Lanseringsfest på Facebook – inte bästa lokalen

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:24 juni, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Igår var det lanseringsfest för min författarcoach Ann Ljungbergs bok “Min kompis är författare”, en bok som handlar om hur man använder sociala medier för att lansera och marknadsföra en bok. Boken, som jag ännu inte läst, innehåller flera intervjuer med författare som använder sig av sociala medier – däribland jag själv.

Helt logiskt hölls därför lanseringsfesten virtuellt, på Facebook. Knappt 100 personer hade anmält att de skulle komma och jag tror drygt hälften var där under den timme som det pågick. Utifrån eventet kan man dra några slutsatser utöver att det var kul och trevligt att “snacka” med lite folk kring en bok som alla är intresserade av:

1. Det är för kort tid med en timme, speciellt i sociala medier där vi är rätt vana att umgås asynkront och inte alltid chatta i realtid utan ofta logga in när vi känner för det. Kanske en lanseringsdag/kväll med ett par hållpunkter då det händer något extra? T ex kl 18 utlottning, kl 20.30 intervju med xxx etc… Kl 22.30 recensioner presenteras osv…

2. Det krävs en tydlig plan och struktur och färdiga diskussionsämnen för att inte trådar ska bli för splittrade.

3. Facebook är inte rätt verktyg för virtuella lanseringsfester.

Fortsätt läsaLanseringsfest på Facebook – inte bästa lokalen

Min väg mot 1000 fans

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:10 februari, 2010
  • Inläggskategori:Blogg

Läste Anton Johanssons inlägg “Om att skapa fans” som refererar till en gammal favoritpost, Kevin Kellys långa utläggning om att 1000 äkta fans ska räcka för att försörja sig som författare/musiker/konstnär eller liknande. Anton drar det vidare och påminner om att det i lika stor utsträckning gäller andra saker du ägnar dig åt och att fans ibland är detsamma som kunder. Anton skriver:

Det fina med fans är att det handlar om en ärlig relation. Ibland personlig, ibland inte, men fansen har på något sätt en relation till dig, ditt varumärke eller produkt. Relationer innebär tillit, hörsamhet, förlåtande och långvarighet. Vilket innebär att fans är de bästa kunderna, budbärarna och dessutom förlåtande även om något skulle gå fel (de kan bli besvikna och ändå fortsätta köpa produkterna, t.ex.).

Fortsätt läsaMin väg mot 1000 fans