Dessa veckor är det många deadlines för mig. Tidningar som ska tryckas, böcker som ska ges ut. Det är egna deadlines för texter och färdiga pdf:er. Det är deadlines för olika frilansare jag anlitar. Jag inser också efter renoveringen av mitt badrum att deadlines inte är unika för min bransch – och vi har alla problem när någon länk i kedjan missar sin deadline.
Ska vi börja med historien om badrummet? I korthet så har vårt nedgångna badrum blivit så nedgånget att det var risk för fuktskador om det inte renoverades. Det blev bestämt i våras och skulle ta tre veckor.
För att underlätta så skulle man passa på medans vi var bortresta under tre veckor i juli med start 1 juli. Så sas det i april.
Men i juni så kom byggfirman på att de hade semesterstängt så istället skulle man börja den 15 juli. Eftersom den 15:e var en torsdag så kom det istället att bli start den 19 juli.
Tre veckor skulle det ta. “Eller säg tre och en halv för att vara på säkra sidan”. Alltså absolut senast den 11 augusti.
Tror ni att de klarade sin deadline? Nja. Inte riktigt alla inblandade. Nu är det den 19 augusti och badrummet är nästan helt klart, inklusive målning.
Med andra ord kommer de att ha missat sin deadline med en månad eller två veckor beroende på hur man räknar. Varför har jag egentligen ingen aning om, men det känns skönt att kunna duscha hemma igen.
Jag hoppas bara att jag lyckas bättre med att hålla mina egna deadlines. Det är som sagt rätt många sådana just nu. Samtidigt som man ska blicka framåt och hålla projekt i luften som inte ska genomföras förrän senare i höst.
Förmodligen är det precis likadant för hantverkare. Det är ju inte så att de bara har vårt badrum att göra klart och ibland kör det ihop sig.
Alltså blir det än viktigare med planering och struktur. Och framförhållning. Den här veckan har mina frilansare textdeadline till tidningen Fria Företagare. Jag känner mig rätt nöjd med hur de har levererat så här långt. Det är mycket som kan hända och det kommer att dyka upp saker som vi inte kan påverka, yttre händelser som gör att man måste ha med ytterligare en artikel. Men har man bara löst större delen av tidningen kan man hantera sådana oväntade händelser.
Vilket för mig till författarens största problem – prokrastinering. Att skjuta upp och vänta på inspiration. Eller att sitta och blogga när det finns fler arbetsuppgifter som behöver göras. Samtidigt är bloggen faktiskt en del av mitt arbete, liksom twitter och facebook. Att bygga min författarplattform som min coach Ann Ljungberg brukar kalla det. Men likväl behöver en författare även skriva på sina böcker.