en individuell idrott där sponsorerna bara är intresserade ifall du når olympisk nivå. Dessutom kräver de flesta idrotter åratal av hård träning, ofta flera timmar varje dag. Du kan vara bäst i Sverige och ändå inte ha en chans att försörja dig på det.

Men man kan också titta på dem som har en hobby. De som spelar golf, åker skidor eller bygger om bilar. Alla plöjer de ner pengar i något som inte har någon möjlighet att ge dem några monetära belöningar. Jovisst, man kan ju vinna en golftävling för amatörer men prischeckarna uppväger inte kostnaderna. Men det ger unika upplevelser och möjligheter att umgås med likasinnade.

 

Med vetskapen ovan kombinerad med hur det ser ut i bokbranschen är det enkelt att konstatera att de allra flesta svenska författare aldrig kommer att kunna leva på sina böcker – oavsett vilket förlag de ger ut på.

Du ser summorna i exemplen ovan – tänk på att det ska dras sociala avgifter och betalas skatt på dessa pengar. Så en författare som “tjänat 250 000 kronor” på sin bok, har i själva verket tjänat runt 187 000 kronor – före skatt och pensionsavsättningar. En månadslön på dryga 15 500 kronor före skatt om man säljer dessa böcker under ett år, inte mycket att leva på för de flesta.

Men det här med författarens privatekonomi är ett annat ämne. Jag nöjer mig med att konstatera att för de allra flesta är och förbli författarskapet en hobby som i bästa fall faktiskt kan ge inkomster – till skillnad från många andra fritidsintressen. Dessutom är det sannolikt billigare att ge ut böcker än att tävla i racing eller segling.

 

Om risk

Det finns de som hävdar att hybridförlagen inte tar någon risk utan lägger den helt på författaren. Det är inte riktigt sant. Varje utgivning är en risk att få en missnöjd författare och en bok som inte säljer. Jag kan bara tala för Hoi, men varje bok som inte säljer tillräckligt för att nå break-even är ett misslyckande för oss. Ur det avseendet tar vi en större risk än ett traditionellt förlag. En bok som floppar på det stora förlaget kan författaren möjligen gnälla lite om men förlaget kan då bara kallt konstatera: “du har fått ditt förskott, vi har förlorat mest pengar på det här” och sen är diskussionen slut. För oss är en bok som floppat dålig reklam och rent ekonomiskt också en förlust eftersom vi på dessa titlar får betala mer i lagerhållning och administration som inte vägs upp av intäkter från vinstdelningen.

Fotnot: i ovan exempel har jag inte tagit hänsyn till andra format som eböcker och ljudböcker. Även här tjänar Hoi-författare mer per såld bok. Exakta villkor kan skilja sig rätt mycket åt, inte minst på eböcker förändras avtalen hos traditionella förlag i takt med att volymerna ökar. De avtal som fanns för några år sedan gav inte många kronor till författarna för eböcker men vad jag hört är det bättre numera. Hos Hoi räknas eboksintäkten in i den totala försäljningsintäkten och därmed går 80-100% av nettot till författaren.

Fotnot 2: Eftersom varje bok är unik så är det svårt att säga “så här mycket tjänar du på varje såld bok”. Framför allt när royaltyn är kopplad till försäljningsintäkten efter rabatter. En stor kampanj kan sälja mängder med böcker men till betydligt lägre pris.

Fotnot 3: Pocket har jag lämnat utanför det här exemplet. Men på sålda pocketböcker tjänar en Hoi-författare 2-3 ggr så mycket som en författare på ett traditionellt förlag. Sen kan vissa större traditionella förlag kompensera det genom att vara extremt duktiga på att sälja pocket och faktiskt sälja 2-3 ggr så mycket som Hoi skulle klara av. Pocketförlaget exempelvis har gjort sig kända för att vara riktigt vassa på pocket, som förlagsnamnet antyder. Å andra sidan – en bok som blir en riktig bästsäljare och som alla vill läsa brukar nå läsarna oavsett vilket förlag den är utgiven på.

Fortsätt läsaVilket sorts förlag tjänar författaren bäst hos?

Vem är galen nog att köpa en bokhandel år 2015?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:17 februari, 2015
  • Inläggskategori:Blogg

hamreliusFör lite mer än en månad sedan meddelades att Hamrelius Bokhandel i Malmö hade gått i konkurs. Många var ledsna eftersom det var en bokhandel som gjort sig känd för att ha en egen profil, inte styrd av någon kedja (även om de var medlemmar i JB-gruppen och därmed deltog i centrala inköp till viss del).

Vi på Hoi Förlag började tillsammans med många andra diskutera på Facebook hur man borde göra med en bokhandel på 2010-talet för att få den att överleva. Många bra idéer och synpunkter.

Någon tyckte att vi borde köpa den. Det började som en galen idé som sedan blev alltmer konkret. Och nu, en dryg månad senare har vi ett dotterbolag som heter Hoi Bokhandel och som tagit över och driver Hamrelius Bokhandel vidare.

Fredagen den 13:e hade vi en liten smygpremiär för en hastigt inbjuden skara (vi tog beslut om att öppna den 14:e bara två-tre dagar tidigare) och på Alla hjärtans dag 14/2 öppnade vi för allmänheten.

Nu planerar vi för en rea. Vi som egentligen inte gillar bokrean och som alla förlag och författare har en hatkärlek till rean. Vi kommer att köra en oberoende rea. Hela bokhandeln är för övrigt oberoende nu, vi ingår inte i någon kedja eller inköpsorganisation utan tar alla inköpsbeslut lokalt i bokhandeln.

Har du vägarna förbi Malmö så ska du bege dig till Kvarteret Caroli, den galleria som Hamrelius Bokhandel ligger i sedan 1,5 år tillbaka. Ett par hundra meter från Malmö centralstation.

Om ett år vet vi om vi var galna eller genialiska när vi tog över bokhandeln.

Fortsätt läsaVem är galen nog att köpa en bokhandel år 2015?

Hoi Förlag – en häftig resa som bara börjat

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 november, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

coggerEmellanåt tycker jag att det tar för lång tid. Alltså idén som föddes sommaren 2010 och som blev till Hoi Förlags start i oktober-november 2010.

Vi ville förändra bokbranschen i grunden. Ut med den gamla traditionella modellen med förlagen som riskkapitalister som investerar i böcker och hoppas på att två av tio titlar ska ge så mycket överskott att det betalar förlusterna på övriga.  Ut med en modell där förlaget tar största delen av vinsten och författarna likväl har gjort den största investeringen när man räknar tiden som läggs på skrivande och andra aktiviteter.

In med en modell där författaren investerar även pengar för att därigenom kunna ta en större del av vinsten. Men också där författaren därigenom är med och delar risken tillsammans med förlaget. Målet är en win-win-situation där båda parter har incitament att jobba lika mycket med varje bok.

Fyra år senare har vi faktiskt åstadkommit rätt mycket. När Svensk Bokhandel igår presenterade listan över de snabbast växande förlagen i Sverige fanns Hoi med på sjätte plats. Och då gäller det alltså omsättningssiffrorna 2013 jämförda med 2012 där vi hade +87 procent. Jag vet inte hur det gått för de övriga förlagen på listan under 2014 men Hoi fortsätter växa. Exakt hur mycket vet vi först efter att julhandeln avslutats. Under den närmsta månaden säljs det nämligen mer böcker i Sverige än under någon annan tidsperiod på året. Vi hoppas nå tio miljoner i årsomsättning.

En annan milstolpe som visar vad vi faktiskt har levererat är att vi efter kvartalsavräkningen för tredje kvartalet 2014 har genererat över fem miljoner kronor i royalties till förlagets författare sedan starten. Just det, värt att notera är att vi betalar ut royalty till våra författare fyra gånger per år, efter varje kvartal. Läste i en artikel i Svensk Bokhandel att en förläggare påpekade att 2014 påverkades av royaltyutbetalningar (för 2013 års försäljning). Det är alltså många svenska förlag som nu under hösten, samtidigt som vi betalade ut royalty för kvartal 3, betalar ut royalty för 2013. Om man nu ska jämföra författarvillkor.

Vi har fått ett par konkurrenter som kopierat hela eller framför allt delar av vår modell. Sen ska man ärligt vara medveten om att hybridförlag funnits i mer än tjugo år, men ingen har talat om det öppet. Jag har under året fått höra flera exempel på hur förlag låtit författaren betala alla kostnader för utgivningen genom att de förbundit sig att köpa ut hundratals exemplar. Men utåt sett har man gett sken av att det är förlaget som investerat i författaren. Ingen har haft den transparens som präglar Hoi Förlag.

Det här ställer krav på oss att bli bättre och bättre. Det är en tuff expansion där vi hela tiden behöver rekrytera medarbetare och utveckla verksamheten för att hålla jämna steg med nya författare, fler titlar och ett antal kringprojekt (som boktugg.se). Och dessutom hålla avståndet till konkurrenter. Vi tävlar nu med de stora förlagen om att locka till oss etablerade författare. Mest är det här roligt, men emellanåt också påfrestande. Det jobbigaste är att jag vill att det ska gå fort eftersom jag ser den långsiktiga visionen och möjligheterna. Men allting tar längre tid än man tänkt sig.

Vi är inte nöjda och mätta. Vi ska fortsätta växa även 2015 och framåt. Vi har ett par spännande ess i rockärmen inför nästa år. Och en jäkla massa spännande böcker och författare att ge ut.

Min egen främsta utmaning just nu är att boka in fler signeringar före jul. Jag har faktiskt gett ut två böcker i år, båda på Hoi: Fem stjärnor för Färglösa och InnebandyPiraterna 4 (Fjärde säsongen). En signering om dagen borde jag egentligen ha som föredöme för alla andra på förlaget. Samtidigt som jag behöver skriva klart InnebandyPiraterna 5 som nu är planerad för utgivning i april/maj 2015.

Redan nästa vecka kommer en spännande nyhet kring mitt eget författarskap.

Fortsätt läsaHoi Förlag – en häftig resa som bara börjat

Fem år i förlagsbranschen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 september, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

På LinkedIn såg jag att det nu i september var jubileum, då är det nämligen fem år sedan Dahlgrens Förlag grundades för att jag skulle kunna ge ut mina debutroman InnebandyPiraterna.

Det var mitt första bokförlag. Däremot har jag haft tidningsförlag och gett ut tidningar många år tidigare. Exempelvis Innebandy-Nytt som kom ut 1992-1995 och VIPstory 2004 (10-årsjubileum för start och nedläggning av den).

Då såg jag nog inte riktigt vart det hela skulle leda. Jag hade visserligen en tydlig idé om att skriva ytterligare nio böcker i serien och att ge ut dem på eget förlag var det naturliga eftersom traditionella förlag var långsamma och omoderna. Faktum är att jag i början av 2009 ännu inte hade bestämt mig för att ge ut InnebandyPiraterna i tryckt form på papper utan istället skulle böckerna ges ut digitalt. Jag tänkte skapa någon form av digital hemvist där man kunde logga in och betala en månadsavgift på några kronor för att läsa allt jag skrivit. Men läsarreaktionerna var tydliga: ge oss en pappersbok. Idag har de tre första böckerna i serien sålt närmare 8000 exemplar tillsammans.

Tiden var inte mogen för heldigitalt, insåg jag efter ett tag. Kanske är den inte riktigt det ännu, i exakt den formen, men eböcker växer så det knakar. På fredag släpps ytterligare en av mina e-noveller, en putsad version av en gammal novell.

Dahlgrens Förlag gav även ut de två första böckerna i Bodil Mårtenssons Barkhe-trilogi innan vi flyttade över den tredje boken till Hoi Förlag (som startades i november/december 2010). Hoi Förlag som i år ger ut runt 50 titlar. Betydligt större än lilla Dahlgrens Förlag. Å andra sidan har jag faktiskt lyckats sälja snart 14.000 ex bara av första delen i Barkhe-trilogin när man räknar ihop alla format, så något gjorde jag rätt redan från start.

Jag hann även med att ge ut en novellsamling eller antologi, VIP Story Återkomsten, på mitt eget förlag. Det är min sämst säljande utgivning till dags dato. Helt obegripligt egentligen med tanke på att alla noveller i den samlingen är riktigt bra!

När det i höst blir dags för InnebandyPiraterna 4 så släpps även den boken på Hoi Förlag, precis som jag gjorde med Fem stjärnor för Färglösa. Och någon vecka efter releasen av InnebandyPiraterna är det 4-årsjubileum för Hoi. Häftigt.

Men nu ska jag alltså fira fem år som förlagschef.

Fortsätt läsaFem år i förlagsbranschen

Nya Hoi-titlar var och varannan dag just nu

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:20 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

Förutom att vara författare och konsult (redaktionella projekt) så är jag också en av grundarna av Sveriges snabbast växande förlag – Hoi Förlag. När någon frågar hur det går så säger jag ofta att det är full fart och efter semestrarna har vi pratat om att det är mycket på gång. Höstutgivningen landar på runt 25 titlar totalt. En häftig utveckling.

Så otroligt många spännande författare och roliga, intressanta, annorlunda böcker som kommer på vårt förlag i år.

Men just nu är det faktiskt väldigt mycket. Och för att sätta det i perspektiv: 2011 gav vi ut sju titlar på Hoi Förlag. På mindre än fyra veckor med start idag ger vi ut nu tio titlar. Och vilka böcker är det då, undrar ni? Här kommer en liten lista där jag saxat omslag och baksidestexter… (Naturligtvis har jag lagt till länkar så ni kan läsa mer om böckerna och dess författare samt hitta inköpsställen)

Alm_Läxfritt_Hoi_low20/8 Läxfritt
av Pernilla Alm

I Läxfritt – för en likvärdig skola tar högstadieläraren och författaren Pernilla Alm upp läxorna på agendan hos både föräldrar, lärare, skolledare och lärarhögskolor och diskuterar bland annat obehörig läxhjälp, varför läxor är orättvisa och hur stress påverkar läxtyngda barn.
Läs mer och beställ >>

 

TMF_Omslag_LR25/8 Träna tillsammans med familjen
av Terese Alvén

Träna tillsammans med familjen uppmuntrar till rörelseglädje för både barn och vuxna, med fokus på gemenskap och hälsa. För barn handlar denna bok inte främst om att träna. Det handlar om glädjefylld, aktiv lek. Har barnen fastnat framför datorn, surfplattan eller tv:n kan de behöva uppmuntras till att röra på sig och vi föräldrar kan inspirera till mer aktiva lekar tillsammans.
Läs mer och beställ >>

MUN_omslag27/8 Munken som blev multientreprenör
av Michel Issa och Sohrab Fadai

Munken som blev multientreprenör är en livsstilsbok om entreprenörskap, värderingar och förändring. Det är också en fascinerande berättelse om Michels resa och tänkt som en inspiration för andra när villrådighet, hopplöshet eller känslor av maktlöshet tagit överhanden.
Läs mer och beställ >>

ARV_omsl_low29/8 Morsarvet
av Christina Granbom
Mildred Carlesten kommer efter en tid som polis i Stockholm till den lilla byn Kungsör. Det dröjer inte länge förrän hon står villrådig med ett fall med två skändade kroppar och en mördare som inte låter sig spåras. Morsarvet är en historia om hämnd, arv och skuld.
Läs mer och beställ >>

 

SIF_omsl_low3/9 Stå inte för nära kanten
av Annika Mayer
Det är 1995 och Hanna intervjuas för ett jobb på Göteborgs hetaste reklambyrå Benzin. Hon har lämnat sin man och står ensam utan bostad med två små barn samtidigt som byrån hon jobbar på går i konkurs. Stå inte för nära kanten är en gripande och humoristisk berättelse om hur livet tar oss dit det vill och vi bara kan göra vårt bästa för att hänga med.
Läs mer och beställ >>

OAS_omsl4/9 Oavsett vad
av Daniel Wångsten
Oscar lever i en stad som råkar vara Halmstad men lika gärna hade kunnat vara vilken som helst. Tillfälliga kickar i form av sex och droger bedövar honom. Han har inga problem. Allt är dandy, Oscar är dandy. Han känner ingenting. Vart han är på väg vet han inte, han vet bara att han inte någonsin kan gå tillbaka. Till det som hände, till hon som hände. Dit får ingen gå. Oavsett vad.
Läs mer och beställ >>

DAT_omsl8/9 Dödlig åtrå
av Susanne Ahlenius

Alice Wiklund, ung utredare på Rikskriminalen i Stockholm, blir utsedd att hjälpa Scotland Yard med ett långdraget fall. De jagar en seriemördare som är beräknande, samvetslös och lämnar sina offer märkta med en bisarr kärleksförklaring. Alice går upp i sitt nya arbete men inser snart att det inte är alla i gruppen som uppskattar hennes närvaro. När Alice inser vad hon måste betala för att finna sanningen är det redan försent och gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut.
Läs mer och beställ >>

ondskans_spar_omslag--14021110/9 Ondskans spår
av Mats Ahlstedt
För 12 år sedan försvann den då 18-åriga Matilda Frimansson spårlöst. Trots att polisen för länge sedan lagt ner fallet, vägrar hennes mamma Linn acceptera att dottern är död. Hon ber sin nyfunne vän, den pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck, om hjälp att hitta Matilda.
Läs mer och beställ >>

 

I_liket_vankrets.indd12/9 I likets vänkrets
av Pia F Davidson

I likets vänkrets är en halsbrytande historia om utsatta, hjältemodiga kvinnor som med hjälp av list, fantasi, skådespelartalanger, ett vedträ och diverse omvägar försöker få svinpälsar världen över att uppföra sig.
Läs mer och beställ >>

 

LAK_omslag_3D_small15/9 Lakritsboken från Ramlösa
av Martin Jörgensen, Ann-Sofie Malmgren, David Lindman och Timo Julku.

Martin Jörgensen besökte 2011 en chokladmässa och det var då han bestämde sig. Han skulle börja göra egen lakrits av högsta kvalitet och den skulle lanseras på en lakritsfestival tio veckor senare. Få trodde det var genomförbart, men efter tio veckor fanns den där. Lakritsen från Ramlösa.
Läs mer och beställ >>

Den här sistnämnda är extra kul eftersom jag följt Martins resa med Lakritsfabriken. Den startade ungefär samtidigt som min resa med Hoi och det var faktiskt på grund av att det gick så bra med lakritsen som jag var tvungen att flytta ut från hans lager där jag hyrde pallplats för bland annat InnebandyPiraterna och Barkhetrilogin. Det är nu ett par år sedan vi började snacka om att han borde skriva en bok om lakrits. Och nu är den här. Två Helsingborgsföretag i samarbete. Skoj!

Sen dröjer det två månader och ytterligare ett tiotal Hoi-titlar innan min nya bok, InnebandyPiraterna – Fjärde säsongen kommer ut. Den kan du förstås bevaka hos nätbokhandlarna redan nu!

 

Fortsätt läsaNya Hoi-titlar var och varannan dag just nu

Boktugg.se – en blogg om bokbranschen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:2 juli, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

boktugg-dumpJag är en av grundarna till Hoi Förlag där det hela tiden händer saker. Förra veckan startade vi en ny blogg som vi kallar boktugg.se som ska handla om bokbranschen.

Det är ingen ny idé. Vi har snackat om det ett par månader men det var först nu som vi kände att vi var redo att trycka på knappen och börja publicera inlägg.

På ett dygn fick vi mer än 160 facebookfans till bokktugg-sidan.

Men varför startar vi då en blogg om bokbranschen? Tja, vi tyckte att det fanns en liten lucka på den svenska marknaden. Det finns gott om bokbloggar som skriver om böcker, men väldigt få bloggare som skriver om bokbranschen. Daniel Åberg är en av få som tar upp branschen någorlunda regelbundet. Det finns flera författare som då och då bloggar om branschfrågor. Sen skriver aktörer som Publit och Elib en del om ebokmarknaden. Annars finns det i stort sett bara branschtidningen Svensk Bokhandel, vars hemsida till stor del ligger bakom en betalvägg.

Så vi tyckte att det behövdes ett komplement till SvB.

Som gammal tidningsmakare (jag startade mitt första fanzine tillsammans med några kompisar 1986, startade min första egna tidning 1992 och jobbade under fem år med magasin på Egmont och har därefter jobbat med ett flertal kundtidningsprojekt) och med viss webberfarenhet (jag har drivit flera bloggar och jobbat med texter till webben i mer än tio år) så kliade det lite extra i fingrarna. Men tanken är inte att jag ska jobba så mycket med boktugg, det är andra som ska skriva texterna och jag ska främst leverera idéer, tips och råd. En fördel med att jobba på ett snabbt växande förlag.

Men i grund och botten är boktugg.se en blogg som jag själv skulle vilja läsa. Förhoppningsvis är det några hundra eller tusen andra som känner samma behov. Förläggare, bokhandlare, författare, journalister och läsare – de är vår målgrupp.

Så är du intresserad av bokbranschen föreslår jag att du klickar vidare till boktugg.se – en blogg om bokbranschen.

Fortsätt läsaBoktugg.se – en blogg om bokbranschen

Hoi – ett snabbväxande förlag (nr 28) #blogg100

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 mars, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

För snart tre och ett halvt år sedan startade jag Hoi Förlag tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg. Allt föddes ur boken Lyckas med bokutgivning. Sedan dess har Hoi växt i rasande takt.

Det första året omsatte vi runt 700 tkr. Andra året 3,1 miljoner och tredje året (2013) kommer omsättningen att landa runt sex miljoner. Det är egentligen rätt fantastiskt när man ibland stannar och upp och tänker på det.

En idé om att utmana bokbranschen, vända på affärslogiken och låta författare investera själva i en professionell utgivning fanns det många som tvivlade på och många som tyckte var en genial idé. Men innan man testat vet man inte om det funkar.

I slutet av det här året kommer vi att ha gett ut över 100 titlar sedan starten. På fyra år alltså. Antalet författare kommer också att passera hundra. Eller kanske 200 om vi räknar ett par antologier.

Det finns mycket som är tidskrävande med att växa. Administration. Men ännu mer som är roligt, spännande och stimulerande. Som att få anställda, medarbetare som hjälper till att få företaget att växa. Hitta nya samarbetspartners. Nya författare som når nya läsare.

Vi har redan från starten pratat om mängder av idéer på projekt och koncept som ska stärka Hoi Förlag. Det som är häftigt nu, när de ekonomiska musklerna blir större, är att vi börjar genomföra fler och fler av de galna idéer vi hade för både ett och två år sedan. Pusselbitar faller på plats och vi skapar ännu fler möjligheter för våra författare. Flera projekt kommer att sjösättas de kommande månaderna. Några kommer knappast att märkas mer än i vår lilla krets, andra kommer att ge effekter som märks på hela bokmarknaden om än inte direkt. Men alla bygger de Hoi.

Vi slår allehanda försäljningsrekord hela tiden. Den här veckan har vi skrivit fyra avtal med olika författare om utgivning av deras böcker i höst. Jämför det med att vi gav ut sju titlar under hela 2011.

Men det som är riktigt, riktigt spännande är att jag fortfarande kan säga helt ärligt till alla utanför Hoi-sfären. Vi har bara skrapat på ytan. You ain’t seen nothin’ yet!

Fortsätt läsaHoi – ett snabbväxande förlag (nr 28) #blogg100

En ny hemsida för Hoi Förlag (#006 av #blogg100)

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 januari, 2013
  • Inläggskategori:Blogg

hoi-nya-hemsidanJag har byggt åtskilliga hemsidor genom åren. Med WordPress är det enklare än någonsin att leta upp ett snyggt tema och få till en rätt bra design. Men samtidigt – ska det bli riktigt bra så ska man ta hjälp av proffs.

När Hoi Förlag byggde sin nya hemsida anlitade vi därför två killar på den nystartade Öresundswebb.

Jag tycker resultatet blev riktigt bra. Genom att använda custom types har vi byggt upp speciella inläggstyper för böcker och författare som gör att navigeringen på sajten blir mycket bättre. Samtidigt gjordes designen om för att följa företagets grafiska profil (vilket den gamla sidan inte gjorde) och vi gick igenom samtliga texter och skrev om och skrev en del nya.

Dessutom har vi lagt in länkar till de stora nätbokhandlarna, genererade automatiskt utifrån bokens ISBN. En bra service till besökarna och dessutom tidsbesparande.

På startsidan ser man också inlägg från vårt twitter-konto och Facebook-sida tillsammans med nyheter på sajten.

Gå nu in och kolla på alla våra spännande nya titlar!

Fortsätt läsaEn ny hemsida för Hoi Förlag (#006 av #blogg100)

Startups och nystartade företag

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 april, 2012
  • Inläggskategori:Blogg

Jag vet inte om Hoi Förlag kan räknas som en “start-up” eller nystartat företag fortfarande? Vi har varit igång snart 18 månader sedan registreringen. Det är faktiskt inte mer än 19-20 månader sedan vi först fick idén.

Vi försöker driva Hoi med en slimmad organisation genom att inte ha några anställda utan bara jobba i nätverk med frilansare och uppdragstagare. Själva lyfter vi ingen lön utan hoppas kunna få tillbaks investerad tid i pengar i framtiden.

Därför läser jag gärna om inspirerande förebilder, andra som byggt företag från noll på nolltid. Idag till exempel fastnade jag för en artikel med rubriken “Ultralight Startups Think Big, Keep It Simple, Move Fast”.

Det låter rätt likt vad vi gör. Men ultralätt visade sig i det här fallet handla om företaget Onswipe som föddes med en idé och på sex månader hade tagit in 15 miljoner dollar  i riskkapital och hade 15 anställda. Faktum är att de redan efter tre månader hade tagit in 5 miljoner dollar i riskkapital.

Men det finns en likhet mellan Hoi och Onswipe. Grundaren till Onswipe har skrivit en bok (“The Ultralight Startup: Launching a Startup Without Clout or Capital”). Vi skrev istället vår bok innan vi startade företaget, “Lyckas med bokutgivning”.

 

PS – jag upptäckte att jag inte bloggat så flitigt på sistone. Ska försöka bättra mig på den fronten. Det är inte direkt så att jag lever ett händelsefattigt liv.

Fortsätt läsaStartups och nystartade företag

Hoi – det häftigaste förlag jag jobbat med

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:30 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Försöker samla intryck och tankar efter nästan sex dagar i Göteborg och Bokmässan. Körde upp i onsdags för att bygga monter tillsammans med Erika (vår projektledare) och Lars (en av tre grundare och huvudägare tillsammans med mig).

Montern blev grymt snygg. Tack till Marcus Öjersson och killarna på 1aB Design.

Det blev en helt fantastisk mässa. Vilket gäng vi fick ihop, trots att sjukdomar och tryckdeadlines (!) gjorde att det blev en något decimerad styrka. Alla peppade varandra i montern och redan på torsdagen hade vi sålt mer än vad vi gjorde i montern förra året (då jag delade med fyra andra egenutgivare).
Vi körde seminarier med både lite och väldigt mycket publik. Vi hade releasemingel för två romaner (Bo Wibergs En alltför slutgiltig lösning och Thomas Dahlqvists Den thailändska amuletten). När sedan Håkan Nesser dök upp till releasen och köpte ett exemplar av DTA (vi kör alltid initialer som kortnamn på våra titlar) så var den kvällen en succé – inte minst eftersom vi fick fint besök av ytterligare ett dussin svenska författarprofiler.

Så här såg montern ut när vi anlände till mässan på onsdagen...Jag vill påstå att Hoi Förlag blev en succé på mässan. Vi hördes, syntes och gjorde ett intryck. Jag skulle till och med våga gå så långt som att säga att Hoi (som betyder House of Independents) är det häftigaste förlag jag jobbat med. Helt enkelt för att konceptet, affärsidén, känns så klockren. Jag blev faktiskt än mer övertygad efter bokmässan.

Inte minst när en känd författare (ska inte säga vem, men vi berättade om Hoi för väldigt många under mässan) tyckte att det var en riktigt bra idé och dessutom sa “ni gör ju som Piratförlaget gjorde en gång, men ni tar det ett steg längre”. Författare gillar självklart upplägget med 80% av vinsten till författaren och 20% till förlaget.

Två Hoi-titlar: Den thailändska amuletten och RivieraRuffel.Redan innan mässan började så påbörjade vi en lista med saker som vi kan göra ännu bättre nästa år. Nu ska vi bara se till att inte slarva bort den.

Dessutom fick vi chansen att träffa flera spännande nya författare som nu är på väg att lektörsläsas. De närmsta månaderna räknar jag med att vi kan göra klart med ytterligare titlar för utgivning. Inte minst lyckades vi spåna och diskutera kring vad man kan göra både på mässan och under resten av året. Strategiska och kreativa lösningar.

Nu, alldeles nyss kläckte jag en ny idé som kanske, kanske kan vara lösningen på VIPstory. Mitt sorgebarn. Eller ska jag säga hjärtebarn? Jag gillar verkligen noveller, men det är en stor utmaning att hitta en plats för dem där författarna kan få betalt utan att förlaget ska behöva förlora pengar. Vi får se vad resten av ledningsgruppen på Hoi Förlag tycker om min idé. Blir det tummen upp kanske vi genomför det om några veckor. Det är så vi jobbar, korta beslutsvägar.

Förresten: Hoi Förlag har självklart redan bokat plats på Bokmässan 2012. Och satt upp oss på kölistan för hotellrum.

Fortsätt läsaHoi – det häftigaste förlag jag jobbat med

Snart är det dags för Bokmässan som inte blir den sista

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 september, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Nästa vecka brakar det loss i Göteborg. Bokmässa. Jag ska dit med Hoi Förlag (mitt inte ens ett år gamla förlag som jag startade ihop med Ann och Lars förra året) där det kommer att hända massor av spännande saker. Vi har seminarier, mingel och release av två nya deckare.

* * *

Idag läste jag då ett inlägg på JA Konraths blogg som handlade just om bokmässor. Tydligen har amerikanska bokmässor tappat mycket i besökare och utställare de senaste åren, i takt med att bokhandlare bommat igen och eböckerna exploderat. Han menar till och med att boklanseringar (fysiska) är på utdöende.

Fortsätt läsaSnart är det dags för Bokmässan som inte blir den sista

Nya tider, nya förlag

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:10 juni, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

De senaste veckorna har jag tillsammans med Lars Rambe, den andra huvudägaren i Hoi Förlag, jobbat med underlag till en liten nyemission. Målet är att stärka kassan i bolaget för att till hösten bli mer aktiva med marknadsföring och rekrytering av nya författare till förlaget.

Arbetet med prospektet har varit givande för oss på det sättet att det tvingat oss att återigen skärskåda vår affärsmodell och våra kalkyler. Hur många författare och titlar är det rimligt att man kan dra till sig inom en viss tid? Hur många exemplar kan man antas sälja i snitt? Vilken avkastning kan ägare och författare räkna med?

Men framför allt, vad är det som särskiljer oss från andra förlag och tjänster riktade mot egenutgivare? Vi är ett traditionellt förlag som antar eller refuserar manus före utgivning. Men samtidigt är vi ett otraditionellt förlag genom att vi inte jobbar med förskott utan istället låter författaren investera i boken och dela risken med oss i utbyte mot större avkastning.

Hur många titlar ger Hoi Förlag ut under 2011? Jag hoppas att vi hinner med tio stycken. Nästa år ännu fler. Och om några år kanske vi har en tresiffrig utgivningslista. Det är absolut ingen omöjlighet.

Fortsätt läsaNya tider, nya förlag

Tre bokreleaser på en månad – borde varit fyra

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 mars, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Den närmasta månaden är egentligen helt sjuk. Jag är inblandad i tre boksreleaser på en månad. Och egentligen borde det ha varit fyra stycken.

Imorgon den 29 mars är det release på VIPstory – “Återkomsten – fem år senare”, första boken i nya VIPstory-serien. Minns mina dyrköpta erfarenheter från VIPstory som magasin 2004. Denna gång har jag inte skrivit någon novell i samlingen, men det är verkligen hög kvalitet på dem – tycker jag i alla fall. De senaste tio dagarna har jag publicerat intervjuer med alla författare, de sista läggs ut imorgon samtidigt som boken blir tillgänglig för försäljning.
Efter lite funderande fram och tillbaks blev det också så att jag tryckte boken hos Publit, finessen är att jag klarar mig med deras lägre pris på 39 kr/st eftersom boken bara är på 100 sidor. Det gör att boken inte blir så hutlöst dyr i bokhandeln.
Hade vissa planer på att trycka en mindre startupplaga och därmed få ner styckpriset till kanske hälften, men eftersom detta är ett projekt som är lite halvideellt ville jag inte investera hur många tusenlappar som helst i det.
På onsdag 30 mars är det dags för en ny release, då Hoi Förlag släpper sin första “riktiga bok”. Ja, egentligen är det förlagets andra titel men den första skrevs ju av oss tre grundare så vi räknar inte den riktigt på samma sätt.
“Kokbok för chefer & vanligt folk” är skriven av Astrid Boisen. En kvinna fylld av energi och kunskap att dela med sig av. Jag tror boken kan bli riktigt populär. Media är alltid svårflörtad och nyckfull men jag tycker att vi fått en del genomslag för den redan.
Som relativt nystartat förlag har det därmed varit väldigt mycket praktiska frågor att lösa kring distribution, rutiner för arbetsgång och annat. Det har varit betydligt fler personer involverade där än i mina tidigare bokutgivningar där jag varit både författare, förläggare och formgivare.

Den tredje releasen är nästan den största, med all respekt för de författare som är inblandade i de två böckerna ovan. Den ges ut på Dahlgrens förlag och heter “Barkhes Döttrar”. Det är en historisk roman av Bodil Mårtensson (Helsingborgs egen deckardrottning som gett ut elva deckare) som utspelar sig i Helsingborgs slottslän på 1650-talet, närmare bestämt börjar historien 1656.
För den som inte känner till den skånska historien i detalj hände det väldigt mycket i den här delen av Sverige då. Eller rättare sagt i den här delen av Danmark eftersom Skåne då fortfarande var en del av det danska riket.
Den 28 april har vi alltså satt som releasedatum. Boken släpps samtidigt i danskt band, som e-bok och som ljudbok! Det som en del kallar klusterpublicering. Men inte nog med det. Dessutom kommer det en exklusiv samlarutgåva i begränsad upplaga (1656 exemplar!), numrerad och signerad, vackert inbunden i klotband. Med en liten bonus – ljudboken i MP3-format följer med på en CD-skiva i samlarutgåvan. Jag tror att detta kan vara framtidens format för pappersböckerna.
När en liknande utgivning görs om ett par år kanske det danska bandet är helt borta. Man gör en begränsad samlarutgåva, fin och påkostad där både ljudbok och e-bok medföljer. Pappersboken blir i första hand just en samlarprodukt att ställa i bokhyllan, att bläddra lite i.
Så hur stor kan Barkhe bli? Jag vet inte, men det känns som om den har potential att bli en bästsäljare i Skåne och även i hela Sverige. Utmaningen blir nu att nå ut med den. Om några dagar börjar jag ta emot beställningarna på samlarutgåvan.
Jag är grymt imponerad av Bodil som författare. Hon är oerhört noggrann och driven. Jag hade själv en idé om att skriva en historisk roman om Helsingborg på 1600-talet men insåg snabbt att jag inte hade tid och ork att göra den research som krävs. Och ärligt talat hade jag nog inte kunnat skriva en lika bra bok som den Bodil nu skrivit. I alla fall inte ännu.

Tre releaser på en månad. Men som jag skrev i rubriken så borde det ha varit fyra. Jag hade planerat en release till den 16 april då SM-finalen i innebandy spelas i Malmö Arena. Då skulle InnebandyPiraterna 3 ha kommit ut. Boken som läsarna skriker efter…
Synopsis till boken har varit klar ett tag och har fått tummen upp av min skrivarcoach. Jag ska “bara” skriva färdigt alla kapitel och redigera och sen göra den klar för tryck och utgivning. Men jag har inte hunnit. En tappad vecka pga bihåleinflammation men ärligt talat också en hel del tid som lagts på de tre ovanstående utgivningarna. Med all rätt.
Men visst känner man ibland att det hade varit skönt att skriva på heltid eller åtminstone på 50 procent. Eller så handlar det bara om disciplin, som jag själv alltid hävdat. Det gäller helt enkelt att hitta tiden att skriva någonting varje dag så att man kommer vidare med sina bokprojekt.

Så ni får allt nöja er med tre böcker, varav jag inte skrivit någon men kan rekommendera alla, som ges ut inom loppet av en månad. Det är inte så illa. Köp alla så kanske jag får råd att lägga mer tid på att skriva mina egna böcker framöver!

Fortsätt läsaTre bokreleaser på en månad – borde varit fyra