Relevans kan utan tvekan avgöra värdet på information. Det blir extra uppenbart när man lyssnar på väderprognoser i radio. Alltför ofta är det av typen “i södra Sverige, regn och växlande molnighet 12-16 grader och i norra Sverige risk för snöblandat regn, vissa solchanser och 8-14 grader.”
För vem är denna rapport relevant? Troligen bara någon promille av lyssnarna. Hade prognosen däremot varit lokal hade värdet varit högre.
Med hjälp av internet kan man idag få äkta lokala väderprognoser för en viss ort. Visserligen är det fortfarande prognoser, eller kvalificerade gissningar. Men likväl är sannolikheten större för att en prognos gjort för den ort där du bor ger dig mer nytta än en prognos för hela Sverige.
Skräckexemplet jag minns var CNN:s World weather som målade upp hela världens väder det kommande dygnet med bred roller. “Nordamerika regn och risk för åska, Europa snö, Afrika soligt och Asien molnigt”.
Hur relevant är din hemsida eller din produktinformation för just dina kunder?