Det var en gång en e-handlare som ville sälja mycket till sina kunder. Han hade hittat ett framgångskoncept som byggde på gratis. Allting var gratis, men det kostade extra om man ville ha mer än det som var gratis. Exempelvis var fula visitkort gratis, men mot ett litet tillägg kunde man göra egna snygga visitkort.
Det var fortfarande billigt och bra, missförstå mig rätt. Men när de väl fått in kunden och fått en beställning så dök problemet upp – hur ska vi få dem att handla igen? Kan vi verkligen använda samma erbjudande, gratis?
Det första e-handlaren gjorde var att direkt efter beställningen ge kunden ett tidsbegränsat erbjudande: om du gör den här tilläggsbeställningen inom tio minuter så får du ett specialpris. Helt lysande, bra erbjudande för kunden och dessutom en hets som gjorde att många impulsköpte och beställde 1000 extra visitkort trots att de redan handlat 500 st fler än de gör av med på tio år.
Men sedan då? När de väl levererat till kunden. Då vill man ju ha återkommande kunder?
Enkelt, tänkte e-handlaren. Vi har ju deras e-postadresser, det är bara att skicka fler erbjudanden av samma sort. De har ju visat att de gillar gratis och tidsbegränsade erbjudanden.
Så e-handlaren började skicka kreativa mail till alla sina kunder. Personligt adresserade dessutom, “bara för dig som bor i Helsingborg”, eller “ett erbjudande bara just för dig Kalle”.
Men beställningarna blev ändå inte så många. E-handlaren kliade sig i huvudet och skickade lite fler mail. Nästan varje dag kom det ett nytt erbjudande om gratis muggar, t-shirts, skyltar, flaggor, musmattor, banderoller, ja allt som man kunde trycka på.
Inte mycket fler beställningar för det. E-handlaren började göra tidsbegränsade utskick. Rubriker som “Sista chansen att beställa gratis” eller “Det här erbjudandet gäller bara i 24 timmar”.
Men eftersom kunderna fick nya mail med erbjudanden innan de ens hade hunnit fundera över om de kanske borde “ta sista chansen”.
Vissa kunder sa till sig själva “varför skickar de så mycket erbjudanden? Nu har jag fått 100 mail på 150 dagar efter att jag beställde 1000 visitkort. Även om jag är ute och minglar i alla mina nätverk så kommer jag inte att göra av med 1000 visitkort på 150 dagar”.
Så vissa kunder började göra det där som e-handlaren inte hade tänkt på. De tryckte på “rapportera skräppost” i Gmail eller vilket e-postprogram de nu använde. Det fick effekt inte bara för dem själva utan för många andra då e-handlarens kommande erbjudanden om “250 muggar gratis – endast idag!” inte hamnade i inboxen utan i skräpkorgen.
En kund gjorde dock något annorlunda. Han skickade ett mail med Sagan om Pojken och Vargen till e-handlaren.