Ett seminarium med folk som älskar böcker
I fredags var jag på ett heldagsseminarium i Stockholm med folk som älskar böcker. Det var övervägande förlagsfolk, några författare, enstaka bokhandlare och så en och annan utomstående. Det var väldigt intressant på många sätt. Här är några reflektioner.
* * *
Många verkar ha sitt företag i fokus, snarare än kunden. Exempelvis när tiden mellan utgivning av inbunden och pocket kom upp. En bokhandlare tyckte att det borde ta mer än 12 månader. För att man tjänar mer på den inbundna. Vad tycker läsaren? Jag har funderat på om man egentligen inte borde ge ut samtidigt i båda formaten. Eftersom vissa läsare faktiskt föredrar pocket och aldrig skulle köpa en inbunden bok, alternativt finns det folk som aldrig skulle köpa pocket för att textgraden blir för liten.
Men branschen verkar mest ha i fokus hur man tjänar mest pengar. En fråga som nämndes flyktigt var ifall pocketen var för billig i Sverige.
* * *
Likaså verkar många vara helt övertygade om, eller ifall vi ska vara ärliga vill intala sig, att pappersboken aldrig kommer att dö. För läsarna vill kunna känna på boken och sätta den i bokhyllan. Med argumentet, “men titta på musik där kommer ju till och med vinyl tillbaks”. Ja, då har man nog inte riktigt fattat vad som hänt i musikbranschen och vad som händer i bokbranschen med digitaliseringen.
Pappersbokens enda funktion framöver kommer att vara som samlarobjekt. Det blir jag än mer övertygad om för varje dag som går. Men samlarmarknaden utgör sannolikt en procentuellt ganska liten del av marknaden. Ungefär lika många procent som e-böckerna idag utgör i Sverige kanske?
* * *
Professorn Martin Ingvar levererade dagens mest applåderade framträdande. Med statistik om läsningens betydelse för inlärning även i andra ämnen. Jag måste gå igenom de siffrorna, det utgör väldigt tunga argument för att det är nyttigt för innebandyspelare att läsa mina böcker om InnebandyPiraterna. Ja, eller andra böcker för den delen som stimulerar förmågan att läsa.
Vädligt intressant. Hade gärna hört mer av honom. Och jag hoppas att svenska lärare och kommunpolitiker lyssnar till vad han har att säga.
* * *
Seminariedagen anordnades av föreningen NOFF (nästan 200 små och medelstora förlag) tillsammans med de stora förlagselefanterna Bonniers (som även äger Adlibris) och KF Media (som äger Norstedts och Bokus).
200 myror är fler än två elefanter, konstaterade jag. Är det något som präglat bokbranschen hittills så är det faktiskt konservativt tänkande och en viss ovilja mot förändring och ny teknik.
Förändrarna kommer utifrån, Adlibris exempelvis startades inte av folk inom bokbranschen.
* * *
Två intressanta perspektiv försvann delvis under seminariedagen: författarens och läsarens. Visserligen pratade Denise Rudberg en del om författarrollen men av någon anledningen fick hennes föredrag mer förlagsperspektiv än författarperspektiv.
Johan Ronnestam tog upp den amerikanska författaren Amanda Hocking som helt struntat i förlagsvägen och på egen hand publicerat sina böcker via Amazon som e-böcker. Hon har nu sålt nästan en miljon exemplar för 99 cent (ca 6-7 kr) och $2.99 (ca 20 kr) varav hon behåller 35%. På mindre än ett år…
Frågan som hängde obesvarad i luften var “vad kan förlagen göra för henne?”. Idag finns ingen lika enkel väg för författare som vill sälja sin e-bok direkt till läsarna, förutom att göra det via en egen hemsida och en tjänst för att sälja digitala filer. Startkostnaderna är så höga att det inte går att sälja för 9 kr/bok…
Men det lär bara vara en tidsfråga innan det kommer ett lika bra system som Amazons. Eller hur Elib, Publit eller kanske Adlibris?
* * *
Svensk Bokhandel sammanfattade dagen i tre artiklar:
Bokhandlare satsar på kunskap
Man måste byta åkstil
Vi har alla skäl att samarbeta (med tungviktarna Dalborg från Bonniers och Hamrefors från KF Media)
Dessutom kan man kolla livesändning via Bambuser hos Langenskiölds.
* * *
Fick tips om denna sammanställning av e-boksmarknader i världen, alltså hur stor del av bokmarknaden som blivit digital i olika länder. Sverige ska tydligen ligga under en procent, vilket stämmer med min egen försäljningsstatistik för InnebandyPiraterna…
USA ca 8%
UK 1-9% (tror jag hört siffran 4% tidigare)
Frankrike 0,5% (2009)
Tyskland <1%
Japan 1,1% (2010)
Holland 0,3% (2010)
Spanien 1,6%
Italien 0,1-0,2%
De som inte tror på e-böcker säger förstås “äh, det är ju bara en bråkdel”. Förvisso. Men fundera över exempelvis utvecklingen mellan fasta och mobila telefoner. Eller utvecklingen för datorer. Eller för musik, eller…
* * *
Efter en sån där seminariedag där många intressanta diskussioner äger rum utanför scenen är man fylld med idéer och tankar. Vid ett tillfälle kastade jag ur mig:
– Jag vet ju att e-boken kommer att bli dominerande. Frågan är väl bara om det tar ett, fem eller tio år innan vi är där.
– Eller sex månader, kontrade en annan.
Ja, vem vet.