Därför finns det fler dåliga ljudböcker hos Storytel
Hoi Förlag har lanserat ljudböcker via vårt nya varumärke Hoi Audio. Samtidigt har vi släppt rekordmånga titlar som ljudböcker via andra ljudboksförlag som Storyside och HörOpp (där min egen Fem stjärnor för Färglösa kom ut exempelvis).
Jag älskar själv tjänsten Storytel för ljudböcker. Innan den kom hade jag inte lyssnat på en ljudbok. Bara tanken på att sätta igång och lyssna på en bok fördelad på 13 CD-skivor hindrade mig. Men med ljudböcker i mobilen är det hur smidigt som helst, några fingerklick på skärmen så är man igång och lyssnar.
Jag läser förstås recensionerna av våra ljudböcker på Storytel och slås av hur skiftande de är. Det är verkligen hela skalan från 1 till 5 som avges. Bland de skrivna recensionerna dominerar de negativa, på alla böcker i stort sett. De som är sura skriver av sig, de som gillar ger ett högt betyg och lyssnar vidare på nästa bok.
Jag noterade dock att flera klagade på att kvaliteten på Storytels utbud hade blivit sämre senaste tiden. Och det är givetvis alldeles riktigt.
Under flera år minskade utgivningen av ljudböcker stadigt i takt med att försäljningen minskade. Fram till en punkt då Storytel (och ett par andra alternativ med streaming) exploderade och download också började växa mot den punkt där CD-skivorna försvinner helt (vissa titlar ges bara ut som streaming/download). Plötsligt växte ljudboksmarknaden igen och antalet titlar ökade. Min känsla är att utgivningen exploderat senaste året. Storytel har själva börjat ge ut ljudböcker.
För några år sedan gavs det ut ca 200 titlar som ljudböcker per år, jämfört med kanske 10-12.000 titlar totalt på ett år. Min känsla är att den siffran har dubblats till 400-500 titlar idag. Tidigare krävdes något exceptionellt för att förlagen skulle satsa på ljudbok. Nu har tekniken gjort det billigare att spela in och dessutom har marknaden växt. Alltså blir fler böcker ljudböcker. Med streamingtjänster växer också livslängden på en ljudbok, man är inte lika beroende av fönstret på 3-6 månader.
Så självklart har de sura kritikerna rätt – det ges ut fler dåliga ljudböcker idag. Men det ges också ut fler bra ljudböcker än tidigare. Dessutom tror jag att de allra flesta dåliga omdömena bottnar i att folk inte orkar läsa innantill vilken genre en bok har. De börjar lyssna till en chiclit och klagar sedan på att det är … chiclit. Eller så gillar de inte uppläsaren och sågar boken. Komplicerade böcker har svårare att få bra betyg på Storytel eftersom dessa är svårare att ta till sig som ljudbok.
En av de bättre ljudböcker jag lyssnat till sista månaden är Jo Nesbös “Sonen”. Riktigt bra. En femma i min värld. Där kan man förresten se exempel på de spridda betyg som Storytel-kunderna ger: