Spotify – det bästa som hänt skivbranschen
Ibland blir man så trött. Folk som säger “Spotify är skit för artisterna tjänar ingenting, de kommer aldrig att tjäna pengar där.”
Okej, redan innan Spotify kom till så gjorde jag en enkel kalkyl. Snabb matematik om hur skivbranschen skulle fungera om den blev helt digital. Min tanke var en betaltjänst, precis som Spotify satsat på alltmer på senare tid.
En parallell till film-kanaler på tv. Där är folk beredda att betala 200-400 kr/månad för att se film, tv-serier och sport i olika blandningar.
Därför var det inte osannolikt att anta att folk skulle vara redo att betala 100 kr/månad för obegränsad tillgång till all musik som spelats in. Nästan. Det finns alltid några idioter som tror att deras lyssnare föredrar cd-skivor även 2011.
Skivbranschen i Sverige har mig veterligen aldrig omsatt över en miljard kronor. Och i den summan ingår även kostnader för tillverkning och frakt av cd-skivor i flera led med återförsäljare. Med Spotify finns bara en återförsäljare till skivbolaget eller artisten. I framtiden kan Spotify mycket väl erbjuda enskilda artister att sälja sin musik direkt via Spotify utan skivbolag – vadå, skivbolagen är ju redan delägare…
Okej. Låt oss ta matematiken. 99 kr/månad (jo, jag vet att många däribland jag betalar 49 kr/mån). Drygt en miljon abonnenter ger en miljard i intäkter. Eftersom det finns fler än så som betalar för film- och sportkanaler på tv så borde Spotify kunna få två-tre miljoner abonnenter i Sverige. Och därmed omsätta mer pengar än musikbranschen någonsin gjort i Sverige även vid 49 kr/månad. De har redan nått en miljon betalande abonnenter i Europa, så det är ingen vild gissning att de inte har så många hundra tusen kvar till en miljon betalande svenskar… Plus då reklamintäkter.
Så vad är problemet? Är det någon som tror att inte artisterna kommer att tjäna pengar då? Självklart kommer det precis som tidigare att vara de som säljer/spelas mest som tjänar mest. Kanske blir det ännu större och tydligare skillnad i framtiden?
Men sluta tro på det som skrivs i kvällstidningarna om Spotify. Det är faktiskt det bästa som hänt skivbranschen på tjugo år.
Den stora frågan är dock: skulle e-böcker kunna säljas enligt samma modell som Spotify på ett fungerande sätt? Eller funkar inte konsumtionsmönstret för böcker jämfört med musik i det avseendet?