Vad bokbranschen kan lära av filmbranschen
I helgen ville jag se The Wolf of Wall Street. Eftersom den inte fanns på de två filmtjänster jag har just nu (HBO Nordic och Netflix) gav jag mig ut för att kolla på hyrsajter och tänkte att det kunde vara värt att betala 39 eller 49 kr för att se den. Men ingen svensk hyrsajt hade filmen tillgänglig på svenska. Enda lagliga alternativet verkar vara Google och Apple där man kan ladda ner den engelska (ej svensk text) för dryga 100-lappen.
SF Anytime verkar ha haft filmen tidigare, men inte längre. Förmodligen något trams med rättigheter. Enda lagliga alternativet i Sverige är att beställa filmen på skiva (DVD/Blue Ray). Det känns lite som vad man gjorde för tio år sedan. Kanske man också kan hyra den på skiva i någon av det fåtal videobutiker som finns kvar.
En sökning på Google ger förresten inga träffar på lagliga sajter, däremot en handfull illegala streamingtjänster där man kan se filmen med svensk text – gratis. Reklamfinansierat.
Filmbranschen kan ju gnälla om alla miljoner de förlorar på illegal nedladdning och streaming. Men när de inte erbjuder ett bra alternativ får de nästan skylla sig själva.
För övrigt slår Netflix alla konkurrenter med hästlängder när det gäller kvalitet på själva tjänsten. HBO Nordic har ett snyggt men uselt menysystem. TV4Play har alldeles får dålig kapacitet och envisas dessutom med att sända reklam även då man har Premium-tjänsten. Viaplay ligger också en bit efter Netflix i teknisk kvalitet.
Bokbranschen har inte samma problem riktigt. Men delvis. När eböckerna kommer på allvar kommer prissättning att vara en fråga. Hur snabbt ska man sänka priset på nyheter? Idag kostar en ebok mer så länge den inte finns utgiven i pocket. Samtidigt finns det en publik som aldrig köper annat än pocket pga pris där man riskerar att de glömmer en bok om det dröjer för lång tid innan pocketsläppet. Bokförlag bör noga studera filmbolagens alla misstag och ställa sig frågan – vilka av dessa fel riskerar vi att upprepa?