Äntligen dags för de två sista ljudböckerna i InnebandyPiraterna-serien!

Idag släpps InnebandyPiraterna 7 – Säsong X – Juniortrilogin 2 (ja, jag vet det är en galet lång titel) som ljudbok hos streamingtjänsterna. Som vanligt är det lite teknikstrul hos vissa men vilken dag som helst bör du kunna lyssna på boken om du har Storytel, Nextory eller Bookbeat. Det går även att låna ljudboken (och eboken) på vissa bibliotek nämligen de som använder Overdrive.

Och hur länge ska jag behöva vänta på InnebandyPiraterna 8 – Säsong X – Juniortrilogin 3 och upplösningen på hela serien? Inte så länge. Utgivningen är planerad till 15 maj och eftersom allting är klart så ska jag faktiskt kunna lova detta datum.

Här är omslagen förresten:

InnebandyPiraterna 7 – ljudbok
InnebandyPiraterna 8 – ljudbok.

Tack för att du läser InnebandyPiraterna. Kanske ska du lyssna om hela serien på en gång i sommar? Att lyssna på alla åtta böckerna tar ungefär 53 timmar och 42 minuter om jag räknat rätt. Lite mer än två dygn alltså, om man “dygnar”.

Fortsätt läsaÄntligen dags för de två sista ljudböckerna i InnebandyPiraterna-serien!

Därför finns det fler dåliga ljudböcker hos Storytel

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:20 februari, 2015
  • Inläggskategori:Blogg

Hoi Förlag har lanserat ljudböcker via vårt nya varumärke Hoi Audio. Samtidigt har vi släppt rekordmånga titlar som ljudböcker via andra ljudboksförlag som Storyside och HörOpp (där min egen Fem stjärnor för Färglösa kom ut exempelvis).

Jag älskar själv tjänsten Storytel för ljudböcker. Innan den kom hade jag inte lyssnat på en ljudbok. Bara tanken på att sätta igång och lyssna på en bok fördelad på 13 CD-skivor hindrade mig. Men med ljudböcker i mobilen är det hur smidigt som helst, några fingerklick på skärmen så är man igång och lyssnar.

Jag läser förstås recensionerna av våra ljudböcker på Storytel och slås av hur skiftande de är. Det är verkligen hela skalan från 1 till 5 som avges. Bland de skrivna recensionerna dominerar de negativa, på alla böcker i stort sett. De som är sura skriver av sig, de som gillar ger ett högt betyg och lyssnar vidare på nästa bok.

Jag noterade dock att flera klagade på att kvaliteten på Storytels utbud hade blivit sämre senaste tiden. Och det är givetvis alldeles riktigt.

Under flera år minskade utgivningen av ljudböcker stadigt i takt med att försäljningen minskade. Fram till en punkt då Storytel (och ett par andra alternativ med streaming) exploderade och download också började växa mot den punkt där CD-skivorna försvinner helt (vissa titlar ges bara ut som streaming/download). Plötsligt växte ljudboksmarknaden igen och antalet titlar ökade. Min känsla är att utgivningen exploderat senaste året. Storytel har själva börjat ge ut ljudböcker.

För några år sedan gavs det ut ca 200 titlar som ljudböcker per år, jämfört med kanske 10-12.000 titlar totalt på ett år. Min känsla är att den siffran har dubblats till 400-500 titlar idag. Tidigare krävdes något exceptionellt för att förlagen skulle satsa på ljudbok. Nu har tekniken gjort det billigare att spela in och dessutom har marknaden växt. Alltså blir fler böcker ljudböcker. Med streamingtjänster växer också livslängden på en ljudbok, man är inte lika beroende av fönstret på 3-6 månader.

Så självklart har de sura kritikerna rätt – det ges ut fler dåliga ljudböcker idag. Men det ges också ut fler bra ljudböcker än tidigare. Dessutom tror jag att de allra flesta dåliga omdömena bottnar i att folk inte orkar läsa innantill vilken genre en bok har. De börjar lyssna till en chiclit och klagar sedan på att det är … chiclit. Eller så gillar de inte uppläsaren och sågar boken. Komplicerade böcker har svårare att få bra betyg på Storytel eftersom dessa är svårare att ta till sig som ljudbok.

En av de bättre ljudböcker jag lyssnat till sista månaden är Jo Nesbös “Sonen”. Riktigt bra. En femma i min värld. Där kan man förresten se exempel på de spridda betyg som Storytel-kunderna ger:

Jo-Nesbo-Sonen-betyg

Fortsätt läsaDärför finns det fler dåliga ljudböcker hos Storytel

Netflix eller Spotify för böcker – kan det fungera?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:19 augusti, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

storytel-dumpStriden om bokläsarna hårdnar på de digitala plattformarna. Det har talats i många år om Spotify för böcker och nu om Netflix för böcker.

Nu finns tjänsterna där. Readly erbjuder dig att läsa obegränsat med böcker för 99 kr/månad och Storytel erbjuder fri lyssning på ljudböcker och läsning av böcker för 169 kr/månad.

Båda har sina tekniska begränsningar. I dagsläget kör Readly en egen variant av eböcker som baseras på pdf-formatet, alltså inte epub. Storytel å sin sida har ännu inte fått fram en Android-app som stödjer eböcker. Men det lär utvecklas de kommande månaderna. Dessutom har de förstås begränsningen att utbudet av tillgängliga titlar är mindre än för eböcker du köper och laddar ner hos nätbokhandlare. Alla förlag släpper helt enkelt inte alla sina böcker till dessa tjänster.

readly-dumpSå kommer dessa prenumerationstjänster för böcker att slå igenom? Det finns ett grundläggande problem som uppmärksammats i USA där tjänster som Scribd och Oyster funnits ett år nu och där senast jätten Amazon gett sig in i matchen med Kindle Unlimited.

Förlag och författare tycker att böckerna blir för billiga. Ta exempelvis en prenumerationstjänst som kostar 125 kr/mån. Rensa bort momsen så har du 100 kr kvar. Därefter ska tjänsteleverantören ha sin del av kakan, 30-50%. Säg att kvar blir 60 kr som ska fördelas på alla de böcker som lästs under månaden. Fördelningen sker genom olika algoritmer som slår ut den totala intäkten på alla böcker som lästs i förhållande till hur stor del av böckerna som lästs. Väldigt rättvist. Men risken är förstås att läsarna läser mer än en bok per månad, tänk om det blir två böcker per månad. Då är förtjänsten nere i 30 kr/läst bok som sedan ska fördelas mellan förlag och författare. Vissa förlag har skamligt dåliga avtal på eböcker där författaren ibland har en fastställd ersättning på några enstaka kronor per exemplar.

Läsar tycker att böckerna blir för dyra. Eller rättare sagt, den som ska betala 125 kr/mån för en prenumerationstjänst måste läsa minst en bok i månaden för att känna att det är lönt. Priset ska ju vägas mot alternativen som är att köpa till fullpris direkt när boken släpps eller vänta tills den finns på rea eller i pocket. Den som läser två böcker eller mer i månaden ser det som en bra affär, övriga inte lika mycket.

Men precis som med Spotify och Netflix är det kanske inte prisvärdheten som kommer att avgöra utan smidigheten. Att det blir enklare att konsumera böcker, får man höra talas om en bra bok är det bara någon knapptryckning bort att börja läsa eller lyssna. Oavsett om man befinner sig i skogen eller storstaden. På sikt lär eböcker också bli tillgängliga för utlandssvenskar och andra som vill läsa på svenska utanför Sverige.

Men initialt är risken att bara storkonsumenter söker sig till tjänsterna vilket gör dem mindre lönsamma för förlagen och författarna. Samtidigt så kan det faktiskt bli så att dessa tjänster ökar läsandet och mängden sålda böcker. Motsvarande vad som hänt med musiken.

Jag har själv inte hårdtestat Readly och deras eböcker. Däremot är jag kund hos Storytel sedan några år tillbaks och gillar verkligen den tjänsten. Ser fram emot att testa eböcker den vägen, när de väl lyckats fixa en uppgraderad Android-app.

Jag köper fortfarande och läser pappersböcker. Det har inte påverkats av min konsumtion på Storytel. Läste om en storläsande amerikan som också testat och gjort liknande slutsatser. Men det är svårt att dra sådana slutsatser efter så kort tid. Sannolikt kommer man över tid att påverkas betydligt kraftigare. Jag har själv exempelvis inte köpt en enda DVD-film sedan vi skaffade Netflix. Och inte heller några CD-skivor sedan jag började använda Spotify. Så frågan är hur jag kommer att agera om/när jag fastnar för digitala böcker på allvar?

En annan fråga är när vi får den första exklusiva boken. Netflix exempelvis har ju gjort en storsatsning på egna tv-serier. Storytel är ensamma om vissa ljudbokstitlar men dessa kan fortfarande hittas som pappersböcker i andra kanaler. Kan man tänka sig att Readly eller Storytel skaffar sig exklusivitet på en hel bok. Att inte ens Adlibris eller Akademibokhandeln kan sälja den? På samma sätt som tv-kanaler försöker konkurrera med egna rättigheter. Program som inte kan ses någon annanstans.

Fortsätt läsaNetflix eller Spotify för böcker – kan det fungera?

Måla förråd med Lapidus i luren – eller Dahlgren?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:28 juli, 2014
  • Inläggskategori:Blogg

vip-rummet-lapidus_jensIdag har jag målat förråd. Utomhus. Och jobbat lite i trädgården. På samma gång har jag därför lyckats lyssna till nästan åtta timmar av Jens Lapidus nya VIP-rummet på Storytel.

Jag gillade Lapidus tre första böcker, framför allt den första och tredje. Tvåan var lite svagare i mina ögon. Eller öron ska jag kanske säga eftersom jag lyssnade till den tredje boken. Den nya boken VIP-rummet är välskriven och fängslande. Bladvändare är kanske inte vad man kan kalla den när man lyssnar på den i mobiltelefonen, kanske snarare beteckningen “svårpausad” då.

Ljudböcker i mobilen är oerhört smidigt. Jag hade aldrig lyssnat till en ljudbok innan streamingtjänster som Storytel slog igenom. Att köpa en packe med 13 CD-skivor skulle jag aldrig ha fått för mig.

Förutom att man slipper ha med sig en massa CD-skivor så har ljudböcker i mobilen fördelen att du har dem med dig alltid. Dessutom kan du göra andra saker samtidigt, så länge det inte kräver alltför mycket koncentration (som att läsa mejl eller föra ett samtal). Men att måla eller diska eller liknande vardagssysslor som görs på automatik funkar perfekt.

femf-ljudbokMen det finns ett problem. Jag har fått ladda mobilen två gånger idag eftersom ljudbokslyssnandet har dragit ur batteriet.

När jag lyssnat klart på Lapidus så tror jag det är dags att lyssna till min egen röst, eller rättare sagt Mattias Linderoths röst när han läser min text. Fem stjärnor för Färglösa finns ju på Storytel, men även som CD-bok, MP3-skiva eller MP3 download.

Fortsätt läsaMåla förråd med Lapidus i luren – eller Dahlgren?

En platsannons som skvallrar om grundläggande feltänk Norstedts

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:27 maj, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Satt med senaste Svensk Bokhandel och fastnade för en platsannons från Norstedts som frågade “Vill du leda Norstedts utveckling av sekundära format?”.

Ja, egentligen läst jag inte rubriken färdigt utan gick ner i texten redan efter “utveckling”. Skummade den och konstaterade att jag hade varit som klippt och skuren för rollen och att det är ett förlag med många spännande utgivningar. Bortsett från att förlaget finns i Stockholm och jag inte är sugen på att flytta.

Men så var det något annat som fångade mitt öga. Slutet på rubriken. “Sekundära format”.

Norstedts deklarerade att de “planerar en offensiv satsning där vi samlar alla våra sekundära format i en enhet.” Ok. Men vilka är då dessa “sekundära format”? Jo, pocket såklart. Den som svenska förlag fördröjer utgivningen av i hopp om att mjölka ut de sista slantarna ur den inbundna utgåvan som jag nu förstår är den primära hos Norstedts.

Men sen kommer audio och e-böcker. WTF? Vadå sekundära? För blinda är audio sannolikt ett primärt format och för allt fler kommer e-böcker att vara ett primärt format. Sedan räknar de upp print-on-demand, vilket egentligen är det enda jag kan se som sekundärt, ett sätt att hålla liv i backlist. Å andra sidan kanske det i framtiden blir det enda tryckta formatet för många titlar.

Så nu läser jag platsannonsen som ett tecken på att Norstedts inte riktigt ligger i framkant, även om man signalerar att man vill utveckla och hitta fler sekundära format. Men man är fortfarande fast i träsket där den inbundna boken är den riktiga boken och allt annat bara är återutgivningar. Heads up – läsarna ser det inte så. Läsarna har sina favoritformat och en bok som inte är tillgänglig i detta format är inte tillgänglig i deras ögon (eller öron).

Men det var en bra påminnelse för mig själv. Kanske är det dags att ge ut pocketversionen av InnebandyPiraterna 2 nu, innan jag blir beskylld för att kasta sten i glashus… Och ordna med ljudböcker även om det är en dyr apparat. Det finns inga sekundära format, det finns bara format.

Fortsätt läsaEn platsannons som skvallrar om grundläggande feltänk Norstedts

Ljudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:18 maj, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Har fått höra att nedladdningsbara ljudböcker via MP3 fortfarande inte säljer lika bra som dem på CD-skiva. Konstigt egentligen. En anledning är förstås priset på böckerna, läsaren har svårt att förstå varför det ska kosta över 150 kr att ladda ner en MP3-bok. Den är visserligen billigare än en CD-bok men inte så mycket billigare som man kan förvänta sig.

En anledning är kostnaden för inspelningen. De flesta ljudböcker läses in av proffs, kända skådespelare som är duktiga på att läsa på ett fängslande sätt. Det kostar alltså 20-50 000 kr extra (kanske mer när man räknar tekniker och studiotid) att spela in en ljudboksutgåva och då krävs det såklart att man säljer en del böcker för att tjäna in den kostnaden.

Men explosionen för ljudböcker som MP3 låter vänta på sig. Kanske förväntar sig läsare/lyssnare att priset borde krypa ner under hundralappen?

Ett annat skäl som jag snubblade över är att det är svårt att få en uppfattning om en ljudbok. Ta exempelvis Marklunds och Pattersons nya Postcard Killers. Om du vill köpa pappersboken finns det ett smakprov (på Bokus ej Adlibris av någon anledning) på 20 sidor. Men om du vill provlyssna på MP3-versionen får du bara höra en knapp minut, inte ens hela första sidan i romanen…

Fortsätt läsaLjudböcker via MP3 – varför säljer de inte mer?