Att skriva en säljande text (nr 3) #blogg100

FFF_omslag_3D_lowBaksidestexten på en bok är den text som läses av fler än de som läser boken. Det är en text som i vissa fall avgör om någon köper boken när de plockar upp den i bokhandeln. Dessutom är det en text som slentrianmässigt ofta används i varje sammanhang då det behövs en text för att beskriva boken. Som annonser, text på nätbokhandlare, utskick till bokhandel och pressutskick.

Kort sagt. En text där varje ord ska vägas på guldvåg. Vi har gjort det en hel del med min baksidestext. Men det har också lett till att vi haft flera versioner som cirkulerat. När det sedan var dags att lägga upp den i Bokrondellen (databasen som alla nätbokhandlare hämtar sina texter ifrån) så kom fel version in där. Ooops. Lyckligtvis går det att uppdatera.

Nyfiken på slutversionen? Så här ser den ut:

Färglösa kommun må vara liten och okänd, men kompenserar väl genom fullständigt galna kommunalråd och absurda visioner. Sanningen är att kommunen håller på att gå i konkurs och att invånarna inte vet något om det. För att undvika en medieskandal kring finanserna måste man göra allt för att dölja verkligheten. Det finns nämligen fler hemligheter som skulle komma upp till ytan. En snabb lösning behövs, men inte ens det kriminella husbilsgänget i trakten anar de oväntade turerna händelserna kommer att ta när allt sätts i rullning.

Samtidigt får journalisten Filip ett erbjudande om att återvända hem till Färglösa för att ta över ortens tidning när 112 år gamle Johannes vill lämna sin post. Den före detta strippan Lollo rör om rejält i grytan och den svenskamerikanske managementkonsulten Lennart gör sitt bästa för att räta upp situationen, mest för sin egen vinning. Det enda som är helt säkert är att allt håller på att gå åt helvete. Och kanske blir det också tydligare än någonsin att gammal kärlek aldrig rostar.

Fem stjärnor för Färglösa är Sölve Dahlgrens första roman för vuxna. Han har tidigare skrivit flera framgångsrika ungdomsromaner i serien om Innebandypiraterna. Här berättar han den burleska historien om den lilla orten Färglösa, en påhittad småkommun i Skåne, där politikerna brottas med verklighet, visioner och arvet från tidigare generationer. En rapp satir, fylld av cliffhangers och gapskratt.

 

Fortsätt läsaAtt skriva en säljande text (nr 3) #blogg100

Baksidestext – svårare och viktigare än själva boken

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår kväll skickade jag iväg manuset till InnebandyPiraterna – Andra säsongen för andra gången. Med flera korrigeringar och ett par nya scener för att romanen ska bli bättre. Den nya versionen var runt 10-15.000 tecken längre än den ursprungliga. Och den är 30.000 tecken längre än den första boken.

Idag satte jag mig med baksidestexten. Och jag tänkte på en artikel jag läste för några dagar sedan om hur viktig den är för boken och hur man skriver en baksidestext.

“Stores have tens of thousands of books being displayed spine-out. With all this congestion, it is hard to get attention. Initially, all a potential buyer sees is the book’s spine. If the browser takes it down, he or she will gaze at the cover about four seconds and the flip it over to read the back cover. On average, he or she will spend just seven seconds here, so the trick is to keep them reading longer. Your copy has to be punchy and benefit-laden; it has to speak to the potential buyer.”

Sju sekunder? Det gäller att komma till poängen snabbt då.

Fortsätt läsaBaksidestext – svårare och viktigare än själva boken