Konsten att få 2 miljarder tv-tittare till handbolls-VM

Kreativ bokföring är bra om man vill ha höga siffror. Som idrottsförbunden när de redovisar antalet tv-tittare vid olika mästerskap och media okritisk vidarerapporterar. Man hajar ju till när man läser att handbolls-VM ska locka 2 miljarder tittare. Ofattbart.

Så jag roade mig med att googla fotbolls-VM i somras. De hade fyra miljarder tittare. Oj, då. Det här får vi titta närmare på.

Då är det självklart inte miljarder unika tv-tittare. Nej, det är det sammanlagda antalet tittare  på tv-sändningarna enligt de mätningar som görs. För handbollen gissar man att totalt 98 matcher ska locka dessa skaror. Till fotbolls-VM var det 64 matcher. Alltså ett högre snitt för dem som sparkar på bollen än dem som kastar den.

Man får ju lätt intrycket att det är sjukt många, alltså mer än hälften av invånarna på planeten som sett fotbollen och var tredje som ser handbollen. Men fotbollens högsta siffra var 186,9 miljoner människor på finalen. Snittet landar på 62,5 miljoner. För handbolls-VM ska alltså samma snitt vara 20,4 miljoner. Inte illa, men rätt långt ifrån 2 miljarder. Och det framgår inte om det är snitt eller peak eller folk som tittat längre än tre minuter.

Det mest underbara är ändå när media bara vidareförmedlar och TT skriver: ”Flest tv-tittare fanns i världsmästarlandet Spanien. 712 miljoner människor såg VM-matcherna där.”

Spanien har 47 miljoner invånare som visserligen älskar fotboll men likväl inte har klonat sig…

Nu är ju inte innebandy-VM i Finland i närheten av dessa siffror, men med kreativ bokföring vore det intressant att höra hur långt vi kommit. Tyvärr finns det ingen global sammanställning utan det enda man kan konstatera är att VM-finalen Finland-Sverige sågs av över 800 000 människor i dessa båda länder. De flesta i Finland. Ännu ett område där de har passerat oss…

I Tjeckien sattes nytt tv-rekord för innebandy. Att tittarsiffrorna för Tjeckien och Finland utvecklats bättre än de svenska kan ha ett samband med det jag skrev om tidigare kring TV4:s hantering av innebandyn. (Även om jag faktiskt tycker de gjorde ett bra VM sett till antalet sändningar och en anledning till de låga siffrorna var arrangörerna som lade matcher på dåliga tider. Däremot var som med all innebandy marknadsföringen i den egna kanalen bristfällig). Dessutom borde fler matcher ha sänts i stora TV4.

Kommentera

Your email address will not be published.

*