När den 19-årige juridikstudenten Matthew Reilly hade skrivit klart actionromanen Contest valde han att ge ut den på egen hand. I en intervju några år senare fick han frågan varför han valde egenutgivning.
– Enkelt. Jag kontakatade alla större bokförlag i Sydney och erbjöd dem att ge ut boken. Alla refuserade den, sa Reilly.
Året var 1996 och Contest kom alltså ut trots refuseringarna. Matthew hade dock inte för avsikt att bygga en karriär som egenutgivare utan såg det istället som ett sätt att bevisa för förlagen att de hade gjort fel.
Inspirerad av kända bästsäljare skapade han ett omslag i samma stil. Han lånade pengar av sin familj för att kunna trycka 1000 exemplar av boken och satte igång att sälja den. En bokhandel i taget spred han boken till bokhandlare runtom i centrala Sydney.
– Jag visste att Contest hade det som krävdes och jag ville bara att den skulle bli upptäckt. Jag visste att utgivare kollade bokhandeln så det var där min bok skulle vara, sa Reilly.
I januari 1997 gick Cate Paterson, redaktör på Pan Macmillans skönlitterära avdelning in på Angus & Robertsons Pitt Street Mall-bokhandel och köpte ett exempar av Contest. Hon gillade den och via kontaktuppgifterna i boken fick hon tag på Matthew.
– Vid den här tiden hade jag egentligen bara kartonger med osålda böcker och en hög refuseringsbrev. Därför började jag skriva på en ny roman, Ice Station.
Just detta faktum tilltalade såklart Paterson. Baserat på Contest och ett par kapitel av den nya romanen skrev hon ett avtal på två böcker med den unge författaren.
Ice Station gavs ut i slutet av 1998 och sålde över 170 000 exemplar enbart i Australien.
– Ice Station var ett svar på actionfilmer från Hollywood. Jag tänkte att när du gör en film så är du begränsad av en budget. Det kostar stora pengar att göra stora actionscener. Men när du skriver en bok kan du skapa hur vilda och spektakulära actionscener du vill. Din enda begränsning är din fantasi.
Nästa bok, Temple, överträffade Ice Stations försäljningssiffror och såldes till en rad länder. I väntan på att han skulle bli klar med romanen därefter så gjordes en delvis omarbetad nyutgåva av hans debut, Contest. Även den klättrade på topplistorna i Australien.
Matthew Reilly har sedan dess gett ut sju böcker med Pan Macmillan. Han är utgiven i över 20 länder och hans böcker har sålt i över 3,5 miljoner exemplar totalt.
Idag är Reilly en av de bäst säljande författarna i Australien. Och den egenutgivna originalutgåvan av Contest då? Ligger den och samlar damm i ett garage? Nej, tvärtom. Den är ett eftertraktat samlarobjekt och ett exemplar såldes på Ebay för 1200 dollar…
Är det fel att ta med Reilly som exempel på framgångsrika egenutgivare när han nu egentligen inte sålde så många exemplar på egen hand? Nej, det tycker jag inte. Han är snarare ett exempel på att det finns olika strategier med en egenutgivning. Eftersom många författare hellre skriver böcker än driver företag är det logiskt att skriva kontrakt med ett etablerat förlag om man får chansen. Det är inte konstigare än en entreprenör som väljer att låta sitt företag bli uppköpt för att få möjlighet att fortsätta växa.
Samtidigt som det finns andra som aldrig skulle sälja eftersom de vill fortsätta ha kontrollen och bygga både företaget och karriären för att sälja långt senare.
Uppdatering: En längre intervju med Matthew Reilly hittar du här. Både som podcast och transcript.
Fotnot: Det verkar inte som om Matthew Reilly finns utgiven på svenska, heller. Jag lovar att en del av de kommande egenutgivar-idolerna i min serie kommer att vara utgivna även här.
Tidigare avsnitt i serien Egenutgivar-idolare:
1. Richard Paul Evans
Funderar du på egenutgivning? Då ska du läsa min bok “Lyckas med bokutgivning” som jag skrivit tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg.
Har du redan gett ut en bok själv? Kanske du kan bli en av de svenska egenutgivare-idoler som vi kommer att skapa i vår nya bok. Tävla om en plats på Bokmässan i Göteborg!