Går det att återskapa SuperBowl? (#012 av #blogg100)

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:3 februari, 2013
  • Inläggskategori:Blogg

I natt är det dags för Super Bowl och USA står stilla och runtom i världen bänkar sig folk i tv-sofforna trots att det är mitt i natten (som t ex i Sverige) för att följa den direktsända finalen i NFL (amerikansk fotboll). Det är ett enormt spektakel. Själv har jag inte sett matchen de senaste åren, dels för att jag inte alltid haft tillgång till den kanal där den sänts och dels för att man med småbarn blir mer kräsen med sovtid.

Läste ett intressant blogginlägg av alltid tänkvärde Seth Godin, “Why do we care about football?” som är riktigt intressant även för svenskar – även om du inte är intresserad av amerikansk fotboll.

Han beskriver nämligen hur just amerikansk fotboll har kunnat bli så stort, en del av den amerikanska kulturen. Sporten växte upp med tv. Det riktigt tänkvärda är dock när han påpekar att det förmodligen inte går att återskapa.

“Going forward, no other sport will ever have a run like this, because the TV-cash part of the connection can’t be recreated. Mass TV built many elements of our culture, but mass TV (except for tonight) is basically over. “

Direktsänd tv har fortfarande en kraft. Men konkurrensen gör att det ändå inte får samma genomslag som förr. En uppsjö av tv-kanaler kommer i framtiden (eller egentligen redan nu) att ersättas av miljoner webb-tv-sändningar, ofta on-demand.

Jag skrev för två år sedan om hur innebandyn kunde bli Sveriges svar på Superbowl. Ska man gå efter Seth Godins tankar så ska innebandyn strunta i mass-tv och annan massmedia och istället fokusera på innebandyns tribe, de hängivna. Det är värt att fundera över. Även om det alltid är lockande med det genomslag som tv-exponering kan ge…

Fortsätt läsaGår det att återskapa SuperBowl? (#012 av #blogg100)

Häst och vagn istället för klubba och boll i TV4

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:7 april, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Igår släpptes bomben. TV4 väljer att visa Olympiatravet istället för SM-finalen i innebandy i “stora fyran”, alltså TV4. Avtalsbrott? Ingen aning. Skandal? Absolut.

Redan i november skrev jag om tv-kris för innebandyn. Bland annat konstaterade jag:
“Det är hög tid för ett krismöte om innebandyns framtid som tv-sport. Om inte TV4 tar tag i problemen och börjar jobba professionellt med marknadsföringen av sina sändningar så är det dags att välja en annan väg.”

Den kniv i ryggen eller spik i kistan som nu levereras av TV4 med 1,5 vecka kvar till den stora finalen, SM-finalen i Malmö Arena, kan inte tolkas på annat sätt än att äktenskapet mellan TV4 och innebandyn nu definitivt är över.
Ryktena har gått under säsongen om att TV4 vill ur avtalet. De prioriterar andra idrotter, exempelvis handboll där de under åren investerat många miljoner i rättigheter och redaktionell reklamtid.

– Vi har tvingats välja mellan två stora och starka sportarrangemang. Jag skulle önska högre tittarsiffror på innebandy, säger Hans Pekkari, sportchef på TV4-Gruppen till Innebandymagazinet.se.
Jaha. Men man kan inte bara sitta och önska sig högre tittarsiffror. Man måste jobba för det. Man måste marknadsföra sin produkt. Det har TV4 fullständigt glömt bort.

Ett antal innebandyprofiler kommenterar beslutet och den annars så frispråkige kommentatorn Conny Vesterlund riktar ingen kritik mot sin arbetsgivare. Det gör däremot en fd tv-profil från innebandysändningarna, Andreas Vanberg via Rune Engströms blogg. Han avslöjar också hur tittarsiffrorna dalat för sändningarna. Kan det finnas ett samband med TV4:s sändningsuppehåll i januari under handbollsmästerskapet?

Istället väljer TV4 att lyfta in landskampen Sverige-Finland i stora TV4, helgen efter SM-finalen. Och säger att även en eventuell femte semifinal mellan Warberg och Falun kan sändas där. Konspiratoriskt skulle man kunna ana att TV4 vill satsa på landslagsinnebandy och strunta i klubblagsinnebandy? Jag tror mer att det är kompensation för att slippa åka dit för avtalsbrott.

Låt TV4 köpa sig ur sista året på avtalet. Och använd pengarna till att investera i en egen webb-tv-plattform. Varför fjäska för tv-kanaler som inte bryr sig? Innebandyförbundet har pumpat in många miljoner till SVT och indirekt i TV4 under många år utan att riktigt få tillbaks något.

Gör som IMG:s grundare Mark McCormack gjorde en gång i tiden: investera tungt i att bygga kompetens för att producera sportevenemang på ett sätt som ingen annan klarar. Proffs bakom och framför kameran, folk som brinner för det. Erbjud sedan gratis nyhetsbilder till alla medier men kontrollera sändningarna.
IMG byggde på detta sätt ett värde och ett intresse, de skapade TWI (Trans World International) som blev ett av världens största bolag för produktion av tv-sport. Efter ett antal år stod tv-kanalerna på kö för att köpa rättigheterna.
Idag behövs inga tv-kanaler – vi har webben som kan nå hela världen. Ja, kanske, kanske för en sändning som SM-finalen. Men i övrigt är det bättre att bygga en satsning med sändningar från samtliga matcher. Pay-per-view. Innebandymagasin med profiler i tv-soffa och matchbilder.

Tänk på den internationella marknaden. Varför inte sända SSL med engelska kommentatorer för hela innebandyvärlden? Hur många tusen tittare skulle vi inte kunna nå i Finland, Tjeckien, Schweiz och övriga 50 länder? Då skulle det kanske bli betydligt mer intressant för de svenska klubbtillverkarna att lägga annonspengar för att synas i sändningarna. Det är ju trots allt på exportmarknaden de har störst chanser att växa.

Webb-TV-sändningarna under slutspelet visar potentialen. Där har Svenska Spel föredömligt gått in och sponsrat genom att låta sina kunder se matchen gratis – övriga har kunnat köpa som pay-per-view för 30 kr eller i efterhand för 20 kr. Bakom står företaget LiveWebbTV. Lysande.

TV4 har haft fyra år på sig att lyfta innebandyn som tv-sport. Hur länge till har vi råd att låta dem fortsätta? Är det inte dags för innebandyn själv att ta tyglarna och styra vart färden ska bära? Vi trodde att TV4 var den stora starka travhästen som skulle bära oss till seger, men det visade sig att vi bara fick en ponny.

Fortsätt läsaHäst och vagn istället för klubba och boll i TV4

Fotbollsklubbar & ekonomi

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:11 februari, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Inom företagsvärlden är man väl medveten om att vinst är intäkter minus kostnader. Inom fotbollsvärlden är det sällan det ekonomiska resultatet som räknas utan bara det sportsliga.

Därför redovisar svenska mästarna Malmö FF -30 miljoner i resultat och cupmästarna Helsingborgs IF -2,5 miljoner (-6,8 milj 2009). Ända hoppet för att gå plus verkar vara att sälja sina bästa spelare för miljoner till utländska klubbar.

Och kanske är det därför som revisionsbyrån Deloitte listar de klubbar i Europa som har högst inkomster. Utan att redovisa hur stora miljonförluster de har. Och TT sväljer och skickar vidare pressmeddelandet. Är det bra reklam för en revisor?

Fortsätt läsaFotbollsklubbar & ekonomi