En massiv annonskampanj – hjälper det?
Jag har köpt mer annonsutrymme för min nya roman Fem stjärnor för Färglösa än för någon annan av mina tidigare böcker. Jag ska inte säga hur mycket jag lagt ner, men det närmar sig en nivå där marknadsföringen kostar lika mycket som produktionen (redaktör, formgivning, korrektur, tryckning etc) av boken.
Kommer det att löna sig? Ingen aning faktiskt. Det svåra är att det nästan inte går att mäta effekten av en specifik annons eller ens den samlade annonseringen. Jag har haft två helsidor i Svensk Bokhandel, en helsida i Svensk Bokhandels sommarkatalog. Dessutom är jag nu uppe i 1,5 sida i Vi Läser och kommer att ha en helsida i Books & Dreams. Har även satsat på att annonsera i Lokaltidningen Helsingborg för att verkligen pränta in budskapet om Sveriges längsta releasefest på Väla Köpcentrum torsd-sönd nästa vecka. Jag har inga stortavlor på stan eller reklamspotar i tv. Kanske tur det förresten, med tanke på EU-valet misstänker jag att det hade varit svårt att få rabatter där just den här tiden…
Så frågan är: säljer annonser i tidningar böcker? Ja, i någon mån måste det förstås göra det. Men ofta krävs det repetition och man ska vara medveten om att en enda annons inte gör en sommar. Flera annonser ökar chansen till igenkänning men måste också vägas mot effekten och hur många extra böcker de faktiskt säljer.
I fredags fick jag tidningen Vi Läsers nya nummer där min bok finns med i en annons från Hoi Förlag. Jag satt där på Bromma flygplats och bläddrade och läste en intervju med Jo Nesbö, en av mina författaridoler. Och så mittemot sista sidan låg min annons. Det kändes lite häftigt. Och jag kunde inte låta bli att fundera över om någon annan skulle läsa samma tidning och känna igen mig.
Innan man varit med i tidningen någon gång är det lätt att tro att man genast ska bli känd och igenkänd överallt, bara man varit på bild i en tidning. Så är det naturligtvis inte. Framför allt är det folk du redan känner som känner igen dig och läser om dig och upptäcker att du gjort något som de kanske inte ens hade en aning om att du gjorde – som att skriva böcker.
För att du ska bli så känd att folk känner igen dig på stan, en flygplats – eller i en bokhandel – krävs betydligt mycket mer exponering. Men varje artikel, varje annons, varje signering och varje föredrag bidrar till en droppe i det glas som måste fyllas för att folk i allmänhet ska veta vem du är. Och helst veta att du är författare till sommarens roligaste bok.