När man är förläggare/författare är det lätt att stirra sig blind på marknadsföring och försäljningssiffror. Eftersom man behöver sälja böcker för att ha råd att lägga mer tid på sitt skrivande. Men i slutändan så handlar det ändå om läsarna, om du skriver något som folk vill läsa så kan du förhoppningsvis leva på det en dag.
Det är inte ovanligt att debuterande författare, inte minst egenutgivare, blir besvikna när deras bok efter ett par månader fortfarande “bara” sålt några hundra exemplar. De glömmer att ett författarskap är något som tar tid att bygga. På Hoi Förlag brukar vi säga till författarna att utgivningsdagen är startskottet på loppet och det är inte ett 100-meterslopp utan ett maratonlopp som startar.
En amerikansk blogg som jag följer sporadiskt är Kristine Kathryn Rusch som i ett blogginlägg påminner om att läsaren lätt glöms bort i allt det här marknadsförandet. Jag håller inte med om att man ska vänta med marknadsföring tills man gett ut sin tionde bok, däremot att man inte får glömma bort skrivtid.
Själv har jag ju börjat skriva en serie böcker, InnebandyPiraterna. Den första boken kom i november 2009, den tredje i december 2011. En bok om året tycker många författare är tufft att hinna med, men läsarna vill ha betydligt mycket mer än så. Jag har hundratals eller tusentals läsare som väntar på fler böcker i serien. Häromdagen fick jag ett mejl som gjorde mig lite extra glad.
Så TACK! Kommer det fler delar? Det skulle vi behöva!
Behöver man en tydligare signal om att det är dags att dedicera mer skrivtid åt nästa bok i serien?