Varför är Amazon farligare än Google och Apple?
I bokbranschen pratar alla om Amazons ankomst till Sverige. Det har man gjort i flera år. Det verkar vara den stora skräcken att ehandelsjätten, som började med böcker och sedan expanderade till allt, ska börja sälja böcker till svenskar.
Senast i helgen skrev Dagens Industri om företagets planer på att börja sälja svenska böcker i Sverige under våren efter långa förhandlingar med Bokrondellen (den nationella databasen för alla böcker och förmedlare av ordrar från bokhandlare till förlag/distributörer). Och det resulterade i artiklar i andra tidningar som Affärsvärlden. DN skrev om det redan i november.
Det som jag tycker är intressant är dock den totala fokus på rädslan för Amazon som uppvisas. Ett företag som fortfarande har begränsat antal svenska kunder och som inledningsvis lär skicka böcker från tyska lager.
Samtidigt har vi två stora globala aktörer som redan äger tillgång till miljontals svenska kunders kreditkortsnummer. Som redan säljer digitalt innehåll för miljarder varje år till svenska kunder.
Jag talar förstås om Apple och Google. Redan idag är framför allt Apple en stor aktör på den svenska eboksmarknaden i kraft av att en miljon (?) svenskar äger en iPhone och/eller iPad-surfplatta. Även om företaget inte satsar på böcker, vilket blir tydligt på iTunes där man får leta lite för att hitta böckerna, så är de redan en maktfaktor.
Google Play har precis öppnat upp för böcker och utbudet av svenska titlar är fortfarande magert. Hoi Förlag kommer att börja sälja böcker där så snart alla praktiska tekniska frågor är lösta.
Den stora fördelen för Apple och Google är dock att de redan har handen i våra plånböcker. Jag köper själv appar (främst till barnen) på Google Play som Androidanvändare. Att köpa en bok av dem är bokstavligt bara några få klick bort, helt utan att jag behöver registrera mig på nytt.
Alla som äger en smartphone i Sverige (om man räknar bort några procent Win-phone-användare) är redan kunder hos Google eller Apple. Ändå är det Amazon som bokbranschen fasar för.
Kanske för att fokus fortfarande ligger på pappersböckerna. Eller så är det bara ren och skär okunskap och brist på analys.
Oavsett blir det en spännande vår – frågan är vilka återförsäljare som kommer att sälja flest exemplar av min nya roman (release maj/juni). Amazon, Apple, Google, Bokus, Adlibris eller Killbergs och andra fysiska bokhandlare?