Värdet av en utbildning och hur mäter man utbildningsnivå?
Jag har funderat en del över det här med “utbildningsnivå”. Av två anledningar: dels det lokala perspektivet där man pratar om att Helsingborgsregionen, och framför allt Helsingborg, ligger under rikssnittet när det gäller andel av befolkningen som har högre utbildning.
Dels att jag läste om Peter Thiel, en av personerna bakom PayPal men även investerare i Facebook, som menar att det – i alla fall i USA – finns en utbildningsbubbla.
Lägger man samman dessa båda med mina egna funderingar så blir frågan: vad är värdet av en utbildning och hur mäter man utbildningsnivå på ett rättvisande sätt?
Låt oss börja med det här snacket om “högre utbildning”. Självklart är det nyttigt att gå i skolan och lära sig saker. Vissa yrken kan man knappast lära sig utan en stor andel högskolestudier; läkare, jurist, lärare och många, många fler. Ofta fall handlar det om att man kan lära sig ett yrke snabbare genom att läsa organiserat istället för att inhämta kunskaperna under många års praktik och learning-by-doing.
Men det finns också många exempel på motsaten, där studierna faktiskt inte tillför speciellt mycket till yrkeskunskapen. Tvärtom utexamineras ibland elever som på pappret har yrkeskunskaper men i praktiken inte är värda någonting för en arbetsgivare eftersom de inte har någon som helst praktisk erfarenhet ur verkligheten. Det finns folk som tar ut en högskoleexamen som inte har jobbat överhuvudtaget i sitt liv. Hur mycket är en “högre utbildning” värd då jämfört med någon som under hela skoltiden jobbat varje sommarlov, kanske även kvällar och helger och därefter skaffat sig fyra-fem års yrkeserfarenhet? Vem tillför samhällsekonomin mest?