Det bubblar kring egenutgivning

Söndag kväll. Laddar för en vecka med skrivarkurs och några barnlediga dagar. Ypperliga förutsättningar för att komma igång med mitt skrivande alltså. Målet för hösten är att sätta av två timmar om dagen, varje morgon måndag-torsdag och därutöver hitta fyra timmar fred-sönd vilket ska ge tio timmar i veckan. Tillräckligt för att kunna skriva klart en bok på en-två månader. Vi får se hur det går.

* * *

Läste på Daniel Åbergs blogg att DN skrivit om egenutgivning. Kul att det börjar uppmärksammas lite mer. Men rent egoistiskt verkar journalisten inte ha nåtts av mina böcker.

Så vem ska bli Sveriges första egenutgivna succéförfattare? En möjlig aspirant på titeln är Karin Carlsson, till vardags it-säljare, numera författare till deckaren ”Det keltiska korset”. Efter att ha blivit refuserad av de traditionella förlagen valde hon att trycka sin bok genom självpubliceringssajten Vulkan.se. En första upplaga om 1000 exemplar har snart sålt slut.

I min, Lars och Anns bok Lyckas med bokutgivning ger vi flera exempel på egenutgivare som sålt femsiffrigt och i ett fall till och med sexsiffriga upplagor. Svenskar. Både jag och Lars har dessutom sålt mer än Karin Carlsson.
Det intressanta är dock vad som definierar bästsäljande. Artikelns ingress efterlyser just detta:

Den digitala revolutionen gör att vem som helst kan trycka eller sprida sin egen bok. Samtidigt kretsar fortfarande bokbranschen kring ett fåtal traditionella aktörer. När kommer den första svenska egenutgivna bästsäljaren?
Men vad krävs för detta? Är det när vi får vår första egenutgivare som säljer en miljon exemplar? Det är inte helt omöjligt att det kan hända när eboken fått sitt riktigt genomslag.

Vad är en bästsäljande egenutgivare? En miljon exemplar?

* * *

En som verkligen är ute och cyklar i DN:s artikel är litteraturvetaren Ann Steiner. Hon tror på allvar att en genomsnittlig läsare kan skilja på om en bok är utgiven av ett stort förlag eller ett som drivs av författaren själv = egenutgivare. Trångsynt och gammeldags. Tummen ner.

* * *

Läste ni mitt blogginlägg om hur antalet vuxna som äger en läsplatta i USA fördubblats på sju månader? Från 6 till 12%. Det låter ju fortfarande lite.
Men häromdagen slog mig tanken: hur många vuxna amerikaner har då läst en bok det senaste året? Kan det vara så mycket som 50% eller?
I så fall innebär det ju att var fjärde av dem nu äger en läsplatta. Sug på den.

* * *

Daniel Åberg får en liten sidoartikel i DN. Det är han väl värd. Han ”snodde” positionen som “egenutgivningen personifierad” trots att jag kom ut någon månad före honom med min första bok. Egentligen var jag lite tveksam till att ta den positionen den första tiden, precis som många andra egenutgivare. Man vill väl egentligen inte lyfta fram att man ger ut på eget förlag utan snarare prata om att man gett ut en bok.
Å andra sidan hade det varit kul att bli tillfrågad som “expert” på egenutgivning lite oftare i media. Jag har ju ändå skrivit en bok i ämnet…

* * *

Sociala medier kommer att spela en stor roll för eboksförfattare i framtiden. Vi kan se en del av kraften då författaren John Green (som skriver böcker för unga vuxna) lyckats ta sig in på Amazons topp 10-lista med de mest sålda böckerna enbart med hjälp av twitter och facebook.
Jaha, är det något konstigt med det?
Ja, det är det eftersom boken ännu inte kommit ut. Den är faktiskt inte ens skriven. Utgivningsdatum är satt till 1 maj 2012….
Inte mindre än 1,1 miljoner personer följer John Green på twitter. New York Times berättar hur Green twittrade om titeln på boken, la ut en Youtube-video och därefter lovade att signera alla förbeställda exemplar och hela förstaupplagan av boken. Sedan fick den ett eget liv när fans började diskutera boken, skapa egna omslagsförslag och göra förbeställningar.
Samma dag låg boken etta på Amazon och Barnes & Noble!
Fantastiskt! Kolla videon, han gör hyfsad marknadsföring på Youtube. Videon har setts 188 000 gånger.

* * *

Den som är intresserad av hur det går för egenutgivare i USA kan botanisera i statistiken hos TeleRead. Vi kan i alla fall notera att 16 av de 100 mest sålda böckerna på Kindle hos Amazon var egenutgivna. Den högst placerade låg på sjätte plats, Summer Secrets av Barbara Freethy som dessutom har en annan bok på 61:a plats.
Noterar dock att hon, liksom en del av de andra egenutgivarna, tidigare är utgiven av etablerade förlag men valt att ge ut eböckerna själv. Undrar hur det går med detta i Sverige? Kommer storförlagen verkligen att lyckas kontrollera eboksrättigheterna för sina författare eller?

* * *

Konkurrensen bland författare kommer att bli ännu tuffare i framtiden. Samtidigt är det en spännande tid att verka i – både som författare och förläggare!

2 thoughts on “Det bubblar kring egenutgivning”

  1. Aage
     · 

    Håller med dig om Ann Steiner. Hon har skrivit en bok: Litteraturen i mediesamhället. Den är mycket läsvärd och bra. Men när jag kom till pariet där hon definierar egenutgivarna skriver hon att detta är en grupp som har fått sina manus refuserade av förlag och därför ger ut böckerna själva. Som om det inte skulle kunna vara ett prioriterat och aktivt beslut att ge ut själv?
    Ha d gott därute! Ses kanske på Bokmässan, jag finns i Värmlandsmontern!

  2. Sölve Dahlgren
     · 

    Hemskt att en forskare kan sprida sådan okunskap. Möjligen kan man tolka det som att det är medias bild av egenutgivare hon förmedlar, det kan stämma med kultursidornas inställning i allmänhet. Men att göra det till en sanning är ren lögn. 🙂

    Jag kommer att vara på Bokmässan tillsammans med Hoi Förlag.

Kommentera

Your email address will not be published.

*