Lanseringsfest på Facebook – inte bästa lokalen
Igår var det lanseringsfest för min författarcoach Ann Ljungbergs bok “Min kompis är författare”, en bok som handlar om hur man använder sociala medier för att lansera och marknadsföra en bok. Boken, som jag ännu inte läst, innehåller flera intervjuer med författare som använder sig av sociala medier – däribland jag själv.
Helt logiskt hölls därför lanseringsfesten virtuellt, på Facebook. Knappt 100 personer hade anmält att de skulle komma och jag tror drygt hälften var där under den timme som det pågick. Utifrån eventet kan man dra några slutsatser utöver att det var kul och trevligt att “snacka” med lite folk kring en bok som alla är intresserade av:
1. Det är för kort tid med en timme, speciellt i sociala medier där vi är rätt vana att umgås asynkront och inte alltid chatta i realtid utan ofta logga in när vi känner för det. Kanske en lanseringsdag/kväll med ett par hållpunkter då det händer något extra? T ex kl 18 utlottning, kl 20.30 intervju med xxx etc… Kl 22.30 recensioner presenteras osv…
2. Det krävs en tydlig plan och struktur och färdiga diskussionsämnen för att inte trådar ska bli för splittrade.
3. Facebook är inte rätt verktyg för virtuella lanseringsfester.