En massiv annonskampanj – hjälper det?

Jag har köpt mer annonsutrymme för min nya roman Fem stjärnor för Färglösa än för någon annan av mina tidigare böcker. Jag ska inte säga hur mycket jag lagt ner, men det närmar sig en nivå där marknadsföringen kostar lika mycket som produktionen (redaktör, formgivning, korrektur, tryckning etc) av boken.

Kommer det att löna sig? Ingen aning faktiskt. Det svåra är att det nästan inte går att mäta effekten av en specifik annons eller ens den samlade annonseringen. Jag har haft två helsidor i Svensk Bokhandel, en helsida i Svensk Bokhandels sommarkatalog. Dessutom är jag nu uppe i 1,5 sida i Vi Läser och kommer att ha en helsida i Books & Dreams. Har även satsat på att annonsera i Lokaltidningen Helsingborg för att verkligen pränta in budskapet om Sveriges längsta releasefest på Väla Köpcentrum torsd-sönd nästa vecka. Jag har inga stortavlor på stan eller reklamspotar i tv. Kanske tur det förresten, med tanke på EU-valet misstänker jag att det hade varit svårt att få rabatter där just den här tiden…

Så frågan är: säljer annonser i tidningar böcker? Ja, i någon mån måste det förstås göra det. Men ofta krävs det repetition och man ska vara medveten om att en enda annons inte gör en sommar. Flera annonser ökar chansen till igenkänning men måste också vägas mot effekten och hur många extra böcker de faktiskt säljer.

Vi-Laser-annonsI fredags fick jag tidningen Vi Läsers nya nummer där min bok finns med i en annons från Hoi Förlag. Jag satt där på Bromma flygplats och bläddrade och läste en intervju med Jo Nesbö, en av mina författaridoler. Och så mittemot sista sidan låg min annons. Det kändes lite häftigt. Och jag kunde inte låta bli att fundera över om någon annan skulle läsa samma tidning och känna igen mig.

Innan man varit med i tidningen någon gång är det lätt att tro att man genast ska bli känd och igenkänd överallt, bara man varit på bild i en tidning. Så är det naturligtvis inte. Framför allt är det folk du redan känner som känner igen dig och läser om dig och upptäcker att du gjort något som de kanske inte ens hade en aning om att du gjorde – som att skriva böcker.

För att du ska bli så känd att folk känner igen dig på stan, en flygplats – eller i en bokhandel – krävs betydligt mycket mer exponering. Men varje artikel, varje annons, varje signering och varje föredrag bidrar till en droppe i det glas som måste fyllas för att folk i allmänhet ska veta vem du är. Och helst veta att du är författare till sommarens roligaste bok.

Läs mer om Fem stjärnor för Färglösa >>

Fortsätt läsaEn massiv annonskampanj – hjälper det?

Ny månad, nya möjligheter att sälja böcker

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:1 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Idag är det 1 juni. Just nu har jag inte sålt en enda bok denna månad. Förra månaden blev den 3:e bästa sedan lanseringen av InnebandyPiraterna. Men vad gör jag med juni? Det enda som händer på innebandyfronten är silly-season (övergångar mellan klubbar) och de flesta idrottsintresserade fokuserar på fotbolls-VM.

Framför allt skriver jag ju på “Andra säsongen” som ska komma ut i september. Den kommer säkert att ge en viss merförsäljning även av “Första säsongen”. Men samtidigt är det ju viktigt att få så många som möjligt att läsa den första boken redan innan den andra kommit ut för att den ska sälja bra.

Alltså, juni månad och utmaningen att få fart på försäljningen. Jag vet att det finns tusentals läsare där ute som knappt hört talas om boken ännu. Och sommaren är en bra tid att läsa böcker!

Min första åtgärd jag tänkt mig är en student/skolavslutnings-kampanj. Vad är mer perfekt som present än ett signerat exemplar av InnebandyPiraterna – Första säsongen? Jag har ett 100-tal exemplar hemma i lager som jag kan signera och skicka ut.

Efter lanseringen sålde jag en del den vägen, via egen postorder. Förskottsbetalning via bankgiro är rätt smidigt men inte optimalt. Helst ska det ju vara e-handel fullt ut med kortbetalning direkt vid beställning för att slippa även den hanteringen. Ska kolla på en e-handelsplugin för WordPress. Tips?

Så jag får försöka få fart på den kampanjen. Men vad kan jag göra mer för att sälja böcker i sommar? Har ni några idéer så får ni gärna lämna dem i kommentarerna nedan!

Just det, du kan förstås köpa InnebandyPiraterna också. Antingen via mitt studenterbjudande (som inte är online ännu) där du får en signerad bok (ange valfri hälsning till mottagaren) för endast 169 kr inkl frakt! Gäller så långt det nuvarande lagret räcker. Tills vidare, maila beställning till info (a) dahlgrensforlag.se Uppdaterat: Erbjudandet finns nu – klicka här för Student-erbjudandet!

Du kan även beställa boken (utan signering) via formuläret här på sidan, direkt från förlaget, eller via någon av nätbokhandlarna:
Adlibris (just nu 188 kr)
CDON (just nu 189 kr)
Bokus (just nu 211 kr)
Bokia (just nu 195 kr)

Är du lite hipp och cool och tycker att pappersböcker inte är lika häftigt som e-böcker så går det att köpa InnebandyPiraterna – Första säsongen som e-bok för flera olika e-bokläsare från 52 kr.
Dessutom finns InnebandyPiraterna för iPhone/iPad/iPod touch. (Den kostar bara 28 kr där!)

Nej, tyvärr ingen pocketutgåva ännu. Kanske till hösten, har inte tagit beslut (eller fått något erbjudande) än…

Fortsätt läsaNy månad, nya möjligheter att sälja böcker