Egenutgivar-idoler 1: Richard Paul Evans

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:17 augusti, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Året var 1993 när Richard Paul Evans skrev en berättelse som han kallade “The Christmas box” till sina två döttrar.
– När jag skrev The Christmas Box hade jag inte en tanke på att publicera den, det var bara ett sätt att uttrycka min kärek till mina döttrar Jenna och Allyson. Även om jag ofta sa till dem att jag älskade dem trodde jag inte att de skulle kunna förstå hur djupa dessa känslor är förrän de fick barn själva. Därför skrev jag boken för att de någon gång i framtiden skulle kunna läsa den och förstå sin fars känslor, skriver Evans på sin hemsida.
När han började skriva kom inspirationen och på mindre än sex veckor hade han skrivit klart boken.
Han gjorde 20 kopior av den slutliga versionen och gav bort till sina närmsta släktingar och vänner som en julklapp.
De följande veckorna efter julafton skickades de 20 kopiorna omkring till hundratals personer och snart spriddes ryktet om berättelsen lång utanför bekantskapskretsen. Det ledde slutligen till att bokhandlare började ringa hem till Evans för att beställa boken.
Trots detta var inget förlag intresserat av boken, sex olika förlag tackade nej. Men Evans insåg att läsarna var det. Därför valde han att ge ut boken på egen hand. I den här intervjun (från 2001) berättar han om det. För dig som är egenutgivare innehåller den många bra tips. Jag har valt ut tre och översatt/modifierat för Sverige:

1. Bättre att vara en stor fisk på en liten marknad än en liten fisk på en stor marknad
Även om vi alla vill bli uppmärksammade nationellt, komma med i TV, recenseras i DN/SvD osv så kan det ibland vara bättre att satsa hårt lokalt och sälja riktigt mycket i ditt närområde. Han säger att USA är stort, men även Sverige är ganska stort geografiskt – och glesbefolkat…
En liten marknad kan också vara en nisch, ett intresseområde där det inte finns så många böcker skrivna.

2. Se till att du har råd att trycka, designa och marknadsföra din bok
Om din bok inte ser lika bra ut som en bok utgiven av Bonniers, Norstedts eller något annat stort förlag – vilket är vad du konkurrerar med – bry dig inte om att ge ut den. Anlita en professionell designer. Om du lägger 25.000 kr på att trycka din bok är det värt att lägga 5.000 kr på att göra den riktigt snygg.

3. Satsa på en bokturné
En bokturné kan vara ett bra sätt att marknadsföra en bok, även om det kostar tid och pengar. Åk ut och prata om din bok, berätta varför du skrivit den och vad folk har sagt om den. Ge folk en anledning av köpa den. Och se till att ha något att dela ut, ett visitkort eller ett flygblad med information. Dessutom: på varje ort dit du kommer på din turné finns oftast en lokal tidning eller radiostation. Kontakta dem och berätta att du är där och gärna ställer upp på en intervju.

Evans skrev historia genom att bli den förste egenutgivne författaren att toppa NY Times bestsellerlista. Och efter succén som egenutgivare skrev slutligen Richard på ett kontrakt med förlaget Simon & Schuster som efter en budgivning 1995 betalade hela 4,125 miljoner dollar (idag runt 25 miljoner kronor) för rättigheterna till The Christmas Box som senare även blivit tv-film. Den har sålts i mer än 8 miljoner exemplar.
Därefter har Evans skrivit 16 böcker som alla nått NY Times bestsellerlista och han är en av få författare som toppat både skönlitteratur- och facklitteratur-toppen.

När jag googlade efter fakta om Evans upptäckte jag att han precis släppt en ny bok, i den här intervjun berättar han mer om den.

Däremot är Evans – såvitt jag kan se – ännu inte utgiven på svenska…!

Funderar du på egenutgivning? Då ska du läsa min bok “Lyckas med bokutgivning” som jag skrivit tillsammans med Lars Rambe och Ann Ljungberg.

Har du redan gett ut en bok själv? Kanske du kan bli en av de svenska egenutgivare-idoler som vi kommer att skapa i vår nya bok. Tävla om en plats på Bokmässan i Göteborg!

Fortsätt läsaEgenutgivar-idoler 1: Richard Paul Evans