Hur många ex krävs för succé?

I fredags tillbringade jag en heldag med möten i Stockholm kring min bok. Många intressanta samtal som gärna kunde fått vara ännu längre.

Sakta men säkert håller jag på att skaffa mig en rätt bra bild av den svenska bokmarknaden, även om jag fortfarande är nybörjare eftersom det bara är drygt fem månader sedan jag gav ut min första roman, InnebandyPiraterna – Första säsongen.

Om man kollar runt lite så får man bilden av att en skönlitterär debutant trycks i en upplaga på mellan 1000 och 2500 exemplar. Bara i undantagsfall trycks det fler ex i första omgången.
Dem man hör om är succéerna där det snabbt trycks en andra upplaga, som exempelvis Jonas Jonasson som kom ut på Piratförlaget i höstas med ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Där trycktes nya upplagor fem gånger på de första tre månaderna. Nu har boken sålts i 50.000 exemplar och dessutom har rättigheterna sålts till mer än tio länder. Nu när den kommit som pocket så lär den siffran växa rejält. Det är en succé.

Men långt ifrån alla debutanter säljer så mycket. Jag har tidigare refererat en siffra som säger att en debutant på ett större förlag i snitt säljer 800 exemplar av sin första bok. Men det ska vara ett snitt och om killar som Jonas finns med i det snittet så inser man snabbt att det finns debutanter som säljer långt under 800 exemplar.
Det har viskats om att vissa debutanter, även på ett större förlag, säljer färre än 500 exemplar. En ren förlustafffär för förlaget om inte författaren fortsätter att skriva fler böcker som lyckas bättre i framtiden.

Men som ett av mina egna personliga delmål satte jag faktiskt de där 800 exemplaren, jag tänkte att när jag passerat det så är jag på övre halvan. Eftersom jag trycker hos Publit som är ett print-on-demand-förlag så trycks det i princip inga böcker som inte redan är sålda.
Det är inte helt sant eftersom jag dels har ett litet lager hemma med några kartonger (för signeringar och recensionsexemplar) och det finns några återförsäljare som fått en kartong med returrätt. Men jämfört med traditionell tryckning så ligger det inte många osålda böcker och skräpar på ett lager.

Egentligen är det nog så att säljer man 800 exemplar så tillhör man de mest framgångsrika debutanterna. De som passerar 1000 sålda exemplar med en debutroman är snäppet under de där riktigt stora succéerna som du läser om i tidningen.

Många är nyfikna på hur mycket InnebandyPiraterna egentligen har sålt. Jag vet ju ganska exakt. Ändå har jag varit lite hemlighetsfull och till dem som frågat har jag gett en ungefärlig siffra plus/minus något hundratal exemplar.
Inte ens Svensk Bokhandels topplistor ger ju exakta siffror, förutom att förlaget släpper uppgifter som ”har nu sålt över 12.000 exemplar” eller liknande. Jag är egentligen extremt nyfiken på vilka upplagor som krävs för att ta sig in på en sådan topplista. Samtidigt är de månadsbaserade och det krävs alltså en rejäl försäljning under en enskild månad för att få genomslag där. Och det är bara försäljning i bokhandeln, inte andra kanaler om jag förstått saken rätt. Definitivt inte signeringar där jag sålt en del.

Jag har i alla fall avslöjat att april månad otroligt nog blir den bästa försäljningsmånaden – faktiskt bättre än december med alla julklappsköp. Så när april är över så återkommer jag kanske med en mer exakt siffra.

Har DU inte köpt boken än så har du fortfarande chansen någon dag till på min lager-REA.

Och sedan säljs boken självklart på alla de stora nätbokhandlarna. Den finns som e-bok och iPhone-app. Ja, det är väl bara ljudboksutgåva som saknas.

I september ska uppföljaren komma. Jag borde nog skriva på den boken istället för att blogga, kan jag känna ibland… 🙂

FacebookTwitter

2 thoughts on “Hur många ex krävs för succé?”

Kommentera

Your email address will not be published.

*