Dags att halvera ebokspriset – och utlåningstiden på biblioteken?

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:14 november, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Det har skrivits en del om eboksutlåningen på biblioteken som slår alla rekord och kostar stora pengar. Eboksboomen är på väg till Sverige och storsäljare som Steve Jobs och Zlatan har bidragit till att allt fler lånar eböckerna på biblioteket förutom att köpa och ladda ner.
Det har i sin tur lett till att biblioteken spränger sina budgetar för utlåning av eböcker. Samtidigt som vissa förlag knorrar över utebliven försäljning.

Biblioteken betalar 20 kr för varje utlånad bok. Av denna summa går hälften till förlaget och hälften tar Elib, företaget som sköter distributionen av de digitala filerna samt kopieringsskyddet, hand om.
Denna ersättning togs en gång fram utifrån vad kostnaden för biblioteket var att låna ut en fysisk bok. Inköp, hantering kring utlåning och även utrymmet i hyllan tror jag räknades in.
Det fungerade utmärkt när antalet eböcker som lånades ut var ganska begränsat. Nu plötsligt så exploderar utlåningen och tydligen hade 92 personer lånat Zlatan bara på biblioteket i Helsingborg.
Med en fysisk bok finns ju en begränsning som gör att inte lika många kan låna den. Bara en i taget. Med populära böcker köper sedan biblioteken in fler exemplar.

Biblioteken tycker förstås att det är för dyrt med 20 kr per utlån. Det är enkelt att räkna ut när Helsingborgs stadsbibliotek betalar nästan 2000 kr för att låna ut Zlatan-eböcker, samtidigt som de kunde köpt mer än 10 ex av den fysiska boken för samma pengar.
Förlagen tycker att 10 kr i ersättning är för lite när de tjänar kanske 70-80 kr på en fysisk bok och i Zlatans fall nästan lika mycket för eboken.

Så vad är lösningen? Jag skulle föreslå att man halverar utlåningskostnaden på eböcker till 10 kr för biblioteken. Och samtidigt ändrar fördelningen hos Elib så att förlagen får behålla 7 kr och Elib nöjer sig med 3 kr, nu när volymerna faktiskt är uppe på de nivåer att intäkterna blir tillräckligt stora ändå.
Samtidigt tycker jag då att man skulle korta utlåningstiden på eböckerna till 14 dagar istället för som nu 30 dagar. Så funkar det redan idag på många populära pappersböcker, det är expresslån som gäller. För den som inte hinner läsa på två veckor finns fortfarande alternativtet att köpa boken. Eller kanske låna den igen, om biblioteken nu tillåter det. Kanske ska man inte få låna samma bok hur många gånger som helst heller?

Vad tycker du? Hur ska man lösa eboksknuten på biblioteken?

Jag är delägare i Hoi Förlag. Just nu kör vi introduktionspris på ett antal av våra titlar som eböcker. Exempelvis på Adlibris kan man köpa dem för 19 kr/st och förlaget/författaren tjänar faktiskt en krona mindre på dessa än på utlåningar. Men vi gör det för att vi tror att det är viktigt att locka folk att börja köpa eböcker. Och få dem att förstå att inte alla eböcker kostar 160 kr/st…

För övrigt anser jag att staten omgående bör sänka eboksmomsen från 25% till 6% precis som EU ålagt Sverige att göra.

Fortsätt läsaDags att halvera ebokspriset – och utlåningstiden på biblioteken?

Om jag hade 500 miljoner skulle jag startat en e-bokhandel

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 juli, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Ok, här kommer receptet på hur man startar en e-bokhandel som kan ta 50% av eboksmarknaden och samtidigt öka den med några tusen procent. Tyvärr kräver den lite kapital. Säkert en halv miljard i alla fall.

1. Hitta en bra läsplatta (typ Barnes & Nobles All-New Nook), som du kan köpa in för under 100 dollar. Jag har ingen aning om vad den kostar att tillverka men rimligen bör de inte sälja den under inköpspris åtminstone.

2. Sälj läsplattor för 99 kr/st
Jaha, vad är haken? Jo, samtidigt binder sig köparen till din eboksklubb i 24 månader och får varje månad betala 99 kr för att kunna ladda ner månadens bok. Däremot kan de direkt ladda ner den första boken till sin platta (kanske välja bland alla titlar du har i din bokhandel).

3. Starta en eboksklubb
Varje månad har du en huvudbok och ett par alternativ att välja mellan ifall medlemmen redan läst boken eller bara tycker att den är skit. Övertyga förlagen om att det är en god idé att låta dig sälja boken för 99 kr, trots att F-priset bara är 40 kr.

4. Bygg en kundstock
Med din halva miljard ska du nu ragga kunder. Varje kund kostar dig förmodligen en tusenlapp att skaffa om du jobbar mycket på sociala medier inledningsvis. Kanske ännu mer. Då är läsplattan inräknad. För en halv miljard ska du alltså kunna köpa en halv miljon kunder. Som då ger dig en årsomsättning på en halv miljard ungefär.

5. Sälj mer till medlemmarna
Med en kundstock som redan laddar ner en ny bok varje månad är nu utmaningen att sälja en extra bok till dem. Exempelvis genom att släppa nyheter som pre-release i samarbete med olika förlag. Gör boken tillgänglig två veckor innan den kommer i print. Här kanske du kan ta mer betalt? Du kan också erbjuda dem att uppgradera till ett paket som kostar 169 kr/månad men då ger tillgång till en extra bok varje månad ur utbudet.

6. Fortsätt sälja läsplattor för 99 kr/st
Använd en del av din vinst till att fortsätta köpa ännu fler kunder. Målet ska vara en miljon abonnenter och därefter att behålla den kundstocken. Då ska du lätt kunna sälja eböcker för drygt en miljard varje år. När du har en miljon kunder kommer du också att kunna pressa priset på de inköpta böckerna eftersom den bok som väljs ut sannolikt kommer att sälja i ett par hundra tusen exemplar den månaden. Vilket förlag (eller författare) tackar nej till möjligheten (teoretiskt) att sälja en miljon böcker på en vecka? Även om ditt F-pris sjunker till 20 kr?

Okej, frågor på det? Någon som vill sätta in en halv miljard på mitt konto för att testa om teorin fungerar i praktiken?

Fortsätt läsaOm jag hade 500 miljoner skulle jag startat en e-bokhandel

En platsannons som skvallrar om grundläggande feltänk Norstedts

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:27 maj, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Satt med senaste Svensk Bokhandel och fastnade för en platsannons från Norstedts som frågade “Vill du leda Norstedts utveckling av sekundära format?”.

Ja, egentligen läst jag inte rubriken färdigt utan gick ner i texten redan efter “utveckling”. Skummade den och konstaterade att jag hade varit som klippt och skuren för rollen och att det är ett förlag med många spännande utgivningar. Bortsett från att förlaget finns i Stockholm och jag inte är sugen på att flytta.

Men så var det något annat som fångade mitt öga. Slutet på rubriken. “Sekundära format”.

Norstedts deklarerade att de “planerar en offensiv satsning där vi samlar alla våra sekundära format i en enhet.” Ok. Men vilka är då dessa “sekundära format”? Jo, pocket såklart. Den som svenska förlag fördröjer utgivningen av i hopp om att mjölka ut de sista slantarna ur den inbundna utgåvan som jag nu förstår är den primära hos Norstedts.

Men sen kommer audio och e-böcker. WTF? Vadå sekundära? För blinda är audio sannolikt ett primärt format och för allt fler kommer e-böcker att vara ett primärt format. Sedan räknar de upp print-on-demand, vilket egentligen är det enda jag kan se som sekundärt, ett sätt att hålla liv i backlist. Å andra sidan kanske det i framtiden blir det enda tryckta formatet för många titlar.

Så nu läser jag platsannonsen som ett tecken på att Norstedts inte riktigt ligger i framkant, även om man signalerar att man vill utveckla och hitta fler sekundära format. Men man är fortfarande fast i träsket där den inbundna boken är den riktiga boken och allt annat bara är återutgivningar. Heads up – läsarna ser det inte så. Läsarna har sina favoritformat och en bok som inte är tillgänglig i detta format är inte tillgänglig i deras ögon (eller öron).

Men det var en bra påminnelse för mig själv. Kanske är det dags att ge ut pocketversionen av InnebandyPiraterna 2 nu, innan jag blir beskylld för att kasta sten i glashus… Och ordna med ljudböcker även om det är en dyr apparat. Det finns inga sekundära format, det finns bara format.

Fortsätt läsaEn platsannons som skvallrar om grundläggande feltänk Norstedts

Konsten att sätta pris på en iPhone-app-bok

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:16 april, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår släpptes InnebandyPiraterna som app för iPhone. Jag hade nästan glömt priset jag satte på den. Men den hamnade på 28 kronor, jag tror att jag angav 30.
Egentligen var det inte meningen att den skulle bli riktigt så billig eftersom jag tänkte att priset var precis som när man sätter pris på pappersböcker, ett F-pris där sedan återförsäljaren lägger på sin marginal. Men det var tydligen priset till slutkund,
Så nu är InnebandyPiraterna plötsligt den billigaste av böckerna på iTunes verkar det som. I alla fall av de exempel som Daniel Åberg tar upp, där något förlag tar så mycket som 149 kr! Hoppas inte någon anklagar mig för prisdumpning. Å andra sidan så är ju mina pappersböcker dyrare än de flesta eftersom de trycks som print-on-demand och jag har lagt på en hyfsad marginal så det kanske jämnar ut sig?

Fortsätt läsaKonsten att sätta pris på en iPhone-app-bok