Samlarutgåva – hur exklusiv behöver den vara?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Jag har själv sett samlarutgåvor som ett sätt för den fysiska boken att överleva i en framtid där eböckerna kommer att utgöra det självklara förstahandsvalet för de allra flesta. Limiterade utgåvor, signerade och kanske med tilläggsprodukter på köpet.

De senaste veckorna har jag sett två exempel på exklusiva utgåvor av nya böcker.

Först Camilla Läckbergs Änglamakerskan där det enda exklusiva verkar vara: “Denna specialutgåva av boken säljs bara på förhandsorder och har ett annat omslag än den ordinarie utgåvan kommer att ha.” Wow… Men till dess försvar ska sägas att den inte heller var dyrare än den vanliga utgåvan. Tvärtom hade den ett lockpris på 159 kr. Ett sätt att stimulera förhandsförsäljning.

Idag läser jag om en exklusiv box som faktiskt är det rent bokstavligt. Olle Ljungström släpper “Jag är både listig och stark” (Norstedts) och då erbjuds en limiterad box som inkluderar en litografi. För 1495 kr – exklusivt hos Bokus. Att jämföra med den vanliga för 229 kr.

Eftersom jag själv i maj släppte en exklusiv samlarutgåva/presentbok som en del i lanseringen av Barkhes Döttrar så har jag förstås funderat en del över vad som är exklusivt och vad folk är beredda att betala för detta. Du kan köpa samlarutgåvan till rabatterat pris via den här länken. Men numera säljs den även av Bokus för 527 kr och Adlibris för 579 kr. Det exklusiva där är att boken är inbunden (vanliga utgåvan är i danskt band) samt att ljudboken medföljer på MP3-skiva. Plus att boken är signerad av författaren Bodil Mårtensson och att varje exemplar är numrerat (nr 1-1656).

Det finns fortfarande ett lager kvar av den, jag förväntar mig en bra försäljning under hösten inför julklappssäsongen. Men köp nu så riskerar du inte att bli utan.

Frågan: vad ser du som exklusivt? Hur stor upplaga får det vara för att behålla känslan av exklusivitet? Vad är du beredd att betala?

Fortsätt läsaSamlarutgåva – hur exklusiv behöver den vara?

Om bokrea och böckers pris

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Idag började bokrean. Ja, eller den började på sätt och vis redan för två veckor sedan då nätbokhandlarna började ta upp förhandsbeställningar.

I år deltar jag på bokrean med två böcker. Lite grann. Inte i den stora bokrean utan bara i Adlibris bokrea. Varför inte i den stora? Tja, helt enkelt för att det blir för dyrt och jag inte har en sådan lagerlösning för mina böcker att det är genomförbart att skicka iväg mängder av böcker och sedan få stora returer. Kanske i framtiden.

Men det var med viss tvekan som jag bestämde mig för att vara med. Det gäller nämligen att lämna en rejäl rabatt till Adlibris. Det är också anledningen till att Första säsongen i originalutgåva (häftad/storpocket eller vad du nu vill kalla den) inte finns på rea. Tryckpriset som print-on-demand är helt enkelt för högt. Eller om man ser det på ett annat sätt – där finns inget osålt lager som förlaget behöver göra sig av med.

När man trycker en större upplaga på ett par tusen exemplar så får man ett lager. Om man inte säljer slut den upplagan så sjunker försäljningen efter ett tag till en nivå där det inte säljs tillräckligt med böcker för att intäkterna ska överstiga lagerkostnaden. Jag är inte där, men jag vill ändå sälja böcker. För att nå nya läsare inför släppet av tredje boken.

Därför kan man just nu köpa pocketversionen av Första säsongen till hutlöst lågt pris. Och Andra säsongen till snudd på lika sjukt billigt. Köp! Köp! Om du inte redan gjort det.

En anledning till att jag tvekade över att delta på rean är tanken på dem som köpt boken till fullpris för ett år sedan eller kanske bara några månader sedan. Men så är ju verkligheten idag. Man vet aldrig vilket pris en vara har i framtiden. Det allra mesta blir billigare en tid efter release; film, musik, böcker och inte minst hemelektronik. TV:n du köpte förra året kostar hälften idag.

En annan anledning är förstås andra återförsäljare. Det känns lite taskigt att inte kunna erbjuda dem samma rabatt, men återigen hänger det samman med den distributionslösning jag har idag och de villkor som många återförsäljare kräver i form av returrätt som ökar kostnaden för förlaget.

Samtidigt är detta en tillfällig kampanj. REA-priset gäller fram till 31 mars och sedan återgår det till det normala. Jag kunde förstås ha sänkt priset senare, exempelvis i sommar. Men jag är inte säker på om jag hade fått samma genomslag då som nu när folk faktiskt handlar mycket böcker.

En annan förhoppning är förstås att göra ett avtryck på topplistorna tack vare hög försäljning på kort tid. Jag tycker att pocketen har potentialen att sälja flera hundra exemplar under rean och det borde räcka för att toppa Barn- och ungdomslistan. Vi får se hur mycket jag säljer och vad som krävs för att toppa listan. När det gäller Idrottsberättelser ser det i alla fall bra ut för InnebandyPiraterna. Etta och trea. Men allra häftigast är väl ändå att pocketen ligger 6:a totalt bland böcker för åldrarna 12-15 år!

Idrottsberättelser topp 10.

Ungdomsböcker 12-15 år.

* * *

InnebandyPiraterna – Tredje säsongen växer fram alltmer i mitt huvud. Nu ska jag bara få ner det via fingrarna till tangentbordet och datorn så att det blir till ett manus. Jag längtar efter att skriva den. Och läsarna längtar efter att få läsa den. Är även sugen på att skriva säsong noll snart, alltså det som hände före Första säsongen. Mest osäker på vad som är en bra titel på en sån bok. “Före första säsongen” ger nog rätt stor risk för sammanblandning.

Fortsätt läsaOm bokrea och böckers pris

Bokfest i december – baksmälla i januari

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 februari, 2011
  • Inläggskategori:Uncategorized

Någonstans hörde jag om en bokförläggare som hade 30-40 procent av sin årsförsäljning i december. Eller var det en bokhandlare? Logiskt sett kanske båda två.

Helt klart är i alla fall att december, eller snarare perioden 24 november-23 december är den absolut bästa perioden för att sälja böcker. Försäljningen toppar nästan ett par dagar före jul med tanke på hur stor del nätbokhandlarna har.

För min egen del var avslutningen på 2010 riktigt kul. Försäljningen dubblerades från oktober till november och sedan lika mycket till i december.

Och så januari. Tillbaks igen på samma nivå som i oktober. Tillbaks till vardagen. Det var till och med så att jag kunde se en tydlig effekt på försäljningen under januari när lönen kom – det sålde nästan lika mycket under sista veckan i januari som under de första tre veckorna…

Tänkte dela med mig av en liten graf. Inga siffror dock. Inte riktigt redo att avslöja allt ännu.

Uppdaterat: Gjorde även en veckorapport där man ser julhandeln än tydligare…

Och hjälp mig att få snygga siffror i februari genom att köpa mina böcker i serien InnebandyPiraterna!

Fortsätt läsaBokfest i december – baksmälla i januari

Vem kommer att sälja e-böckerna? ICA- eller bokhandlarna?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 november, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

E-böckerna kommer. Men det dröjer. Hoppas många bokhandlare, verkar det som. Frågan är om det verkligen dröjer särskilt mycket längre. Allt fler tecken tyder på att e-bokens tid är snart om inte nu.
Det lanseras nämligen allt fler alltmer potenta läsplattor från olika tillverkare. Inte bara Apples iPad och Androidbaserade plattor utan även renodlade läsplattor bara fokuserade på optimerad läsning.

För den som tvivlar fick jag höra talas om en bekant som köpt en läsplatta med e-inkskärm. Han packade upp den och läste instruktionerna på en lapp som satt på framsidan av skärmen. När han läst färdigt skulle han pillra bort lappen men lyckades inte. Han insåg nämligen att det inte var något vitt papper som klistrats dit – det var var skärmen som var så skarp och så lik papper…

Fortsätt läsaVem kommer att sälja e-böckerna? ICA- eller bokhandlarna?

Läsarnas uppmuntran viktigare än antalet sålda böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:14 oktober, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Nu har min andra bok varit ute i tre veckor. Tiden går rasande fort och jag känner en viss frustration över att jag inte hunnit göra mer för marknadsföringen – även om jag gjort en del. Just nu pågår exempelvis en stor kampanj på CDON där InnebandyPiraterna – Andra säsongen är en av drygt 50 nya titlar som säljs med lägsta pris garanti.
I samband med det kör jag även en liten tävling för att uppmuntra läsare att recensera min bok hos CDON och andra nätbokhandlare. Läs mer om den tävlingen här!
Försäljningssiffran för Andra säsongen stiger också sakta men säkert. Det har inte riktigt blivit den jätterusning som jag hade hoppats på, men samtidigt så har den sålt mer än första boken gjorde på samma tid efter släppet. Och det är många som fortfarande inte uppmärksammat att tvåan har kommit ut. Har man ingen marknadsföringsbudget så är det lite svårare att få ut det budskapet.

Fortsätt läsaLäsarnas uppmuntran viktigare än antalet sålda böcker

En vecka kvar till Bokmässan – hur många böcker kan jag sälja?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 september, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Nästa torsdag öppnar Bokmässan för fackbesökare (fredag-söndag är det allmänhetens tur). Då ska jag stå i monter A04:10 tillsammans med fyra andra författare på små förlag. Vi ska marknadsföra och sälja våra böcker till sådär 100 000 besökare under fyra dagar.

Jag har varit med på mässan förr. Både som privatbesökare, journalist och utställare. Under min tid på Egmont fick jag se lite bakom kulisserna hur de stora förlagen jobbar på mässan. Och 2004 hade jag en egen monter för min nystartade novelltidskrift VIPstory. Då fick jag känna på hur det är för de riktigt små förlagen på mässan.

Fortsätt läsaEn vecka kvar till Bokmässan – hur många böcker kan jag sälja?

Världens bäst betalda författare

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Tidigare i somras skrev jag om de bäst betalda svenska författarna. Även om flera av dem finns översatta till andra språk så bleknar deras inkomster i jämförelse med listan över världens bäst betalda författare som Di.se publicerade häromdagen.

Världens bäst betalda författare
1.     James Patterson     521 Mkr
2.     Stephanie Meyer     298 Mkr
3.     Stephen King     253 Mkr
4.     Danielle Steel     239 Mkr
5.     Ken Follett     149 Mkr
6.     Dean Koontz     134 Mkr
7.     Janet Evanovich     119 Mkr
8.     John Grisham     112 Mkr
9.     Nicholas Sparks     104 Mkr
10.     JK Rowling     75 Mkr
Källa: Forbes/Di.se

Det verkar med andra ord vara ett smart drag av Liza Marklund att samarbeta med James Patterson, han är en kille som vet hur man tjänar pengar på att skriva böcker. Å andra sidan var det väl lika mycket för att Petterson skulle få en starkare position i Sverige. Av det 80-talet böcker han skrivit så finns “bara” 14 på svenska.

Visst är det också fascinerande att JK Rowling fortfarande tjänar så mycket pengar på sin backlist (Harry Potter-böckerna) trots att den senaste kom ut 2007.

Det här är årsinkomster mellan juli 2009 och juni 2010. Och man ska förstås ta det med en nypa salt eftersom det är uppskattningar, inte deklarationer eller årsrapporter.

Mitt eget lilla mål – att sälja en miljon böcker – ter sig plötsligt ganska blygsamt i sammanhanget. Eller?

Fortsätt läsaVärldens bäst betalda författare

Lite hjälp till GW Persson och Ranelid när de signerar

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:11 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste del 17 i fajten mellan GW Persson och Björn Ranelid, som började med ännu en GW-krönika i Expressen och sedan följdes upp av en stor artikel i Aftonbladet (!). Nu hettar det till och GW menar att Ranelid inte redovisar alla intäkter från försäljning av böcker i samband med föreläsningar. Samtidigt menar GW att det är väldigt krångligt att bokföra intäkterna och därför undviker han själv att göra det om han kan.

– Alla vet att Ranelid vill sälja sina egna böcker. Varför vill han det? Det är ett jävla besvär om du ska göra det korrekt, säger GW till Aftonbladet.

Eftersom jag själv säljer mycket (inte så bra som Ranelid som enligt ett reportage hade tjänat 25 000 kronor på en kväll) böcker ute på signeringar och föredrag så har jag plockat fram en mall till bokföring av dessa intäkter. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av den, det kanske hjälper både Björn och Leif och alla andra författare med samma problem.
Men jag kan förstå att en författare som Leif GW Persson, som ligger högt på topplistorna, inte är lika beroende av intäkterna från signeringsförsäljning.

Här hittar du verfikationsmallen.

Tips på förbättringar mottages tacksamt.

Fortsätt läsaLite hjälp till GW Persson och Ranelid när de signerar

Hur säljer man en miljon böcker på tio år?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Jag har tidigare berättat om mitt mål – att sälja en miljon böcker. På tio år. Det måste såklart brytas ner i delmål, alltså antal böcker per år.
Först tänker du kanske “en miljon delat på tio år, det är 100 000 böcker per år. Jamen, det är ju omöjligt för en författare som bara gett ut en bok (snart två!) på eget förlag utan marknadsföringsbudget.”
Men jag tänkte inte bryta ner det så eftersom jag räknar med att försäljningen ökar varje år. Därför kan man istället gå andra vägen och se hur mycket man behöver sälja år 1-10 om man dubblar försäljningen varje år (en utmaning i sig, framför allt de sista tre åren).
Då skulle jag istället hamna på dessa försäljningsmål varje år:
År 1: 1.000 böcker
År 2: 2.000 böcker
År 3: 4.000 böcker
År 4: 8.000 böcker
År 5: 16.000 böcker
År 6: 32.000 böcker
År 7: 64.000 böcker
År 8: 128 000 böcker
År 9: 256.000 böcker
År 10: 489.000 böcker
Summa: 1.000.000 böcker

Fortsätt läsaHur säljer man en miljon böcker på tio år?

Jag ska sälja en miljon böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:31 juli, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

För några månader sedan så började jag fundera på målsättningen med mitt författarskap. Nu har jag varit igång lite mer än ett år då jag satsat ca 20 procent av min arbetstid på att skriva böcker (och marknadsföra och ge ut och allt det andra runtomkring). Men i framtiden vill jag såklart lägga mer tid än så.
Därför behövs en vision eller ett långsiktigt mål. Vision är ju egentligen något som man inte alltid uppnår, så egentligen är det väl ett mål. Och för att det ska bli verklighet så behöver man säga det ofta och fundera över vad som krävs för att nå dit.
Så mitt mål är att sälja en miljon böcker.

Fortsätt läsaJag ska sälja en miljon böcker

Tänk om man hade ekonomiska muskler som Bonniers

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:29 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Oftast är det fantastiskt roligt att vara småförläggare, eller kanske egenutgivare. Men ibland drömmer jag ändå om att vara en författare på ett av de där stora förlagen där marknadsbudgeten är enorm och de drar nytta av kraften i att äga alla kanaler. I helgen såg jag ett intressant exempel där DN går in och publicerar Lars Keplers (pseudonym för paret Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril ) nya bok “Paganini-kontraktet” som följetong, den perfekta marknadsföringen för en bok som släpps 15 juli.
Det inleddes i helgen med en stort uppslagen intervju (intressant läsning som dock inte verkar finnas på webben utan bara i pappers-DN eftersom tidningen numera har en lite märklig syn på webbens möjligheter).

DN kunde naturligtvis ha publicerat boken som följetong även om den inte råkat komma ut på Albert Bonniers Förlag, alltså samma ägare som DN. Det var ju trots allt förra årets mest hajpade boksläpp med alla spekulationer kring vem som låg bakom pseudonymen.

Bokus körde exempelvis ett mailutskick igår enbart om de två Kepler-romanerna så självklart finns det ett kommersiellt intresse för boken. Eller skapades detta av att hundratusentals människor kunnat läsa avsnitt i DN?

Fortsätt läsaTänk om man hade ekonomiska muskler som Bonniers

Ny månad, nya möjligheter att sälja böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Idag är det 1 juni. Just nu har jag inte sålt en enda bok denna månad. Förra månaden blev den 3:e bästa sedan lanseringen av InnebandyPiraterna. Men vad gör jag med juni? Det enda som händer på innebandyfronten är silly-season (övergångar mellan klubbar) och de flesta idrottsintresserade fokuserar på fotbolls-VM.

Framför allt skriver jag ju på “Andra säsongen” som ska komma ut i september. Den kommer säkert att ge en viss merförsäljning även av “Första säsongen”. Men samtidigt är det ju viktigt att få så många som möjligt att läsa den första boken redan innan den andra kommit ut för att den ska sälja bra.

Alltså, juni månad och utmaningen att få fart på försäljningen. Jag vet att det finns tusentals läsare där ute som knappt hört talas om boken ännu. Och sommaren är en bra tid att läsa böcker!

Min första åtgärd jag tänkt mig är en student/skolavslutnings-kampanj. Vad är mer perfekt som present än ett signerat exemplar av InnebandyPiraterna – Första säsongen? Jag har ett 100-tal exemplar hemma i lager som jag kan signera och skicka ut.

Efter lanseringen sålde jag en del den vägen, via egen postorder. Förskottsbetalning via bankgiro är rätt smidigt men inte optimalt. Helst ska det ju vara e-handel fullt ut med kortbetalning direkt vid beställning för att slippa även den hanteringen. Ska kolla på en e-handelsplugin för WordPress. Tips?

Så jag får försöka få fart på den kampanjen. Men vad kan jag göra mer för att sälja böcker i sommar? Har ni några idéer så får ni gärna lämna dem i kommentarerna nedan!

Just det, du kan förstås köpa InnebandyPiraterna också. Antingen via mitt studenterbjudande (som inte är online ännu) där du får en signerad bok (ange valfri hälsning till mottagaren) för endast 169 kr inkl frakt! Gäller så långt det nuvarande lagret räcker. Tills vidare, maila beställning till info (a) dahlgrensforlag.se Uppdaterat: Erbjudandet finns nu – klicka här för Student-erbjudandet!

Du kan även beställa boken (utan signering) via formuläret här på sidan, direkt från förlaget, eller via någon av nätbokhandlarna:
Adlibris (just nu 188 kr)
CDON (just nu 189 kr)
Bokus (just nu 211 kr)
Bokia (just nu 195 kr)

Är du lite hipp och cool och tycker att pappersböcker inte är lika häftigt som e-böcker så går det att köpa InnebandyPiraterna – Första säsongen som e-bok för flera olika e-bokläsare från 52 kr.
Dessutom finns InnebandyPiraterna för iPhone/iPad/iPod touch. (Den kostar bara 28 kr där!)

Nej, tyvärr ingen pocketutgåva ännu. Kanske till hösten, har inte tagit beslut (eller fått något erbjudande) än…

Fortsätt läsaNy månad, nya möjligheter att sälja böcker

Framtidens e-bokläsare kommer i höst

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:23 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste precis Mattias Boströms intressanta blogginlägg om Framtida sätt att styra försäljningen av e-böcker. Jag tror han är helt på rätt spår. En sak som e-boksläsare med 3G-uppkoppling och bättre webbmöjligheter kommer att stimulera är nämligen impulsköp.
Är det något som gjort att bokförsäljningen ökat på senare år så är det ju tillgängligheten på två sätt:
1) genom nätbokhandlare som har “alla” böcker
2) genom pocket och andra lågpriserbjudanden i mataffären (lockvaror i kassan är effektivt, liksom kundkortsrabatter)
Med en e-bokläsare så får du på sätt och vis båda dessa. Som Mattias skriver kan förlagen göra snabba, riktade kampanjer. Kanske i kombination med tv-framträdanden, recensioner och andra genomslag i media för en författare eller bok.
Om man exempelvis vet att en författare ska vara med i tv-soffan så kan förlaget snabbt köpa riktad reklam på Facebook eller varför inte på gammelmedias nyhetssajter samma dag. Det här blir extra effektivt om e-bokläsaren också är en surfplatta.

Och den surfplattan/e-bokläsaren kan vara en iPad. Men det kan också vara en Adam.

Fortsätt läsaFramtidens e-bokläsare kommer i höst

Hur många ex krävs för succé?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:26 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

I fredags tillbringade jag en heldag med möten i Stockholm kring min bok. Många intressanta samtal som gärna kunde fått vara ännu längre.

Sakta men säkert håller jag på att skaffa mig en rätt bra bild av den svenska bokmarknaden, även om jag fortfarande är nybörjare eftersom det bara är drygt fem månader sedan jag gav ut min första roman, InnebandyPiraterna – Första säsongen.

Om man kollar runt lite så får man bilden av att en skönlitterär debutant trycks i en upplaga på mellan 1000 och 2500 exemplar. Bara i undantagsfall trycks det fler ex i första omgången.
Dem man hör om är succéerna där det snabbt trycks en andra upplaga, som exempelvis Jonas Jonasson som kom ut på Piratförlaget i höstas med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Där trycktes nya upplagor fem gånger på de första tre månaderna. Nu har boken sålts i 50.000 exemplar och dessutom har rättigheterna sålts till mer än tio länder. Nu när den kommit som pocket så lär den siffran växa rejält. Det är en succé.

Men långt ifrån alla debutanter säljer så mycket. Jag har tidigare refererat en siffra som säger att en debutant på ett större förlag i snitt säljer 800 exemplar av sin första bok. Men det ska vara ett snitt och om killar som Jonas finns med i det snittet så inser man snabbt att det finns debutanter som säljer långt under 800 exemplar.

Fortsätt läsaHur många ex krävs för succé?