Sista dagarna på julhandeln i bokbranschen

Just nu är det final för julhandeln på nätet. De allra flesta nätbokhandlarna garanterar bara leverans före jul om ordrarna lagts vid midnatt (natten till onsdag) eller nu på morgonen. Men oftast kan de förstås skicka böckerna även om de beställs först på torsdag, om det är sånt som finns i lager.

För författare och förlag är julhandeln (från sista helgen i november till dagen före jul) väldigt viktig. Det är en tid på året då det köps mycket böcker. En bok är en tacksam julklapp och det är lätt att i en och samma butik hitta julklappar till i princip alla man känner utifrån intresseområden. Rätt unikt om man tänker efter.

Det är mycket signeringar ute i bokhandeln dessa veckor. Men egentligen är jag förvånad över att det inte är fler. Jag känner för egen del att jag lite grann slarvat bort en bra möjlighet att synas ännu mer ute i bokhandel. Men samtidigt fanns det inte riktigt tid att varken boka eller genomföra fler signeringar än de båda jag gjorde den gångna helgen på Bokia Killbergs i Helsingborg och Akademibokhanden på Väla (köpcentrum utanför Helsingborg).

Vad ger då en signering? Ja, i mina ögon är det en möjlighet att under några timmar:
– möta läsare
– berätta om min bok för folk som aldrig skulle hittat den i hyllan
– exponera boken på bästa plats i bokhandeln (jag har alltid med mig en rollup)

Det lite överraskande resultatet av två signeringar är att jag vid båda tillfällena sålt fler exemplar av den första boken i serien InnebandyPiraterna än den nya trean som släpptes 5 december. Det visar potentialen i titeln, tycker jag. Att nya läsare fortfarande hittar serien. Det här är något som både förlag och bokhandlare ibland glömmer bort, backlist. Faktum är att jag sålde fler ex av den första boken än de båda bokhandlarna hade i lager (jag hade med mig en kartong av varje) och därmed såldes exemplar tack vare att jag var där.

Jag var dessutom på plats rätt länge i båda bokhandlarna. Räknar man timlön blir det nog skralt, men tiden är viktig. Om du bara är där en timme så hinner du möta dem som passerar bokhandeln under denna timme. Om du är där i två timmar så möter du sannolikt dubbelt så många människor. Om man sedan tänker på tiden det tar att ta sig till och från bokhandeln så ter det sig rätt vansinnigt att bara signera i en timme som vissa författare gör. Låt vara att de kanske då hinner med mer än en signering per dag.

Sen har man förstås en fördel om man är mer känd än jag är. På väg till Akademibokhandeln passerade jag en lång kö. Tänkte först att, det var ju fantastiskt att de redan börjat köa för min namnteckning i en bok. Nej, det tänkte jag väl inte, bara att det hade varit kul om det varit så. Nej, kön var till signering av Idol-vinnaren Amanda som sålde sin nya skiva.
Efter finalen sa jag lite ironiskt till någon “Idol-vinnaren, snart i ett köpcentrum nära dig”. För det är ju den turnén som många av dem får göra. Samtidigt – de säljer många skivor på det.

Frågan: hur gör en författare för att nå popstjärnestatus?

6 thoughts on “Sista dagarna på julhandeln i bokbranschen”

  1. Karl Orrling
     · 

    HOI kanske kan ta fram ett litterärt Idol-koncept? Sveriges Mästerkock slog ju igenom så kanske man kan arrangera en novelltävling där de bästa matchas fram mot drömmen om att få debutera med sin egen roman?

  2. Sölve Dahlgren
     · 

    Jo, jag har lekt med tanken. Dock är det stor skillnad mellan en novell och en roman. Men man skulle ju kunna tänka sig att de tävlade med en ny novell varje vecka som sedan framfördes (lästes upp) på scen och sedan röstades fram. Vinnaren fick sedan alla sina noveller utgivna som en novellsamling…?

    Lägg på lite coaching bakom scenen så kunde det bli rätt coolt faktiskt, kanske. Ingen dum idé!

  3. Anneli
     · 

    Det skulle vara spännande att komma på ett sådant koncept, för det skulle vara intressant att se en svensk författare med idolstatus.
    Problemet är väl att det finns många författare som älskar att skriva men inte nödvändigtvis vill synas överallt.Det verkar vara ett stort problem, eftersom man måste synas för att sälja.

  4. Sölve Dahlgren
     · 

    Ja, utvecklingen går otvetydigt åt det hållet att läsarna vill se författarna, precis som lyssnarna vill se artisterna. Framträdandet på scen blir en del av helheten.
    En författaridoltävling skulle ju dock, i alla fall teoretiskt, kunna vara textbaserad på webben. Men då skulle man tappa en del av den kraft som finns i tävlingens modell, nämligen att den bygger upp ett kändisskap och en kännedom om deltagarna.
    Den som skriver under pseudonym skulle onekligen hamna i en ny situation…

  5. Annika
     · 

    Jag har hört att det är långa köer när Camilla Läckberg är ute och signerar. Hon har väl den idolstatus som efterfrågas i inlägget.

  6. Sölve Dahlgren
     · 

    Kanske det, jag har inte hört talas om någon signering ute i bokhandel med henne. Däremot tillhör hon ju den grupp av författare som skapar långa köer på Bokmässan.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*