Hoppas att innebandyn vågar ta tv:n i egna händer

Läs mer om artikeln Hoppas att innebandyn vågar ta tv:n i egna händer
SSL Play är en bra tjänst men den har några rejäla svagheter. Som att man inte har rättighet att sända SM-finalerna...
  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:22 april, 2018
  • Inläggskategori:Blogg

Igår var det SM-finaler i innebandy i Globen. Årets stora fest för innebandy-Sverige. I år var jag inte på plats uppe i Stockholm och det var inte enbart för att FCH åkte ut redan i kvartsfinal (mot Storvreta som sedan vann SM-guld igår).

Planen var dock att se matchen på tv. Speciellt med tanke på att jag är en av de innebandyälskare som valt att abonnera på SSL Play, innebandyns egen streamingtjänst där man kan se alla matcher med sitt favoritlag.

Eller rättare sagt: nästan alla matcher. För har man otur så kommer vissa av matcherna i grundserien och framför allt i slutspelet att sändas i vanlig tv. Fast då har det skett i TV4:s sportkanal som inte ingår i grundutbudet för alla svenskar. Dessutom ingår inte dammatcher utan endast herrmatcher.

Ja, du läste rätt. Trots att du som SSL Play-kund betalar 249 kr i månaden så har du inte tillgång till alla matcher. Redan det är en stor skandal som jag bloggade om redan förra året.

Men den verkligt stora skandalen är förstås att gårdagens SM-finaler för damer och herrar inte kunde ses på SSL Play.

När sedan TV4 för typ sjuttioelfte gången valde att hugga innebandyn i ryggen genom att flytta en av finalmatcherna till Sportkanalen så var fiaskot fullbordat. Damfinalen gick på TV4, herrmatchern på Sportkanalen. Men för den som inte har Sportkanalen så var man hänvisad till C More där det enligt uppgift skulle gå att streama fritt just den matchen.

Jag gick faktiskt in på Radiosporten för att se ifall man kunde hitta en livestream av matchen där, de brukar ju emellanåt sända matcher på webben när de ändå har kommentatorer på plats för Sportradions sändningar. Men icke. Där gick det inte att hitta några SM-finaler live. Kanske det fanns om man letat sig in via de lokala sajterna för radion i Falun respektive Uppsala (Storvreta kommer därifrån). Det orkade jag inte.

Jag funderade en del igår över innebandyns mediestrategi. Igår brädades innebandyns enda SM-final för herrar av den tredje (bäst av sju) SM-finalen i hockey. Det är en tydlig signal till innebandyn om att hockey och fotboll spelar i en helt egen liga och innebandyn kommer aldrig att vara tillräckligt fin för att konkurrera med dem.

Fine. Frågan är om innebandyn (som är Sveriges näst största lagsport efter fotboll i antal utövare) ska krypa på sina knän och fortsätta fjäska för TV4 och andra tv-kanaler samtidigt som man vänder ryggen åt de trogna fansen (som köper dyra SSL Play-abonnemang och reser till Globen även om det egna laget inte tagit sig dit).

Jag tycker det är dags för innebandyn att tänka utanför sargen. Sätta ner foten och säga: vi skiter väl i er töntiga tablå-tv, det är ändå ingen under 35 som tittar på den. Varför ska vi sälja vår själ och kompromissa kring arrangemangen för att tillfredsställa er som ändå inte ÄLSKAR innebandy? Varför startar vi inte en egen tv-kanal?

Nu är jag inte längre insatt i allt det ekonomiska och jag förstår givetvis att stora sponsorer fortfarande är väldigt intresserade av räckvidd, alltså att maximera hur många tittare man når. Och då ser det väldigt bra ut i statistiken att flera hundra tusen har zappat förbi en SM-final på vägen mellan TV3 och Kanal 5.

Men är det inte viktigare med engagemang? Och för den delen ekonomi.

Så här är mitt förslag. Skriv inget avtal med något stort svenskt tv-bolag om sändningar i tablå-tv. Döp istället om SSL Play till Innebandy Play. Den givna streamingtjänsten för alla som älskar innebandy. Den ska sända alla matcher i både herrarnas och damernas högsta serie, inklusive slutspel. Den ska sända alla landskamper för både damer och herrar. Och sen kan man fylla på med sändningar från ungdoms-SM eller finaler från utländska ligor eller vad man nu kan komma över. Givetvis bör man se till att producera tv-serier om innebandyns historia eller reportage om stora lag och spelare.

The Netflix of Floorball.

Börjar ni förstå vart jag vill komma? Redan idag kan den som abonnerar välja att stötta sitt favoritlag så att en del av månadsavgiften går till den klubben. Jag tycker man ska höja andelen av pengarna som går till klubben och därigenom skapa incitament för klubbarna att aktivt rekrytera abonnenter till Innebandy Play. Vid varje elitmatch.

Antag att en elitklubb kan rekrytera 2500 abonnenter. Som varje månad genererar exempelvis 75 kr till klubben. Det skulle bli över 2 miljoner kronor. Pengar som garanterat skulle göra skillnad i de flesta föreningar.

Kommande säsong har innebandyn inget lag i herrarnas högsta serie som kommer från Stockholm. Det innebär sannolikt att den hamnar ännu mer i medieskugga hos traditionella medier. Den goda nyheten är att vi inte längre är hänvisade till Dagens Nyheter, SVT och TV4 med flera.

Idag är det enklare än någonsin att skapa sin egen digitala plattform. Det är hög tid att innebandyn vågar tänka utanför sargen och återigen blir en pionjär som finner nya vägar istället för att springa efter de gamla idrotterna och medierna till varje pris.

Fotnot: SSLplay.se är en webbplattform där webbTV-sändningarna för Svenska Superligan samlas. Svenska Innebandyförbundet och produktionsbolaget Sportsground gör en gemensam satsning på SSLplay.se genom ett treårsavtal med start från september 2016. Satsningen innebär att alla herrmatcher (förutom ca 20 matcher som sänds på TV4-gruppens plattformar) i SSL ska produceras med enhetlig redaktionell och grafisk paketering. Även på damsidan sänds matcherna på SSLplay.se (förutom ca 20 matcher som sänds på TV4-gruppens kanaler) men här är det klubbarna själva som producerar matcherna. (Källa SSLPlay.se)

Fortsätt läsaHoppas att innebandyn vågar ta tv:n i egna händer

Innebandyns feltänkta tv-avtal som förstör en fin produkt

Först: TV4sport har gjort fantastiskt mycket för innebandyn som tv-sport, inte minst genom de eldsjälar och innebandyambassadörer med Micael Fasth i spetsen som levererar bra tv-sändningar.

Men, kärleken på golvet har inte varit besvarad hos den högsta ledningen. Därför har tv-avtalet med TV4 blivit en tummetott som sög alltmer.

Det finns numera en riktig produkt för att följa Svenska Superligan (SSL) i innebandy: SSLplay.se som driftas av Sportsground. Det avtalet presenterades för nästan två år sedan och sedan i höstas kan man dessutom betala en månadsavgift istället för att krångla med köp av enskilda matcher och därmed se alla matcher i SSL.

Eller, det där sista stämmer inte. För förbundet fegade ur och behöll TV4 i ekvationen och då plötsligt så fick man bara nästan alla matcher. Som idag när FCH möter Falun på bortaplan. Viktig toppmatch en lördagskväll. Då är man hänvisad till TV4sport eller Cmore. Två betalkanaler. Trots att man redan betalar 199 kr/mån för att kunna se alla sitt favoritlags matcher.

Lurad!

Innebandyförbundet har nämligen förhandlat bort runt 20 matcher per säsong från SSL och ett antal i slutspelet inklusive finalen (som i bästa fall sänds i stora TV4 som faktiskt kan ses av alla). Vissst är det positivt att det sänds mycket innebandy i TV4-gruppens kanaler men även om TV4sport finns med i grundpaketet för en del så är det inte fallet för alla. Med andra ord skulle man givetvis haft tillgång även till dessa matcher på SSLplay. Den som har TV4sport hade förmodligen ändå valt det eftersom SSLplay ännu inte har någon app som gör att det är enkelt och smidigt att spela upp på tv:n via Chromecast eller liknande.

Det nya avtalet med TV4 gäller tydligen även över säsongen 2017/2018 så hål-i-huvudet-problematiken kommer att fortsätta.

Det finns en detalj som Svenska Innebandyförbundet missade i sin iver att synas i tablå-tv. Nämligen möjligheten att bygga och äga sin egen publik. I dagens avtal med Sportsground finns en kick-back till klubbarna i SSL, de får en del av det som vi tittare betalar varje månad för abonnemanget. Denna andel tror jag skulle kunna vara större, framför allt om antalet kunder ökar.

Antag att varje klubb kunde få hälften av intäkterna, ca 80 kr (när man tagit bort momsen) för de kunder som de värvar. Då skulle det vara riktigt lönsamt för dem att vid varje hemmamatch stå och rekrytera nya abonnenter åt SSLplay. Eftersom 1000 kunder som stöttar just ditt lag betyder 80.000 kr i intäkt. Varje månad. Och är siffran istället 5000 kunder så är det många klubbar som skulle dra in mer pengar på SSLplay än vad de gör på sponsorer idag. Samtidigt som de skulle bygga en stor innebandypublik. Ett kundregister värt mer än externa tv-avtal.

Samtidigt som Svenska Innebandyförbundet skulle ha en direktkanal att sända landskamper via.

SSLplay är inte heller begränsad till Sverige (såvitt jag vet) och det finns givetvis en stor europeisk marknad för att locka innebandytittare från flera andra länder att följa den svenska superligan.

Så jag hoppas innerligt att de som ska förhandla om tv-avtalen inför säsongen 2018/2019 och framåt tänker till mer än vad man gjorde nu. Dessutom tycker jag att man omgående ska förhandla om avtalen och se till att vi kunder får det som vi faktiskt betalar för – tillgång till SAMTLIGA matcher!

Fotnot: SSL-klubbarna får inte 80 kr idag utan betydligt mindre, men mer pengar till klubben = högre incitament att sälja abonnemang och att ha en “ideellt” arbetande säljkår är få företag förunnat…

Fortsätt läsaInnebandyns feltänkta tv-avtal som förstör en fin produkt

Häst och vagn istället för klubba och boll i TV4

  • Inläggsförfattare:
  • Inlägget publicerat:7 april, 2011
  • Inläggskategori:Blogg

Igår släpptes bomben. TV4 väljer att visa Olympiatravet istället för SM-finalen i innebandy i “stora fyran”, alltså TV4. Avtalsbrott? Ingen aning. Skandal? Absolut.

Redan i november skrev jag om tv-kris för innebandyn. Bland annat konstaterade jag:
“Det är hög tid för ett krismöte om innebandyns framtid som tv-sport. Om inte TV4 tar tag i problemen och börjar jobba professionellt med marknadsföringen av sina sändningar så är det dags att välja en annan väg.”

Den kniv i ryggen eller spik i kistan som nu levereras av TV4 med 1,5 vecka kvar till den stora finalen, SM-finalen i Malmö Arena, kan inte tolkas på annat sätt än att äktenskapet mellan TV4 och innebandyn nu definitivt är över.
Ryktena har gått under säsongen om att TV4 vill ur avtalet. De prioriterar andra idrotter, exempelvis handboll där de under åren investerat många miljoner i rättigheter och redaktionell reklamtid.

– Vi har tvingats välja mellan två stora och starka sportarrangemang. Jag skulle önska högre tittarsiffror på innebandy, säger Hans Pekkari, sportchef på TV4-Gruppen till Innebandymagazinet.se.
Jaha. Men man kan inte bara sitta och önska sig högre tittarsiffror. Man måste jobba för det. Man måste marknadsföra sin produkt. Det har TV4 fullständigt glömt bort.

Ett antal innebandyprofiler kommenterar beslutet och den annars så frispråkige kommentatorn Conny Vesterlund riktar ingen kritik mot sin arbetsgivare. Det gör däremot en fd tv-profil från innebandysändningarna, Andreas Vanberg via Rune Engströms blogg. Han avslöjar också hur tittarsiffrorna dalat för sändningarna. Kan det finnas ett samband med TV4:s sändningsuppehåll i januari under handbollsmästerskapet?

Istället väljer TV4 att lyfta in landskampen Sverige-Finland i stora TV4, helgen efter SM-finalen. Och säger att även en eventuell femte semifinal mellan Warberg och Falun kan sändas där. Konspiratoriskt skulle man kunna ana att TV4 vill satsa på landslagsinnebandy och strunta i klubblagsinnebandy? Jag tror mer att det är kompensation för att slippa åka dit för avtalsbrott.

Låt TV4 köpa sig ur sista året på avtalet. Och använd pengarna till att investera i en egen webb-tv-plattform. Varför fjäska för tv-kanaler som inte bryr sig? Innebandyförbundet har pumpat in många miljoner till SVT och indirekt i TV4 under många år utan att riktigt få tillbaks något.

Gör som IMG:s grundare Mark McCormack gjorde en gång i tiden: investera tungt i att bygga kompetens för att producera sportevenemang på ett sätt som ingen annan klarar. Proffs bakom och framför kameran, folk som brinner för det. Erbjud sedan gratis nyhetsbilder till alla medier men kontrollera sändningarna.
IMG byggde på detta sätt ett värde och ett intresse, de skapade TWI (Trans World International) som blev ett av världens största bolag för produktion av tv-sport. Efter ett antal år stod tv-kanalerna på kö för att köpa rättigheterna.
Idag behövs inga tv-kanaler – vi har webben som kan nå hela världen. Ja, kanske, kanske för en sändning som SM-finalen. Men i övrigt är det bättre att bygga en satsning med sändningar från samtliga matcher. Pay-per-view. Innebandymagasin med profiler i tv-soffa och matchbilder.

Tänk på den internationella marknaden. Varför inte sända SSL med engelska kommentatorer för hela innebandyvärlden? Hur många tusen tittare skulle vi inte kunna nå i Finland, Tjeckien, Schweiz och övriga 50 länder? Då skulle det kanske bli betydligt mer intressant för de svenska klubbtillverkarna att lägga annonspengar för att synas i sändningarna. Det är ju trots allt på exportmarknaden de har störst chanser att växa.

Webb-TV-sändningarna under slutspelet visar potentialen. Där har Svenska Spel föredömligt gått in och sponsrat genom att låta sina kunder se matchen gratis – övriga har kunnat köpa som pay-per-view för 30 kr eller i efterhand för 20 kr. Bakom står företaget LiveWebbTV. Lysande.

TV4 har haft fyra år på sig att lyfta innebandyn som tv-sport. Hur länge till har vi råd att låta dem fortsätta? Är det inte dags för innebandyn själv att ta tyglarna och styra vart färden ska bära? Vi trodde att TV4 var den stora starka travhästen som skulle bära oss till seger, men det visade sig att vi bara fick en ponny.

Fortsätt läsaHäst och vagn istället för klubba och boll i TV4