Hur många ex krävs för succé?
I fredags tillbringade jag en heldag med möten i Stockholm kring min bok. Många intressanta samtal som gärna kunde fått vara ännu längre.
Sakta men säkert håller jag på att skaffa mig en rätt bra bild av den svenska bokmarknaden, även om jag fortfarande är nybörjare eftersom det bara är drygt fem månader sedan jag gav ut min första roman, InnebandyPiraterna – Första säsongen.
Om man kollar runt lite så får man bilden av att en skönlitterär debutant trycks i en upplaga på mellan 1000 och 2500 exemplar. Bara i undantagsfall trycks det fler ex i första omgången.
Dem man hör om är succéerna där det snabbt trycks en andra upplaga, som exempelvis Jonas Jonasson som kom ut på Piratförlaget i höstas med “Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Där trycktes nya upplagor fem gånger på de första tre månaderna. Nu har boken sålts i 50.000 exemplar och dessutom har rättigheterna sålts till mer än tio länder. Nu när den kommit som pocket så lär den siffran växa rejält. Det är en succé.
Men långt ifrån alla debutanter säljer så mycket. Jag har tidigare refererat en siffra som säger att en debutant på ett större förlag i snitt säljer 800 exemplar av sin första bok. Men det ska vara ett snitt och om killar som Jonas finns med i det snittet så inser man snabbt att det finns debutanter som säljer långt under 800 exemplar.