Innebandyn har stått och stampat några år nu tycker vi som är inne i rörelsen. Licenserna står still, publiksiffrorna likaså. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på den explosionsartade tillväxt som sporten haft under snart 30 år. Idag finns det i Sverige drygt 125 000 licensierade spelare – jämfört med 500 år 1982 (utvecklingen hittar du på innebandy.se). Det är faktiskt lite färre än för några år sedan men det hänger också ihop med hur stora barnkullarna är och det faktum att det finns färre seniorspelare idag än för 10-15 år sedan. I takt med att kraven ökat även längre ner i divisionerna så väljer många korpen.
Så en del tänker, ja innebandyn har dansat färdigt. Men då missar de en mycket viktig detalj. Ungdomssidan. Idag är innebandyn enormt stor på ungdomssidan. Faktum är att en av sex pojkar i åldrarna 11-12 år spelar innebandy. Alltså 15-16 procent av alla pojkar i de åldrarna spelar innebandy. Lite färre bland tjejerna.
Sedan minskar andelen förstås, precis som för många andra lagsporter. Tonåringarna får andra intressen som konkurrerar med sporten.
Studera gärna licensstatistiken och fundera över vad det innebär för innebandyns position i framtiden när plötsligt mer än var tionde unge har spelat innebandy? Den första riktiga innebandygenerationen hamnar i maktpositioner först om några år då det finns 40-åringar som spelat innebandy i mer än 25 år. För 20 år sedan fanns det drygt 3000 barn- och ungdomar som spelade innebandy. Nu är det 84 000 barn- och ungdomar (under 16 år) som lirar.
För min egen del, som författare till en växande serie böcker med innebandy-tema där ungdomar 11-17 år är främsta målgruppen (ja, vuxna kan också läsa böckerna), känns det skönt att veta att det varje år kommer 10.000 nya 11-åriga innebandyspelare. Flera av dem har då redan spelat innebandy i fem-sex år och är frälsta och förhoppningsvis sugna på att läsa skönlitteratur om sin sport. Eller vad tror ni?
Fler och fler företag inser detta och ser kraften i innebandyn. Marknadsförare vet att man helst ska nå människor innan de fyllt 20 år för att etablera ett beteende och sätta ett varumärke. Ja, det finns en sport som har rätt stor del av de där unga som utövare och publik.
Fotnot: Genom åren har åldersgränsen mellan A- och B-licens förändrats vid några tillfällen. Idag löser man A-licens om man är 16 år eller äldre.