Bristvara: erfarenheten av svält

© HamsterMan - Fotolia.comDe senaste dagarna har jag funderat en del över resurser. Brist på resurser och överflöd av resurser. Mat och raklödder är två bra exempel ur vardagen.

Låt oss börja med mat. I helgen zappade jag förbi ett program som handlade om maten i världen där det idag – om jag fattade rätt – slängs lika mer mat än vad som behövs för att mätta alla som svälter. Europa, USA och övriga industriländer slänger alltså mat för miljarder (27 procent av maten i USA slängs). Men även i Indien gick massor av grönsaker till spillo och det berättades hur bananplantager slängde bort fullt ätliga bananer i ofantliga mängder.

Det är inte utan att man tänker på hur mycket som sorteras ner i påsen för organiskt avfall. Matrester. Speciellt när man har barn som mitt i en måltid kan få för sig “nu orkar jag inte mer” eller “jag gillar inte” trots att man som förälder vet att det är lögn.

När jag växte upp pratades det slentrianmässigt om “tänk på barnen i Afrika” ifall det lämnades mat på tallriken. Mina föräldrar och deras generation har trots allt upplevt ransoneringen under andra världskriget och en tid då det inte var givet att du kunde köpa mat från all världens hörn året runt.

* * *

Lyssnar på Zlatans bok som ljudbok. Inläst av Jonas Malmsjö. Som även läst in Jens Lapidus “Livet Deluxe”. Det första kapitlet gav mig därför en något märklig upplevelse eftersom språket i Zlatans biografi är som hämtat ur ett kapitel om gangstrarna i Lapidus deckare och när berättarrösten dessutom är densamma så blev resultatet en aning förvirrande.

Men när jag väl mentalt passerat den spärren så är det en intressant historia Zlatan målar upp. Om känslan av att som barn öppna ett tomt kylskåp när det skriker i magen av hunger. Och då talar vi ändå Sverige på 1980- eller 1990-talet. I det fallet ett resultat av föräldrar fångade främst i missbruk.

Han säger det själv – hur förmedlar jag det till mina barn som aldrig upplevt det?

* * *

När man rakar sig trycker man upp en klick raklödder i handen och kladdar ut det över haka och kinder. När jag har en helt nyöppnad burk så blir det lätt en väldigt stor klick, ofta 2-3 gånger så stor som behövs och på slutet så inser jag att det kunde räckt till minst en kanske två rakningar. Istället för jag skölja ned löddret i handfatet.

Men mot slutet av burken, när trycket är lägre så kommer löddret långsammare och jag börjar snåla. Det är märkligt hur man då hushåller med löddret och de sista dropparna i burken räcker mycket längre än de första.

Samma effekt med tandkräm.

Eller för den delen en frys som du bestämt dig för att “äta tom” innan du frostar av den. Oanade reserver blottas när du vänder på varje frysklamp och granskar varje påse med infrysta middagsrester.

* * *

2004, när jag nystartade mitt företag efter att ha sagt upp mig från en fast tjänst, blev min inkomst av tjänst (dvs resultatet i min enskilda firma) under 40.000 kr – för hela året. Hur överlevde jag? Ja, dels på besparingar men också genom att dra ner mina utgifter och snåla ordentligt i allt från mat till nöjen.

Idag skulle det vara mycket svårare att dra ner utgifterna på samma sätt eftersom jag har sambo och barn och högre omkostnader. Men erfarenheten av att ha gjort det en gång gör att det inte skrämmer mig på samma sätt som det kanske gör för den som aldrig drivit företag och är livrädd för att tappa den trygghet som de ser sin månadslön som.

* * *

Den som har oändliga resurser kan också förbruka oändliga resurser. Värt att tänka på nästa gång någon skriker efter mer resurser.

* * *

Alkohol- och narkotikamissbruk är förmodligen en större anledning till att barn far illa än arbetslösheten i Sverige. Jag inser alltmer att vi har en alltför naiv inställning till droger och vad det kostar samhället varje minut.

Fortsätt läsaBristvara: erfarenheten av svält

Det tar tio år att göra succé över en natt

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:4 januari, 2012
  • Inläggskategori:Blogg

Vi läser om dem varje dag i tidningarna eftersom media älskar rubriken “Stjärna över en natt” eller “Efter ett år tjänar de miljoner”. Vi kan ta rockstjärnor, idrottsstjärnor, företagare eller författare. Alla slår de igenom över en natt och blir mångmiljonärer.

Ett färskt exempel: Angry Birds som gjort succé som mobilspel. E24 skriver “Dataspelet Angry Birds är bara två år gammalt men när nyårsraketerna sköts upp hade spelet redan laddats ner 700 miljoner gånger.”

Hm, men så googlar man lite och läser lite mer så visar det sig att killarna bakom Angry Birds spenderade åtta år på att utveckla olika spel och lyckades hyfsat men absolut ingen succé. Det tog för övrigt tre månader innan Angry Birds lyfte, och då var det efter att företaget Rovio släppt spelet och sedan jobbat med att förbättra det efterhand.

Låt oss ta ett annat exempel som har fler år på nacken: Guitar Hero som kom ut 2005 och som sedan ledde till en hel industri med tillbehör som tydligen dragit in över två miljarder dollar… Men, Guitar Hero var inte det första spelet som Harmonix Music Systems utvecklade. Företaget startade redan 1995, tio år före lanseringen av megahiten. De första åren sysslade de inte ens med spel utan med musikprogram. Sedan gled de över på spel och släppte åtta tv-spel före Guitar Hero.

Att göra succé över en natt kräver många års hårt arbete i form av träning, utveckling och finslipning. Jag tror det är samma sak oavsett om man bygger ett företag eller om man vill bli författare eller idrottsman. Det tar tid. Visst finns det genvägar som att bli upptäckt av tv (Idol) men även då krävs det att du är förberedd. Blev Jay Smith kändis tack vare Idol eller tack vare att han under åratal kämpat med musiken?

Blir hockeyspelare miljonärer för att de gör succé i en junior-VM-turnering eller för att de under tio års tid ägnat all sin lediga tid åt att träna och spela hockey?

Jag tänker på det här när jag kämpar med min författarkarriär som började på allvar för tre år sedan nu. Drömmen fanns där långt tidigare, men det var då som jag fick ändan ur vagnen och började jobba hårt på den. Men jag vet att det är mycket jobb kvar. Mitt konsultbolag har tagit drygt åtta år att bygga upp till vad det är idag.

Jag glömmer det ibland när jag jobbar med Hoi Förlag som startades i november 2010. Det har verkligen gått rasande snabbt där också, men det kommer inte att bli en supersuccé över en natt utan förmodligen något som ska byggas under flera år, precis som Rovio och Harmonix gjorde. Vi försöker också inpränta det i alla författare vi antar på förlaget, en bokutgivning är inget 100-meterslopp – det är ett maratonlopp.

Ta Zlatans bok. En grym succé. Man kan kalla det för att han gjorde succé över en natt som författare. Men sanningen är att han jobbat i mer än femton år för att bli en av världens bästa fotbollsspelare, han har lagt grunden till intresset för sin historia genom att prata från hjärtat och säga precis vad som helst i media under tio år. Dessutom tog han hjälp av en författare som också jobbat i många, många år och faktiskt redan haft framgångar: “David Lagercrantz är journalist, författare och föreläsare i kreativt skrivande. I många år var han reporter på Expressen men verkar sedan 1993 som fri skribent. Hans bok om Göran Kropp, som kom ut 1997, blev en bestseller. Året därpå publicerades Änglarna i Åmsele som skildrar de omtalade morden på kyrkogården. “

Så, jag kämpar vidare för att göra succé över en natt. Väl medveten om att det kommer att ta tid.

Fortsätt läsaDet tar tio år att göra succé över en natt

Satan, vilken PR-kupp Zlatan!

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:15 november, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Det finns inte mycket annat att göra än att applådera Zlatan, David Lagercrantz och Bonniers till en välregisserad PR-kupp kring släppet av boken Jag är Zlatan.

Om jag förstått det rätt så var receptet att förse stora delar av den svenska presskåren med förhandsexemplar. Och då inte i första hand bara recensenterna på kultursidorna, som alltid får recensionsexemplar innan böcker släpps i handeln, utan sportjournalister.
Dessutom tvingades de skriva på ett sekretessavtal som innebar att ingenting fick skrivas om innehållet i boken före den 9 november.
Resultatet: ja, min teori är att alla som läst den försökte hitta en egen unik vinkel och sedan började tävlingen om att skriva så många unika artiklar som möjligt om bokens innehåll för att bräcka konkurrenterna. På vägen tappade man perspektivet på hur mycket som det egentligen var rimligt att skriva om en bok.
Och när det väl hade skrivits massor av artiklar så var snöbollen i rullning och det var faktiskt motiverat att skriva mer eftersom intresset då var så stort.

Det var länge sedan en bok fick lika stort medialt genomslag. Patrik Sjöbergs bok rönte stor uppmärksamhet och ledde framför allt till stora effekter kring ett ämne som varit tabu inom friidrotten uppenbarligen. Den omtalade Kungaboken (Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken) som kom ut för drygt ett år sedan och delade branschen ledde också till ett stort antal artiklar i media.

Men, det finns en skillnad. I skriverierna kring Zlatan var det mycket tydligt att det handlade om en bok. Och väldigt snabbt lyckades man få in vinkeln om försäljningen av boken och vilka enorma förhandsbeställningar det handlade om, trots att nätbokhandlarna haft större förhandsbeställningar av andra titlar.
Det rapporterades att boken var slutsåld överallt, men ändå såg man travar av böcker på vissa håll. (Även om den bevisligen var helt slut på andra håll). Ska bli spännande att se de slutliga försäljningssiffrorna om ett år. Om de nu redovisas.

Helt klart är i alla fall att boken om Zlatan är en PR- och försäljningssuccé. Sen konstaterar jag också att Zlatan & David hade tjänat betydligt bättre om de låtit Zlatan finansiera utgivningen och gett ut boken på Hoi Förlag med vår modell. Men vi kanske får chansen att matcha PR-kampanjen med någon bok i framtiden. Att överträffa den blir en utmaning, en del av hemligheten är trots allt Zlatans person som väcker känslor. Få är neutrala till honom, antingen älskar de eller så hatar de honom. Eller både och samtidigt.

Uppdaterat: HD har skrivit om försäljningen i Helsingborg, uppenbarligen tog den fart efter att jag såg högarna med böcker i skyltfönstret hos Akademibokhandeln. Att de trycker 450 000 exemplar totalt är imponerande, det kan inte vara mer än någon enstaka titel per år som når de volymerna i inbundet – alla förlag räknat. Samtidigt: det finns nog ingen annan bok bland de som sålt över 100 000 ex som fått så stort medieutrymme som Zlatan-boken inom loppet av så extremt kort tid. Jämför med de senaste årens absoluta storsäljare – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann – som sålde i hundratusentals exemplar mest genom mun-mot-metoden och rekommendationer och där media vaknade först ett år efter utgivning och undrade vad som stod på.

Vi kan nog räkna med att marknaden nu kommer att dammsugas på idrottsprofiler och andra kändisar som kan vara intresserade av att skriva en biografi på toppen av sin karriär, innan de lägger av. En och annan kommer nog att sätta sig ner i jul och vara frestade att börja skriva.

Smygreklam: snart kommer min tredje roman, även den tredje i serien InnebandyPiraterna som har fått den fantasifulla titeln “Tredje säsongen”. Jag har inga förväntningar om att den ska sälja bättre än Zlatanboken. Men snart nu kan man nog förhandsboka den hos nätbokhandlarna Adlibris… Dessutom kan man köpa den vid smygreleasen i samband med FCH-AIK nu på måndag då de första exemplaren levereras.

Fortsätt läsaSatan, vilken PR-kupp Zlatan!