Nästa torsdag öppnar Bokmässan för fackbesökare (fredag-söndag är det allmänhetens tur). Då ska jag stå i monter A04:10 tillsammans med fyra andra författare på små förlag. Vi ska marknadsföra och sälja våra böcker till sådär 100 000 besökare under fyra dagar.
Jag har varit med på mässan förr. Både som privatbesökare, journalist och utställare. Under min tid på Egmont fick jag se lite bakom kulisserna hur de stora förlagen jobbar på mässan. Och 2004 hade jag en egen monter för min nystartade novelltidskrift VIPstory. Då fick jag känna på hur det är för de riktigt små förlagen på mässan.
Det är tufft att synas och märkas på mässan. Vår monter i år är mycket mer genomtänkt än den monter jag hade då. Nu har vi valt att anlita proffsbyggare och köpt ett delvis färdigt paket och bara fixat lite smådetaljer själva. Då köpte jag inredning på IKEA, hade egna stolar med mig, skrev ut affischer på min skrivare och monterade själv. Dessutom har jag i år redan en mycket större etablerad läsekrets.
Nästa vecka släpper jag min andra bok och det är mindre än ett år sedan den första kom (nov 2009). Jag vet att “InnebandyPiraterna – Första säsongen” finns på 400-500 bibliotek och har lästs av ett par tusen människor. Jag har en helt annan distribution eftersom böckerna går att köpa i bokhandlare över hela landet. Min första bok finns också i pocket.
Men precis som då brottas jag nu med den fråga som alla förlag och författare ställer sig: hur många böcker ska jag ta med mig till Göteborg? Hur många exemplar är det realistiskt att sälja under fyra dagar? Av den nya och av ettan i pocket? Då, för sex år sedan, lastade jag bilen tungt med närmare 1000 exemplar av de två utgåvorna av VIPstory. Efteråt fick jag sedan lasta in det allra mesta igen och köra hem.
Kalla det ödets ironi, men just nu har jag två lastpallar fyllda med gamla VIPstory-exemplar som ska skickas till tippen (eller skänkas bort – hör av dig om du vill ha dem) för att ge plats på lagret åt leveransen av Andra säsongen.
Jag intalar mig själv att man nog ska vara väldigt nöjd om man säljer 100-200 exemplar på fyra dagar. Även om man har en aggressiv prissättning (det krävs nästan på mässan att man håller snudd på F-pris). Men jag kommer säkerligen att ta med mig för många böcker även i år. Jag vill ju inte riskera att sälja slut på alla exemplar av den helt färska boken InnebandyPiraterna – Andra säsongen redan före söndagskvällen. Eller hur?
Hade varit kul att höra erfarenheter från andra utställare – hur många exemplar har ni sålt som mest på mässan av en enskild titel?
Och vi ses väl på mässan? Ta chansen att träffa mig och mina kompisar i montern:
Pontus Wikner – författare till deckaren “Löparen”
Ann-Catrin Malmlöf – med boken “En kvinnlig konsult på uppdrag i Angola”
Margareta Strandman Dahlberg – med boken “Mallorca – en ö i världen”
Ann Ljungberg – författarcoach med boken “Min kompis är författare”
Slutligen – kom till monter A04:10 för riktigt bra erbjudanden på riktigt bra böcker!