Läsarfråga: Hur stor upplaga ska man välja som egenutgivare?

Det kom ett mail som jag besvarade. Och sen tänkte jag att det förmodligen är fler som är intresserade av svaren.

Hej!
Jag är en ännu outgiven förhoppningsfull blivande författare som funderar på att göra som du, dvs ge ut mina egna böcker. Vill helst minimera nybörjarmisstagen och när jag hittade din blogg insåg jag att du har en hel del kunskap och erfarenhet som jag hoppas att du har tid och lust att dela med dig av! Några frågor:

1) Hur stor upplaga skulle du rekommendera för en okänd författare av skönlitteratur? (Alltså, vad kan vara vettigt att förvänta sig att sälja på ett år?)
– Det är svårt att ge ett generellt svar. Det beror på genre, vilka distributionsvägar och kontaktnät du har. Men det jag vet är att det finns etablerade författare på större förlag som gett ut flera böcker tidigare som ändå inte lyckas sälja mer än ett par hundra exemplar. Snittupplagan för en debutant (skönlitteratur) på ett etablerat förlag är runt 800 ex. Snitt – det finns alltså många som säljer mindre än så.
Ska man trycka på egen hand då beror upplagan på två saker:
a) Hur mycket är du beredd att investera av dina egna pengar för att trycka böcker? Du ska inte räkna med att du får tillbaks dem, åtminstone inte direkt. Att trycka 1000 böcker kostar oftast mer än 15.000 kr även om du väljer mjuka pärmar. Beroende på F-pris kanske du måste sälja 400-500 böcker bara för att få tillbaks insatsen.
b) Vilka lagermöjligheter har du? Säg att din bok är på ca 300 sidor, du väljer mjuka pärmar. Då väger kanske varje bok 350-400 gram. Trycker du 1000 ex blir det alltså 350-400 kg som levereras på en lastpall. Om du bor i villa och har garage är det okej – om du kan köra in lastpallen. Annars måste du lasta om den. Allra bäst är om man har tillgång till ett lager någonstans – men då kostar det sannolikt också pengar varje månad att lagra böckerna.
Alternativet är det som jag gjorde med första boken – POD (print-on-demand), dvs böckerna trycks en åt gången eller kanske 10-50 st åt gången. Det blir dyrare styckpris men du slipper hela lagerhanteringen som faktiskt kan bli rätt krävande.

2) Har jag förstått saken rätt säljer du dina böcker via ett flertal kanaler – vilken har fungerat bäst och vilken kostar mer än den smakar?
– Ju fler kanaler desto bättre. Man måste testa alla möjligheter som finns, det är svårt att veta innan vad som fungerar bäst. Likaså handlar det om att alla läsare inte köper böcker på samma ställe. Nätbokhandeln är smidig och enkel – men det finns fortfarande de som vill bläddra i boken innan de köper den. Jag har själv sålt mycket på signeringar i samband med innebandymatcher. Det passar min bok. Fundera över vad som passar din bok, var finns dina läsare? Kan du nå dem på andra ställen än de traditionella?

3) Något du önskar att du hade vetat innan? (Dvs har du några råd att ge till en nybörjare?)
– Räkna med att allting tar längre tid än du tror, varje steg i kedjan har en tendens att dra ut på tiden. Jag rekommenderar att man sätter sig in i bokbranschens prissättning och rabatter tidigt. Likaså är det bra att kontakta återförsäljare redan innan boken finns ute. Sedan finns det dussintals små detaljer som man lär sig efterhand. Jag skriver just nu på en bok som heter “Lyckas med bokutgivning” tillsammans med Ann Ljungberg och Lars Rambe. Den kommer i december och ska besvara många av de frågor som jag själv hade när jag gav ut min första bok.

Tacksam för svar!

Ja, mina svar var alltså de kursiverade. Jag märker att det finns ett enormt intresse för att skriva och ge ut sina böcker och jag delar gärna med mig av mina egna erfarenheter.

Vill du veta när jag släpper nästa bok?

Det händer att jag ger ut en ny bok. Jag kommer även att då och då skicka ut nyhetsbrev och berätta  om när dessa är på gång. Kanske bjuda på en novell eller tipsa om några aktuella inlägg på bloggen ifall du inte hänger här varje dag. Kort sagt, lämna din mejladress om du vill hålla dig uppdaterad om mitt författarskap.