En bokrelease är startskottet på ett maraton. Och samtidigt avslutningen på ett annat maraton. De två senaste veckorna har gått rasande snabbt och jag kan konstatera att jag inte alls sålt så många böcker som jag hade hoppats. Ännu.
Veckorna före min release av Frisparkad präglades av strul med tryckerier och digitala filer. Sådant som “bara ska fungera” tvingades jag lägga alldeles för mycket extra tid på istället för att i lugn och ro planera marknadsföringsaktiviteter i samband med boksläppet.
Mina gerilla-marknadsförings-bilder har i alla fall fått genomslag i sociala medier. Men omvandlas det till bokförsäljning? Det är förmodligen alldeles för tidigt för att avgöra det.
Jag har genomfört två och en halv signering. Lördagen den 4/2 stod jag på Killbergs (numera Akademibokhandeln) i Helsingborg och lördagen därpå i Höganäs bokhandel. Dessutom körde jag en extra signering runt lunch på fredagen den 3/2 då det var otroligt uselt väder och inte mycket folk i rörelse jämfört med en vanlig fredag. Även en boksignering påverkas av väder och vind (det blåste upp till 20 m/s den dagen).
Personligen tycker jag att det stora värdet med att signera i bokhandel är synlighet. De som jobbar i bokhandeln ser din bok och långt fler kunder än de som köper din bok lägger märke till den. Som författare hinner man dessutom prata med många potentiella läsare.
Men räknar man enbart bokförsäljningen där och då är en boksignering nästan aldrig lönsam för författaren när man inkluderar tid och resekostnader.
Däremot har varje såld bok ett värde eftersom det är en potentiell ambassadör. Några av dem som läser boken kommer förhoppningsvis att älska den och rekommendera till sina vänner och därmed generera försäljning.
Numera finns även faktorn ljudböcker via prenumerationstjänster. Allt fler frågar om boken finns på Storytel/Bookbeat/Nextory. Och det känns ju bra att kunna svara “Ja” på den frågan.
Så hur går ljudboken då? Svaret är att jag inte riktigt vet. Än så länge har jag bara fått tillgång till Nextorys statistikverktyg så där kan jag se varje dag hur mycket den lyssnats dagen före. Men på Bookbeat och Storytel kan jag bara gissa utifrån antalet betyg, vilket inte är ett bra mått.
Så 14 dagar har gått. Det är långt kvar till mina försäljningsmål och den punkt där boken når break-even. Men samtidigt har jag varit med så länge att jag inte drabbas av panik. Jag menar, min debutroman sålde ändå i några hundra exemplar under 2022. Tretton år efter utgivning. Jag hoppas att Frisparkad lever lika länge.
Men försäljningen och lyssnandet får gärna lyfta snabbare än så förstås.
När det gäller försäljning ute i bokhandeln kommer den förmodligen att vara obefintligt de närmsta två-tre veckorna eftersom bokrean börjar på tisdag nästa vecka (21 februari). Jag har för övrigt lagt med flera av titlarna i InnebandyPiraterna-serien på årets rea för att boosta den försäljningen lite.
Så nu gäller det att samla lite energi och hitta aktiviteter under resten av våren. Kanske några företag som letar sommarpresent och kan tänka sig en bok?