Läste precis Mattias Boströms intressanta blogginlägg om Framtida sätt att styra försäljningen av e-böcker. Jag tror han är helt på rätt spår. En sak som e-boksläsare med 3G-uppkoppling och bättre webbmöjligheter kommer att stimulera är nämligen impulsköp.
Är det något som gjort att bokförsäljningen ökat på senare år så är det ju tillgängligheten på två sätt:
1) genom nätbokhandlare som har “alla” böcker
2) genom pocket och andra lågpriserbjudanden i mataffären (lockvaror i kassan är effektivt, liksom kundkortsrabatter)
Med en e-bokläsare så får du på sätt och vis båda dessa. Som Mattias skriver kan förlagen göra snabba, riktade kampanjer. Kanske i kombination med tv-framträdanden, recensioner och andra genomslag i media för en författare eller bok.
Om man exempelvis vet att en författare ska vara med i tv-soffan så kan förlaget snabbt köpa riktad reklam på Facebook eller varför inte på gammelmedias nyhetssajter samma dag. Det här blir extra effektivt om e-bokläsaren också är en surfplatta.
Och den surfplattan/e-bokläsaren kan vara en iPad. Men det kan också vara en Adam.
Den skulle kommit redan i sommar men nu verkar det som om vi (eller USA, svenskar lär som vanligt få vänta ännu längre, kanske blir det årets julklapp?) får vänta till hösten på indiska NotionInks Adam som kombinerar tryckkänslig LCD-skärm med e-ink (alltså lågenergi-skärmen som används i e-bokläsare).
Adam är en produkt som låter nästan för bra för att vara sann. Den piskar Apples iPad på många fronter (ja, iPad har säkert snyggare animationer i gränssnittet), har öppet operativsystem (Android, Ubuntu, Chromium). Den stora skillnaden är dock e-ink-skärmen som gör att du kan använda plattan i 160 timmar innan du behöver ladda den…
Den är helt enkelt en kombination av surfdator och läsplatta för böcker. Enda nackdelen skulle väl vara att den väger som en inbunden bok istället för en pocket.
Det gör att man kan lägga till dessa punkter på listan som ökar bokförsäljning:
3) direkt access oavsett var du bor (idag kräver det en välsorterad bokhandel) och tid på dygnet (inga fysiska bokhandlare idag har öppet dygnet runt vad jag vet?)
4) lågt pris som gör impulsköp enklare, inte minst genom det som Mattias skriver:
Låt oss säga att ett förlag vill få upp en viss ebok på topplistan. Genom att tillfälligt sänka priset med 50% eller kanske ända upp till 75% kommer försäljningen att öka.
Ja, det är bara att konstatera att bokbranschen står inför en riktigt omvälvande tid. De som tittar på försäljningsstatistiken idag och säger “se, det säljer ju nästan ingenting. Ingen vill ha e-böcker” kommer att få ompröva det. Rätt idag, fel imorgon.
Då har man ändå inte berört saker som kampanjer i böcker. Det vill säga när du läst hela första boken om kriminalkommisarie Hubert så möts du av en sida där det står “Tack för att du köpt den här boken, klicka här för att komma till aktuella kampanjer på de andra böckerna i serien” och sedan hamnar läsaren på en speciell kampanjsite där han möts av “Du har precis läst Ryttaren i skogen som är den första boken i serien. Har du läst de övriga sju? Just nu kan du välja tre titlar och betala för två. Erbjudandet gäller bara i 48 timmar.”
Hur många tror att DET skulle sätta fart på backlistförsäljningen? Och bokläsningen.
Lite skamlös egenreklam:
Min bok InnebandyPiraterna – Första säsongen kan du idag köpa som e-bok, låna som e-bok på biblioteket eller köpa som en app till iPhone och iPad. Idag finns det dock inget erbjudande i dem om impulsköp på kommande böcker i serien.
Den går även att handla som pappersbok – tryckt på print on demand.