Edvard Munk gör debut på Twitter

Jag har inte varit någon flitig twittrare de senaste åren. Du hittar mig på @solvedahlgren även om mina tweets är ytterst oregelbundna.

Men så snubblade jag över en riktigt roligt twittrare, The Tweet of God. Den skrivs tydligen av David Javerbaum som är manusförfattare på flera amerikanska tv-serier, bland annat The Daily Show med Jon Stewart.

Så jag blev sugen på att göra något liknande och valde ut en av karaktärerna i Fem stjärnor för Färglösa – kommunalrådet Edvard Munk. Hur skulle han twittra? Jag började skriva ner fyndiga tweets på högst 120 tecken (maxgränsen är 140 tecken) och igår sjösatte jag hans twitterkonto.

Så följ gärna Edvard Munk på Twitter. Då kan du hitta saker som:

Edvard-Munk-tweet-exempel

Detta är inlägg nr 64 av #blogg100

Fortsätt läsaEdvard Munk gör debut på Twitter

Det traditionella företagets första tweet på twitter

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 augusti, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

VD: Jag har hört talas om något som heter twitter. Det sägs att alla ska twittra.
Marknadschef: Ja, det är jättehett just nu. Vi borde satsa på det.
Juristen: Jag är lite tveksam till säkerheten. Ska vi verkligen skicka ut information utan att veta vem som läser den?
VD: Nej, nu kör vi. Låt oss sätta igång.
Marknadschefen: Jag ringer en byrå och ber dem skriva vårt första twitter.

Några dagar senare presenterar byrån ett första förslag till premiär-tweet.
“Nu finns vi på twitter. RT gärna. Vad tycker ni om oss?”
VD: Vad är RT?
Konsult: Retweet, det betyder att vi vill att andra ska skicka vidare vår tweet.
Juristen: Är inte det piratkopiering?
Konsult: Nej, det är word of mouth.
VD: Vad är word of mouth?
Konsult: Mun mot mun-marknadsföring.
Marknadschefen: Ska vi skicka ut det?
VD: Nja, ska vi inte kolla lite på formuleringen?
Juristen: Jag ser risker med att be om synpunkter.
Konsult: Det är ju hela poängen. Att få veta vad kunderna tycker.
Juristen: Ja, med det måste ske under kontrollerade former. En fokusgrupp exempelvis.
VD: Vi kanske ska stryka “Vad tycker ni om oss?”
Juristen: Det blir min rekommendation. Jag tycker vi ska ta bort “RT gärna” också.
Marknadschefen: Ett tydligt budskap, jag gillar det. “Nu finns vi på twitter”
Konsulten: Ja, det är ju ett sätt att komma igång med ett första tweet. Det är inte så noga, det är ju ett samtal.
Juristen: Inte så noga? Alla tweets måste självklart kontrolleras innan de sprids.
Marknadschefen: Vi får låta byrån skriva alla tweets.
VD: Men vi i ledningsgruppen är ju ytterst ansvariga för företagets twittrande. Vi måste godkänna alla tweets.
Konsulten: Det är kanske inte riktigt poängen med twitter…
Juristen: Jag tänker inte tillåta att vi släpper iväg tweets utan att jag läst dem.
VD: När ska vi skicka ut nästa tweet?
Marknadschefen: När är nästa ledningsgruppsmöte?
VD: Om två veckor.
Juristen: Det är ju ganska kort om tid. Kan du be byrån ta fram ett förslag till dess så kan vi diskutera det. Kanske maila ut det innan.
VD: Då skickar vi nästa tweet om fyra veckor. Ok?
Konsulten: Det verkar som om ni har kommit igång. Jag skickar en faktura och en offert på att skriva tweets åt er.
Marknadschefen: Lysande. Lysande. Nu finns vi på twitter!

Ja, så kanske det kan låta? Vem vet. Själv twittrar jag för fullt och kan följas på @solvedahlgren och eftersom jag är både VD och marknadschef så är beslutsvägen kortare.

Fortsätt läsaDet traditionella företagets första tweet på twitter