Nu har min andra bok varit ute i tre veckor. Tiden går rasande fort och jag känner en viss frustration över att jag inte hunnit göra mer för marknadsföringen – även om jag gjort en del. Just nu pågår exempelvis en stor kampanj på CDON där InnebandyPiraterna – Andra säsongen är en av drygt 50 nya titlar som säljs med lägsta pris garanti.
I samband med det kör jag även en liten tävling för att uppmuntra läsare att recensera min bok hos CDON och andra nätbokhandlare. Läs mer om den tävlingen här!
Försäljningssiffran för Andra säsongen stiger också sakta men säkert. Det har inte riktigt blivit den jätterusning som jag hade hoppats på, men samtidigt så har den sålt mer än första boken gjorde på samma tid efter släppet. Och det är många som fortfarande inte uppmärksammat att tvåan har kommit ut. Har man ingen marknadsföringsbudget så är det lite svårare att få ut det budskapet.
Dessutom har det sålts nästan lika många ex av första boken som den andra under den senaste veckan! Alltså läsare som först nu upptäcker serien.
Klart man vill sälja många böcker, men roligast av allt just nu är ändå de positiva omdömen jag fått höra. Som David Karlsson som berättar hur han inte kunde lägga ifrån sig boken (Första säsongen) när han börjat läsa den.
Eller en som hörde av sig och ville köpa ett ex av Andra säsongen till en ung kille i bekantskapskretsen och samtidigt berättade att “han har läst den första boken fyra gånger”. Wow. Bättre betyg kan jag knappast få.
Eller innebandylegenden som sms:ade igår kväll och tackade för böckerna han fått med posten och berättade att han längtat efter att få läsa dem.
Sånt ger mig hopp om att ännu fler ska upptäcka boken efterhand. Ett dussin bibliotek har redan upptäckt att “Andra säsongen” har kommit ut. Där väntar jag spänt på när/om boken kommer med i BTJ-häftet igen. Den första boken finns på 500 bibliotek så jag har vissa förhoppningar…
Så nu njuter jag en stund av allt beröm, samtidigt som jag klurar på hur jag ska få media att upptäcka bokserien och skriva om den. Redaktionellt utrymme är vad som behövs just nu. Är du journalist så hör av dig, jag kan säkert spåna fram en unik vinkel till dig! Först till kvarn…