Striden om bokläsarna hårdnar på de digitala plattformarna. Det har talats i många år om Spotify för böcker och nu om Netflix för böcker.
Nu finns tjänsterna där. Readly erbjuder dig att läsa obegränsat med böcker för 99 kr/månad och Storytel erbjuder fri lyssning på ljudböcker och läsning av böcker för 169 kr/månad.
Båda har sina tekniska begränsningar. I dagsläget kör Readly en egen variant av eböcker som baseras på pdf-formatet, alltså inte epub. Storytel å sin sida har ännu inte fått fram en Android-app som stödjer eböcker. Men det lär utvecklas de kommande månaderna. Dessutom har de förstås begränsningen att utbudet av tillgängliga titlar är mindre än för eböcker du köper och laddar ner hos nätbokhandlare. Alla förlag släpper helt enkelt inte alla sina böcker till dessa tjänster.
Så kommer dessa prenumerationstjänster för böcker att slå igenom? Det finns ett grundläggande problem som uppmärksammats i USA där tjänster som Scribd och Oyster funnits ett år nu och där senast jätten Amazon gett sig in i matchen med Kindle Unlimited.
Förlag och författare tycker att böckerna blir för billiga. Ta exempelvis en prenumerationstjänst som kostar 125 kr/mån. Rensa bort momsen så har du 100 kr kvar. Därefter ska tjänsteleverantören ha sin del av kakan, 30-50%. Säg att kvar blir 60 kr som ska fördelas på alla de böcker som lästs under månaden. Fördelningen sker genom olika algoritmer som slår ut den totala intäkten på alla böcker som lästs i förhållande till hur stor del av böckerna som lästs. Väldigt rättvist. Men risken är förstås att läsarna läser mer än en bok per månad, tänk om det blir två böcker per månad. Då är förtjänsten nere i 30 kr/läst bok som sedan ska fördelas mellan förlag och författare. Vissa förlag har skamligt dåliga avtal på eböcker där författaren ibland har en fastställd ersättning på några enstaka kronor per exemplar.
Läsar tycker att böckerna blir för dyra. Eller rättare sagt, den som ska betala 125 kr/mån för en prenumerationstjänst måste läsa minst en bok i månaden för att känna att det är lönt. Priset ska ju vägas mot alternativen som är att köpa till fullpris direkt när boken släpps eller vänta tills den finns på rea eller i pocket. Den som läser två böcker eller mer i månaden ser det som en bra affär, övriga inte lika mycket.
Men precis som med Spotify och Netflix är det kanske inte prisvärdheten som kommer att avgöra utan smidigheten. Att det blir enklare att konsumera böcker, får man höra talas om en bra bok är det bara någon knapptryckning bort att börja läsa eller lyssna. Oavsett om man befinner sig i skogen eller storstaden. På sikt lär eböcker också bli tillgängliga för utlandssvenskar och andra som vill läsa på svenska utanför Sverige.
Men initialt är risken att bara storkonsumenter söker sig till tjänsterna vilket gör dem mindre lönsamma för förlagen och författarna. Samtidigt så kan det faktiskt bli så att dessa tjänster ökar läsandet och mängden sålda böcker. Motsvarande vad som hänt med musiken.
Jag har själv inte hårdtestat Readly och deras eböcker. Däremot är jag kund hos Storytel sedan några år tillbaks och gillar verkligen den tjänsten. Ser fram emot att testa eböcker den vägen, när de väl lyckats fixa en uppgraderad Android-app.
Jag köper fortfarande och läser pappersböcker. Det har inte påverkats av min konsumtion på Storytel. Läste om en storläsande amerikan som också testat och gjort liknande slutsatser. Men det är svårt att dra sådana slutsatser efter så kort tid. Sannolikt kommer man över tid att påverkas betydligt kraftigare. Jag har själv exempelvis inte köpt en enda DVD-film sedan vi skaffade Netflix. Och inte heller några CD-skivor sedan jag började använda Spotify. Så frågan är hur jag kommer att agera om/när jag fastnar för digitala böcker på allvar?
En annan fråga är när vi får den första exklusiva boken. Netflix exempelvis har ju gjort en storsatsning på egna tv-serier. Storytel är ensamma om vissa ljudbokstitlar men dessa kan fortfarande hittas som pappersböcker i andra kanaler. Kan man tänka sig att Readly eller Storytel skaffar sig exklusivitet på en hel bok. Att inte ens Adlibris eller Akademibokhandeln kan sälja den? På samma sätt som tv-kanaler försöker konkurrera med egna rättigheter. Program som inte kan ses någon annanstans.