Egenutgivarna invaderar bokmarknaden

Jag gissar att 2011 innebär en ny flod av debutanter som ger ut på eget förlag. Det känns som väldigt länge sedan jag själv gav ut min första bok men faktum är att det bara gått knappt 14 månader sedan Första säsongen i serien InnebandyPiraterna kom ut.

Jag var långt ifrån först och idag känns det väl allt mer accepterat att göra det. Det är väl egentligen bara en del recensenter som rynkar på näsan, samtidigt som de sällan har koll på vad som är egenutgivet och inte eftersom det finns hundratals små förlag i Sverige.

Läste idag ett inlägg i Debutantbloggen av Oskar Källner med titeln ”Att ge ut själv: Looser eller visionär” med intrressanta tankar. Jag hade själv ett gästinlägg på samma blogg förra året. Jag hade så svårt att skriva kort att det blev två delar om att debutera på eget förlag, del 1 och del 2.

Intresset för inte bara att skriva utan även själva utgivningsprocessen och bokmarknaden ledde vidare till att jag i höstas dessutom skrev en bok i ämnet, tillsammans med Lars Rambe (som inledde sin karriär genom egenutgivning) och Ann Ljungberg (som både drivit eget bokförlag och coachat otaliga författare). Vår bok Lyckas med bokutgivning – handfasta råd från framgångsrika egenutgivare är en bok som jag själv hade velat ha när jag började planera för 1,5 år sedan.

Det känns som att vi på det stora hela även lyckats med det. Malin Johansson ger betyget 8/10 och en lång recension. Jag väljer att saxa:
”Den som funderar på att ge ut själv, eller redan har gjort det, bör absolut läsa den här. Den som funderar på att bli utgiven överhuvudtaget bör läsa den. Den  som skriver med syfte att bli publicerad i någon form bör läsa den, om inte annat för att få en god förståelse hur det trots allt fungerar med bokutgivning.”

En annan recension av boken hittar du hos Johanna Wistrand. Saxar:
”Lyckas med bokutgivning” täcker allt, är mitt intryck. Den första oumbärliga boken i sitt slag, kanske? En bok som alla presumtiva egenutgivare borde skaffa.

Dessutom ledde arbetet med boken fram till en affärsidé som blev Hoi Förlag som vänder sig till författare som vill bli egenutgivare men inte riktigt är redo att lägga ner den tid som krävs. Det är ju inte alla som har den lyx jag har, att kunna lägga 20% av sin arbetstid på skrivande och utgivning. Plus en hel del fritid ska erkännas.

För några dagar sedan hade jag också en diskussion om transparens på Facebook när det gäller att redovisa försäljningssiffror. Överlag är det mycket hysch-hysch kring detta i branschen. Inte så konstigt när även etablerade författare på etablerade förlag ofta misslyckas med att sälja 1000 ex av sina böcker. Och omvänt vill en del förlag inte skylta med vilka jätteupplagor de har på böcker i unika nischer eftersom de vill undvika konkurrens.

Men som egenutgivare är ju valet bara ditt eget. Vill du berätta att du hittills sålt 156 eller 7845 böcker? Är det negativt att berätta om din bok inte sålt så mycket efter en månad eller ökar det bara trovärdigheten? Jag har hittills varit ganska vag när jag berättat för andra hur mycket jag sålt av mina böcker. Men jag funderar på en bloggpost där jag berättar. Eftersom jag misstänker att många andra egenutgivare är nyfikna. Det får nog bli ett separat inlägg (ja, jag vet att jag är grymt inkonsekvent mellan bloggpost och blogginlägg) om det vad det lider…

3 thoughts on “Egenutgivarna invaderar bokmarknaden”

  1. Oskar Källner
     · 

    Tack så mycket för tipsen. Ska kolla upp er bok om självutgivning.
    Ha de bra!

Kommentera

Your email address will not be published.

*