Även om det sålts många InnebandyPiraterna-böcker under bokrean så har det inte sålts så många. Alla böcker finns i lager, även om man möts av denna syn på Adlibris just nu.
Jag tycker lite synd om dem som jobbar på Adlibris. I höstas släppte de sin nya sajt som sågats av i stort sett alla och som lett till minskad försäljning. I november hade de tappat 7 procent i försäljning och för första gången sedan starten minskade företaget sin omsättning 2013 (-60 miljoner kr jämfört med 2012). Inte precis vad man vill när man investerar i en e-handelsplattform. Normalt sett vill man se en ökning rätt omgående. Tidigare har Bokia försökt sig på en relanserad ehandelsplats med lika dåligt resultat.
Från att ha varit den klarast lysande stjärnan på den svenska nätbokhandelshimlen har Adlibris alltmer förvandlats till om inte ett svart hål så åtminstone ett problembarn.
Missförstå mig inte. Adlibris är fortfarande den nätbokhandlare som dominerar och står för den allra största delen av försäljningen. Samtliga nätbokhandlare har också sina tekniska problem med tillfälliga fel på lagersaldon och omslag som inte dyker upp trots att de är tillgängliga. Men just nu har Adlibris flest fel.
Just denna vecka är problemet rean. Eller rättare sagt att bokrean är slut. Men alla de titlar som var med på rean står i skrivande stund sedan två dygn tillbaks listade som tillfälligt slut hos förlaget. Vilket såklart är helt fel. Men det är Adlibris lösning för att inte riskera att de beställer hem böcker till fullpris åt kunder som beställt till rea-pris.
Ett annat problem för Adlibris är att de höjt sina priser, från att i stort sett alltid ha varit billigast på varje titel är de nu dyrast av de tre stora. CDON har en aggressiv prissättning och är oftast billigast medan Bokus lägger sig strax under Adlibris. Med undantag för kampanjer såklart.
Bakom kulisserna knorrar förlagen över att Adlibris tappat mycket av det som var deras kännetecken tidigare: blixtsnabb support och korta beslutsvägar. Du kunde mejla deras inköps- eller webbfolk och få svar och beslut inom några timmar. Det var grymt bra minns jag när jag precis hade startat mitt förlag för fyra-fem år sedan. Men idag kanske du inte ens får svar, eller får vänta flera dagar. Eller skickas runt mellan olika personer utan besked och ingen vågar ta beslut utan att fråga en chef.
En del av detta är förstås Bonnier-effekten. Från att ha varit ett fristående entreprenörsdrivet bolag har Adlibris successivt inordnats i storföretagets struktur. Med allt vad det innebär av koncernredovisning, rapporter, overhead och möten. Ekonomiska muskler kommer till ett pris.
För min egen del, som delägare i det snabbväxande Hoi förlag, så ser jag utmaningar av liknande art men fortfarande i mycket mindre skala. Vi blir också fler personer, fler och fler som får egna avskilda ansvarsområden. Det ställer högre krav på internkommunikation och en ökad risk för det som Adlibris drabbas av – ärenden som faller mellan stolarna.
Jag hoppas att Adlibris får ordning på sina IT-system snart. Även om Bokus och CDON knaprar åt sig marknadsandelar för varje dag som går med strul så är varje kanal viktig. Risken är nämligen att en läsare struntar i att köpa den där boken utan istället surfar vidare och kollar på Youtube eller gör något annat med sin tid och sina pengar. Det är en förlorad affär både för Hoi och Adlibris.
Skriv-en-roman-på-30-dagar-rapport (läs mer här)
Uppe strax efter halv fem. Öppnade datorn tio över fem och på 50 min skrev jag 990 ord av kapitel 2. Känns lite ringrostigt att ta upp karaktärer som jag inte skrivit om på snart tre och ett halvt år. Men intrigen tar form. Fortfarande inget detaljerat synopsis, bara ett på ungefär sju rader…
Summering:
Dag 1: 964 ord – totalt 964 ord.
Dag 2: 991 ord – totalt 1.955 ord.