Ett skönlitterärt författarskap tar många år att utveckla. Oftast rör det sig om fyra till fem böcke, innan författaren nått sin mognad och innan kritik och publik upptäcker henne. Man kan bara se på förra årets Nobelpris respektive Augustpris. Herta Müller som fick Nobelpriset hade givits ut av Bonniers första gången 1985. Sedan dess har förlaget eller dess dotterföretag givit ut ytterligare fem böcker. Försäljningen har varit minimal och böckerna har gått med en rejäl förlust – totalt har det varit en investering på miljonbelopp. Med det nya sättet att driva förlag hade utgivningen av hennes böcker inte fått fortsätta, då de inte var ”lönsamma”. Hennes litterära betydelse hade man inte tagit hänsyn till. Och då hade Bonniers inte heller fått en Nobelpristagare, som blivit en stor ekonomisk framgång.
Som företagsledare kan jag tycka det är vansinne att investera miljoner i en författare vars enda hopp att bli en kommersiell framgång är att han/hon vinner nobelpriset. Hårdraget kanske.
Sedan delar jag hans åsikt att för mycket ekonomer i ledningen kan erodera utbudet och mångfalden, marknaden riskerar att översvämmas av spökskrivna kändisbiografier och romaner-som-hakar-på-trender (trollkarlstrenden, vampyrtrenden, lösa-gåtor-trenden etc). Framför allt när vi får samma ägare för både förlag och återförsäljare (Bonners äger Adlibris, KF äger både förlag och bokhandlare). Å andra sidan finns det ju alternativ idag. Allt hänger inte på de stora förlagen och har aldrig gjort det.
Och skriver man bara en bok vartannat år istället för varannan månad går det ju inte heller att leva på. Även om förlaget förlorar miljoner på dig och ett dussin andra i hopp om att det ska betala sig när ni ger ut er femte eller sjätte bok.