Det traditionella företagets första tweet på twitter
VD: Jag har hört talas om något som heter twitter. Det sägs att alla ska twittra.
Marknadschef: Ja, det är jättehett just nu. Vi borde satsa på det.
Juristen: Jag är lite tveksam till säkerheten. Ska vi verkligen skicka ut information utan att veta vem som läser den?
VD: Nej, nu kör vi. Låt oss sätta igång.
Marknadschefen: Jag ringer en byrå och ber dem skriva vårt första twitter.
Några dagar senare presenterar byrån ett första förslag till premiär-tweet.
“Nu finns vi på twitter. RT gärna. Vad tycker ni om oss?”
VD: Vad är RT?
Konsult: Retweet, det betyder att vi vill att andra ska skicka vidare vår tweet.
Juristen: Är inte det piratkopiering?
Konsult: Nej, det är word of mouth.
VD: Vad är word of mouth?
Konsult: Mun mot mun-marknadsföring.
Marknadschefen: Ska vi skicka ut det?
VD: Nja, ska vi inte kolla lite på formuleringen?
Juristen: Jag ser risker med att be om synpunkter.
Konsult: Det är ju hela poängen. Att få veta vad kunderna tycker.
Juristen: Ja, med det måste ske under kontrollerade former. En fokusgrupp exempelvis.
VD: Vi kanske ska stryka “Vad tycker ni om oss?”
Juristen: Det blir min rekommendation. Jag tycker vi ska ta bort “RT gärna” också.
Marknadschefen: Ett tydligt budskap, jag gillar det. “Nu finns vi på twitter”
Konsulten: Ja, det är ju ett sätt att komma igång med ett första tweet. Det är inte så noga, det är ju ett samtal.
Juristen: Inte så noga? Alla tweets måste självklart kontrolleras innan de sprids.
Marknadschefen: Vi får låta byrån skriva alla tweets.
VD: Men vi i ledningsgruppen är ju ytterst ansvariga för företagets twittrande. Vi måste godkänna alla tweets.
Konsulten: Det är kanske inte riktigt poängen med twitter…
Juristen: Jag tänker inte tillåta att vi släpper iväg tweets utan att jag läst dem.
VD: När ska vi skicka ut nästa tweet?
Marknadschefen: När är nästa ledningsgruppsmöte?
VD: Om två veckor.
Juristen: Det är ju ganska kort om tid. Kan du be byrån ta fram ett förslag till dess så kan vi diskutera det. Kanske maila ut det innan.
VD: Då skickar vi nästa tweet om fyra veckor. Ok?
Konsulten: Det verkar som om ni har kommit igång. Jag skickar en faktura och en offert på att skriva tweets åt er.
Marknadschefen: Lysande. Lysande. Nu finns vi på twitter!
Ja, så kanske det kan låta? Vem vet. Själv twittrar jag för fullt och kan följas på @solvedahlgren och eftersom jag är både VD och marknadschef så är beslutsvägen kortare.