Var och handlade med en av döttrarna som hade med sig egna pengar. Mynt i en plånbok. Ungefär 24 kronor. Hon kollade på nästan varenda leksak och tidning i affären. Och konstaterade att hon inte kunde köpa någonting eftersom allt kostade minst 30 kr. Till slut hittade hon automaterna med plastbollar med miniprylar vid entrén och lyckades handla en sådan för 5 kr. En nyttig läxa om att saker och ting kostar pengar, mamma och pappa kan inte bara köpa nya leksaker och annat varje dag hur som helst. Tyckte jag.
Mina döttrar gillar My Little Pony. En serie leksaker som lanserade 1983 och sedan dess fått nytt liv och återlanserats flera gånger till nya generationer. Den fjärde generationen My Little Pony lanserades genom en animerad tv-serie 2010 som nått både nya barn och även fått tittare mellan 15 och 35 år.
Således laddade vi hem en My Little Pony-app till plattan. Ett fint och välgjort spel såvitt jag kan se. Den var gratis, men som med många andra gratisappar kan man göra köp inne i appen för att snabba på utvecklingen i spelet. Och sedan en tid tillbaka så har Google gjort det enklare att göra dessa små köp inne i appar, utan att behöva ange kod och handla. One click buy. Istället måste man själv se till att aktivera lösenord för att undvika att barnen shoppar loss. Vilket vi missat. Barnen har ju inte tillgång till Google Play där apparna säljs eller laddas ner gratis.
Så häromdagen kom det fyra snabba mejl som meddelade att barnen hade handlat i My Little Pony-appen. Scoop of bits för 38 kr och Pouch of gems för 15 kr. Det kändes som onödiga pengar, men ändå. Fast när det visade sig att de handlat ett berg av bits och gems, Mountain of Gems, för 229 kr. Gånger två. Då blev man allt lite irriterad. Över 500 spänn på några minuter!
Eller förbannad. Känns lite som lurendrejeri. Spel som riktar sig till barn, byggda för att lura dem på pengar. Man kan ana att detta spel genererar en del intäkter, det har laddats ner mer än 10 miljoner gånger och över 400 000 användare har betygsatt det. Höga betyg, 4,4 i snitt men också runt 10% som ger betyg 1. De flesta av dessa kritiserar just att det snabbt blir stora pengar. Många föräldrar alltför sent inser vad barnen ställer till med och vet kanske inte heller var och hur de ska reklamera köp.
Lyckligtvis reagerade jag snabbt och reklamerade till Google Play och speltillverkaren och påpekade att köpen gjorts av minderåriga barn inuti spelet. Även om policyn säger att det är öppet köp bara i 15 minuter så meddelade de att pengarna ska återbetalas med tanke på omständigheterna. Mycket bra, misstänker att det händer rätt ofta och det bästa sättet för speltillverkaren att slippa badwill är att bara godkänna reklamationer.
Om dina barn sitter och spelar på din Androidplatta – se till att lösenordsskydda betalningar – även om du redan spärrat Google Play. Här hittar du instruktioner för att lägga in lösenordsskydd.
Affärsmodellen som sådan? Tja, jag är lite kluven till det. Jag förstår att ett spel inte kan vara gratis, det måste finansieras antingen av annonser eller betalfunktioner. Jag gillar Freemium som modell på nätet, att man betalar för extrafunktioner när man är nöjd med en tjänst. Men det måste finnas proportioner på vilka summor som kan spenderas i ett spel. Är det rimligt att man ska kunna handla för hundratals (tusentals?) kronor i ett barnspel? Då föredrar jag betalspel där man köper appen en gång och vet vad den kostar. Finns många fina sådana, inte minst svenska som Pettson & Findus.
Jag googlar lite och ser att kritiken inte är ny. En användare skrev ett öppet brev till Gameloft redan 2012. Det finns förstås även vuxna My Little Pony-fans och dessa kan faktiskt räkna:
“In the true spirit of the show on which it is based, this game should be designed so that little kids can enjoy it as well as bronies. Sadly, your game, which costs $100+ in real world cash to complete is just a horrifically greedy money grab.”
Efter det verkar tillverkaren ha justerat priserna så att det inte skulle vara lika dyrt. Sa de. Mitt exempel ovan tyder på motsatsen.
Jag klarade mig ändå lindrigt. Läste att en 5-årig pojke i England lyckades shoppa loss inne i en app på föräldrarnas iPad och handla för 1700 pund (ca 20 000 kr) inom loppet av tio minuter…